Varför sitter så många ungdomar lutade innåt i bilen??

Janneutanb
2 april 2011 · 7 271 Inlägg

Hellectric skrev:
Enkelt!

1: Man måste ha ryggstödet långt bak annars ser man ut som Mamma.
2: Man måste nå till växelspaken, stereo och annat bra utan att luta sig framåt.

Satt alltid så själv innan jag började köra lastbil, sitter man så i lastbilen så är det bara en tidsfråga innan man ramlar ner på motortunneln... smile

I personbilen händer det att jag lutar in mot mitten ibland.
Tycker att det är bekvämt bara.

Annars så sitter jag bakåtlutad men inte så extremt som vissa.
Gäller även i lastbilen, det brukar dom äldre gilla att kommentera... "Hur fan kan du ligga och köra?!" cool

gamlingen
2 april 2011 · 5 198 Inlägg

Är ungdomarna små som lappar nu mer.. måste luta åt höger för att ha handen på växelspaken och nå stereon..... sånt gör ju småfolk ;-)

Poulsen462 Långtradarchaufför
2 april 2011 · 282 Inlägg

Brains skrev:

Hellectric skrev:
Enkelt!

1: Man måste ha ryggstödet långt bak annars ser man ut som Mamma.
2: Man måste nå till växelspaken, stereo och annat bra utan att luta sig framåt.

Satt alltid så själv innan jag började köra lastbil, sitter man så i lastbilen så är det bara en tidsfråga innan man ramlar ner på motortunneln... smile

I personbilen händer det att jag lutar in mot mitten ibland.
Tycker att det är bekvämt bara.

Annars så sitter jag bakåtlutad men inte så extremt som vissa.
Gäller även i lastbilen, det brukar dom äldre gilla att kommentera... "Hur fan kan du ligga och köra?!" cool

Det där med att "ligga å köra" i lastbilen är inge fel på, så länge man är ute på motorvägen, men inget att rekommodera i statskörning eller småvägar:/

BMW - Det stavas som det låter:)
Janneutanb
2 april 2011 · 7 271 Inlägg

Poulsen462 skrev:

Brains skrev:

Hellectric skrev:
Enkelt!

1: Man måste ha ryggstödet långt bak annars ser man ut som Mamma.
2: Man måste nå till växelspaken, stereo och annat bra utan att luta sig framåt.

Satt alltid så själv innan jag började köra lastbil, sitter man så i lastbilen så är det bara en tidsfråga innan man ramlar ner på motortunneln... smile

I personbilen händer det att jag lutar in mot mitten ibland.
Tycker att det är bekvämt bara.

Annars så sitter jag bakåtlutad men inte så extremt som vissa.
Gäller även i lastbilen, det brukar dom äldre gilla att kommentera... "Hur fan kan du ligga och köra?!" cool

Det där med att "ligga å köra" i lastbilen är inge fel på, så länge man är ute på motorvägen, men inget att rekommodera i statskörning eller småvägar:/

Jag lutar mig lite framåt när jag känner att det behövs, man måste ju inte sitta mot ryggstödet hela tiden wink

Tias88 OEM Rox
2 april 2011 · 245 Inlägg

Men herregud har ni sett en 18 åring gå eller? Det är väl klart som fan dom sitter som om de vore missbildade i bilen big_smile lunsar ju runt på stan som om de rökt på sen födseln wink

Personligen sjunker jag ner lite då å då, beror på hur långt jag kör, vid längre sträckor får man växla lite på positionen. Men oftast sitter jag rakt, lite lätt bakåt med ryggen och hyffsat raka ben.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Germax
2 april 2011 · 12 086 Inlägg

Det är en attitydsgrej oftast tror jag.. alt att man hänger på armstödet.

Jag sitter aningen lutad inåt, men det är för att min stol är sne big_smile

Ni minns väl denna? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/701596_5789tu.jpg

Senast redigerat av JapMax (2 april 2011)

zoopåse
2 april 2011 · 1 171 Inlägg

Jag kommer på mig själv göra det ibland. Luta mig mot mittarmstödet med handen på växelväljaren (fastän jag har automat och inte har något där att göra), kanske prata lite med passagerarna samtidigt. Men jag har svårt att sitta still på samma sätt länge, gillar att röra lite på mig och ändra ställning, annars börjar man ju rosta i gångjärnen.

BARRET
2 april 2011 · 561 Inlägg

Är det ingen som har läst bilsports artikel om just detta, där står det med vinklar å grejer mellan mittkonsollen och ryggen för att få bästa looken. Kepsen upp och p-ljusen på. Var med för ett par år sedan, typ -98 eller nåt

Hellectric Trött
2 april 2011 · 267 Inlägg

Brains skrev:

Poulsen462 skrev:

Brains skrev:

I personbilen händer det att jag lutar in mot mitten ibland.
Tycker att det är bekvämt bara.

Annars så sitter jag bakåtlutad men inte så extremt som vissa.
Gäller även i lastbilen, det brukar dom äldre gilla att kommentera... "Hur fan kan du ligga och köra?!" cool

Det där med att "ligga å köra" i lastbilen är inge fel på, så länge man är ute på motorvägen, men inget att rekommodera i statskörning eller småvägar:/

Jag lutar mig lite framåt när jag känner att det behövs, man måste ju inte sitta mot ryggstödet hela tiden wink

Jag kör fjärr, så det blir att man sitter ganska tillbakalutat mest hela tiden. Ibland sjunker jag ner så att jag knappt ser över ratten... Men det är klart man jobbar med överkroppen i korsningar och rondeller då spegeln och a-stolpen skymmer en hel del annars. smile

Janneutanb
2 april 2011 · 7 271 Inlägg

Hellectric skrev:

Brains skrev:

Poulsen462 skrev:

Det där med att "ligga å köra" i lastbilen är inge fel på, så länge man är ute på motorvägen, men inget att rekommodera i statskörning eller småvägar:/

Jag lutar mig lite framåt när jag känner att det behövs, man måste ju inte sitta mot ryggstödet hela tiden wink

Jag kör fjärr, så det blir att man sitter ganska tillbakalutat mest hela tiden. Ibland sjunker jag ner så att jag knappt ser över ratten... Men det är klart man jobbar med överkroppen i korsningar och rondeller då spegeln och a-stolpen skymmer en hel del annars. smile

Men sängen skulle ha varit en dm längre bak för mitt ryggstöd tar i lol

twin_cam Smålänning
2 april 2011 · 7 877 Inlägg

Jag sitter som nummer 2 i JapMax bild. Vill sitta ordentligt, dels för att det är skönast och dels för att min förarstol är nersutten så man får en balk i röven om man sitter på annat sätt tongue

740 är ju byggd för att man ska kunna sitta optimalt och ändå nå allting viktigt, typ stereo, växespak, tuttar och lår big_smile

kyngas skrev:
sitter lutande innåt för de är bekvämare ,ser bättre utåt då  ,når allt bättre,känner av bilen bättre
satt så när man tog körkortet också,ingen som gnällde så varför ändra på de som funkar fint tongue

Det är därför dom inte sitter så när dom kör rally, för att det är bättre wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
BudgetDunkaren Osponsrad
2 april 2011 · 1 631 Inlägg

Jag har iallfall inte keps på mig när jag sitter i förarstolen men ligger i passagerarsätet, då kan man ju se ut som en töntig bonde med rent för mkt blomjord under överläppen smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2011 · 13 744 Inlägg

Rickard-v skrev:

Growe skrev:
oxå undrat ibland polarn sitter väldigt lutad åt höger
men jag sitter mest lutad mot dörrsidan och jag håller alltid ratten med några fingrar
finns ingen anledning att hålla med båda händerna för då tar det tid att ratta i mot smile

jag är en sån där "handleds" rattare sen kvittar det om jag sitter och kör en liten fiat eller om jag sitter i den största bussen på jobbet
kör alltid väldigt avslappnat
med fötterna i kors och farthållaren i gång =/
2 fingrar längst ner på ratten dock brukar jag lägga den andra handen på ratten för syns skull sitter det någon som kan se mina fötter sitter jag inte i kors

allt för passagerarnas säkerhet smile

Bra med fötterna o kors om du ska panikbromsa! NOT!

vad ska man panikbromsa för? smile
framförhållning finns det något som heter
och det hjälper väldigt mycket på motorvägen
härom veckan slog jag igång farthållaren när jag svängde ut på motorvägen här i örebro
sen rörde jag inte bromsen eller gasen på hela vägen till jag sakta ner när jag körde av motorvägen
ungefär 10mil hade jag avverkat

men visst att ha fötterna i kors ska man inte ha men knappast så att man sitter med ena foten på bromsen
för då hoppar farthållarn lätt ur smile
försöker att inte ha fötterna i kors men det är lättare sagt än gjort när man setat och kört i 2timmar på motorvägen rak fin väg utan hinder

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Janneutanb
2 april 2011 · 7 271 Inlägg

Growe skrev:

Rickard-v skrev:

Growe skrev:
oxå undrat ibland polarn sitter väldigt lutad åt höger
men jag sitter mest lutad mot dörrsidan och jag håller alltid ratten med några fingrar
finns ingen anledning att hålla med båda händerna för då tar det tid att ratta i mot smile

jag är en sån där "handleds" rattare sen kvittar det om jag sitter och kör en liten fiat eller om jag sitter i den största bussen på jobbet
kör alltid väldigt avslappnat
med fötterna i kors och farthållaren i gång =/
2 fingrar längst ner på ratten dock brukar jag lägga den andra handen på ratten för syns skull sitter det någon som kan se mina fötter sitter jag inte i kors

allt för passagerarnas säkerhet smile

Bra med fötterna o kors om du ska panikbromsa! NOT!

vad ska man panikbromsa för? smile
framförhållning finns det något som heter
och det hjälper väldigt mycket på motorvägen
härom veckan slog jag igång farthållaren när jag svängde ut på motorvägen här i örebro
sen rörde jag inte bromsen eller gasen på hela vägen till jag sakta ner när jag körde av motorvägen
ungefär 10mil hade jag avverkat

men visst att ha fötterna i kors ska man inte ha men knappast så att man sitter med ena foten på bromsen
för då hoppar farthållarn lätt ur smile
försöker att inte ha fötterna i kors men det är lättare sagt än gjort när man setat och kört i 2timmar på motorvägen rak fin väg utan hinder

Folk är rädda för allt och ska gärna överdriva varenda risk som finns här i livet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 april 2011 · 13 744 Inlägg

Brains skrev:

Growe skrev:

Rickard-v skrev:

Bra med fötterna o kors om du ska panikbromsa! NOT!

vad ska man panikbromsa för? smile
framförhållning finns det något som heter
och det hjälper väldigt mycket på motorvägen
härom veckan slog jag igång farthållaren när jag svängde ut på motorvägen här i örebro
sen rörde jag inte bromsen eller gasen på hela vägen till jag sakta ner när jag körde av motorvägen
ungefär 10mil hade jag avverkat

men visst att ha fötterna i kors ska man inte ha men knappast så att man sitter med ena foten på bromsen
för då hoppar farthållarn lätt ur smile
försöker att inte ha fötterna i kors men det är lättare sagt än gjort när man setat och kört i 2timmar på motorvägen rak fin väg utan hinder

Folk är rädda för allt och ska gärna överdriva varenda risk som finns här i livet.

japp dom är det men ingen som sagt något ännu
inget negativt snarare tvärsom
men allt hänger på hur man beter sig i trafiken inte så mycket hur man sitter
kör man mjukt och fint nöjer sig dom mesta

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Fiesta_Racing Ford fantast
2 april 2011 · 1 607 Inlägg

kör i bland så med smile goast är det när man kör på 4an. gött att lägga handen på växelspaken. men det kan man inte göra kostar ju smile annas lutar jag mig ut mot dörren för där finns armstöd. brukar styra med 2 till 3 fingrar landsväg saknar armstöd i mitten smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april 2011 · 17 485 Inlägg

Blir hängade på armstödet i 300D:n. I 300C:n så skulle man nog ramla "mellan stolarna" så där får man engagera sig lite. 300M:en har jag inte tänkt på.

Att behöva fingra på växelspaken behöver inte jag. Till och med de inte allt för begåvade jänkarna fattade så tidigt som på 50-talet att man inte behöver växla utan man kan göra/köpa bilar som gör det själva.
Lite medeltid här uppe i norr...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kyngas Varvstopparn
2 april 2011 · 460 Inlägg

twin_cam skrev:

kyngas skrev:
sitter lutande innåt för de är bekvämare ,ser bättre utåt då  ,når allt bättre,känner av bilen bättre
satt så när man tog körkortet också,ingen som gnällde så varför ändra på de som funkar fint tongue

Det är därför dom inte sitter så när dom kör rally, för att det är bättre wink

nu känner jag mig jävligt dum tongue..men vad syftar du på ? hmm

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
ZonaX Svetsare
2 april 2011 · 3 150 Inlägg

Är nog pga min längd (~1,90) som jag har sätet långt bak för att inte slå i knäna i panelen/hyllan under ratten och då hamnar mittkonsolen exakt rätt för att luta armbågen på, sen vänsterhanden på ratten, 15/20 över, samt att det känns som man har mer kontroll så när man kör i stan.
Sen när man kommer ut på motorväg osv. så brukar jag räta upp mig då det är skönare att sitta rakt längre sträckor  smile

Senast redigerat av ZonaX (3 april 2011)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Slash Saabifierad
2 april 2011 · 2 026 Inlägg

Har inget armstöd så jag lutar mig utåt istället hmm Tyvärr så är inte själva fönsterbrädan särskilt stor heller hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang