2103
Sök

Volvo V70N D5 -04 (Lätt styling Projekt)

Detta är ett rullande projekt vars mening är att greja lite eftersom man får råd och tid, har kommit en liten bit på vägen hittills.

320 662 Visningar
Uppdaterades senast 4 augusti 2014
Forummoderator
26 473 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:

Jodå men vissa filter är mer täta än andra, dvs dom släpper igenom olika mycket luftmängd, och det är ju ett sportluftfilter jag är ute efter som funkar bra till D5... insats eller ett så kallat öppet filter

Ska man börja tänka i dom banorna, så är ju originalfiltret såklart bäst.
Tror att det ligger lite forskning bakom just originalfiltret, och varför just det är monterat.

Och ska man tänka i dom banorna kan man ju fråga sig.. varför är sportluftfilter så populära.. och varför finns dom överhuvudtaget om orginal är det bästa alternativet ?

Efterfrågan och viljan att sälja från företagens håll.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Men varför är efterfrågan så stor ? för att människan tror att det skulle på nåt sätt vara bättre eller för att det faktiskt är ett sportigare alternativ ?

För mig är det så att folk säger att bilarna andas bättre med sportluftfilter och kan ge lite högre prestanda osv osv, därför tänkte jag mig ett sportluftfilter, och självklart för att det blir lite mer insugsljud åxå.. D5:ans ljud är totalt oslagbart anser jag.. blir ännu goare med sportfilter tror jag. .big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Forummoderator
26 473 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
Men varför är efterfrågan så stor ? för att människan tror att det skulle på nåt sätt vara bättre eller för att det faktiskt är ett sportigare alternativ ?

För mig är det så att folk säger att bilarna andas bättre med sportluftfilter och kan ge lite högre prestanda osv osv, därför tänkte jag mig ett sportluftfilter, och självklart för att det blir lite mer insugsljud åxå.. D5:ans ljud är totalt oslagbart anser jag.. blir ännu goare med sportfilter tror jag. .big_smile

Jo, människan är ju till naturen att den enskilde individen alltid vet bäst, och tror då denne att sportluftfilter är det mest optimala, och att biltillverkaren var ett gäng idioter som inte tänkte på detta - då blir det en automatisk efterfrågan.
Sen kan det ju ha att göra lite med sportbilar också, där de faktiskt fyller en funktion. Det många inte tänker på med detta är då att dessa motorer inte är byggda för att hålla i 30 000 mil, utan bara kanske en säsong med tävlingar till exempel, för att sedan renoveras.
Sportluftfilter - eller så kallade öppna luftfilter - släpper ju in mer skräp i motorn än vad originalfiltren gör.

Edit: jäklar vad negativ jag lät..jag som har kört med öppet luftfilter själv i en del bilar..
Senast redigerat av Mack (24 april 2012)

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Så är det nog.. men skulle det släppa in så mycket skit i motorn att det skulle vara väldigt skadligt så skulle nog dessa filter vara väldigt ointressanta, för mig del vill jag köpa på sportluftfilter och kommer att göra det.. OM jag hittar nåt som passar bra för min bil vill säga.. hahahaha

Känns jobbigt att hålla reda på och olja in filtret som bsr har... verkade bättre med det som jag länkade till tidigare, skickade ett mail dit igår.. men inte fått nåt svar än.. oseriöst företag kanske.. !?

Forummoderator
26 473 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
Så är det nog.. men skulle det släppa in så mycket skit i motorn att det skulle vara väldigt skadligt så skulle nog dessa filter vara väldigt ointressanta, för mig del vill jag köpa på sportluftfilter och kommer att göra det.. OM jag hittar nåt som passar bra för min bil vill säga.. hahahaha

Känns jobbigt att hålla reda på och olja in filtret som bsr har... verkade bättre med det som jag länkade till tidigare, skickade ett mail dit igår.. men inte fått nåt svar än.. oseriöst företag kanske.. !?

Njae. Ska man ha ett sportluftfilter eller ett så kallat öppet luftfilter, så ska man nog satsa på ett som kostar lite grand, och inte köpa ett från till exempel Biltema eller Jula eller..vilka lågpriskedjor det nu än är som säljer dem för 99 kronor styck.
Bara talar av egen erfarenhet och..ja, lite magkänsla. Dock är inte jag någon expert..

BSR tycker jag är ett seriöst företag. Vänta ett par dagar, eller ring dit hellre. De kan ha mycket att göra.

1 335 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:

Jag köpte deras sportluftsfilter.. BSR alltså. + ett rengöringskit smile Enkelt å byta och svarar snabbare på gas än tidigare.

B5 #001

Avstängd
195 Inlägg
24 april 2012
Bygg en avskärmning mot varmluft, och försök fixa ett kalluftsintag, då tjänar man på sportluftfilter

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Danne_1977 skrev:

Njae. Ska man ha ett sportluftfilter eller ett så kallat öppet luftfilter, så ska man nog satsa på ett som kostar lite grand, och inte köpa ett från till exempel Biltema eller Jula eller..vilka lågpriskedjor det nu än är som säljer dem för 99 kronor styck.
Bara talar av egen erfarenhet och..ja, lite magkänsla. Dock är inte jag någon expert..

BSR tycker jag är ett seriöst företag. Vänta ett par dagar, eller ring dit hellre. De kan ha mycket att göra.

Nej nej.. jag köper inget skit inte.. haha, det var inte så jag menade.. det var inte bsr jag länkade till det var en annan sajt som hade nåt underhållsfritt filter för 700:- eller nåt sånt.. BSR kostar nåt på 500:- tror jag..

För övrigt köper jag inget till bilen på varken biltema eller Jula som har med vitala delar att göra, spolarvätska och vindrutetorkare är ett undantag.. OCH att inte förglömma en interiörrengöringssvamp som funkade kanon. big_smile

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
F-Tar skrev:
http://sv.bsr.se/products/list/filter/volvo/v70-2000-2012/d5/ big_smile

Jodå jag har spanat på det ... funderar på att köpa det faktiskt, jasså bilen din blev lite rappare ? och lite mer insugsljud åxå kanske.. ?

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Burrrrner skrev:
Bygg en avskärmning mot varmluft, och försök fixa ett kalluftsintag, då tjänar man på sportluftfilter

Hade tänkt mig ett insatsfilter, en del säger att öppet filter inte passar så bra till just D5.. varför vet jag ej

1 335 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
F-Tar skrev:

Jodå jag har spanat på det ... funderar på att köpa det faktiskt, jasså bilen din blev lite rappare ? och lite mer insugsljud åxå kanske.. ?

De e den enda lösningen jag kunde komma på och nog blev ja nöjd wink Japp snabbare på gas. Mer gasrespons smile Nja inte så mkt ljud just vad ja märkte.. iallafall snabbare på gas. De e väl ingen bensinare wink

B5 #001

1 335 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
Burrrrner skrev:

Hade tänkt mig ett insatsfilter, en del säger att öppet filter inte passar så bra till just D5.. varför vet jag ej

Passar inte bra på nån turbodiesel tongue därför ja valde insats också

B5 #001

2 266 Inlägg
24 april 2012
Ja åkte ca 10000mil med sportfilter ett biltema en stund och sen ett AEM dry filter inga problem där inte.

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
F-Tar skrev:
Danne_1977 skrev:
F-Tar skrev:

De e den enda lösningen jag kunde komma på och nog blev ja nöjd wink Japp snabbare på gas. Mer gasrespons smile Nja inte så mkt ljud just vad ja märkte.. iallafall snabbare på gas. De e väl ingen bensinare wink

D5 har ju relativt mycket insugsljud utan sportluftfilter, lyssna nån gång så får du höra hur gött dom brölar dom är D5:orna.... en D5:a hör man på långa vägar att det är en sån tex om man promenerar i stan och hör en bil bakom knuten..

1 335 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
F-Tar skrev:
Danne_1977 skrev:

D5 har ju relativt mycket insugsljud utan sportluftfilter, lyssna nån gång så får du höra hur gött dom brölar dom är D5:orna.... en D5:a hör man på långa vägar att det är en sån tex om man promenerar i stan och hör en bil bakom knuten..

Haha.. är de så pass tongue Har en jobbarkompis som kör en XC70 D5 och han smällde tryckröret till ICn igår.. de tyckte han inte om tongue

Edit: kanske ska fråga om han kan varva lite då de e lagat tongue
Senast redigerat av F-Tar (24 april 2012)

B5 #001

3 292 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
F-Tar skrev:
Danne_1977 skrev:
F-Tar skrev:

Haha.. är de så pass tongue Har en jobbarkompis som kör en XC70 D5 och han smällde tryckröret till ICn igår.. de tyckte han inte om tongue

Ja så pass är det.. underbart ljud.. och dom går tokbra tycker jag.. big_smile

1 335 Inlägg
24 april 2012
Danne_1977 skrev:
F-Tar skrev:
Danne_1977 skrev:

Ja så pass är det.. underbart ljud.. och dom går tokbra tycker jag.. big_smile

Som sagt.. få fråga om ja få lyssna då smile Ja de kan tänkas, lär ju va lite vrid

B5 #001

2 419 Inlägg
24 april 2012
Inte så insatt i diskussionen nu men så länge du inte är uppe på högre hästar typ 300+ så är det öppet sportluftfilter bara onödigt! samtidigt som de flesta bara sätter dit det och inte tänker på att motorn istället suger i sig all varmluft runtomkring!

Sök