Danne_1977 skrev:
Så har man ju besiktat om bilen ang det föreläggande jag fick av polisen för ungefär 4 veckor sen, nämligen för att jag hade Xenon i halvljuset i mina devil eyes med projektorlinsar..
Nu är det ju så här att det är ju många som converterar på olagligt sätt och det är ju en stor del av dessa bilar som är av äldre modeller som blir grymt bländande med xenon och borde tämligen bötfällas med 5 tusen eller nåt om dom ertappas med xenon monterat. Vanliga reflektorer är INTE byggda för xenon, många slänger på xenon på sin Volvo 240/740/940 eller liknande och tror det är skit coolt, ja visst men dom tänker dock inte på att dom kan skicka nån annan stackare in i döden för att lyset är så grymt bländande.
Nu tycker jag så här, bilar som inte är reggade med Xenon MEN som har projektorlins samt manuell nivåreglering borde tämligen ligga under ett undantag för dom rådande reglerna kring xenonconvertering, Xenon med projektorlins kan visst bli bländande men bara om lyset står för högt justerat ELLER om lampan sitter felmonterad. Xenon ger många gånger bättre ljus än Halogen och jag tror säkerligen att xenon räddar en del liv faktiskt i och med att man ser så mycket bättre, ja även i snöfall ser man ju bättre har jag märkt, iaf om man har en aning blått i färgen, tex 6000k eller 8000k.
Tanken med att bilen med projektorlins MÅSTE ha manuell nivåreglering är för att om man hänger på en släpkärra så måste man kunna justera ner så det inte blir bländande. Detta är mina tankar om detta, varför i helvette ska man bli bötfälld och få ombesiktning för att man värnar om sitt liv och att min bil faktiskt inte bländade nåt och att ljusbilden faktiskt var hur bra som helst precis som det är på dom flesta som har korrekt monterat xenon och projektorlins.. det är ju inte rimligt.. MEN sätt åt dom andra som kör med reflektor och bländar alla dom möter, ge dom 5000:- i böter vett ja.. har mött ett antal sånna och dom fattar tydligen inte alls att man lätt kan köra av vägen när man får 35 watt (som motsvarar ca 60 riktiga watt) rakt i ögonen..
Xenon till folket, iaf om du har projektorlins och manuell nivåreglering, säkrare körning i mörkt väglag. Det finns ju en orsak till varför dom allra flesta bilarna numer har Xenon, jo för att det är bättre och säkrare...
Vad tycker ni ?