2910
Sök

Köpråd - Billig vardagsbil(extrabil)

4 255 Inlägg
10 juni 2011
Om du bara har 0.5 mil till jobbet så kanske du ska skaffa en moppe istället?smile Bra att veta om 740 är om tankmätaren fungerar lr inte. Och hur tändningslåset är, OM man behöver vrida tillbaka det några mm efter man har startat bilen för att få igång fläkt radio vindrutetorkare mm.

Det är dom 2 standard felen jag kommer på just nu, men det är ju inga jobbiga problem egentligen.  Rostskyddet innan 87 är sämre än tidigare modeller. Sena 88or med katalysator har det bästa rostskyddet men i regel så har inte 740 så mkt problem med rost och detta exemplaret som bara har gått 13000 mil och är underredsbehandlad kommer inte ha rostproblem. Eftersom detta är en 87a så slipper du nästan alla avgaskrav på besiktningen också.

Priset borde kunna gå ner till 15 lr 17. Beror lite på skick på vinterdäck osv och hur många som har hört av sig...

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
zemet skrev:
Om du bara har 0.5 mil till jobbet så kanske du ska skaffa en moppe istället?smile Bra att veta om 740 är om tankmätaren fungerar lr inte. Och hur tändningslåset är, OM man behöver vrida tillbaka det några mm efter man har startat bilen för att få igång fläkt radio vindrutetorkare mm.

Det är dom 2 standard felen jag kommer på just nu, men det är ju inga jobbiga problem egentligen.  Rostskyddet innan 87 är sämre än tidigare modeller. Sena 88or med katalysator har det bästa rostskyddet men i regel så har inte 740 så mkt problem med rost och detta exemplaret som bara har gått 13000 mil och är underredsbehandlad kommer inte ha rostproblem. Eftersom detta är en 87a så slipper du nästan alla avgaskrav på besiktningen också.

Priset borde kunna gå ner till 15 lr 17. Beror lite på skick på vinterdäck osv och hur många som har hört av sig...

Jag vet, moppe hade funkat. Men ska man då ha en ny EU-moppe så är ju försäkringen på den lika mycket som en bil;) Sen bor man ju rätt offside så det kan vara gott med bil om man ska dra till en polare 5 mil bort! Men förstår din tanke:)!

Okej, tändningslåset, är det något problem som kan innebära större problem eller är det mer ett "scharmigt" skönhetsfel på de bilarna?

4 637 Inlägg
10 juni 2011
Japanskt är det klokaste oavsett om man vill eller inte om man vill ha en bra och väldigt snål bil. Köp en fin och sköt den skapligt så har hon en bil för mååånga år.
Senast redigerat av Navkapsel (11 juni 2011)

4 637 Inlägg
10 juni 2011
sparren skrev:
Ja, det har väl lite med kunnighet oxå kanske:)! Man kan såklart inte räkna med tipp topp skick för den prisklassen men man vill ju inte ha en som ser jävligare ut än andra;)

Men är det värt att köpa en 240 som kostar typ 17 000 kr? Kan väl bara säga pang en dag så ryker något, det kommer massa rost lr liknande så har man väl snart halverat det värdet på en så gammal bil?

Nja, det är få bilar som rosten kommer pang på så länge de inte är fuskrenoverade. Delar finns det gott om billiga till 240. Kolla gärna in min åretruntbrukis...

4 255 Inlägg
10 juni 2011
sparren skrev:
zemet skrev:

Jag vet, moppe hade funkat. Men ska man då ha en ny EU-moppe så är ju försäkringen på den lika mycket som en bil;) Sen bor man ju rätt offside så det kan vara gott med bil om man ska dra till en polare 5 mil bort! Men förstår din tanke:)!

Okej, tändningslåset, är det något problem som kan innebära större problem eller är det mer ett "scharmigt" skönhetsfel på de bilarna?

På min bil så har det gått så långt nu att ibland startar den inte, startmotorn går inte runt. Men den har gått 34k mil och ditt exemplar 13 så du behöver inte oroa dig så mkt för det. min bror har samma problem på sin 740 glt med 46k mil på mätaren men han har aldrig problem med att starta den.

Skulle det gå sönder så köper du en på skroten för några hundralappar och byter själv eller lämnar bort det till någon mer händig. Det blir sällan dyrare än 3-4 tusen max om man lämnar bort bilen svart, Med andra ord typ vad en vanlig service kostar på nya bilar .....

Såg att han hade sänkt bilen från 21k till 19k så det finns nog prutmån.

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
zemet skrev:
sparren skrev:
zemet skrev:

På min bil så har det gått så långt nu att ibland startar den inte, startmotorn går inte runt. Men den har gått 34k mil och ditt exemplar 13 så du behöver inte oroa dig så mkt för det. min bror har samma problem på sin 740 glt med 46k mil på mätaren men han har aldrig problem med att starta den.

Skulle det gå sönder så köper du en på skroten för några hundralappar och byter själv eller lämnar bort det till någon mer händig. Det blir sällan dyrare än 3-4 tusen max om man lämnar bort bilen svart, Med andra ord typ vad en vanlig service kostar på nya bilar .....

Såg att han hade sänkt bilen från 21k till 19k så det finns nog prutmån.

Yes, jag har mailat o försökt ringa. Men ingen svarade. Kanske är mitt uppe i fredagsmyset, vem vet;) Tack för infon!

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
Då var ett möte inbokat på söndag. Känns bra det här. Verkar vara en väldvårdad kärra!

Har lite fler dumma frågor! Vad föreslår ni för försäkring på en sådan bil? Får väl ringa o preliminärboka en försäkring innan man åker dit kanske...

En ännu dummare fråga, vet ni hur mycket man kan ta ut på ett visakort i en bankomat? Når väl ingen bank över helgen så...

4 255 Inlägg
10 juni 2011
Försäkringen skulle jag bara tagit trafik på, du sparar mest pengar på det viset och krockar du så får du typ inget för den av försäkringsbolaget om du inte tar dit någon som värderar den åt dig innan. Ring och prata med försäkringsbolaget men jag skulle säga bara trafik.

Jag köpte min för 20k och tog ut allt ur en bankomat så det ska nog inte vara några problem.

Om det är m46 växellådan så kontrollera att överväxeln fungerar som den ska, kan glappa och strula. Men tror det sitter m47 i den bilen så då har du inget att oroa dig för.

Om bilen har ett diagnosuttag så kolla felkoder. Dock inte alla som har detta.

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
zemet skrev:
Försäkringen skulle jag bara tagit trafik på, du sparar mest pengar på det viset och krockar du så får du typ inget för den av försäkringsbolaget om du inte tar dit någon som värderar den åt dig innan. Ring och prata med försäkringsbolaget men jag skulle säga bara trafik.

Jag köpte min för 20k och tog ut allt ur en bankomat så det ska nog inte vara några problem.

Om det är m46 växellådan så kontrollera att överväxeln fungerar som den ska, kan glappa och strula. Men tror det sitter m47 i den bilen så då har du inget att oroa dig för.

Om bilen har ett diagnosuttag så kolla felkoder. Dock inte alla som har detta.

Okej, jag får väl ringa försäkringsbolaget o kolla. Kan väl även höra med grabben som säljer den, verkar vettig. Okej, ja satt precis o fundera på det därmed överväxel, det går inte se på något enkelt sätt eller?

Vad behöver man för o kunna utläsa det ur ett diagnosuttag? Har nog ingen makapär för det;)

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
Kollade på försäkring till den. 1800 för helförsäkring känns inte så blodigt. är väl nästan så att det är värt det?

Eftersom det är en välvårdad 740 som kanske betingar lite högre värde en genomsnittet för den årsmodellen, går det hävda detta om det skulle bli att man smäller med den? INte roligt om de tar någon schablon o ger mig 2000 kr;) Är det dokumentation med kort eller ska man be någon värdera den eller hur funkar sånt?

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
Han sa att han bytte kamremmen vid 8000 mil. Är det lagom för en 740? O sen byta vid 16000 mil då antar jag?
Vet någon vad det kostar ungefär?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 juni 2011
Jag tycker nog att 740 är ett mycket bra val, om kamremmen brister så är det bara att peta dit en ny & se glad ut. Dessutom så är det som zemet säger ett mycket bra rostskydd, och man kan lungt säga att en skapligt välvådad 740 går över 40000 mil. https://www1.garaget.org/gallery/archive/153139/tn_1027512_a9xepb.jpg  Sålde jag för 8500, och då var den nybesiktad & fullständigt genomgången. Gick jävligt bra när jag rättat till den efter tidigare klåpare, 39000 mil, 16 ägare och misshandel, bilen gick ändå. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

sparren
10 juni 2011
Trådstartare
Okej, jag tycker den här affären som är på gång känns mycket lovande faktiskt! Men angående kamremmen, har du något bra svar på när den ska bytas om man går enligt bok? O när kommande är, har väl gått ca 14 tusen nu..

Får tacka för all hjälp jag fått, känns skönt o ha er att stötta sig emot:) Får bara hoppas att bilen motsvarar ens förväntningar nu:)!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 juni 2011
sparren skrev:
Okej, jag tycker den här affären som är på gång känns mycket lovande faktiskt! Men angående kamremmen, har du något bra svar på när den ska bytas om man går enligt bok? O när kommande är, har väl gått ca 14 tusen nu..

Får tacka för all hjälp jag fått, känns skönt o ha er att stötta sig emot:) Får bara hoppas att bilen motsvarar ens förväntningar nu:)!

Jag har för mig att det är 8000 mil, men om den har B230F motor (insprut & katalysator) så klarar den ett kamremsbrott. Det enda som händer är att bilen stannar på ett irriterande ställe. smile Förut körde Volvo nåt kampanjpris på rembyte 1300:- inkl allt. Det kan vara värt att kolla, men den går att byta själv utan specialverktyg. En haynes mekhandbok & ett sexpack är i princip allt man behöver. smile

4 255 Inlägg
11 juni 2011
RD_87 skrev:
sparren skrev:

Jag har för mig att det är 8000 mil, men om den har B230F motor (insprut & katalysator) så klarar den ett kamremsbrott. Det enda som händer är att bilen stannar på ett irriterande ställe. smile Förut körde Volvo nåt kampanjpris på rembyte 1300:- inkl allt. Det kan vara värt att kolla, men den går att byta själv utan specialverktyg. En haynes mekhandbok & ett sexpack är i princip allt man behöver. smile

Presis som du säger, kamremmen byter du på en timme typ. Sitter framme på motorn bakom en plastkåpa. Men går den av så stannar bara bilen, så då är det bara bogsera hem den och köpa ny remm så går den igen:)

Köp en haynes bok så kan du lära dig lite och så spar du pengar:)

Angående överväxeln så ser du det på den, den har bara 4 växlar lr växellägen och så sitter det en knapp du kan trycka ner mitt på knoppen.

Hur försäkringen täcker vid eventuell olycka vet jag inte men det är ju bara ringa dom och höra.

Och föresten RD_87 så är det väll bara b234f (glt 16v) motorn som har problem om kamremmen går av?
Senast redigerat av zemet (11 juni 2011)

sparren
11 juni 2011
Trådstartare
tror nog sexpacket lockar mer, om det är öl vi pratar om;) haha.

Ser fram emot o kika på bilen iaf, känns som det kan bli bra det här!

4 637 Inlägg
11 juni 2011
Skoda Felicia nämnde någon.

De är inte åk/körbara. Usel krocksäkerhet. Rostar som fasen. Mkt törstiga för storleken, total skitbil både enligt SBP och även på sådana punkter de inte kollar.

Vill man nu av någon anledning ha Skoda, köp Octavia. En rätt vettig bil.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 juni 2011
zemet skrev:
RD_87 skrev:
sparren skrev:

Presis som du säger, kamremmen byter du på en timme typ. Sitter framme på motorn bakom en plastkåpa. Men går den av så stannar bara bilen, så då är det bara bogsera hem den och köpa ny remm så går den igen:)

Köp en haynes bok så kan du lära dig lite och så spar du pengar:)

Angående överväxeln så ser du det på den, den har bara 4 växlar lr växellägen och så sitter det en knapp du kan trycka ner mitt på knoppen.

Hur försäkringen täcker vid eventuell olycka vet jag inte men det är ju bara ringa dom och höra.

Och föresten RD_87 så är det väll bara b234f (glt 16v) motorn som har problem om kamremmen går av?

B230E & K som har högre komp än F är lite i gränslandet har jag hört, jag har hört att det går bra om du inte har för högt varv. Men hur väl det stämmer eller om det bara gäller bilar med planad topp törs jag inte säga.

sparren
11 juni 2011
Trådstartare
Imorgon bär det av:) Får se om det blir något köp. Jag får väl meddela det här så tråden får anses utagerad:)!

4 637 Inlägg
11 juni 2011
zemet skrev:
Detta exemplaret kostar 19000 och är perfekt för dig. Du kan dock komma undan några tusenlappar billigare. http://www.blocket.se/halland/Volvo_740 … 15&w=3

Verkar vara ett mkt klokt köp...

Sök