3462
Sök

Fråga om nya däck och vibrationer

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 april 2011
#21
schnauz skrev:
caromania skrev:
Ni pumpar era däck hårt pojkar.

I ett "normalbrett" däck med 65-profil brukar det vara lagom med runt 2,5 bar. Vanlig profil på många lite äldre bilar!
45-profil, som ju är väldigt vanligt på modernare bilar, brukar tillverkarna rekommendera runt 2,9 bar.

Refererade till 3,1-3,2.

På min tid hade Volvo 740 lågprofil. De hade 185/65, svindyra däck (då de var just "lågprofil") om man jämförde med mer vanliga dimensioner som 175/70 eller 185/70. Pumpa vad ni vill så pumpar jag vad jag vill i mina 225/45/17.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Bike
7 april 2011
Trådstartare
#22
saababenni skrev:
Bike skrev:
köpte för knappt månad sedan helt nya fälgar plus nya däck till bilen
montera på dom men känner som ett ryckigt beteende lite som däcken är obalans

däck o fälg är ballanserade o har vikter på sig o dom sitter kvar
alla däck har 2bar i sig

men ska nya däck bete sig så här lite som inkörnings period ?
eller kan det vara något fel med dom ?

köpt privat så kan inte klaga hos verkstad

Jag hade samma problem när jag köpte däck av en polare på en däckfirma. Han sa att ibland så kan nya däck vara lite ojämna och det kan ta ett tag innan dom mjukar till sig. Ett tips han gav mig var att lägga en liten burnout med däcken på typ 1 sekund bara. Sagt och gjort så slutade vibrationerna efter det.

Sen sa du att du hade 2 bar i däcken? Dom rekomenderar att man ska ha 2,2 cirka i de flesta däck men däckfirmor lägger oftast i 2,6 -2,7 bar.

Det är min far som äger bilen och jag tar bara hand om allt med den service mm
så skulle han få reda på att ja gjorde en burnout med den, då kan man nog räkna med o bli arv lös.
Men kanske går och köra lite hårdare med bilen ex om man gasar hårdare o bromsar hårt
tänkte om det bearbetar däcken lite masserar upp dom.

Eller vad tror ni om man bara struntar i det och kör 10-20mil
att det kan automatiskt fixa sig då, eller är det risk att styr delar skadas pga vibrationer

167 Inlägg
7 april 2011
#23
Bike skrev:
saababenni skrev:
Bike skrev:
köpte för knappt månad sedan helt nya fälgar plus nya däck till bilen
montera på dom men känner som ett ryckigt beteende lite som däcken är obalans

däck o fälg är ballanserade o har vikter på sig o dom sitter kvar
alla däck har 2bar i sig

men ska nya däck bete sig så här lite som inkörnings period ?
eller kan det vara något fel med dom ?

köpt privat så kan inte klaga hos verkstad

Jag hade samma problem när jag köpte däck av en polare på en däckfirma. Han sa att ibland så kan nya däck vara lite ojämna och det kan ta ett tag innan dom mjukar till sig. Ett tips han gav mig var att lägga en liten burnout med däcken på typ 1 sekund bara. Sagt och gjort så slutade vibrationerna efter det.

Sen sa du att du hade 2 bar i däcken? Dom rekomenderar att man ska ha 2,2 cirka i de flesta däck men däckfirmor lägger oftast i 2,6 -2,7 bar.

Det är min far som äger bilen och jag tar bara hand om allt med den service mm
så skulle han få reda på att ja gjorde en burnout med den, då kan man nog räkna med o bli arv lös.
Men kanske går och köra lite hårdare med bilen ex om man gasar hårdare o bromsar hårt
tänkte om det bearbetar däcken lite masserar upp dom.

Eller vad tror ni om man bara struntar i det och kör 10-20mil
att det kan automatiskt fixa sig då, eller är det risk att styr delar skadas pga vibrationer

Ja men om du råkar gasa på lite extra vid ett stopp eller nått lär han inte märka? Så länge han inte är i närheten eller har ngn som spionerar på dig. Annars får du räkna med ett par hundra mils normal körning innan de sliter till sig... Det är vad jag hört iaf.. Men en liten burn hade jag provat med så länge du vet att bilen inte rasar pga det.


Bike
7 april 2011
Trådstartare
#24
ok för testa på det när ingen kollar
när man bor i ett mini samhälle så hinner man knappt lägga en fis innan alla vet om det
många som läser detta vet säkert vad jag menar.

2 982 Inlägg
7 april 2011
#25
saababenni skrev:
Bike skrev:
köpte för knappt månad sedan helt nya fälgar plus nya däck till bilen
montera på dom men känner som ett ryckigt beteende lite som däcken är obalans

däck o fälg är ballanserade o har vikter på sig o dom sitter kvar
alla däck har 2bar i sig

men ska nya däck bete sig så här lite som inkörnings period ?
eller kan det vara något fel med dom ?

köpt privat så kan inte klaga hos verkstad

Jag hade samma problem när jag köpte däck av en polare på en däckfirma. Han sa att ibland så kan nya däck vara lite ojämna och det kan ta ett tag innan dom mjukar till sig. Ett tips han gav mig var att lägga en liten burnout med däcken på typ 1 sekund bara. Sagt och gjort så slutade vibrationerna efter det.

Sen sa du att du hade 2 bar i däcken? Dom rekomenderar att man ska ha 2,2 cirka i de flesta däck men däckfirmor lägger oftast i 2,6 -2,7 bar.

najs, ska testa burnouten.


167 Inlägg
7 april 2011
#26
Bike skrev:
ok för testa på det när ingen kollar
när man bor i ett mini samhälle så hinner man knappt lägga en fis innan alla vet om det
många som läser detta vet säkert vad jag menar.

Hehe.. Jag gjorde detta i en backe lite utanför byn mitt i natten.. Stannade och gasade till en gång.. Tar absolut ingen skada.. Antar att det är V70n vi snackar om.. Men du bestämmer..


Bike
7 april 2011
Trådstartare
#27
ska fundera på det och se

fått tipset och shifta däcken fram till bak
så blir och göra i helgen

om det fixar problemet är jag ju glad.

annars får man testa o burna nu när det är gott om grus på vägarna lite mildare mot växellådan
om nu det gills som en burnout när det ligger grus på vägen.

japp det är v70 det gäller.

ska byta däck på min golf snart med har redan däck liggande så hoppas ja inte råkar ut för samma öde.

167 Inlägg
7 april 2011
#28
Lycka till.. Hoppas det löser sig.. Annars får man prova andra metoder..


4 254 Inlägg
7 april 2011
#29
Jag "burnar" och sladdar och är allmänt svinaktig mot min växellåda och koppling så gott som varje dag jag kör med bilen och har varken haft några kopplingsproblem eller problem med  lådan trots 33k mil och daglig misshandel. Så en burnout ska nog inte vara några som helst problem för bilen.


227 Inlägg
7 april 2011
#30
Bike skrev:
pumpa i 2.5bar nu får se om det blir någon skillnad
det är 17tum fälg

lite fråga ang vikter på fälgen
titta på fälgen och såg en hade 55gram vikt
medans en annan hade 15
och en 10

är inte så kunnig men kan det skilja sig så våldsamt mellan olika fälgar
menar det är ju samma runt om

samma däck samma fälg

I en annan tråd så var det ngn som hade en schyst tumregel:
Fälg strl dela det på 10 + 1bar

3 259 Inlägg
7 april 2011
#31
DavidSan skrev:
Bike skrev:
pumpa i 2.5bar nu får se om det blir någon skillnad
det är 17tum fälg

lite fråga ang vikter på fälgen
titta på fälgen och såg en hade 55gram vikt
medans en annan hade 15
och en 10

är inte så kunnig men kan det skilja sig så våldsamt mellan olika fälgar
menar det är ju samma runt om

samma däck samma fälg

I en annan tråd så var det ngn som hade en schyst tumregel:
Fälg strl dela det på 10 + 1bar

? big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Got VTEC?
1 593 Inlägg
7 april 2011
#32
JonR skrev:
DavidSan skrev:
Bike skrev:
pumpa i 2.5bar nu får se om det blir någon skillnad
det är 17tum fälg

lite fråga ang vikter på fälgen
titta på fälgen och såg en hade 55gram vikt
medans en annan hade 15
och en 10

är inte så kunnig men kan det skilja sig så våldsamt mellan olika fälgar
menar det är ju samma runt om

samma däck samma fälg

I en annan tråd så var det ngn som hade en schyst tumregel:
Fälg strl dela det på 10 + 1bar

? big_smile

Ex: 17"/10 = 1,7 + 1bar = 2,7bar. Alltså ska du ha 2,7bar i ditt 17" däck. wink

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

Avstängd
1 714 Inlägg
7 april 2011
#33
Takashi skrev:
JonR skrev:
DavidSan skrev:

I en annan tråd så var det ngn som hade en schyst tumregel:
Fälg strl dela det på 10 + 1bar

? big_smile

Ex: 17"/10 = 1,7 + 1bar = 2,7bar. Alltså ska du ha 2,7bar i ditt 17" däck. wink

Och det har ingen betydelse om man kör 215/45/17 eller 275/35/17?
eller om man kör Honda Civic eller Cadillac Escalade,
vilket innebär en skillnad på över 1 ton i vikt som vilar på däcken?

Hur mycket luft man ska ha i däcken beror på många faktorer.

Är det däck helt i originalstorlek kan man gå efter vad som står i instruktionsboken till bilen,
eller vad som brukar stå angivet i tanklocket eller annat ställe,
är det inte originalstorlek eller i närheten så får man testa sig fram. Titta hur däcken lägger sig mot asfalten. Lite utbuktning ska det vara som bilen står på, men inte extremt mycket.
Titta om du ser hur anliggningsytan ser ut ungefär.

Men vad vet jag, jag är en simpel däckmontör smile

angående det där med att jämna ut däcken, om din bil rasar ihop av lite vibrationer,
då kör du antagligen Saab, Hyundai, Renault eller dylikt. Då förslår jag ett byte av bil.


Got VTEC?
1 593 Inlägg
8 april 2011
#34
Emilius skrev:
Takashi skrev:
JonR skrev:

? big_smile

Ex: 17"/10 = 1,7 + 1bar = 2,7bar. Alltså ska du ha 2,7bar i ditt 17" däck. wink

Och det har ingen betydelse om man kör 215/45/17 eller 275/35/17?
eller om man kör Honda Civic eller Cadillac Escalade,
vilket innebär en skillnad på över 1 ton i vikt som vilar på däcken?

Hur mycket luft man ska ha i däcken beror på många faktorer.

Är det däck helt i originalstorlek kan man gå efter vad som står i instruktionsboken till bilen,
eller vad som brukar stå angivet i tanklocket eller annat ställe,
är det inte originalstorlek eller i närheten så får man testa sig fram. Titta hur däcken lägger sig mot asfalten. Lite utbuktning ska det vara som bilen står på, men inte extremt mycket.
Titta om du ser hur anliggningsytan ser ut ungefär.

Men vad vet jag, jag är en simpel däckmontör smile

angående det där med att jämna ut däcken, om din bil rasar ihop av lite vibrationer,
då kör du antagligen Saab, Hyundai, Renault eller dylikt. Då förslår jag ett byte av bil.

Inte mitt påstående, förklarade bara vad DavidSan menade.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

227 Inlägg
8 april 2011
#35
Takashi skrev:
Emilius skrev:
Takashi skrev:

Ex: 17"/10 = 1,7 + 1bar = 2,7bar. Alltså ska du ha 2,7bar i ditt 17" däck. wink

Och det har ingen betydelse om man kör 215/45/17 eller 275/35/17?
eller om man kör Honda Civic eller Cadillac Escalade,
vilket innebär en skillnad på över 1 ton i vikt som vilar på däcken?

Hur mycket luft man ska ha i däcken beror på många faktorer.

Är det däck helt i originalstorlek kan man gå efter vad som står i instruktionsboken till bilen,
eller vad som brukar stå angivet i tanklocket eller annat ställe,
är det inte originalstorlek eller i närheten så får man testa sig fram. Titta hur däcken lägger sig mot asfalten. Lite utbuktning ska det vara som bilen står på, men inte extremt mycket.
Titta om du ser hur anliggningsytan ser ut ungefär.

Men vad vet jag, jag är en simpel däckmontör smile

angående det där med att jämna ut däcken, om din bil rasar ihop av lite vibrationer,
då kör du antagligen Saab, Hyundai, Renault eller dylikt. Då förslår jag ett byte av bil.

Inte mitt påstående, förklarade bara vad DavidSan menade.

Inte för att hålla ryggen fri men det var som jag skrev, i en annan tråd så var det ngn som skrev denna formel. Själv kör jag 2,9bar med 235/35 R19 och det stämmer överrens för min del smile

4 254 Inlägg
8 april 2011
#36
DavidSan skrev:
Takashi skrev:
Emilius skrev:

Och det har ingen betydelse om man kör 215/45/17 eller 275/35/17?
eller om man kör Honda Civic eller Cadillac Escalade,
vilket innebär en skillnad på över 1 ton i vikt som vilar på däcken?

Hur mycket luft man ska ha i däcken beror på många faktorer.

Är det däck helt i originalstorlek kan man gå efter vad som står i instruktionsboken till bilen,
eller vad som brukar stå angivet i tanklocket eller annat ställe,
är det inte originalstorlek eller i närheten så får man testa sig fram. Titta hur däcken lägger sig mot asfalten. Lite utbuktning ska det vara som bilen står på, men inte extremt mycket.
Titta om du ser hur anliggningsytan ser ut ungefär.

Men vad vet jag, jag är en simpel däckmontör smile

angående det där med att jämna ut däcken, om din bil rasar ihop av lite vibrationer,
då kör du antagligen Saab, Hyundai, Renault eller dylikt. Då förslår jag ett byte av bil.

Inte mitt påstående, förklarade bara vad DavidSan menade.

Inte för att hålla ryggen fri men det var som jag skrev, i en annan tråd så var det ngn som skrev denna formel. Själv kör jag 2,9bar med 235/35 R19 och det stämmer överrens för min del smile

Den formeln är väll bara en tumregel som fungerar bra för dom flesta bilar med standarddäck. Sedan en civic med 17" är ju knappas standard lr? Och escaladen brukar väll ba bra mkt större fälgar än 17"?


227 Inlägg
8 april 2011
#37
zemet skrev:
DavidSan skrev:
Takashi skrev:

Inte mitt påstående, förklarade bara vad DavidSan menade.

Inte för att hålla ryggen fri men det var som jag skrev, i en annan tråd så var det ngn som skrev denna formel. Själv kör jag 2,9bar med 235/35 R19 och det stämmer överrens för min del smile

Den formeln är väll bara en tumregel som fungerar bra för dom flesta bilar med standarddäck. Sedan en civic med 17" är ju knappas standard lr? Och escaladen brukar väll ba bra mkt större fälgar än 17"?

Tack Zemet! big_smile

283 Inlägg
9 april 2011
#38
Kan bero på balanseringen och vilken maskin de använde. Balanserade mina 17" 2 ggr förra året och hade ändå lite obalans. Nu i vår balanserade jag hjulen igen i en annan maskin och obalansen försvann.
Åk tillbaka och be de balansera hjulen igen.
En 17" fälg med 50 profildäck bör inte ha mer är 2,6 i sig, kolla vilka rekommendatoner bilen har. Inte bra att pumpa däcken för hårt, bilen tappar stabilitet och kan bli rent utav farlig vid pressad situation samt att man inte sparar pengar på det då däcket slits snabbare och bränsleförbrukningen är väldigt marginell.

/Artur


Avstängd
1 714 Inlägg
9 april 2011
#39
zemet skrev:
DavidSan skrev:
Takashi skrev:

Inte mitt påstående, förklarade bara vad DavidSan menade.

Inte för att hålla ryggen fri men det var som jag skrev, i en annan tråd så var det ngn som skrev denna formel. Själv kör jag 2,9bar med 235/35 R19 och det stämmer överrens för min del smile

Den formeln är väll bara en tumregel som fungerar bra för dom flesta bilar med standarddäck. Sedan en civic med 17" är ju knappas standard lr? Och escaladen brukar väll ba bra mkt större fälgar än 17"?

Ja jo funkar väl helt okej för standardbilar som du säger. Men sen skiljer ju det på bil också.
Finns säkert nån mindre bilmodell i dagens läge som har 17" original och har för mig escalade har 17" original.


Bike
12 april 2011
Trådstartare
#40
har kört nu någon vecka med 2,5 bar och det känns som det blev lite bättre
ska testa med 3,0 bar några dagar och se om det blir någon skillnad
annars är det åter till 2,5


kan berätta liten kul grej
för en tid sedan fick jag punktering på min bil (golf)
så spiken satt kvar så det läckte inte så våldsamt
men åkte upp till en däckfirma som låg nära och bad dom fixa hålet
inga problem par timmar senare var det klart,

åkte hem och tänkte kolla hur mycket tryck det var i däcket
blev nästan rädd då jag såg att det var nästan 5bar i det
så skynda mig o tömma ner till 2,5

finns det ens någon normal bil som behöver sådant högt tryck ?


Sök