Foliering - hur bra blir det?

Tschagerlund
18 april 2011 · 133 Inlägg

Det är så att jag går i tankarna på att foliera min bil, då det är billigare & att man alltid kan gå tillbaka till original-lacken. Bilen i fråga är min Nissan 350z som ska ändra färg; http://www.garaget.org/?car=239728. Men de tankarna som är oklara:

1. Hur bra blir det, egentligen?
2. Syns det mycket att det är folierat eller är det marginellt? Ska ju inte ställa ut bilen!
3. Vad brukar det kosta?

Tar gärna emot tips på bra firmor här i Skåne, då jag inte vet var jag ska vända mig!

Tack på förhand,
Theo.

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.
Nissan 350z (2004)
M2
18 april 2011 · 111 Inlägg

Väljer du en bra folierings firma kan det bli riktigt bra, och det kommer inte synas om man inte vet om de! Men ända nackdelen är att det kommer synas när du öppnar dörrar, bagagelucka samt huv! Du har upp till 7 års garanti på kvalitets folie smile

Vonne- i mlamö är väldigt duktiga på foliera!
Zynaz-gör både solfilm samt dekor

Det kostar mellan 10-15 000:-, beroende på vart du gör det samt vilken färg/folie du väljer!


MVH
M2

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
Tschagerlund
18 april 2011 · 133 Inlägg

Du menar att det kommer synas i skarvar och så då eller? Vet du hur det är om man någon gång ska ta bort det, går det lika smidigt som de säger?

MVH
Theo

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.
Nissan 350z (2004)
M2
18 april 2011 · 111 Inlägg

Man lägger aldrig folie på karoseri delar som inte syns från utsidan, så innanför dörrarna, under bagageluckan, och under huven. Varje gång du öppnar dörren så kommer det synas silvrigt på insidan!

Ta av folien är inte så svårt, beroende på hur länge den sutit på, efter 7-8 år så har den gottat tills sig rätt bra och då kan man ha lite problem, sen är det inte fel om man vaxar och polerar bilen, men allt detta kan företaget göra till dig som du folierat bilen hos och då tar de en viss summa pengar för de wink

MVH
M2

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
Lofvis
19 april 2011 · 143 Inlägg

Fick pris på runt 20-24000 hos vonne i malmö beroende lite på färgval.

June 2011 - Imagine sitting in a deckchair in your garden on a summer’s day. It’s quiet and peaceful and you are enjoying the birdsong. Then you are hit from behind by a Boeing 747. That’s what the acceleration feels like in a GT-R. Absolutely unbefrigginglievable.
Move Over Veyron, There’s A New King In Town.
Nissan GT-R "Alpha 9" (2012)
M2
19 april 2011 · 111 Inlägg

Lofvis skrev:
Fick pris på runt 20-24000 hos vonne i malmö beroende lite på färgval.

Som sagt vonne e grymma och de tar betalt för sitt arbete! sen beror det på vilken bil som skall folieras, detalier och väck spelar stor roll och vilken folie man vill ha!

MVH
M2

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
19 april 2011 · 3 929 Inlägg

Då är det ju nästan lika bra att lacka bilen för dom priserna!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Audi_powah
19 april 2011 · 1 515 Inlägg

Som Thunderbird säger, dra en helthets lackering istället, mycket bättre och mycket snyggare! Samt att du kan välja på ett x antal färger big_smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
M2
19 april 2011 · 111 Inlägg

Lofvis bil är kanske inte så lätt att foliera vilket är troligtvis samma problem vid lackering, han kanske valde en folie som är svår att jobba med, dyr att köpa in, en ovanlig färg som kan komplicera lite, sen är vonne bland de bästa och du får säkert vad du betalar för alltså the shit, där finns många faktorer som kan spela roll och jag tror att om man har en helt ny nissan GTR och vill lacka om den så vill man ha en bra lackerare och då går man oftast efter rykte som lack firman har, och jag lovar att har de ett bra ryckte och man inte har kontakter där så kostar en lack på en nissan GTR dubbelt så mycket som folieringen, för man vill ju inte lacka hos någon pizzabagare som blandar färg i köket och lackar i hyresföreningens garage under jorden på tvätt plattan wink

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
selmir
19 april 2011 · 14 Inlägg

Tja! har du kollat med Pampas Reklam i Malmö ? De har lagom priser Vonne ville ha för min 20 000-25 000kr medans Pampas gav priset på 10 000 -12500 kr  och de ger 4-5års garanti på utfört arbete att folien nte släpper

M2
20 april 2011 · 111 Inlägg

selmir skrev:
Tja! har du kollat med Pampas Reklam i Malmö ? De har lagom priser Vonne ville ha för min 20 000-25 000kr medans Pampas gav priset på 10 000 -12500 kr  och de ger 4-5års garanti på utfört arbete att folien nte släpper

Har lite kontakter inom folierings branchen och är själv utbildad folierare, kan ju säga att pampas reklam inte har det bästa ryktet, de gör inget bra jobb, och det är inte dom som lämnar garantin utan folie tillverkaren, och alla folie tillverkare på marknaden lämnar ut en garanti på mellan 5-7 år beroende på vilken tillverkare samt kvalite!

Så garantani på att de inte ska släppa finns på alla folier som är anpassade för foliering, det hela handlar om hur man folierar, hur man skarvar folien på svåra ställen, om de som folierar tar av handtagen och lägger en hel bit över dörren eller om de skarvar små bitar vid handtagen i efterhand.

Vill man att det skall vara 100% så är vonne gryma, själv har jag aldrig sett en bil de gjort men går man efter ryktet så är dom bäst!

Mvh
M2

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
selmir
20 april 2011 · 14 Inlägg

Ja det är sant VONNE är riktig duktiga de ger bäst jobb men det kostar också en hel del ju , pampas e biligare alternativ de folierar bara på bilen de tar inte bort t:ex handtag ,strålkastare och så men VONNE gör det ju , så om man vill låta experter göra det ska man ta VONNE,

JoXter
20 april 2011 · 492 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Då är det ju nästan lika bra att lacka bilen för dom priserna!

de enda är väll att du inte kan byta tillbaka utan att hosta upp samma summa igen om du blev missnöjd

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 april 2011 · 3 929 Inlägg

Självklart inte. Men hur kan man bli nöjd om den är röd på utsidan men inuti huven, dörrgångar etc är den silver.. Jag skulle aldrig kunna bli nöjd med det.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
M2
20 april 2011 · 111 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Självklart inte. Men hur kan man bli nöjd om den är röd på utsidan men inuti huven, dörrgångar etc är den silver.. Jag skulle aldrig kunna bli nöjd med det.

Det ska ju inte vara snyggt när du öppnar huven eller dörren, bilen skall väl vara snygg med stängda dörrar, bagagelucka etc... Om inte bilen är någon form av utställnings skit som bara skall stå stilla och se bra ut!

wink

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 april 2011 · 3 929 Inlägg

Men man vill ju inte ha en bra bil som ser bra ut på håll men när man börjar titta noga så är den inte alls snygg wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
M2
20 april 2011 · 111 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Men man vill ju inte ha en bra bil som ser bra ut på håll men när man börjar titta noga så är den inte alls snygg wink

Är det bra folierat ser du inte det förens du öppnar dörren wink

Porsche 911 "Carrera 4" (1990)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
20 april 2011 · 3 929 Inlägg

Fyfan, skulle ändå inte klara av det! big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
PushedRay Sir Real
30 april 2011 · 390 Inlägg

nån som vet nån bra firma som kan foliera i Göteborgs området ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang