5470
Sök

Fråga: Material till att bygga eget grenrör?

1 738 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
Tja!!

Tänkte svarva ihop ett eget extraktor grenrör med extern wg! Tänkte köpa klracings fläns mot toppen och sedan bygga eget av rör stumpar, ska kopiera klracings 1600kr:s grenrör till 940 turbo modellerna fast med wg uttag! 

Men frågan är kan jag bygga av helt vanliga avgasrörs delar eller måste jag bygga av "svartstål" eller nåt annat stål som behöver vara lite tjockare material till grenrörsbyggen? jag har bara en MIG-svets till att göra detta grenrör och vill komma undan så billigt som möjligt!

MVH

3 292 Inlägg
17 april 2011
Du kan nog bygga av vanligt svart stål eller sånt som du lätt kan få tag på.. det som kommer bli skillnad beroende på vad du använder är väl livslängden..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

2 174 Inlägg
17 april 2011
klart du kan bygga ett eget grenrör, men dom är så billiga och bra dom man kan köpa, och uträknade framförallt...det är AS viktigt att alla rör bli lika långa och skit, bygger man bara 4 rörstumpar resulterar det i bra mycket effekt minskning, tycker du ska köpa ett färdigt tongue

förresten dalle, vet du vart man kan köpa svetsfläns i närheten? ska ha till en 16 t turbo med vinklat avgashus!!! måste ha en fan imörn!

1 738 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
hangman skrev:
klart du kan bygga ett eget grenrör, men dom är så billiga och bra dom man kan köpa, och uträknade framförallt...det är AS viktigt att alla rör bli lika långa och skit, bygger man bara 4 rörstumpar resulterar det i bra mycket effekt minskning, tycker du ska köpa ett färdigt tongue

förresten dalle, vet du vart man kan köpa svetsfläns i närheten? ska ha till en 16 t turbo med vinklat avgashus!!! måste ha en fan imörn!

Ja fan får nog bli det hmm ville just ha öppen wg så de susar lite, men får vänta o ha det till den ny byggda motorn wink närmaste jag kan tänka mig om han nu har ä spm? Annars ingen aning faktiskt :S

Ha det!

12 086 Inlägg
17 april 2011
Du kan bygga i vilket material som helst, problemet är att hitta rörböjjar med tillräckligt kort radie.

Det absolut vanligaste man bygger av är vanliga VVS-rör, i branschen även kallat blåa rör.

3 292 Inlägg
17 april 2011
Men som sagt.. det är skitnoga med att man bygger rätt.. annars tappar man istället effekt..

Bättre och lättare att köpa ett färdigt.. smile

12 086 Inlägg
17 april 2011
Jag skulle vilja dementera denna nojja ang hur superviktigt det är att grenröret är "rätt".
Hur många gjutna originalgrenrör är tillverkade efter maximal presdanda med avstämda primärrör?

Om du ska kopiera ett grenrör som du säger så har du ju dessutom grundformerna redan klara.

Jag har byggt 2 egna grenrör och jag har förvisso inget att jämföra med, men dom bilarna gick som bara den! smile

2 174 Inlägg
17 april 2011
eriksson du är överkurs du är ju inte direkt mulle meck själv du är typ mcgyver själv haha, det är inte viktigt med grenröret på en 250 hästare kanske men ska du upp i effekt och ha rätt register och kurvor är det skit noga. Siktar du på över 500 hk ska du inte bygga ett själv om du inte vet vad du sysslar med tongue men ska du ha runt 300 kan du köpa ett färdigt kromat snyggt i rostfritt smile kostar ju mindre än en fulltank tongue

3 292 Inlägg
17 april 2011
Jag skulle nog säga att det är lättast att köpa ett färdigt då det inte är några jättesummor dom kostar. Det är mer piller än man tror att bygga ett eget.. man ska få allt hyffsat rätt och få alla svetsar att bli täta och fina överallt. Har byggt ett par sånna i mitt liv.. och kommer nog inte att göra det igen.. för mycket jobb helt enkelt.. lättare att köpa färdigt.

2 174 Inlägg
18 april 2011
Danne_1977 skrev:
Jag skulle nog säga att det är lättast att köpa ett färdigt då det inte är några jättesummor dom kostar. Det är mer piller än man tror att bygga ett eget.. man ska få allt hyffsat rätt och få alla svetsar att bli täta och fina överallt. Har byggt ett par sånna i mitt liv.. och kommer nog inte att göra det igen.. för mycket jobb helt enkelt.. lättare att köpa färdigt.

Du har så rätt....finns grenrör speciellt till dom där gamla 8 ventilarna i alla skalor, från 1500 kr till 15 tusen beorende på effekt och kvalite man är ute efter, det är många timmar förgäves i garaget tongue

VD Hammar
613 Inlägg
18 april 2011
hangman skrev:

Grenrören man köper "kan" va rena skiten också, allt beror på turbo/kam/ventilstorlek/avgas mottryck/flöde i toppen mm.

så det är väldigt svårt att göra ett som passar alla motorer

så att köpa ett färdigt är inte alltid det bästa heller, men som ni skriver så ett färdigt grenrör för cirka 300hk duger dem till smile
Senast redigerat av opela (18 april 2011)

MVH Johan

1 738 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
Jag ska ju bara upp runt 300 i sommar så det är väll inte jätte noga smile men tack för all respons och så får vi se vad elmia har att bjuda på, annars blir det egetbyggt wink

Mvh

500 Inlägg
18 april 2011
Fast de billiga kinagrenrören i "rostfritt" spricker ju överallt efter ett tag. Så man får vara beredd att laga dem rätt ofta.

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
18 april 2011
Vilket tjat om att det är superviktigt med samma längd på alla rör osv. Bygg själva och lär er! Det är ju det som är roligt när man bygger bilar. Är det hela världen då om det försvinner 30-40hk på ett felbyggt grenrör, om man har lärt sig en massa utav det?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

VD Hammar
613 Inlägg
18 april 2011
UhrJr skrev:
Vilket tjat om att det är superviktigt med samma längd på alla rör osv. Bygg själva och lär er! Det är ju det som är roligt när man bygger bilar. Är det hela världen då om det försvinner 30-40hk på ett felbyggt grenrör, om man har lärt sig en massa utav det?

det behövs inte rätt längd heller. du kan ju kompromissa med olika tjocklek på matrialet också.
Men vem orkar det smile

MVH Johan

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
18 april 2011
opela skrev:
UhrJr skrev:

det behövs inte rätt längd heller. du kan ju kompromissa med olika tjocklek på matrialet också.
Men vem orkar det smile

Jo, självklart ska man utgå ifrån att få alla rör så lika som möjligt.
Jag byggde inte mitt själv och jag ånfrar det lite idag. Det hade varit kul att göra det själv smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

VD Hammar
613 Inlägg
18 april 2011
UhrJr skrev:
opela skrev:
UhrJr skrev:

Men vem orkar det smile

Jo, självklart ska man utgå ifrån att få alla rör så lika som möjligt.
Jag byggde inte mitt själv och jag ånfrar det lite idag. Det hade varit kul att göra det själv smile

nja lika långa är ju inte nödvändigt, bara massan är lika mycket i alla rör, och du junior grym corsa du har smile

MVH Johan

Sök