Volvo 240 från 8v till 16v :)

Ja motor bytet är ju klart men de betyder inte att bilen är klar listan skulle kunna bli oändlig men pengar pengar pengar...känner att jag måste bumpa tråden så man får lite motivation från era goá människor :D
  • 76 Följare
  • 85 123 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 april 2013
-FXNewton-
23 augusti 2011 · 160 Inlägg

jo de gör de nu håller ja på me elen ja ha till å me gnuggat ytterst lite på startmotorn big_smile ska först koppla in allt å sen få ja dra kablarna lite snyggare ja vill ju först se att allt är rätt kopplat å funkar men nu äre fan nära big_smile

Senast redigerat av -FXNewton- (23 augusti 2011)

Volvo 244 "16v" (1983)
Nygardh
23 augusti 2011 · 1 314 Inlägg

Nice bygge! wink

Detta kommer följas smile

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
-FXNewton-
23 augusti 2011 · 160 Inlägg

RallyMartin skrev:
Nice bygge! wink

Detta kommer följas smile

Tackar big_smile

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
24 augusti 2011 · 160 Inlägg

Blir inte så mycke update just nu men de står inte still smile håller på me elen å retur ledningen kommer nog på plats imorn så håll ut hehe big_smile


en bild iaf smile de kanske inte syns men jag har läget under kontroll.....typ tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-afaf17929f026bf0e1dc2d9fa1dc21a2.jpg

Volvo 244 "16v" (1983)
Hackev8
24 augusti 2011 · 2 121 Inlägg

-FXNewton- skrev:
Blir inte så mycke update just nu men de står inte still smile håller på me elen å retur ledningen kommer nog på plats imorn så håll ut hehe big_smile


en bild iaf smile de kanske inte syns men jag har läget under kontroll.....typ tongue
http://www1.garaget.org/gallery/images/160/159605/159605-afaf17929f026bf0e1dc2d9fa1dc21a2.jpg

urs hatar el big_smile

ivaldi
24 augusti 2011 · 51 Inlägg

Hade de inte vart enklare att plocka ett elsystem från en 240 med LH 2.4?

-FXNewton-
26 augusti 2011 · 160 Inlägg

Hackev8 skrev:
urs hatar el big_smile

Då ä vi två bilderna som ja skulle skicka får du på tisdag för nu är jag i stockholm på bröllop smile

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
26 augusti 2011 · 160 Inlägg

ivaldi skrev:
Hade de inte vart enklare att plocka ett elsystem från en 240 med LH 2.4?

de hade de säkert men har man inte pengar å ingen tid å hitta åt en 240 me lh2,4 så äre inte mycke å göra dessutom så gillar ja lite utmaning wink

Volvo 244 "16v" (1983)
PlumCrazy
26 augusti 2011 · 881 Inlägg

-FXNewton- skrev:

Hackev8 skrev:
urs hatar el big_smile

Då ä vi två bilderna som ja skulle skicka får du på tisdag för nu är jag i stockholm på bröllop smile

Grattis, är du den drabbade? ;o

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Hackev8
28 augusti 2011 · 2 121 Inlägg

-FXNewton- skrev:

Hackev8 skrev:
urs hatar el big_smile

Då ä vi två bilderna som ja skulle skicka får du på tisdag för nu är jag i stockholm på bröllop smile

hoppas du hade kul ;D

-FXNewton-
29 augusti 2011 · 160 Inlägg

PlumCrazy skrev:
Grattis, är du den drabbade? ;o

HAHA nä de vare inte de va syrran smile

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
29 augusti 2011 · 160 Inlägg

Hackev8 skrev:
hoppas du hade kul ;D

De va kanon men nu vill ja börja me bilen igen big_smile

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
30 augusti 2011 · 160 Inlägg

HO HO nu äre fan nära! big_smile ja skulle prov starta idag typ sista timmen innan dagens slut motorn går runt men ingen gnista då kolla ja lite i kopplings schemat å ja tror de bara ska vara lite jordpunkter som jag glömt sätta fast så de ska fixas imorn å glykol ska i bilen sen blire provstart igen å nu kommer ja ju ha hela dan på mig så fan om ja inte skulle få igång den big_smile klipp kommer på provstarten smile

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
31 augusti 2011 · 160 Inlägg

DEN GÅR fast bara på startgas sad ja behöver en kraftigare bränsle pump eller en förpump nån som har för en billig peng? Eller tips på vars man kan hitta!?


Hade 2ans å 3ans tändkablar fel och lite för mycke startgas de small gött tongue



men nu är de fixat hehe nu äre bara pumpen åsså dra kablarna lite snyggare tongue

Volvo 244 "16v" (1983)
-FXNewton-
31 augusti 2011 · 160 Inlägg

Då vare beställt lite prylar medans ja väntar på dom kan ja dra alla kablar lite snyggare he bli fint arbete skönt att allt funkar iaf big_smile

Volvo 244 "16v" (1983)
pilsnerpower
1 september 2011 · 228 Inlägg

har följt projektet ett tag nu tongue förmodligen ska ja lägga i en 16v i min 740 gl -88. hur är det med elsystemet? måste man ta hela eller räcker de o ta boxarna från 16ventilarn?

Friskt kopplat, hälften brunnet!
-FXNewton-
1 september 2011 · 160 Inlägg

pilsnerpower skrev:
har följt projektet ett tag nu tongue förmodligen ska ja lägga i en 16v i min 740 gl -88. hur är det med elsystemet? måste man ta hela eller räcker de o ta boxarna från 16ventilarn?

De beror på va de är för motor som sitter i äre en me förgasare så måste du ha hela stammen från 16vn men äre en insprutare me LH 2.4 så äre bara å plugga in boxarna tro ja tongue

Volvo 244 "16v" (1983)
pilsnerpower
1 september 2011 · 228 Inlägg

ja de är insprutare men inte lh 2.4. de satt väl i från -89 o framåt?

Friskt kopplat, hälften brunnet!
Bjornn
1 september 2011 · 749 Inlägg

pilsnerpower skrev:
ja de är insprutare men inte lh 2.4. de satt väl i från -89 o framåt?

LH 2.4 Sitter i 88B- och framåt, systemet skiljer sig bland annat ifrån tidigare eftersom det har självdiagnos.

Senast redigerat av Bjornn (1 september 2011)

-FXNewton-
1 september 2011 · 160 Inlägg

PATRIK_J0HANSS0N skrev:

Lite andra skillnader är att 2.4 har en givare som läser av 60-2 hål på svänghjulet medans 2.2 har en hallgivare i fördelaren.
2.4 har diagnosfunktion, det har inte 2.2.
2.4 har Bosch EZ116K tändsystem, 2.2 har Chrysler tändsystem.
2.4 har -016 LMM, 2.2 har -007.
Temgivarna är olika, boxarna är olika, kabelstammen är olika, tomgångsmotor är olika, knacksensor är olika, spridarna är olika
2.4 har separat tändslutsteg på vänster sida längst fram, 2.2 har ej separat tändslutsteg.
2.4 har utgång för check engine-lampa, det har inte 2.2.
2.4 vill ha hastighetssignal, det klarar 2.2 sig utan.
Med 2.2 har man en ställskruv på gasspjället för att ställa in grundtomgången, det har inte 2.4.
2.2 har mätuttag för lambdasonden och uttag som jordas för att åsidosätta tomgångsmotorn funktion (för att ställa grundtomgången med ovan nämnd ställskruv), det har inte 2.4.

Dvs ingenting är samma även om funktionen är snarlik.


Taget från en annan tråd

Volvo 244 "16v" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang