Hur vanligt är det med smitare?

TS_quattro fyrkrafsare
3 april 2011 · 1 443 Inlägg

Fick min bil påkörd på en parkering under veckan, ena bakskärmen intryckt och repad. Såklart satt det ingen lapp på bilen, den som gjort det hade smitit. Så nu till min fråga är det öht någon som ger sig tillkänna efter en parkeringsolycka längre eller är det vedertagen praxis att helt enkelt låtsas som det regnar och sticka? Någon här som fått en lapp på rutan efter en p-skada eller skiter alla i det?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Muttley
3 april 2011 ·

Många skiter i det.
Kompisen fick nån som skadat hans bil. Han fick en lapp där det stod typ "Hej förlåt de var jag som backa på din bil, jag skriver bara denna lappen så att folk som tittar ska tro att jag skriver ner mina kontaktuppgifter men den gick du med bet på MVH"

smile de är lite kallt.

KennethL
3 april 2011 · 412 Inlägg

tkd_rille skrev:
Många skiter i det.
Kompisen fick nån som skadat hans bil. Han fick en lapp där det stod typ "Hej förlåt de var jag som backa på din bil, jag skriver bara denna lappen så att folk som tittar ska tro att jag skriver ner mina kontaktuppgifter men den gick du med bet på MVH"

smile de är lite kallt.

Du menar typ som den här?
Finns väl ett par hundra olika men att det skulle hända någon man känner är väl inte så sannolikt, säker på att han inte ljög? wink

135
├┼┼
24 R
Muttley
3 april 2011 ·

KennethL skrev:

tkd_rille skrev:
Många skiter i det.
Kompisen fick nån som skadat hans bil. Han fick en lapp där det stod typ "Hej förlåt de var jag som backa på din bil, jag skriver bara denna lappen så att folk som tittar ska tro att jag skriver ner mina kontaktuppgifter men den gick du med bet på MVH"

smile de är lite kallt.

Du menar typ som den här?
Finns väl ett par hundra olika men att det skulle hända någon man känner är väl inte så sannolikt, säker på att han inte ljög? wink

Rätt så säker med tanke på att han är 60 plus och har ingen större anledning att ljuga som många snorungar här på nätet .

TS_quattro fyrkrafsare
3 april 2011 · 1 443 Inlägg

Jo just den sortens lappar finns väl också även om det i många fall är skrönor, jag har iofs fått en riktig lapp en gång men det var på en parkering till ett hyreshus där den skyldiges bil stod parkerad ett par rutor bort (han hade fått sladd på väg in på parkeringenoch gett min bil en liten kyss) så han skulle kanske ha fått problem med att bortförklara det...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
3 april 2011 · 1 594 Inlägg

Jag klantade mig rejält och stukade till en stötfångare på en parkerad bil. Skrev en lapp och när killen ringde sa han att det var lugn och just med tanke på att jag faktisk satt en lapp om det inträffade så lät han "udda vara jämt". Visst ok, han förklarade att han hade en annan stötis på en reservbil och detta innebar ju att han inte ville ha nåt pröjs.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Slash Saabifierad
4 april 2011 · 2 026 Inlägg

Det är nog tyvärr ruggit vanligt. Vet att jag råkade repa en hyrbil på en bensinmack, så jag gick in på macken och säger detta och vill göra en skadeanmälan, då blir de mycket förvånade att jag kom in och berättade att de flesta inte vågar utan bara smiter.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
KHRacing
4 april 2011 ·

Smitare i allmänhet finns det MÅNGA av...

min kompis va påkörd förra veckan när han cyklade...  bilfan smet sin väg & polaren som vart chockad kunde bara säga att det var vit bil.

k

Glimbrink
4 april 2011 · 723 Inlägg

tkd_rille skrev:
Många skiter i det.
Kompisen fick nån som skadat hans bil. Han fick en lapp där det stod typ "Hej förlåt de var jag som backa på din bil, jag skriver bara denna lappen så att folk som tittar ska tro att jag skriver ner mina kontaktuppgifter men den gick du med bet på MVH"

smile de är lite kallt.

Lite kallt då också när en som såg detta går dit senare och skriver hans reg nummer på en annan lapp och skriver varsågod jag såg allt..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
jimbon
4 april 2011 · 711 Inlägg

Glimbrink skrev:

tkd_rille skrev:
Många skiter i det.
Kompisen fick nån som skadat hans bil. Han fick en lapp där det stod typ "Hej förlåt de var jag som backa på din bil, jag skriver bara denna lappen så att folk som tittar ska tro att jag skriver ner mina kontaktuppgifter men den gick du med bet på MVH"

smile de är lite kallt.

Lite kallt då också när en som såg detta går dit senare och skriver hans reg nummer på en annan lapp och skriver varsågod jag såg allt..

Precis vad jag tänkte på,tänk vad gött det skulle vart om man åkte hem till den
personen och plingade på dörren efter det smile

Tias88 OEM Rox
4 april 2011 · 245 Inlägg

Har aldrig blivit påkörd, eller kört på i en parkering eller liknande. Men morsan har körta på en bil, sprang in på affären så dom ropade upp ägaren, och på den tiden ville man ju inte förstöra försäkringsbonusen så min mor erbjöd honom 1000kr för en trasig baklykta, och jo han ville ju inte använda försäkring men han skulle minsann ha 15.000kr för att lackera om hela bilen.

Det slutade i att han inte hade försäkring och mamma åkte smile Vet att det blev lite offtopic men lite smålustig wink

Skulle personligen aldrig lämna en bil jag kört på utan en lapp, och jag hoppas innerligt att de flesta känner detsamma.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
Glimbrink
4 april 2011 · 723 Inlägg

Tias88 skrev:
Har aldrig blivit påkörd, eller kört på i en parkering eller liknande. Men morsan har körta på en bil, sprang in på affären så dom ropade upp ägaren, och på den tiden ville man ju inte förstöra försäkringsbonusen så min mor erbjöd honom 1000kr för en trasig baklykta, och jo han ville ju inte använda försäkring men han skulle minsann ha 15.000kr för att lackera om hela bilen.

Det slutade i att han inte hade försäkring och mamma åkte smile Vet att det blev lite offtopic men lite smålustig wink

Skulle personligen aldrig lämna en bil jag kört på utan en lapp, och jag hoppas innerligt att de flesta känner detsamma.

Jo klart vill man det, dock vet jag att dem flesta eller de som nyss fått körkort får panik och vet inte vad dem ska göra och kör därifrån. En gång satt jag på ett matställe där man kan se ut på parkeringen, vips så kommer en stor fet bucklig jeep och kör in i heeeeela sidan på min bil, sedan backar ut och tar en annan plats precis som inget hänt.

Jag springer ut och frågar vafan han håller på med då säger han va?! Jag bara du körde precis in i sidan på min bil och det är ju omöjligt att inte märka det. Han bara jasså? Så jag vi gick till bilen och jo där vart ju några fina bucklor osv...

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Tias88 OEM Rox
4 april 2011 · 245 Inlägg

Glimbrink skrev:

Tias88 skrev:
Har aldrig blivit påkörd, eller kört på i en parkering eller liknande. Men morsan har körta på en bil, sprang in på affären så dom ropade upp ägaren, och på den tiden ville man ju inte förstöra försäkringsbonusen så min mor erbjöd honom 1000kr för en trasig baklykta, och jo han ville ju inte använda försäkring men han skulle minsann ha 15.000kr för att lackera om hela bilen.

Det slutade i att han inte hade försäkring och mamma åkte smile Vet att det blev lite offtopic men lite smålustig wink

Skulle personligen aldrig lämna en bil jag kört på utan en lapp, och jag hoppas innerligt att de flesta känner detsamma.

Jo klart vill man det, dock vet jag att dem flesta eller de som nyss fått körkort får panik och vet inte vad dem ska göra och kör därifrån. En gång satt jag på ett matställe där man kan se ut på parkeringen, vips så kommer en stor fet bucklig jeep och kör in i heeeeela sidan på min bil, sedan backar ut och tar en annan plats precis som inget hänt.

Jag springer ut och frågar vafan han håller på med då säger han va?! Jag bara du körde precis in i sidan på min bil och det är ju omöjligt att inte märka det. Han bara jasså? Så jag vi gick till bilen och jo där vart ju några fina bucklor osv...

Klart det finns omständigheter gällande det mesta, jag såg en 18åring köra på en gubbe vid ett rödljus, han satt o skrek o sen vred han på ratten o drog därifrån.. Det finns även många gamla gubbar/tanter som inte uppmärksammar saker som händer.

Och såklart unga tjejer som tror att det bara finns "2 hörnen på bilen" (Sveriges värsta bilförare).

Hursomhaver kan man ju bara hoppas på att det blir lite mer moral när det kommer till sånthär men den blir väl sämre och sämre med åren?

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
LordLife
4 april 2011 · 998 Inlägg

Har själv varit med om det blev på backad den 22dec 08 huv, främre stötfångare och krock balk fick skador för 38k och bilen blev inlöst. god jul.

Sett det ett antal gånger på olika parkeringar, spec stora Mataffärer, dom backar för långt och kör där ifrån. Så jävla respektlöst.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
JoXter
4 april 2011 · 492 Inlägg

min skyline blev påkörd i somras å trashade rätt mycket men personen i fråga hade lämnat en lapp
med mobilnummer samt så var de 2-3 personer som väntade på mig utanför som hade sett de
hela och skrivit upp hans reggnummer.

Åkte hem till han direkt efter för folk i mitt sällskap visste vem det var
han verkade dock inte bry sig ett skit utan va mer pappa betalar å jag fortsätter leka
då dom skulle dra ut å sladda när vi kom på besök...

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
LeafBox Lat Perfektionist
4 april 2011 · 6 359 Inlägg

Tänk på att det kan ju bli knas åt det andra hållet oxå. Tex.

För 1,5år sedan ungefär så råkade jag med vinterbilen stöta till en Kia Sorento (typ SUV-storlek)
Och ägaren till den hade precis gått in, så han såg när det hände. Då springer han ut och är otrevlig och börjar gapa och skrika på arabiska eller vafan han kom ifrån.

När han lugnade ner sej kollade vi in skadorna, min bil hade en buckla på framskärmen/huven. Men det brydde inte jag mej om, den bilen var inge vacker ändå tongue
Och hans bil fick bara lite färgavskrapningar som jag kunde ta bort med handen! Så sa jag det, "det här var ju ingen fara, du klarade dej ju"
Så utan att ens kolla sa han bara "neee buuuklaa" och vägrade ens kolla!

En gång då jag önskat jag smitigt roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
habomaster
4 april 2011 · 463 Inlägg

LeafBox skrev:
En gång då jag önskat jag smitigt roll

Man ska dock vara medveten om att man blir av med kortet om man blir påkommen!

Bebben Legitimerad besserwisser
4 april 2011 · 921 Inlägg

Fick min bil påbackad i somras och kvinnan som var skyldig lämnade lapp med alla uppgifter jag behövde. Allt löste sig finfint och hon erkände sig som vållande för sitt försäkringsbolag.

Blev en ny baklykta, ny kofångare och omlackning av en bakskärm och det kostade mig inte en spänn eftersom hon var ärlig.

Jag skulle aldrig smita från en parkeringsskada, det är emot mina principer. Dessutom vet jag hur "glad" jag blev att hon var ärlig, så om jag någongång skadar en annan bil ska jag vara lika ärlig som hon var. smile

Senast redigerat av Bebben (4 april 2011)

JoXter
4 april 2011 · 492 Inlägg

Bebben skrev:
Blev en ny baklykta, ny kofångare och omlackning av en bakskärm och det kostade mig inte en spänn eftersom hon var ärlig.

Jag skulle aldrig smita från en parkeringsskada, det är emot mina principer. Dessutom vet jag hur "glad" jag blev att hon var ärlig, så om jag någongång skadar en annan bil ska jag vara lika ärlig som hon var. smile

Kan inte annant än instämma! dock så vart min bil tvungen till att åka upp i riktbänk då de mesta
va mos under plasten.. tycker de visar ganska tydligt hur vårdslösa vissa kan vara..

Senast redigerat av JoXter (4 april 2011)

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
Rquired Allmänt envis
4 april 2011 · 12 512 Inlägg

Fick hörnet vänster fram rejält uppskrapat i höstas på min bil, låg självklart ingen lapp vid bilen den gången inte. Hade dock turen att få tag på en person som slog upp dörren och orsakade en rejäl bucka på en 3km "gammal" Lexus; Hon var på väg därifrån men fick vackert öppna plånboken.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang