Saab 9-5 2.2 TiD vägrar starta.

P-G Säl-Tämjare...
3 april 2011 · 1 024 Inlägg

hej.
Igår innan jag åkte till jobbet så kollade jag färddatorn, och den visade att jag kunde komma ca1.8-2mil till på den diesel som va i.
Men när jag va 200 meter ifrån macken så la den heltplötsligt bara av. Tänkte att jag kanske hade fått diesel stopp (har bara en km till macken ungefär) Så jag tog en dunk och tankade i 4liter och hävde i bilen, startmotorn och allting går runt men den vill inte starta., krånglade med den en stund och tog en annan bil till jobbet och lämnade bilen där den va. åkte tillbaka på eftermiddagen och hävde i ytterliggare 4 liter, provade starta men det gick inte. fick koppla startkablar på den för batteriet dog.

Någon som vet vad det kan vara för fel? tips och idéer är välkommet smile

Vi luftade systemet samtidigt som vi körde på starten, har kollat relä och säkringar osv.
Har bilen på blocket så det är lite stress att få igång den smile

Vilket jävla drag :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2011 · 17 552 Inlägg

Lufta systemet ska inte behövas. Dock vill den säkert ha upp till 60 sek nötande på starten. Annars kan ju bränslefiltret blivit tätt då det sugit upp den sista skitiga slatten i tanken?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
P-G Säl-Tämjare...
3 april 2011 · 1 024 Inlägg

så byta filter skulle vara en idé alltså? ska gå ut och prova nöta den på starten om en stund.

Vilket jävla drag :)
xmtdi
16 juli 2011 · 29 Inlägg

kolla bränsleslangarna i motorrummet, VÄLDIGT vanligt på de flesta dieselbilarna (haft det problemet på alla mina dieselar) wink
min gamla cittra stod jag och funderade länge över om vad det kunde vara efter grov granskning av slangar osv osv, sen när jag hängde över så såg jag att matarslangen var lite missfärgad, skruvade isär o bytte på direkten, inget stort jack eller hål i slangen utan bara en liten liten spricka som man knappt såg gjorde så att bilen var omöjlig att starta så länge man inte pumpade upp bränsle ca 3-4 min innan start och lika länge efteråt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang