2646
Sök

Köpråd - Billig vardagsbil(extrabil)

sparren
13 juni 2011
Trådstartare
#81
Ja, då var man tillbaks till verkligheten igen efter att jag kikat på Volvon. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men det är klart att det är en gammal bil. För den prislappen som var utsatt(19') förutsatte jag mint condition på bilen. Det var ingen rost men det var några ordentliga repor över hela höger bak o något fler ställe. Samt lite annat småpill som inte var bra. Fick ner den några tusen men kände att det var inte riktigt det jag förväntat mig för den prislappen.

Så frågan är, ska man bita i det sura äpplet o gå upp en prisklass? Skulle inte ha något emot att ha en kombi kanske såvida det är schyssta modeller som är snygga, exempelvis audi eller liknande.

Men frågan är om man får någon bra bil för 40-80 tkr. Är det bättre o sikta på en nyare bil, typ -05:a o hellre ta en som gått 20 000 mil? Har som sagt nära till jobb osv så det är ju ingen pendlarbil som kommer gå 5000 mil om året så att säga..

jag vet inte om jag svamlar men börjar tappa tron på att man hittar något intressant:P

4 255 Inlägg
13 juni 2011
#82
sparren skrev:
Ja, då var man tillbaks till verkligheten igen efter att jag kikat på Volvon. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men det är klart att det är en gammal bil. För den prislappen som var utsatt(19') förutsatte jag mint condition på bilen. Det var ingen rost men det var några ordentliga repor över hela höger bak o något fler ställe. Samt lite annat småpill som inte var bra. Fick ner den några tusen men kände att det var inte riktigt det jag förväntat mig för den prislappen.

Så frågan är, ska man bita i det sura äpplet o gå upp en prisklass? Skulle inte ha något emot att ha en kombi kanske såvida det är schyssta modeller som är snygga, exempelvis audi eller liknande.

Men frågan är om man får någon bra bil för 40-80 tkr. Är det bättre o sikta på en nyare bil, typ -05:a o hellre ta en som gått 20 000 mil? Har som sagt nära till jobb osv så det är ju ingen pendlarbil som kommer gå 5000 mil om året så att säga..

jag vet inte om jag svamlar men börjar tappa tron på att man hittar något intressant:P

Om den var repad osv så är det han som är ute och cyklar, du får en jättefin 740 för 15-20. Eftersom du bara ska ha den som extrabil och inte använda den så mkt så tycker jag det låter dumt att köpa någon ny bil pga värdeminskingen och högre fasta avgifter om du behöver låna osv.


sparren
13 juni 2011
Trådstartare
#83
Ja, det var ju lite sådär. Han sa att han bytt dittan o datten. Ny ruta o däck. Men man kan väl gärna inte sälja en bil med gladpack o silvertejp som framruta heller;) Det är liksom inga pengar man bara kan lägga på slutpriset. men men.

Det som är en liten hållhake för min del är att jag inte kan greja med bilar själv, då står man ju för det dilemmat att man köper en skrutt som går sönder hela tiden o får stå på verkstad. Då har man en bil som man inte kan lita på, som har många "tråkiga" utgifter.
Alternativet är att köpa en nyare och hellre lägga de pengarna på en liten delfinansiering med hjälp av billån, samt åka i en fräshare bil.

Men som du säger, med få mil blir det dyra mil med värdeminskningen för en dyrare bil.

Så vad fasen ska man ta sig till?

4 255 Inlägg
13 juni 2011
#84
Detta är kanske intressant?smile

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_74 … 15&w=2

Låga mil och utan pimpade fälgar vita blinkers och tonade rutor så har den nog levt ett ganska lugnt liv:)

här är ett annat intressant objekt. http://www.blocket.se/halland/Volvo_740 … 15&w=2

17500 mil låter mycket men det är ingen skoda skit du köper utan volvos odödliga b230 motorer. Och för en b230 är 17500 mil precis inkörd:)

I det första exemplaret har du lite trevligare motor och antagligen aningen högre utrustningsnivå samt att den hade gått kortare. Men jag tycker att det låter nästan lite för bra för att vara sant så ta gärna någon kunnig med dig om du ska titta på den bilen.

Det första exemplaret har dessutom b234f motorn vilket innebär 16 ventiler och 155 hk. Men också att man måste byta kamremmen. Detta är lätt fixat och en ny kostar typ 500 kr.
Senast redigerat av zemet (13 juni 2011)


sparren
13 juni 2011
Trådstartare
#85
Ja, eller ska man gå upp på en typ 940 eller 960? Man får ju en 10 år nyare bil för samma pengar nästan? Eller är inte de lika hållbara?

4 255 Inlägg
13 juni 2011
#86
940 och 960 ligger dyrare, men du får ju å andra sidan en finare bil. Speciellt om du köper 960.

Men en fin 960 får du kanske räkna med att lägga 30k på. en fin 740 kostar hälften så mkt, personligen så tycker jag inte att en 960 är en dubbelt så bra och trevlig bil som en 740 men den är allt trevligare. Speciellt inredningen på 740 är ju inget att hurra för direkt, i 960 är det en helt annan sak.

Kolla runt och se vad du hittar, men du är ju ute efter en extrabil och då tycker jag personligen att en välskött 740 för 15k är bättre än en fin 960 för 30. Just av den enkla anledningen att bilen inte kommer användas så mkt så det kanske inte spelar någon större roll.

Men oavsätt om du köper en 7/940 eller 960 så får du en bra mycket bättre bil än om du köper skoda.


sparren
13 juni 2011
Trådstartare
#87
Jag får helt enkelt kika vidare då. Ska man titta efter modeller med turbo? eller är det bara ytterligare sak som kan gå sönder?

Jag har ju annars kikat på bilar som är ungefär i denna klassen:
http://www.blocket.se/uppsala/Audi_A4_1 … 16&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Audi_A4_Ny … 16&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_116 … 16&w=3

Finns det något i den klassen man skulle kunna tänka sig annars? man får väl samtidigt tänka att man får en bra mycket bättre komfort o känsla av ny bil med dessa, dock lite dyrare. Men den första Audin är ju inte så farligt dyr. Hur håller den modellen, något du har koll på?

Annars har jag fått tips av en som jobbar på volvo att en S80, från 99 o framåt med 2,4 motorn är riktigt driftsäker o bra komfort. Dock är dom riktigt stora. men en 740 dricker väl lika mycket om inte mer?

4 255 Inlägg
13 juni 2011
#88
ska du lägga 60k på en extrabil som gått 24000 mil?

740 kör du på 0.8 L/M om du kör lugnt.


sparren
13 juni 2011
Trådstartare
#89
Det jag ville ha sagt är att jag inte behöver ha en bil som har låga mil eftersom jag inte kommer köra så mycket. Så frågan är egentligen om man kanske ska ha en nyare bil som gått längre som inte rosten varit o naggat på. Är då Audi A4 en vettig bil?

Extrabil o extrabil, det är ju egentligen den bilen jag ska köra för jämnan, bara att tjejen har en egen också. Så det är väl om man kanske hittar en fin bil som är lite dyrare så kanske det får vara värt det. Det ökar ju antagligen komfort och trivsel också. Det är som sagt en prioriteringsfråga.

Av det jag kände på den 740 är det tveksamt om man orkar ha en sådan bil. Är som du säkert hör inte överens med mig själv riktigt;)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juni 2011
#90
Billigaste sättet att åka bil är ju att köpa det billigaste nybesiktade skitet på blocket, åk tills den rasar eller besiktningen går ut. Om den packar i en annan stad, ta tåget hem & ring skroten. Sen köper man en ny rishög för inga pengar. Det betyder att du riskerar att bli utan bil ett par dagar mellan den gamla rishögen & den nya rishögen men då får du väl cykla. Så har jag gjort mer än en gång. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

sparren
13 juni 2011
Trådstartare
#91
jonnielahti skrev:
960, 26141 mil 10500:- http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … =4&w=1

hade kunnat vara nåt, men långt bort! Bor några mil söder om borås kan man säga...

Har 960 samma motor som 740?

sparren
13 juni 2011
Trådstartare
#92
RD_87 skrev:
Billigaste sättet att åka bil är ju att köpa det billigaste nybesiktade skitet på blocket, åk tills den rasar eller besiktningen går ut. Om den packar i en annan stad, ta tåget hem & ring skroten. Sen köper man en ny rishög för inga pengar. Det betyder att du riskerar att bli utan bil ett par dagar mellan den gamla rishögen & den nya rishögen men då får du väl cykla. Så har jag gjort mer än en gång. smile

Haha, det låter som jag hade haft ångest deluxe jävligt ofta med andra ord;) Bara ringa skroten om lamporna slocknar;)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juni 2011
#93
sparren skrev:
RD_87 skrev:
Billigaste sättet att åka bil är ju att köpa det billigaste nybesiktade skitet på blocket, åk tills den rasar eller besiktningen går ut. Om den packar i en annan stad, ta tåget hem & ring skroten. Sen köper man en ny rishög för inga pengar. Det betyder att du riskerar att bli utan bil ett par dagar mellan den gamla rishögen & den nya rishögen men då får du väl cykla. Så har jag gjort mer än en gång. smile

Haha, det låter som jag hade haft ångest deluxe jävligt ofta med andra ord;) Bara ringa skroten om lamporna slocknar;)

Tricket är att aldrig spendera mer än några tior på delar, aldrig byta ett jävla dugg om det inte är fullständigt nödvändigt. Dessutom står det mesta man behöver bry sig om i instruktionsboken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-ba95f7f26f9748259afa06b9261d82eb_tn.jpg  Vinterbil som jag sålde sommardäcken ifrån, islutändan hade jag fått betalt för att ha den. smile Hade jag bara varit snällare mot den så hade den aldrig bråkat heller, de gånger det var nåt fel så var det jag som kört som en mexikansk biltjuv. smile Jag tvättade den aldrig, städade den aldrig, bytte ingen olja, inga filter osv.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

4 255 Inlägg
13 juni 2011
#94
Jag tycker du ska köpa en gammal volvo. 960 är en fin bil med mycket lyx även med dagens mått mätt. Dock annan motor som jag inte kan så mkt om, tror det är bra motorer men har ingen större erfarenhet av dom.

Du får väll fundera lite på vad du vill ha/behöver och vad det får kosta. Men ska du köpa bil för under 30k så tycker jag absolut att du får den bästa bilen för dom pengarna om du köper en gammal bakhjulsdriven volvo:)


sparren
13 juni 2011
Trådstartare
#95
Yes, det känns trots allt som det är en volvo 240/740/940/960 som är bästa alternativen.

Men eftersom jag är lite villrådig fortfarande vore det intressant med något dyrare alternativ, vad det finns för bilar som är riktigt prisvärda. Min far har en Audi A4 avant, -06:a, men det kanske är ett dyrt alternativ med service osv? Annars verkar det vara en riktigt bra bil!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juni 2011
#96
Ford Mondeo -01->, hygglig bil till lågt pris. http://www.blocket.se/vasterbotten/Ford … 12&w=3 som exempel, kända fel är rost i dörrar & död AC.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

124 Inlägg
13 juni 2011
#97
Hoppa upp till 850?? Mycket bil för pengarna! smile

sparren
13 juni 2011
Trådstartare
#98
Ford, tjaa. kanske de! Det är väl en nyare bil men det är väl riktiga rosthögar va?

850 kan funka. Men det är väl mer pengar o sämre driftsäkerhet va?

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 juni 2011
#99
Hade jag varit du, så hade jag köpt en dacia sandero, kostar 79900 ny, lägg till 10000kr och du har nybilsgaranti i 7 år (15k mil), vad som än händer, så länge du servar den så fixar verkstaden den, visst, den är ful och säkert skittråkig att köra, men då har du en bil som du bara kan lämna in när den strular.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

sparren
13 juni 2011
Trådstartare
#100
Ja den kanske inte är så sexig;) Men hade jag varit uppe i de pengarna hade jag nog hellre köpt något år äldre audi/bmw som gått lite längre. Så man får lite mer kvalitetskänsla(om än lite äldre).

Men bra tips annars:)!


Sök