4829
Sök

Köpråd - Billig vardagsbil(extrabil)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2011
sparren skrev:
Jag får helt enkelt kika vidare då. Ska man titta efter modeller med turbo? eller är det bara ytterligare sak som kan gå sönder?

Jag har ju annars kikat på bilar som är ungefär i denna klassen:
http://www.blocket.se/uppsala/Audi_A4_1 … 16&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Audi_A4_Ny … 16&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/BMW_116 … 16&w=3

Finns det något i den klassen man skulle kunna tänka sig annars? man får väl samtidigt tänka att man får en bra mycket bättre komfort o känsla av ny bil med dessa, dock lite dyrare. Men den första Audin är ju inte så farligt dyr. Hur håller den modellen, något du har koll på?

Annars har jag fått tips av en som jobbar på volvo att en S80, från 99 o framåt med 2,4 motorn är riktigt driftsäker o bra komfort. Dock är dom riktigt stora. men en 740 dricker väl lika mycket om inte mer?

Volvo 740 är allt annat än snål, med tanke på vikt och motor är den tvärt om riktigt törstig. Men en S80 har trots allt en högre vikt, en stor femma under huven och modern avgasrening som gör sitt för förbrukningen (Ja du läser rätt, högre förbrukning och lägre utsläpp var ett steg i modern riktning!) vilket får mig att tro att en sådan dricker lite mer än en vanlig 740 gör (Inte en TIC eller 16c då).

Tycker personligen du gör rätt i att köpa en nyare bil, de Audi och BMW du länkar till kommer troligen inte lida av någon större värdeminskning eftersom de första ägarna redan tagit den smällen. Ok, att köra en sådan bil kommer med stor säkerhet bli dyrare än att köra en 20år gammal bil: Värdeminskningen blir nog större än reparationskostnaden, men några större skillnader bör det inte bli och kan det inte vara värt det för att få köra en modern, bekväm och säker bil istället för en obekväm gammal dödsfälla? smile

Hade dock undvikt Audi, håller som medelbilen eller sämre men är dyr när den behöver underhåll. Annars är A4 en trevlig bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

sparren
13 juni 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
sparren skrev:
Jag får helt enkelt kika vidare då. Ska man titta efter modeller med turbo? eller är det bara ytterligare sak som kan gå sönder?

Finns det något i den klassen man skulle kunna tänka sig annars? man får väl samtidigt tänka att man får en bra mycket bättre komfort o känsla av ny bil med dessa, dock lite dyrare. Men den första Audin är ju inte så farligt dyr. Hur håller den modellen, något du har koll på?

Annars har jag fått tips av en som jobbar på volvo att en S80, från 99 o framåt med 2,4 motorn är riktigt driftsäker o bra komfort. Dock är dom riktigt stora. men en 740 dricker väl lika mycket om inte mer?

Volvo 740 är allt annat än snål, med tanke på vikt och motor är den tvärt om riktigt törstig. Men en S80 har trots allt en högre vikt, en stor femma under huven och modern avgasrening som gör sitt för förbrukningen (Ja du läser rätt, högre förbrukning och lägre utsläpp var ett steg i modern riktning!) vilket får mig att tro att en sådan dricker lite mer än en vanlig 740 gör (Inte en TIC eller 16c då).

Tycker personligen du gör rätt i att köpa en nyare bil, de Audi och BMW du länkar till kommer troligen inte lida av någon större värdeminskning eftersom de första ägarna redan tagit den smällen. Ok, att köra en sådan bil kommer med stor säkerhet bli dyrare än att köra en 20år gammal bil: Värdeminskningen blir nog större än reparationskostnaden, men några större skillnader bör det inte bli och kan det inte vara värt det för att få köra en modern, bekväm och säker bil istället för en obekväm gammal dödsfälla? smile

Hade dock undvikt Audi, håller som medelbilen eller sämre men är dyr när den behöver underhåll. Annars är A4 en trevlig bil.

Tycker du har kommit med kloka råd genom åren så ditt ord väger tungt;)

Det är väl lite det här med att jag slåss mellan hopp o förtvivlan:
Billig bil i inköp, kan inte laga den själv->rep.kostnader, dricker mycket(ingen deal breaker iof), sämre komfort, gammal bil o känslan av det. Dock kan det bli lyckat vid ett bra köp o en billig lösning.

Nyare bil, bättre komfort, billigare bränslekostnader, bättre komfort, förhoppningsvis mer bekymmerslösa mil, värdeminskning? osv.

Det är liksom två verkligen olika alternativ. För mig som är tappad bakom en vagn känns ju spontant som alt 2 säkrare. Dock får man ju betala för det också. man vill ju liksom kunna ha en billig lösning också så som andra gör. Men de kanske helt enkelt är bättre på att meka med bilarna också!

Så för att sammanfatta mina behov är väl att damen har bilen i stort sett alltid då hon jobbar skift, trött på att inte kunna ta mig till jobbet själv utan måste samåka. (ca 0,5-1 mil enkelresa). Sen bor man ju rätt offside så på helgerna blir det ju turer på kanske 10-20 mil för o komma iväg lite;) Men det är ju inte vansinnigt långa körningar.

vad hade du rekommenderat för bil? har ju sett nyar bmw som ser riktigt fina ut som gått lite längre, vet inte om de börjar o kärva snrt också. alltid en chansning;). Men som sagt, kom gärna med konkreta tips, behöver verkligen hjälp!

4 257 Inlägg
13 juni 2011
Eftersom du inte vill meka med bilen själv så tror jag i så fall att du ska köpa dig något nyare än en gammal volvo. Jag gillar gamla volvo skarpt och kör 2 st själv. Men det är ju alltid något fel på biljäveln:P

Finns ett gammalt ordspråk som går såhär har jag för mig : Har man en gammal bil och ett gammalt hus har man alltid något att göra. Finns ju entusiaster som lägger varje helg i garaget och ändå tar det dom 10 år att renovera en gammal skrothög....

Jag har själv ett stort intresset för att meka med bilen och tycker det är intressant att lära sig hur allting fungerar men om du inte har det intresset så köp en så ny bil du kan.

Det kommer garanterat bli dyrare än en gammal bil men förhoppningsvis så slipper du byta koppling,
hjullager ac pump avgasrör handbromsbackar som ju annars är mer eller mindre standard på gamla bilar.

Det finns ett annat uttryck som du ska fundera noga på nu när du ska köpa bil. Om man köper en bil så finns det 3 st egenskaper hos bilen man söker : Snabb pålitlig och billig, välj 2.  Vill du bara ha en pålitlig billig bil så köp en hyundai eller en toyota yaris.

Min svärmor kör en yaris dagligen, efter 7 år så har det fortfarande inte varit ett enda fel på den. Men fyfan vilken tråkig bil, jag tar nästan hellre bussen.

Andra sidan av myntet kommer jag in med en 740 turbo. Ganska snabb med sina 240 hk och bakjulsdrift så är den riktigt rolig att köra, jag gav 13k för den. Men den har gått sönder ganska mycket också. för 2 veckor sedan åkte jag på att plocka ner hela växellådan eftersom kopplingsgaffeln var helt utsliten. Och igår upptäckte jag att den läcker kylarvatten vid vattenpumpen.

Sedan kör jag som en idiot och snittar 1,3 liter milen så det spelar ju såklart in.

Men vill du inte meka med bilen så köp som sagt en riktigt tråkig bil för typ 60K så ska du nog få ett problemfritt bilägande:)

sparren
13 juni 2011
Trådstartare
Haha, nu lär du väl ha skrämt bort mig ifrån det värsta biltrsäket iaf;)

Nä men det är viktigt med input från folk som vet:) uppskattas verkligen! Ska försöka sondera terängen efter lämpliga bilar o inrikta mig på vissa märken som jag får söka efter!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 juni 2011
Tumregel är att ju vanligare bilen är desto lättare är det med grejor, lättare att få tag i = billigare. När du valt ett par modeller du gillar så kollar du i Biltemakatalogen & på mekonomens hemsida. Jag tänkte köpa en Subaru i höstas men tusen spänn för tändkablar till en fyrcylindrig motor var bara för mycket. Tänk på att alla bilar ska ha service så det kan vara värt att kolla vad de vanligaste slitdelarna kostar. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

sparren
13 juni 2011
Trådstartare
tack återigen:) vad skulle man göra utan garaget-grabbarna;)?

sparren
14 juni 2011
Trådstartare
Då slänger jag bara ut lite modeller i luften så får vi se vad ni har att säga. Nu har jag kikat på bilar för lite mer pengar:

Fiat Grande Punto, Mazda Rx-8, Toyota Celica..

någon av dessa som man kan stryka med en gång? vet att de har lite olika egenskaper men eftersom jag famlar i mörkret o letar brett så kan det vara bra o utesluta sådant som inte känns som "smarta val".

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 juni 2011
sparren skrev:
Rquired skrev:
sparren skrev:

Tycker du har kommit med kloka råd genom åren så ditt ord väger tungt;)

Det är väl lite det här med att jag slåss mellan hopp o förtvivlan:
Billig bil i inköp, kan inte laga den själv->rep.kostnader, dricker mycket(ingen deal breaker iof), sämre komfort, gammal bil o känslan av det. Dock kan det bli lyckat vid ett bra köp o en billig lösning.

Nyare bil, bättre komfort, billigare bränslekostnader, bättre komfort, förhoppningsvis mer bekymmerslösa mil, värdeminskning? osv.

Det är liksom två verkligen olika alternativ. För mig som är tappad bakom en vagn känns ju spontant som alt 2 säkrare. Dock får man ju betala för det också. man vill ju liksom kunna ha en billig lösning också så som andra gör. Men de kanske helt enkelt är bättre på att meka med bilarna också!

Så för att sammanfatta mina behov är väl att damen har bilen i stort sett alltid då hon jobbar skift, trött på att inte kunna ta mig till jobbet själv utan måste samåka. (ca 0,5-1 mil enkelresa). Sen bor man ju rätt offside så på helgerna blir det ju turer på kanske 10-20 mil för o komma iväg lite;) Men det är ju inte vansinnigt långa körningar.

vad hade du rekommenderat för bil? har ju sett nyar bmw som ser riktigt fina ut som gått lite längre, vet inte om de börjar o kärva snrt också. alltid en chansning;). Men som sagt, kom gärna med konkreta tips, behöver verkligen hjälp!

Svårt att säga, läser man behovet bör tex. en 116i räcka alldeles utmärkt men vill du ha något lite roligare när du kör blir det svårare? En 330i är inte dum, som kombi är den samtidigt praktisk vilket kan vara ett argument som hittar hem hos regeringen? En 120d är ett starkare alternativ till 116i, modernare än 330i och markant piggare än 120d utan att kosta mycket mer än bensinfyran.

Eller kanske en RX-8 som du själv skrev, mycket körglädje och verkligen något speciellt men de praktiska argumenten är det ont om?

Är lite nyfiken på vad ni kör idag? Hade själv sett det som en del av valet, har ni en vanlig vardagsbil hade kanske en liten sportbil varit kul men kör ni något onödigt/roligt idag kanske en praktisk bil hade varit skönt? smile

sparren
15 juni 2011
Trådstartare
Jag förstår om du inte riktigt hänger med i svängarna angående början av tråden o så som den blivit, jag har ju lagt om taktien o letat väldigt brett för jag har inte hittat precis det jag vill ha.

Damen kör en Polo -10. Dock kan jag i stort sett utesluta att köra den då hon jobbar skift o alltid pendlar till jobbet.
För tillfället samåker jag med en annan den dryga halvmilen till jobbet enkelresa. Det låter kankse futtigt med avståndet men det är nog bil som gäller;) Men det är pga situationen lika mycket för privatkörningen eftersom man bor offside o typ 3-6 mil till allting o på veckorna kommer man ingenstans utan bil.

Så det är ju frågan om man ska slå på stort o köpa en rolig bil typ rx-8, honda civic type-r eller liknande. Eller om man ska försöka komplettera den nuvarande bilen med en lite större bil som man kan lasta lite mer i o kanske åka 5st i för den delen;)

Jag hoppas att du kanske fått lite bättre grepp om situationen:)!

En liten gyllene medelväg som jag såg igår som jag kanske inte är helt dumt är en Skoda Octavia, fanns ju både med 1,8t, fyrhjulsdrift o RS. Lägger man kanske även på att det är en kombi borde det väl täcka in många argument. Billig i inköp, lite pulver, stor med bra lastmöjligheter osv. Dock vet jag inget om hur hållbarheten är o reservdelar osv. Man får ju en lite nyare bil för en rimlig peng åtminstone.

4 257 Inlägg
15 juni 2011
sparren skrev:
Jag förstår om du inte riktigt hänger med i svängarna angående början av tråden o så som den blivit, jag har ju lagt om taktien o letat väldigt brett för jag har inte hittat precis det jag vill ha.

Damen kör en Polo -10. Dock kan jag i stort sett utesluta att köra den då hon jobbar skift o alltid pendlar till jobbet.
För tillfället samåker jag med en annan den dryga halvmilen till jobbet enkelresa. Det låter kankse futtigt med avståndet men det är nog bil som gäller;) Men det är pga situationen lika mycket för privatkörningen eftersom man bor offside o typ 3-6 mil till allting o på veckorna kommer man ingenstans utan bil.

Så det är ju frågan om man ska slå på stort o köpa en rolig bil typ rx-8, honda civic type-r eller liknande. Eller om man ska försöka komplettera den nuvarande bilen med en lite större bil som man kan lasta lite mer i o kanske åka 5st i för den delen;)

Jag hoppas att du kanske fått lite bättre grepp om situationen:)!

En liten gyllene medelväg som jag såg igår som jag kanske inte är helt dumt är en Skoda Octavia, fanns ju både med 1,8t, fyrhjulsdrift o RS. Lägger man kanske även på att det är en kombi borde det väl täcka in många argument. Billig i inköp, lite pulver, stor med bra lastmöjligheter osv. Dock vet jag inget om hur hållbarheten är o reservdelar osv. Man får ju en lite nyare bil för en rimlig peng åtminstone.

Jo visst men då måste du ju å andra sidan köra skoda.......

Ne men skämt å sido så kan nog skoda vara en bra bil:) man får ganska mycket bil för en billig peng:)

sparren
15 juni 2011
Trådstartare
Är det någon som har koll på vad man bör tänka på vid ett skoda köp? Ska man välja en snikmotor eller kan det vara värt o brasha på med en 1,8t eller RS?

Likaså rostskydd om det ändrats mellan åren osv?

Känns spontant som det kunde vara en schysst medelväg för min del som vill hålla nere inköpspriset o samtidigt köra någorlunda nyare bil. Sen att de snott svanenmärket som symbol får man väl stå ut med;)

sparren
16 juni 2011
Trådstartare
Inte någon som har koll på Skoda?

Klåpare
36 Inlägg
16 juni 2011
sparren skrev:
Inte någon som har koll på Skoda?

Dåligt jag känner en person som har haft en octavia, 95-96 och var inte nöjd med bilen, Många småfel speciellt elen. Samma när det gäller SEAT, många elfel som kan bli kostsamma.

Om man googlar lite så är det ungefär dom svaren man får också kanske.

"Du dör direkt!" - Bosse bildoktorn

sparren
16 juni 2011
Trådstartare
mjae, det är ju alltid svårt sånt där. Ofta är det ju missnöjesyttringar som hörs o ses mest, om man tänker logiskt. Så det borde väl vara några positiva skoda ägare ute i landet;) Men självklart måste det ju skilja något kvalitetsmässigt om de kostar flera hundratusen kronor mindre än bmw o audi. Men likväl vore det intressant o veta om det ändå är ett bra laternativ för den prisklassen.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juni 2011
Skoda är inte sämre bilar än VW eller Audi, mer än upplevelsemässigt. Men är det värt det när du har en "vardagsbil" redan, som du själv sa kan det inte vara värt att gå ner i årsmodell och köpa något lite roligare: Kanske en RX-8, eller en rolig kombi? Men en Octavia är inte mer än just en vardagsbil i mina ögon, en RS är en vardagsbil som inte är heldöd när man trycker på gasen istället.

Får jag lov att gissa tror jag inte du är den som behöver vända på varenda krona? I och med att du har ändrat din budget i ett spann på över 100.000:- och tittar på bilar som är både billiga och snordyra i drift? Då hade jag utan tvekan valt något lite roligare, något lite mer speciellt. Finns så mycket att välja, en RX-8 eller en gammal BMW M3? En 3-serie Touring, MB C-klass eller liknande? En stadsjeep som Lexus RX eller BMW X3/X5?

Finns mycket som är så mycket trevligare än en Skoda, minst lika pålitlig och endast ett par år äldre. Och en 10år gammal BMW/MB upplevs som fräschare än en 4år gammal Skoda, men det senaste stycket är bara hur jag tänker. smile

sparren
16 juni 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
Skoda är inte sämre bilar än VW eller Audi, mer än upplevelsemässigt. Men är det värt det när du har en "vardagsbil" redan, som du själv sa kan det inte vara värt att gå ner i årsmodell och köpa något lite roligare: Kanske en RX-8, eller en rolig kombi? Men en Octavia är inte mer än just en vardagsbil i mina ögon, en RS är en vardagsbil som inte är heldöd när man trycker på gasen istället.

Får jag lov att gissa tror jag inte du är den som behöver vända på varenda krona? I och med att du har ändrat din budget i ett spann på över 100.000:- och tittar på bilar som är både billiga och snordyra i drift? Då hade jag utan tvekan valt något lite roligare, något lite mer speciellt. Finns så mycket att välja, en RX-8 eller en gammal BMW M3? En 3-serie Touring, MB C-klass eller liknande? En stadsjeep som Lexus RX eller BMW X3/X5?

Finns mycket som är så mycket trevligare än en Skoda, minst lika pålitlig och endast ett par år äldre. Och en 10år gammal BMW/MB upplevs som fräschare än en 4år gammal Skoda, men det senaste stycket är bara hur jag tänker. smile

Jo du har väl rätt på det sättet att jag inte riktigt sitter i sjön och MÅSTE ha ett vrålåk för 10 tusen;) Men jag har provat på att ha nyare bil med pulver tidigare o man förlorar ju massor, speciellt min körsträcka till jobbet känns onödig att ha en bil som både kostar i ränta o värdeminskning. Men samtidigt är man ju i sina krafts dagar så man skulle eventuellt kunna unna sig;)

Men om vi snackar om de alternativ som finns just nu så har vi snikvarianten med skoda. Enligt dig skulle man i princip lika gärna kunna köra 1,6an för det blir inte direkt någon orgasm av att köra 1,8t/RS?

Och skodan ska enligt dina erfarenheter hålla ok kvalité? En sådan här nedan hade jag kunnat tänka mig som "sniklösningen", vad tror du om det?:
http://www.blocket.se/vi/33946697.htm

När det gäller de roliga alternativen så finns som sagt rx-8, BMW, Honda civic type-r(dock är den kanske lite för ungdomlig, även om jag inte är lastgammal). Men hur är det exempelvis med RX-8 reservdelar o serivcekostnader? Wankelmotorn är väl en dyr historia? Känslig mot många mil o hållbarhet oxå?

Så Det är ju det här om man ska ha en bil med pulver, hur gammal bil vågar man ta o hur långt får den ha gått? Man vill ju inte ha ett gammalt råttbo som trillar isär det första den gör.

4 257 Inlägg
16 juni 2011
Om du ska köpa en bil för en 50k lr mer så kan det vara mycket värt att köpa en "top of the line bil".

Tex en saab 9-3 viggen. Ganska diskret bil men antagligen en riktig bilentusiast som har köpt och ägt den. Då är den troligen väldigt bra skött och kostar den över 50k så hat troligen ingen "ungdom" haft råd att äga bilen och kört skiten ur den.

Jag vet inte mycket om 9-3 viggen utan använde den mer som ett exempel.

Och om min teori stämmer så borde en skoda RS vara ett ganska tryggt bilköp eftersom tidigare ägare antagligen har varit en bilentusiast och tagit väl hand om den.

sparren
16 juni 2011
Trådstartare
Ja det kan nog stämma. Tidigare hade jag en Corolla t-sport o det jag märkte med den var väl att det var en ungdomsbil, men få hade råd att köpa en sådan. Därav något svårsåld. Jag har fått för mig att bilar med mycket pulver och som eventuellt kostar en slant samt drar mycket bensin, skatt o försäkring är svårsålda i största allmänhet. Det är ju åtminstone en smalare kategori som den bilen tilltalar. Så det känns lite lurigt. Sen är jag lite allergisk mot saab efter min 900 som var ett riktigt lik;)

4 257 Inlägg
16 juni 2011
sparren skrev:
Ja det kan nog stämma. Tidigare hade jag en Corolla t-sport o det jag märkte med den var väl att det var en ungdomsbil, men få hade råd att köpa en sådan. Därav något svårsåld. Jag har fått för mig att bilar med mycket pulver och som eventuellt kostar en slant samt drar mycket bensin, skatt o försäkring är svårsålda i största allmänhet. Det är ju åtminstone en smalare kategori som den bilen tilltalar. Så det känns lite lurigt. Sen är jag lite allergisk mot saab efter min 900 som var ett riktigt lik;)

Jo det stämmer väll att den blir mer svårsåld, du får väll fundera på hur länge du planerar att behålla bilen.

Ska du ha den ett år lr så bara så kanske du ska köpa något eftertraktat och därmed dyrare men också mera lättsålt. Rent spontant skulle jag säga att en sån bil är en volvo R lr T5 modell eller något tyskt. M3 RS4 WR6 mm.

Annars kan du köpa något mera ovanligt och kanske mera bil för pengarna eftersom dom inte är så eftertraktade. Skoda rs lr viggen är dom enda jag kmr på just nu.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 juni 2011
sparren skrev:
Rquired skrev:

Jo du har väl rätt på det sättet att jag inte riktigt sitter i sjön och MÅSTE ha ett vrålåk för 10 tusen;) Men jag har provat på att ha nyare bil med pulver tidigare o man förlorar ju massor, speciellt min körsträcka till jobbet känns onödig att ha en bil som både kostar i ränta o värdeminskning. Men samtidigt är man ju i sina krafts dagar så man skulle eventuellt kunna unna sig;)

Men om vi snackar om de alternativ som finns just nu så har vi snikvarianten med skoda. Enligt dig skulle man i princip lika gärna kunna köra 1,6an för det blir inte direkt någon orgasm av att köra 1,8t/RS?

Och skodan ska enligt dina erfarenheter hålla ok kvalité? En sådan här nedan hade jag kunnat tänka mig som "sniklösningen", vad tror du om det?:
http://www.blocket.se/vi/33946697.htm

När det gäller de roliga alternativen så finns som sagt rx-8, BMW, Honda civic type-r(dock är den kanske lite för ungdomlig, även om jag inte är lastgammal). Men hur är det exempelvis med RX-8 reservdelar o serivcekostnader? Wankelmotorn är väl en dyr historia? Känslig mot många mil o hållbarhet oxå?

Så Det är ju det här om man ska ha en bil med pulver, hur gammal bil vågar man ta o hur långt får den ha gått? Man vill ju inte ha ett gammalt råttbo som trillar isär det första den gör.

Skulle jag tvunget behöva åka Skoda Octavia skulle jag nog försökt köpa en 1.8t, eftersom det är samma motor som i en RS. Det jag söker är effekten, 1.8t tycker jag inte är någon rolig motor utan en typisk bruksmotor. Men en 1.6 blir för klen, det är inte kul att sitta och känna att man behöver ge fullt för att "inte vara i vägen" i trafiken. Men 1.8t är original tillräckligt pigg, och den svarar väl på trim så för en billig peng får du en bra reaktion från maskinrummet.

Jag har däremot ingen erfarenhet av just Skoda, däremot lite av VAG i övrigt bland annat av Passat i jobbet och det har varit bra bilar. Dyr service, och en del småfel, men absolut inte så det skulle finnas belägg att säga att det är dåliga köp.

Men det är det här med att köpa vad jag skulle påstå är kvalité, lite äldre och med lite mer motor för samma pengar. Eftersom jag kan BMW och själv har den gröna i min profil tar jag den som exempel:

Tycker personligen det är väldigt mycket bil, nu med nya stötdämpare och fjädrar är jag såld på nytt för både väghållning och komfort är bättre än många nya modeller. Den korta versionen, förbannat mycket bil.

Folk verkar dock tro att sådana är dyra att äga? Jag kan inte hålla med, har nu kört drygt 6000mil med min 328i och roade mig med att räkna ut milkostnaden. Då räknar jag med allt utom bensin, men i övrigt så ingår varenda krona som lagts på bilen utom för just bensinen då helt enkelt: Däck, service, puts, reparationer. Allt, till och med inköpspriset.

Summan blev då knappt 60.000:-, och det var därför jag valde att räkna just nu: Det blir en jämn siffra och i våras byttes som sagt de sista delarna som inte var i fint skick (Chassiet) så jag vet att det är osannolikt att det blir fler reparationer nu på ett tag.

Vi säger att jag säljer den idag, de billigaste kostar 20´och de som inte är vrak kostar 25-35´. Jag uppskattar att min är värd knappt 30.000:-, drar jag av den summan från de knappa sextio ovan får jag en rund summa på 30.000:-. Delat på 6000mil blir det 5:-/mil och då inklusive värdeminskning!

Lägg sedan bensin på den summan, bilen har druckit 0.9L/mil trots att jag är gasglad. 11:-/mil i bensin det blir 16:-/mil totalt, för en motorstark BMW 3-serie! Och en sådan bil är alltid populär och går alltid att sälja, av just ovanstående anledningar, och tar man hand om dem stiger de rejält i värde med åren. Ta E30 som exempel!

Till skillnad från en Skoda, vad är en Felicia Kombi värd idag? Är det någon som ens köper en? Säg att man köpte en sådan för 30.000:- för ett par år sedan, får du tillbaka 5.000:- idag om den är långmilad? I så fall är det 4.2:-/mil i värdeminskning enbart, sedan dricker nog en sådan mindre och är billigare i skatt och försäkring. Men det blir troligen ändå in närheten av samma milkostnad: För en liten skitbil.

Kort och gott tror, eller erfar om du vill, jag att du får mycket mer bil för mindre pengar om du köper en äldre kvalitétsbil istället för en nyare budgetbil. smile

Sök