sparren skrev:
Rquired skrev:
Skoda är inte sämre bilar än VW eller Audi, mer än upplevelsemässigt. Men är det värt det när du har en "vardagsbil" redan, som du själv sa kan det inte vara värt att gå ner i årsmodell och köpa något lite roligare: Kanske en RX-8, eller en rolig kombi? Men en Octavia är inte mer än just en vardagsbil i mina ögon, en RS är en vardagsbil som inte är heldöd när man trycker på gasen istället.
Får jag lov att gissa tror jag inte du är den som behöver vända på varenda krona? I och med att du har ändrat din budget i ett spann på över 100.000:- och tittar på bilar som är både billiga och snordyra i drift? Då hade jag utan tvekan valt något lite roligare, något lite mer speciellt. Finns så mycket att välja, en RX-8 eller en gammal BMW M3? En 3-serie Touring, MB C-klass eller liknande? En stadsjeep som Lexus RX eller BMW X3/X5?
Finns mycket som är så mycket trevligare än en Skoda, minst lika pålitlig och endast ett par år äldre. Och en 10år gammal BMW/MB upplevs som fräschare än en 4år gammal Skoda, men det senaste stycket är bara hur jag tänker.

Jo du har väl rätt på det sättet att jag inte riktigt sitter i sjön och MÅSTE ha ett vrålåk för 10 tusen;) Men jag har provat på att ha nyare bil med pulver tidigare o man förlorar ju massor, speciellt min körsträcka till jobbet känns onödig att ha en bil som både kostar i ränta o värdeminskning. Men samtidigt är man ju i sina krafts dagar så man skulle eventuellt kunna unna sig;)
Men om vi snackar om de alternativ som finns just nu så har vi snikvarianten med skoda. Enligt dig skulle man i princip lika gärna kunna köra 1,6an för det blir inte direkt någon orgasm av att köra 1,8t/RS?
Och skodan ska enligt dina erfarenheter hålla ok kvalité? En sådan här nedan hade jag kunnat tänka mig som "sniklösningen", vad tror du om det?:
http://www.blocket.se/vi/33946697.htmNär det gäller de roliga alternativen så finns som sagt rx-8, BMW, Honda civic type-r(dock är den kanske lite för ungdomlig, även om jag inte är lastgammal). Men hur är det exempelvis med RX-8 reservdelar o serivcekostnader? Wankelmotorn är väl en dyr historia? Känslig mot många mil o hållbarhet oxå?
Så Det är ju det här om man ska ha en bil med pulver, hur gammal bil vågar man ta o hur långt får den ha gått? Man vill ju inte ha ett gammalt råttbo som trillar isär det första den gör.
Skulle jag tvunget behöva åka Skoda Octavia skulle jag nog försökt köpa en 1.8t, eftersom det är samma motor som i en RS. Det jag söker är effekten, 1.8t tycker jag inte är någon rolig motor utan en typisk bruksmotor.
Men en 1.6 blir för klen, det är inte kul att sitta och känna att man behöver ge fullt för att "inte vara i vägen" i trafiken. Men 1.8t är original tillräckligt pigg, och den svarar väl på trim så för en billig peng får du en bra reaktion från maskinrummet.
Jag har däremot ingen erfarenhet av just Skoda, däremot lite av VAG i övrigt bland annat av Passat i jobbet och det har varit bra bilar. Dyr service, och en del småfel, men absolut inte så det skulle finnas belägg att säga att det är dåliga köp.
Men det är det här med att köpa vad jag skulle påstå är kvalité, lite äldre och med lite mer motor för samma pengar. Eftersom jag kan BMW och själv har den gröna i min profil tar jag den som exempel:
Tycker personligen det är väldigt mycket bil, nu med nya stötdämpare och fjädrar är jag såld på nytt för både väghållning och komfort är bättre än många nya modeller. Den korta versionen, förbannat mycket bil.
Folk verkar dock tro att sådana är dyra att äga? Jag kan inte hålla med, har nu kört drygt 6000mil med min 328i och roade mig med att räkna ut milkostnaden. Då räknar jag med allt utom bensin, men i övrigt så ingår varenda krona som lagts på bilen utom för just bensinen då helt enkelt: Däck, service, puts, reparationer. Allt, till och med inköpspriset.
Summan blev då knappt 60.000:-, och det var därför jag valde att räkna just nu: Det blir en jämn siffra och i våras byttes som sagt de sista delarna som inte var i fint skick (Chassiet) så jag vet att det är osannolikt att det blir fler reparationer nu på ett tag.
Vi säger att jag säljer den idag, de billigaste kostar 20´och de som inte är vrak kostar 25-35´. Jag uppskattar att min är värd knappt 30.000:-, drar jag av den summan från de knappa sextio ovan får jag en rund summa på 30.000:-. Delat på 6000mil blir det 5:-/mil och då inklusive värdeminskning!
Lägg sedan bensin på den summan, bilen har druckit 0.9L/mil trots att jag är gasglad. 11:-/mil i bensin det blir 16:-/mil totalt, för en motorstark BMW 3-serie! Och en sådan bil är alltid populär och går alltid att sälja, av just ovanstående anledningar, och tar man hand om dem stiger de rejält i värde med åren. Ta E30 som exempel!
Till skillnad från en Skoda, vad är en Felicia Kombi värd idag? Är det någon som ens köper en? Säg att man köpte en sådan för 30.000:- för ett par år sedan, får du tillbaka 5.000:- idag om den är långmilad? I så fall är det 4.2:-/mil i värdeminskning enbart, sedan dricker nog en sådan mindre och är billigare i skatt och försäkring. Men det blir troligen ändå in närheten av samma milkostnad: För en liten skitbil.
Kort och gott tror, eller erfar om du vill, jag att du får mycket mer bil för mindre pengar om du köper en äldre kvalitétsbil istället för en nyare budgetbil.