3357
Sök

Bilprovningen rasade motorn på min sommarbil!!!!

killercow
10 april 2011
lite saker att fundera på kanske.

finns det några bevis för att bes.mannen varit så pass vårdslös att det orsakat raset? annars är det lite ord mot ord och kommer inte leda nånvart
utgår ifrån att motorn var varm eftersom den gått 3mil innan bes. så att den skulle rasa för att den var kall kan vi ju utesluta. en frisk motor ska ju klara en ordentlig varvning utan problem så då kan vi ju komma fram till att motorn var "sjuk" å då känns det ju inte riktigt som det är bes.mannens fel att den gick sönder om det redan var ett fel på den och en tidsfråga innan raset ändå var ett faktum. möjligtvis att den höga varvningen skyndade på de.

killercow
10 april 2011
Sushikocken skrev:
Kmarcus skrev:
Growe skrev:
och om dom har möjlighet ska dom även tesat abs funktion för många fulkopplar abs:en

Möjligt att dom testar den för att vara snälla och varna att den inte fungerar men dom behöver inte göra mer än att kolla så lampan lyser och slocknar när den ska. Konstiga regler men man får en tvåa för att lampan är inte fungerar som den ska, men ABS:en i sig spelar ingen roll.

På 850:n så funkar inte vår abs har totalfel i givarna så den vibrerar konstant. På SPB så säger dem förstås att det inte är bra men dem godkänner det ändå. Så man får stoppa i säkringen besiktiga sen dra ur säkringen. Löjligt.

Sitter det abs på bilen å den är typad med detta så måste det fungera. annars ska det underkännas.

går inte koppla ur lampan för dom kollar att den tänds och sen släcks. fungerar inte abs-systemet så lyser lampan konstant och den enda varningslampan som får lysa konstant är airbag-lampan.

antingen får man laga absen eller riva bort allt å reg.bes utan.

15 Inlägg
10 april 2011
Trådstartare
Nu har det gått ca 1 månad sen bes rasade motorn och just nu har bes skickat en skadeanmälan till deras försäkringsbolag. Dock så har dom förfinat historian så mycket så man blir förbannad!!!!

Förstår inte varför, har dom inte sin försäkring för ersätta sådan här skador?

Bilen ska nu in på en bilverkstad för att lokalisera felet...

Killen som provkörde min bil körde också idiot! =/

Säger bara det, om det vore så att det va min utställningsbil som kördes så hör så hade nog jag blivigt ersättningskyldig neutral

S.C.Street

261 Inlägg
10 april 2011
Jo försäkring finns nog,men man måste nog ändå veta vad som är fel och hur felet uppkommit.Tror inte något försäkringsbolag bara hostar upp pengarna direkt.

Power of changes
270 Inlägg
10 april 2011
Jag har varit med om nått liknade. Dom på bilprovningen skulle provköra min volvo s80 och då kommer jävla idioten full fart över ett gupp och jag ser att bilen slår i fram för den är ju framtung och jag springer fram till min bil och drar ut han som körde och skäller ut han och hämtar han som är chef eller fan han va och berättar vad som hände, tur för mig så fanns det vittnen som vart helt förbannande för att han gjorde så och han fick en j***vla utskällning och man såg hur liten han vart. Efter det så åker jag ALLTID med när dom ska provköra min bil. Jag litar inte på dom för 5 öre. 

En annan sak också :
En kille på bilprovningen i högdalen försökte ta bort original toningen på min Mercedes på förardörrarna (dom är ljusblåa ) och jag försöker förklara för han att det är ingen toning jag har satt på utan rutorna är blåa. Nää men han va heelt säker på att jag hade tonat och hämta rakblad för att försöka pilla bort det. Och då vart jag riktigt förbannad, va så nära på att slänga in han i bagageluckan men som tur fanns det en besiktnings man som kunde en del om mercedes och den gick igenom smile

Ibland undrar man vad är det för folk dom anställer ?!!

Power 0f You

Sleeper
3 084 Inlägg
10 april 2011
killercow skrev:
Sushikocken skrev:
Kmarcus skrev:
Möjligt att dom testar den för att vara snälla och varna att den inte fungerar men dom behöver inte göra mer än att kolla så lampan lyser och slocknar när den ska. Konstiga regler men man får en tvåa för att lampan är inte fungerar som den ska, men ABS:en i sig spelar ingen roll.

På 850:n så funkar inte vår abs har totalfel i givarna så den vibrerar konstant. På SPB så säger dem förstås att det inte är bra men dem godkänner det ändå. Så man får stoppa i säkringen besiktiga sen dra ur säkringen. Löjligt.

Sitter det abs på bilen å den är typad med detta så måste det fungera. annars ska det underkännas.

går inte koppla ur lampan för dom kollar att den tänds och sen släcks. fungerar inte abs-systemet så lyser lampan konstant och den enda varningslampan som får lysa konstant är airbag-lampan.

antingen får man laga absen eller riva bort allt å reg.bes utan.

Ja alltså ABS:en fungerar och lampan slocknar. Dock vibrerar den konstant i låga farter irriterande som fan men den fungerar såtillvida att den går in då man bromsar (varnar inte för något fel).
Senast redigerat av Sushikocken (10 april 2011)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 319 Inlägg
10 april 2011
KHRacing skrev:
Bush skrev:
Dieselbilar skall visst varvas!
Min gamla Lupo som är från 2004 varvades fullt och klarade sig galant.
Dieselbilar från 2006 kollas med EOBD kontakten.

Oki, för SBP i KLippan gör det inte, & för runt 2-3 år sedan var det snack i tidningarna
om många motorras, så SBP gjorde om sina regler vill jag minnas.

Hmm får allt kolla detta närmare.

Jag har en 04a diesel och i november 2010 var det varvstopp i en sekund som gällde. Har för mig att jag läst på bilprovningens papper om att det görs på detta vis. Ska kika närmare i mina papper och scanna in om jag hittar något.

_----------'

299 Inlägg
19 april 2011
baffe: det är kul att du hela tiden säger att det var bes. mannen som rasade din motor? kan du inte förstå att saab spisen var slut långt innan? tycker du det är själigt att få ersättning för en motor som inte klarar ett varv runt bes. hallen?

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 april 2011
killercow skrev:
går inte koppla ur lampan för dom kollar att den tänds och sen släcks.

Man kan koppla ihop abs-lampan med oljetryckslampan men det är självklart inte att rekommendera.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

5 198 Inlägg
19 april 2011
Aquilla skrev:
baffe: det är kul att du hela tiden säger att det var bes. mannen som rasade din motor? kan du inte förstå att saab spisen var slut långt innan? tycker du det är själigt att få ersättning för en motor som inte klarar ett varv runt bes. hallen?

troligen får han inte ut så mycket via SBP,s försäkringsbolag.

1 067 Inlägg
20 april 2011
En lugnt körd bil som det börjas härjas med direkt från kall är väldigt lätt att rasa..

Klassikern när folk ska hämta sina importbilar från Ro-Ro färjorna och det är exempelvis nån gubbkörd gammal jänk som nån hamnschåare  skulle sprätta grus med eller bara hade bråttom..    Vaaaarv *brak*

Aldrig varit med om att besiktningsmän varvar något nämnvärt med bilen om det inte är en diesel som ska testas avgasvärden på..   

Ta upp med sationschefen..   De har sabbat bilar förr på billotteriet.

1 321 Inlägg
20 april 2011
caromania skrev:
killercow skrev:

Man kan koppla ihop abs-lampan med oljetryckslampan men det är självklart inte att rekommendera.

Abs "Lampan" /systemet gör ett självtest när man slår på tändningen och slocknar efter max 5 sek. på alla bilar jag sett med abs iaf,

Så kollar även SBP "lampan"  så att koppla ihop det med oljetryckskontakten, Glöm det....

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

killercow
21 april 2011
Hool skrev:
En lugnt körd bil som det börjas härjas med direkt från kall är väldigt lätt att rasa..

Om jag fattat rätt så hade TS kört 3mil till bes. då kunde ju knappast motorn varit kall. om han inte fått stå ett bra tag å väntat.

å det här med att gubbkörda bilar inte skulle kunna klara en ordentlig varvning är mer eller mindre en myt enligt mej. haft minst 2 bilar som varit extremt lugnt körda innan å det har inte varit nått problem varva dom ordentligt.

fakta i fallet är ju ändå att en frisk motor ska kunna klara en sån här varvning utan problem. gör den inte det så är motorn inte hundra

Smurfen
103 Inlägg
21 april 2011
Nu klagas det bara på att han gjorde fel som varvade.
Men den dagen ni har dåliga avgasvärden för att ni t.ex har sportkatt. Då varvar dom lite extra för att få upp tempen så bilen går igenom. Klagar ni lika mycket då? Jag blir då lite glad eftersom de fick skapliga värden och bilen gick igenom så jag kan köra ett år till.

Vw Freak...
Längtar till BUG RUN

Fri fart för ett fritt folk!
14 862 Inlägg
21 april 2011
VWSmurfen skrev:
Nu klagas det bara på att han gjorde fel som varvade.
Men den dagen ni har dåliga avgasvärden för att ni t.ex har sportkatt. Då varvar dom lite extra för att få upp tempen så bilen går igenom. Klagar ni lika mycket då? Jag blir då lite glad eftersom de fick skapliga värden och bilen gick igenom så jag kan köra ett år till.

exakt jag kör mina bilar till max varje dag skulle den råka rasa på bilprovningen så skulle jag förvisso försöka få ersättning men jag skulle inte vara förbannad eftersom jag skulle vara medveten att det kunde hänt mig oxå

finns det något goare när bes gubben drar iväg lite halv hårt med hjulspinn och sedan kommer tillbaka med ett stort smile efteråt?

alltid roligt att få bekräftat att bilen går bra smile

Kör fort så hinner inget hända...

841 Inlägg
21 april 2011
sen ska du ju se till de att dina bilar e ju modifierade om de e nån av saabarna ...du ha ju trimmat dem lite verkar de som... imej att de e äldre motor så kan de just bli så

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 april 2011
Volvofarfar skrev:
caromania skrev:
killercow skrev:

Abs "Lampan" /systemet gör ett självtest när man slår på tändningen och slocknar efter max 5 sek. på alla bilar jag sett med abs iaf,

Så kollar även SBP "lampan"  så att koppla ihop det med oljetryckskontakten, Glöm det....

Det fungerar hur bra som helst. Bilprovaren kollar eventuellt (om ens det) alla lampor när nyckeln är i läge två med motorn avstängd, sedan startar han bilen och lampan slocknar. Tror du på fullaste allvar att de skulle riva ur instrumentpanelen  bara för att de misstänker dylikt. Haha, du skojar. Lampan fungerar, lampan slocknar. Bilen godkänns. Punkt slut.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Fri fart för ett fritt folk!
14 862 Inlägg
21 april 2011
caromania skrev:
Volvofarfar skrev:
caromania skrev:

Det fungerar hur bra som helst. Bilprovaren kollar eventuellt (om ens det) alla lampor när nyckeln är i läge två med motorn avstängd, sedan startar han bilen och lampan slocknar. Tror du på fullaste allvar att de skulle riva ur instrumentpanelen  bara för att de misstänker dylikt. Haha, du skojar. Lampan fungerar, lampan slocknar. Bilen godkänns. Punkt slut.

exakt vet MASSOR som gjort så och kommit igenom

Kör fort så hinner inget hända...

1 321 Inlägg
21 april 2011
Growe skrev:
caromania skrev:
Volvofarfar skrev:

exakt vet MASSOR som gjort så och kommit igenom

Vem har sagt att dom ska riva instrumentet, det är ju ägarens problem?

Inte fan plockar dom isär bromsarna åt dig och berättar vad som är fel om du fått ojämn bromsverkan?

Hade en gammal 850 som var kopplad till något annat= lyste hela tiden med tändningen på/slockna vid motorstart.

Det gilla dom inte då fick jag

"Abs Indikering, Funtion osäker" nånting.. samt att dom provbromsa bilen efter dom kollat, och abs:en funka givetvis inte...

Men det är ju en chansning..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

killercow
22 april 2011
abs-lampan lyser konstant om det är fel på abs:en.

lyser inte abs-lampan och sen slocknar så är det fel på varninglampan.

är det fel på abs:en så märks detta på bromsproven i vilket fall som helst, så att greja med att koppla över till lampan till nått annat är helt onödigt. Å om nån nu kommit igenom bes. med detta så är det enbart pga tur att bes-mannen inte upptäckt detta på bromsproven.

Är det nått fel på bilen som har med säkerheten så ska man f*n se till att laga det. har man inte råd med dom kostnaderna då kan man lika bra köpa en cykel

Sök