Projekt 200sx S13 - Urspårat =P (JustNu: MAPPNING!)

Syftet i början med denna bil var att jag köpte det av systers dåvarande kille och meningen var att få en rolig ungdomsbil, skulle bara laga rost, bromsar och dämparna, sen köra med den.. men efter att tiden gick och man träffade två personer som tyckte att man skulle trimma, sagt å gjort så började jag med det.. sen blev det bara mer och mer så nu är målet rätt högt, en rolig leksak.. inget annat!
  • 45 Följare
  • 47 155 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juli 2016
RaceRobban
5 februari 2012 · 102 Inlägg

Ska lägga upp den nu men med en seg början och sen skrikande generator rem men den blir tyst senare men den går på typ 3 cylindrar... men... it´s alive!!! Lite justeringar och kolla upp lite.

Johan_e2 skrev:
Upp med filmen nu Robin!

Johan_e2
5 februari 2012 · 1 105 Inlägg

Bra där! Lite felsök så blir det alla tiders smile

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
RaceRobban
5 februari 2012 · 102 Inlägg

Johan_e2 skrev:
Bra där! Lite felsök så blir det alla tiders smile

Hoppas på det smile

RaceRobban
11 februari 2012 · 102 Inlägg

Nu så har jag felsökt och pillat lite, några utgångar till tändspolarna var felkopplade, konstigt att den gick..
Var nog väldigt trött någon gång när jag var och kopplade in vemset, ibland kan det ju bli långa dagar i garaget som alla vet =P

Sen så teststartade jag efter jag ställt tändningen, då blev jag nästan döv!
Small så in i helvete så japsdämparen flög in i garageporten =P
Men Men, efter att ha ställt om lite i datorn så startade den och gick bra!
Härligt ljud måste jag säga smile

Idag så har jag varit i garaget en sväng efter att Sverige vann mot Ryssland i hockey, slaktade kabelhärvan i motorutrymmet och tog bort massa onödiga kontakter och kabel, någon meter blev det totalt, den kommer ju aldrig att bli original igen..

I morgon blir det att stoppa i bälten som jag fått hem.

Ha det gött!

mr_blueberriey
17 februari 2012 · 6 Inlägg

vad händer i garaget?

Volkswagen Golf VR6 SYNCRO "Highline" (1996)
Nissan Skyline R32 GT-R "RB3026" (1992)
RaceRobban
19 februari 2012 · 102 Inlägg

Ja du, jobbar hela tiden så hinner ju inte med så mycket, plockar med lite allt möjligt, startar den ibland och försöker kolla så allt fungerar som det ska =P
Letar efter lite bromsar och planerar vad jag ska göra smile

mr_blueberriey skrev:
vad händer i garaget?

RaceRobban
20 februari 2012 · 102 Inlägg

Hade skitroligt i helgen med denna mannen, men vem vann bowlingen... egentligen?! Jag ledde ju stort över dig.

Sen nu har du ju äntligen fått hört din gamla bil igång igen och det verkade som om att det var till belåtenhet.. för du sa inte så mycket.. kan vara på gott och ont =p
Ha ha.. nu ska jag nog dra ur baksätet för att få rätt vinkel på bältena..

Började att ta isär bromsarna idag, lite skönt att få skruva lite igen, istället för el =P

Johan_e2 skrev:
Bra där! Lite felsök så blir det alla tiders smile

Johan_e2
20 februari 2012 · 1 105 Inlägg

RaceRobban skrev:
Hade skitroligt i helgen med denna mannen, men vem vann bowlingen... egentligen?! Jag ledde ju stort över dig.

Sen nu har du ju äntligen fått hört din gamla bil igång igen och det verkade som om att det var till belåtenhet.. för du sa inte så mycket.. kan vara på gott och ont =p
Ha ha.. nu ska jag nog dra ur baksätet för att få rätt vinkel på bältena..

Började att ta isär bromsarna idag, lite skönt att få skruva lite igen, istället för el =P

Johan_e2 skrev:
Bra där! Lite felsök så blir det alla tiders smile

Haha! Ja det var grymt kul! Resultatet är oviktigt mad Jo den lät gött, får ta å styra upp nå bromsar så du tar dig ut på isen och provköra. Det lilla jag läst så verkar det som GTR-bromsar ska passa.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
RaceRobban
20 februari 2012 · 102 Inlägg

Jag har suttit och kollat lite men hittar inte mycket, men gtr bromsar körde polaren med, det enda borde väl vara att borra om skivorna.. ska höra med han också , kom jag på nu =P
Jo du, jag är sugen på att testa lite men det får ta den tid det tar =P

Johan_e2 skrev:

RaceRobban skrev:
Hade skitroligt i helgen med denna mannen, men vem vann bowlingen... egentligen?! Jag ledde ju stort över dig.

Sen nu har du ju äntligen fått hört din gamla bil igång igen och det verkade som om att det var till belåtenhet.. för du sa inte så mycket.. kan vara på gott och ont =p
Ha ha.. nu ska jag nog dra ur baksätet för att få rätt vinkel på bältena..

Började att ta isär bromsarna idag, lite skönt att få skruva lite igen, istället för el =P

Johan_e2 skrev:
Bra där! Lite felsök så blir det alla tiders smile

Haha! Ja det var grymt kul! Resultatet är oviktigt mad Jo den lät gött, får ta å styra upp nå bromsar så du tar dig ut på isen och provköra. Det lilla jag läst så verkar det som GTR-bromsar ska passa.

Michkijn Tangentbordsriddare
20 februari 2012 · 1 825 Inlägg

Trevligt projekt! Detta skall följas! smile

Datsun 120y estate "Almost Oldschool - CA18DET" (1975)
RaceRobban
9 mars 2012 · 102 Inlägg

Väldigt dålig på att skriva här, men tiden räcker inte riktigt till..

Min jag har då plockat isär, renoverat och målat alla bromsar, ska köra original i sommar.
Sen har jag börjat med framvagnen, pulverlackat krängningshämmaren i en fin färg och bytt bussningarna.
Fick hem DWs ställbara undre bärarmar och tensionstag, ska pulverlackas på söndag.

Gjort ett stag till bältena bak, som också stabiliserar upp bilen lite mer, men har ju bur också.
Fixat inredningen runt det så det passade fint, tagit ur baksätet och gjort i ordning där det satt förut.

Har säkert gjort nå mer.

RaceRobban
4 april 2012 · 102 Inlägg

En lite update iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-3b9c8d755e725301e4eac49531531755.jpg
Provmonterat ihop undre bärarm och tensionstag

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-14b6c3087357adea74a8c2b44111df39.jpg
En snabb bild om hur det kommer se ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-25e61fce8f4d91187c6e393928db595e.jpg
Originalbromsar i sommar

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37349/37349-3e55d2bd469e52f1a01a0097f0e1dc61.jpg
Krängningshämmare också lackad grön

Sen tagit isär och lackat spindlarna svarta.
Skruvat ihop bromsarna och gjort ännu ett nytt servopumpsfäste med en egen uttänkt spännnare.
Letat delar men har jobbat 6 dagar i veckan 6 av 7 veckor nu så inte hunnit med så mycket, massa planerande, men ingen stress, är ju inte sommar än =P

RaceRobban
30 maj 2012 · 102 Inlägg

TJA!
Länge sen..

Har inte haft tid att varken kolla eller skriva nå på garaget.org!
Har jobbat och haft fullt upp mad massa annat tyvärr..

Men har i alla fall bytt slangar och gjort nytt fäste för vevhusventilationen.
Luftat bromsar
Luftat koppling
Kollat så nya servoinstallationen fungerar (original men ombyggt)
Bytt växellådsolja
Bytt diff olja
Tagit ner bakaxelklumpen, målat upp och diffat den!
Pillat lite

Sen var det crusing här i Orsa så blev så sugen när pappa tog fram alla bilar...
så då fick min bil se ljuset för första gången på länge!!

Bromsarna skulle testas, så ut på vägen hemma hos mor å far, testa att dra på lite..
-GICK SKIT!!!
bluddrade bara vid gas.

Var bort till doktor Nissan och kollade och lyssnade på hans bil som han dragit igång, skyline r32 gtr smile Bland det mysigaste ljud man kan ha i en bil=)

Sa att jag kört ut min bil men att den gick skit.
- Han kom bort
.. kollade lite..
Minskade soppan mycket.. sen lite mer småsaker, för det fanns ingen lambdasignal..
lambdasignal funnen smile

- han fick lov att dra..

Jag blev sugen att testa på gatan =P

Åkte lugnt och trampade på rätt mycket på ettan, måste ju testa så att inte gasspjället rostat fast . . . på grundtryck och "grundmapp"..

Hoppade till och sen bara började det ladda! Troligtvis det roligaste jag gjort!

Stack som en Nissan ska göra..  smile smile smile smile !!!!!!!!!!!!!
Som en skollad ekorre!
Kan bli en RIKTIGT rolig sommar!!!

KOMMER BLI EN RIKTIGT ROLIG SOMMAR!!!!!!!!!

tecman
31 maj 2012 · 1 741 Inlägg

Grattis smile
Hur har du gjort med servon? Bild?
(Edit: Ok, tror jag hittade en bild nu. Flyttad till gamla ac fästet?)

Senast redigerat av tecman (31 maj 2012)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
Johan_e2
1 juni 2012 · 1 105 Inlägg

Gött Robin! Ska neröver imorrn så vi kanske kikar förbi om du blir hemma. Ringer imorrn

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
RaceRobban
3 juni 2012 · 102 Inlägg

tecman skrev:
Grattis smile
Hur har du gjort med servon? Bild?
(Edit: Ok, tror jag hittade en bild nu. Flyttad till gamla ac fästet?)

Tja!
Nej gamla ac fästet fick inte att använda, satt den där först med ett hemma gjort fäste men gick inte att spänna nå bra, det fästet finns nog på bild.

Nu har jag byggt ett som man bara flyttar ut eller in servon, inte "lutar" den som man gör original.
Verkar fungera i alla fall efter många funderingar=P

RaceRobban
3 juni 2012 · 102 Inlägg

Johan_e2 skrev:
Gött Robin! Ska neröver imorrn så vi kanske kikar förbi om du blir hemma. Ringer imorrn

Du ringde aldrig =P

RaceRobban
6 juni 2012 · 102 Inlägg

Nu så kommer färgen i morgon Torsdag hoppas jag smile

Ledig idag så idag har det varit att finslipa bilen lite, gjort halva =P

-det närmar sig smile

Ha det gött!

RaceRobban
15 juni 2012 · 102 Inlägg

Tja!
Som sagt, färgen kom i tid!
Slipade och fixade bilen och gjorde klart allt med maskering och så..
Öppnade burken med färg..

Helt fel nyans!!

Pratade med pappa igen så han lyckades få hem färg igen på två dagar smile ..

Lackade i 1 timme och 45 minuter.. halva bilen!
Blev riktigt bra smile

Drog på klarlack idag, så nu ska jag låta det riktigt härda och sen våtslipa och polera..
sen lacka resten av bilen smile

Ska ta bort fronten, tanklocket och en plåt som sitter vid bakljusen och lacka det i boxen på pappas jobb på söndag, eftersom jag ska jobba i morgon lördag.

Hoppas allt blir bra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang