Varför sitter så många ungdomar lutade innåt i bilen??

Andromeda Rumpmas
7 april 2011 · 3 860 Inlägg

Evil_E skrev:
Aktiv körning, motorväg, eller mer koncentrationskrävande körning = lite mer upprätt ställning
Glid = Lutandes bakåt, åt vänster (mot armstöd dörr) alternativt åt höger (mot mittarmstöd)

Lutandet helt enkelt av samma anledning som man gärna byter ställning när man sitter på kontoret framför datorn eller annan likvärdig stillasittande miljö; det blir lätt väldigt tröttsamt för ryggen/ass'et att sitta i samma position under längre perioder och därför försöker jag på olika vis tryckavlasta genom att placera viktpunkten åt det ena eller andra hållet.

Orkar man inte sitta ett par timmar med rak rygg behöver man börja träna sina förslappade bålmuskler. Att sitta snett, luta sig och så vidare kommer med tiden att leda till besvär. Bättre att stanna och sträcka på sig en stund och sedan återgå till att sitta korrekt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Evil_E
8 april 2011 · 111 Inlägg

Andromeda skrev:

Evil_E skrev:
Aktiv körning, motorväg, eller mer koncentrationskrävande körning = lite mer upprätt ställning
Glid = Lutandes bakåt, åt vänster (mot armstöd dörr) alternativt åt höger (mot mittarmstöd)

Lutandet helt enkelt av samma anledning som man gärna byter ställning när man sitter på kontoret framför datorn eller annan likvärdig stillasittande miljö; det blir lätt väldigt tröttsamt för ryggen/ass'et att sitta i samma position under längre perioder och därför försöker jag på olika vis tryckavlasta genom att placera viktpunkten åt det ena eller andra hållet.

Orkar man inte sitta ett par timmar med rak rygg behöver man börja träna sina förslappade bålmuskler. Att sitta snett, luta sig och så vidare kommer med tiden att leda till besvär. Bättre att stanna och sträcka på sig en stund och sedan återgå till att sitta korrekt.

Helt korrekt!! Visst är man ngt förslappad i buken :-P, egenföretagare, kontorsjobb, småungar etc gör att tiden allt som oftast inte räcker till till egentid som ex. att träna.. Sedan är ryggen rätt paj efter diverse mkt tunga skitjobb när man var yngre (har tillochmed krympt 1cm!) och man vill ju inte se sig som lastgammal när man e strax över 30... därav lutande style på körningen.... smile

Time is never wasted when you’re wasted all the time.
BMW 330 d XD Touring "-Come Clean Edi .3-" (2013)
LeafBox Lat Perfektionist
8 april 2011 · 6 359 Inlägg

Jag brukar luta mej innåt för att mina stolar är halvskålade, så man liksom slappnar av imot sido-stödet.
Och lutar jag mej åt andra hållet så når jag inte växelspaken tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Andromeda Rumpmas
8 april 2011 · 3 860 Inlägg

Evil_E skrev:

Andromeda skrev:

Evil_E skrev:
Aktiv körning, motorväg, eller mer koncentrationskrävande körning = lite mer upprätt ställning
Glid = Lutandes bakåt, åt vänster (mot armstöd dörr) alternativt åt höger (mot mittarmstöd)

Lutandet helt enkelt av samma anledning som man gärna byter ställning när man sitter på kontoret framför datorn eller annan likvärdig stillasittande miljö; det blir lätt väldigt tröttsamt för ryggen/ass'et att sitta i samma position under längre perioder och därför försöker jag på olika vis tryckavlasta genom att placera viktpunkten åt det ena eller andra hållet.

Orkar man inte sitta ett par timmar med rak rygg behöver man börja träna sina förslappade bålmuskler. Att sitta snett, luta sig och så vidare kommer med tiden att leda till besvär. Bättre att stanna och sträcka på sig en stund och sedan återgå till att sitta korrekt.

Helt korrekt!! Visst är man ngt förslappad i buken :-P, egenföretagare, kontorsjobb, småungar etc gör att tiden allt som oftast inte räcker till till egentid som ex. att träna.. Sedan är ryggen rätt paj efter diverse mkt tunga skitjobb när man var yngre (har tillochmed krympt 1cm!) och man vill ju inte se sig som lastgammal när man e strax över 30... därav lutande style på körningen.... smile

Tråkigt att höra, men om du inte har några skador som förvärras av en korrekt sittställning skulle jag ändå försöka sitta korrekt just för att på så sätt träna musklerna med det. Man behöver inte grymta upp 200+ i marklyft för att träna bålen, känner du att det "tar" att sitta korrekt så kommer du ju att orka längre och längre sträckor, och dessutom få en ståtligare hållning till på köpet smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Boostrider Försöker iaf
9 april 2011 · 1 998 Inlägg

Men klaga inte på de som kör 140/240 för stolarna brukar se ut såhär efter några tusen mil tongue

Därav att de lutar åt höger...
http://i54.tinypic.com/2rpuzjd.jpg

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Snitch Ointresserad.
9 april 2011 · 936 Inlägg

Varför sitter de flesta medelålders och uppåt, spikraka i ryggen och händerna på ratten 13:50?

Jag skulle säga att det är en smaksak, och som vi säkert alla vet så är smaken som röven, delad.

Senast redigerat av Snitch (9 april 2011)

Teabag appreciation club.
Evil_E
9 april 2011 · 111 Inlägg

Snitch skrev:
Jag skulle säga att det är en smaksak, och som vi säkert alla vet så är smaken som röven, delad.

......den ene gillar modern den andre gillar dottern....... :-D

Time is never wasted when you’re wasted all the time.
BMW 330 d XD Touring "-Come Clean Edi .3-" (2013)
granadadr
10 april 2011 · 7 290 Inlägg

Evil_E skrev:

Snitch skrev:
Jag skulle säga att det är en smaksak, och som vi säkert alla vet så är smaken som röven, delad.

......den ene gillar modern den andre gillar dottern....... :-D

endel gillar tyvärr båda sad

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april 2011 · 14 058 Inlägg

granadadr skrev:

Evil_E skrev:

Snitch skrev:
Jag skulle säga att det är en smaksak, och som vi säkert alla vet så är smaken som röven, delad.

......den ene gillar modern den andre gillar dottern....... :-D

endel gillar tyvärr båda sad

Jajjemen, så kan det vara......ibland samtidigt oxå! smile


/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Diss Adrenaline Junkie
10 april 2011 · 264 Inlägg

Det där med Armen mot armstödet, byta låt på sterion osv stämmer bra, iallfall för min del, men jag sitter även framåtlutad "volvo raggare" men det är mest för att det är bekvämare när det studsar så inihelvete om bilden är låg.

Där har ni svaret! smile

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april 2011 · 14 058 Inlägg

Diss skrev:
Det där med Armen mot armstödet, byta låt på sterion osv stämmer bra, iallfall för min del, men jag sitter även framåtlutad "volvo raggare" men det är mest för att det är bekvämare när det studsar så inihelvete om bilden är låg.

Där har ni svaret! smile

Bilden? Du menar väl Bilen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april 2011 · 14 058 Inlägg

Diss skrev:
Det där med Armen mot armstödet, byta låt på sterion osv stämmer bra, iallfall för min del, men jag sitter även framåtlutad "volvo raggare" men det är mest för att det är bekvämare när det studsar så inihelvete om bilden är låg.

Där har ni svaret! smile

Det studsar ganska mycket i Vetten oxå och den är låg men jag sitter rakt i sätet ändå, stereon når jag ganska enkelt med för den delen!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Diss Adrenaline Junkie
10 april 2011 · 264 Inlägg

Vettemannen skrev:

Diss skrev:
Det där med Armen mot armstödet, byta låt på sterion osv stämmer bra, iallfall för min del, men jag sitter även framåtlutad "volvo raggare" men det är mest för att det är bekvämare när det studsar så inihelvete om bilden är låg.

Där har ni svaret! smile

Det studsar ganska mycket i Vetten oxå och den är låg men jag sitter rakt i sätet ändå, stereon når jag ganska enkelt med för den delen!

/Benny

Bilen menade jag såklart, men kolla hur låg min bil är innan du säger att din är låg smile

Volvo 945 LTT "DRFT Spec" (1996)
tomtemat
10 april 2011 · 218 Inlägg

twin_cam skrev:

kyngas skrev:

twin_cam skrev:

Det är därför dom inte sitter så när dom kör rally, för att det är bättre wink

nu känner jag mig jävligt dum tongue..men vad syftar du på ? hmm

I Rally sitter dom fastspända i precis rätt sittställning för att ha 110% kontroll på bilen tongue Och det är inte liggande i mitten wink

Enbart för att plats för kartläsare ska finnas till höger.

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april 2011 · 14 058 Inlägg

Diss skrev:

Vettemannen skrev:

Diss skrev:
Det där med Armen mot armstödet, byta låt på sterion osv stämmer bra, iallfall för min del, men jag sitter även framåtlutad "volvo raggare" men det är mest för att det är bekvämare när det studsar så inihelvete om bilden är låg.

Där har ni svaret! smile

Det studsar ganska mycket i Vetten oxå och den är låg men jag sitter rakt i sätet ändå, stereon når jag ganska enkelt med för den delen!

/Benny

Bilen menade jag såklart, men kolla hur låg min bil är innan du säger att din är låg smile

Jag tycker det är hugget som stucket vilken som är lägst....men det är inget att bråka om smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Aga_Diff Bärs!
10 april 2011 · 3 456 Inlägg

Vettemannen skrev:

Diss skrev:

Vettemannen skrev:

Det studsar ganska mycket i Vetten oxå och den är låg men jag sitter rakt i sätet ändå, stereon når jag ganska enkelt med för den delen!

/Benny

Bilen menade jag såklart, men kolla hur låg min bil är innan du säger att din är låg smile

Jag tycker det är hugget som stucket vilken som är lägst....men det är inget att bråka om smile

/Benny

Jag hoppas du skämtar om att det är hugget som stucket...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april 2011 · 14 058 Inlägg

Aga_Diff skrev:

Vettemannen skrev:

Diss skrev:

Bilen menade jag såklart, men kolla hur låg min bil är innan du säger att din är låg smile

Jag tycker det är hugget som stucket vilken som är lägst....men det är inget att bråka om smile

/Benny

Jag hoppas du skämtar om att det är hugget som stucket...

Klart att min är lägst!! smile


/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
worlax
10 april 2011 · 280 Inlägg

för att de är bekvämt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 april 2011 · 14 058 Inlägg

worlax skrev:
för att de är bekvämt.

Är det inte bekvämare att sitta rakt i en bilstol? Bilstolen är gjord för att sittas rakt i och inte hänga halvt utanför. Bara en liten undran.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
granadadr
10 april 2011 · 7 290 Inlägg

worlax skrev:
för att de är bekvämt.

haha bara för att en gammelmercedes har så dåliga stolar,, så man hänger ut från dem wink

å detta är inte BARA skämt wink,, gammla mercedestolar är ett skämt,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang