Hastighetsmätare volvo 760 -89

Eolsson
7 april 2011 · 34 Inlägg

Tjenare, hastighetsmätare på 760n spökar och vill bara fungera ibland, och givaren går ju inte komma åt speciellt lindrigt, så har följt kabeln och hittat en svart liten box som sitter vid bensin påfyllningsröret i skuffen. den är jävlig att öppna men någon som vet vad som finns där i? kan felet sitta där tro? eller va kan det annars vara?
Glöm inte att de är delad bakaxel och elektrisk hastighetsmätare

tacksam för svår mvh Emanuel

Volvo 760 T5 "Evighetsprojekt" (1989)
schnauz
7 april 2011 · 1 758 Inlägg

Den svarta boxen jämnar bara ut pulserna, utan den blir mätaren hackig i lägre hastigheter.
Jag skulle tippa på jordfel i mätarhuset, det är ganska vanligt. Eller så är det glapp någonstans mellan mätarhuset och givaren.

Eolsson
7 april 2011 · 34 Inlägg

okej satt bara en jävla kontakt i den svarta lådan. Har haft isär mätarhuset men får väl riva isär de igen och verkligen se så allt har kontakt

Volvo 760 T5 "Evighetsprojekt" (1989)
V_Racing
1 augusti 2011 · 935 Inlägg

Har också problem med hastighetsmätaren... Men det är väl inte kablarna i den svarta lilla plastboxen som är dom ifrån givaren ?? sitter ett kontaktstycke brevid plastboxen med en grön/vit och en brun/vit kabel?
Dom 2 går väl till givaren på bakaxeln? men sen har jag problemet var dom ska gå nånstans??

Skiten styrs antagligen igenom en box som sitter under ratten som kablarna ska in i ? Den styr nog även abs-styrenheten m.m. ....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2011 · 13 746 Inlägg

V_Racing skrev:
Har också problem med hastighetsmätaren... Men det är väl inte kablarna i den svarta lilla plastboxen som är dom ifrån givaren ?? sitter ett kontaktstycke brevid plastboxen med en grön/vit och en brun/vit kabel?
Dom 2 går väl till givaren på bakaxeln? men sen har jag problemet var dom ska gå nånstans??

Skiten styrs antagligen igenom en box som sitter under ratten som kablarna ska in i ? Den styr nog även abs-styrenheten m.m. ....

nopp dom brevid svarta plastlådan är till tankpumpen+tankmätaren

det är dom som sitter i plastlådan som ska vara till hastighetsgivaren i bakaxeln 100% säker då jag just bytt bakaxel på min 740 och jag bytte även kabeln då min hastighetsmätare kluddat och bakaxeln knasa sönder totalt

efter detta har jag inte haft några som helst problem med hastighetsmätaren

min fungerade varm men ej kall

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brinley Hellre ökänd än okänd ;) ^^
1 augusti 2011 · 370 Inlägg

Kolla mätarhuset, annars e de givaren som sitter på bakaxelklumpen big_smile

V_Racing
1 augusti 2011 · 935 Inlägg

Growe skrev:

V_Racing skrev:
Har också problem med hastighetsmätaren... Men det är väl inte kablarna i den svarta lilla plastboxen som är dom ifrån givaren ?? sitter ett kontaktstycke brevid plastboxen med en grön/vit och en brun/vit kabel?
Dom 2 går väl till givaren på bakaxeln? men sen har jag problemet var dom ska gå nånstans??

Skiten styrs antagligen igenom en box som sitter under ratten som kablarna ska in i ? Den styr nog även abs-styrenheten m.m. ....

nopp dom brevid svarta plastlådan är till tankpumpen+tankmätaren

det är dom som sitter i plastlådan som ska vara till hastighetsgivaren i bakaxeln 100% säker då jag just bytt bakaxel på min 740 och jag bytte även kabeln då min hastighetsmätare kluddat och bakaxeln knasa sönder totalt

efter detta har jag inte haft några som helst problem med hastighetsmätaren

min fungerade varm men ej kall

På din 740 turbo kanske?smile Det skiljer sig på 760 med multilink! Har mätt kablarna med multimeter och snurrat på hjulen samtidigt så på 760 är det inte dom i plastkåpan. iaf inte på min 760 GLE-88 smile

Och på volvo 760 går alla kablar via en styrbox under ratten (abs-styrbox) även vattentemp,laddningslampa m.m. går via den. Dom kablarna som sitter i plastboxen är till tankmätare på 760 (eftersom den funkar på min och dom brevid vit/grön och vit/brun är till hastighetsmätare.. (Har mätt upp singnal)

Senast redigerat av V_Racing (1 augusti 2011)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 augusti 2011 · 13 746 Inlägg

V_Racing skrev:

Growe skrev:

V_Racing skrev:
Har också problem med hastighetsmätaren... Men det är väl inte kablarna i den svarta lilla plastboxen som är dom ifrån givaren ?? sitter ett kontaktstycke brevid plastboxen med en grön/vit och en brun/vit kabel?
Dom 2 går väl till givaren på bakaxeln? men sen har jag problemet var dom ska gå nånstans??

Skiten styrs antagligen igenom en box som sitter under ratten som kablarna ska in i ? Den styr nog även abs-styrenheten m.m. ....

nopp dom brevid svarta plastlådan är till tankpumpen+tankmätaren

det är dom som sitter i plastlådan som ska vara till hastighetsgivaren i bakaxeln 100% säker då jag just bytt bakaxel på min 740 och jag bytte även kabeln då min hastighetsmätare kluddat och bakaxeln knasa sönder totalt

efter detta har jag inte haft några som helst problem med hastighetsmätaren

min fungerade varm men ej kall

På din 740 turbo kanske?smile Det skiljer sig på 760 med multilink! Har mätt kablarna med multimeter och snurrat på hjulen samtidigt så på 760 är det inte dom i plastkåpan. iaf inte på min 760 GLE-88 smile

Och på volvo 760 går alla kablar via en styrbox under ratten (abs-styrbox) även vattentemp,laddningslampa m.m. går via den. Dom kablarna som sitter i plastboxen är till tankmätare på 760 (eftersom den funkar på min och dom brevid vit/grön och vit/brun är till hastighetsmätare.. (Har mätt upp singnal)

elen ska inte skilja bak mellan 740/760 samma gäller 940/960 elpiskan bak har sätt likdan ut på alla jag kollat på iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
V_Racing
1 augusti 2011 · 935 Inlägg

Growe skrev:

V_Racing skrev:

Growe skrev:

nopp dom brevid svarta plastlådan är till tankpumpen+tankmätaren

det är dom som sitter i plastlådan som ska vara till hastighetsgivaren i bakaxeln 100% säker då jag just bytt bakaxel på min 740 och jag bytte även kabeln då min hastighetsmätare kluddat och bakaxeln knasa sönder totalt

efter detta har jag inte haft några som helst problem med hastighetsmätaren

min fungerade varm men ej kall

På din 740 turbo kanske?smile Det skiljer sig på 760 med multilink! Har mätt kablarna med multimeter och snurrat på hjulen samtidigt så på 760 är det inte dom i plastkåpan. iaf inte på min 760 GLE-88 smile

Och på volvo 760 går alla kablar via en styrbox under ratten (abs-styrbox) även vattentemp,laddningslampa m.m. går via den. Dom kablarna som sitter i plastboxen är till tankmätare på 760 (eftersom den funkar på min och dom brevid vit/grön och vit/brun är till hastighetsmätare.. (Har mätt upp singnal)

elen ska inte skilja bak mellan 740/760 samma gäller 940/960 elpiskan bak har sätt likdan ut på alla jag kollat på iallfall

konstigt då att vit/grön och vit/brun på min -88 går till givaren på bakaxeln sedan fram till förarsidan under ratten.. Kablarna är uppmätta och ger utslag när man snurrar på hjulen.. men frågan hos mig är vad dom ska gå vidare? måste dom gå via styrboxen eller kan man skarva in dom direkt på instrumenthuset?

Eolsson
1 augusti 2011 · 34 Inlägg

de va sladden som var av precis vid givaren!

Volvo 760 T5 "Evighetsprojekt" (1989)
Brinley Hellre ökänd än okänd ;) ^^
1 augusti 2011 · 370 Inlägg

Eolsson skrev:
de va sladden som var av precis vid givaren!

sedärja big_smile

Eolsson
1 augusti 2011 · 34 Inlägg

äckligt jobbigt att byta dock

Volvo 760 T5 "Evighetsprojekt" (1989)
V_Racing
1 augusti 2011 · 935 Inlägg

Eolsson skrev:
äckligt jobbigt att byta dock

japp nästan hopplöst på dom sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang