Hur beter ni er nära övningskörare?

Nagli
18 april 2011 · 104 Inlägg

Jag håller på att övningsköra för fullt just nu och man har ofta bilar precis bakom o så fort de får chansen kör de såklart om. Skulle säkert jag också gjort om ja hade kortet. En av gångerna ja körde så vare en som tuta på en annan övningskörare, jag tycker de e fel att tuta på de som övningskör.. Även lite jobbigt med de som ligger o trycker precis bakom en, vi kan ju inte köra bil till 100% så varför utsätta er själva vid ngt? Känner en som fick världens ångest när hon körde om en övningskörare när hon hade bråttom.

Men skulle tycka de va lite intressant o veta va ni tkr o hur ni beter er när ni närmar er dom som övningskör? wink

Volkswagen Golf R "Pebban" (2017)
Tias88 OEM Rox
18 april 2011 · 245 Inlägg

Personligen föredrar jag att köra vid tillfälle, kan faktiskt inte säga att det är nödvändigt. Har väldigt gott tålamod och jag brukar hjälpa övningskörare på det sätt jag kan, dvs ge dom tid.

Men sen är alla övningskörare väldigt också, visst ibland ser man skylten på en bits avstånd och tänker direkt att man ska ta sig förbi för att slippa fastna bakom eller liknande, men det finns ju de tillfälle man "fastnat" bakom och inte märkt någon skillnad förutom den gröna skylten.

Det är väl lite det jag kan tänka på, på rak arm. Men jag tutar _aldrig_ på övningskörare, skulle vara enbart för att undvika en olycka isf.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.
BMW 325Ci "Heroinsläden" (2001)
ellert BECE
18 april 2011 · 147 Inlägg

Jag brukar inte ligga i röven och pressa iaf. Däremot ligger jag aldrig i filen bredvid i döda vinkeln, men det gäller alla, inte bara övningskörare. Då gasar jag hellre förbi eller ligger så att dom ser mig i sin backspegel, man  har ju varit med om en del som inte kollar i döda vinkeln..

Ingen minns en fegis.
Volkswagen Passat 1.9 Tdi "Britt-Marie" (1998)
Tidraken
18 april 2011 · 7 Inlägg

ellert skrev:
Jag brukar inte ligga i röven och pressa iaf. Däremot ligger jag aldrig i filen bredvid i döda vinkeln, men det gäller alla, inte bara övningskörare. Då gasar jag hellre förbi eller ligger så att dom ser mig i sin backspegel, man  har ju varit med om en del som inte kollar i döda vinkeln..

Håller med om "döda vinkeln".

Audi S4 BiTurbo "SÅLD" (2000)
Glimbrink
18 april 2011 · 723 Inlägg

Jag tycker det är jätte roligt att stressa de som övningskör, vet själv hur det var när man övningskörde vart alltid folk som blev sura bara för skylten där bak. Men samtidigt så ska man som övningskörare skita i att någon är bak o tutar osv men jag föredrar att köra om vid första möjliga tillfälle. När man övningskör har man problem att hålla en o samma hastighet så det blir jobbigt att köra bak speciellt med farthållare..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Madhouse
18 april 2011 · 1 079 Inlägg

Brukar ta extra hänsyn till övningskörare, som döda vinkeln och vid filkörning ligga en bit bak så man slipper få dom i sidan, vill inte stressa upp dom så de gör nåt misstag, vet själv vilka idioter det fanns när man övningskörde som låg nära, tutade och skulle om till varje pris.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.
christofer_k Vorsprung durch Technik
18 april 2011 · 2 432 Inlägg

lika bra att övningskörare får känna hur de känns i stressade situationer osv .. är ju inge ide att hjälpa dom  annars så lär de ju sig aldrig om  andra trafikanter hjälper .. ofta folk  vanligt vis hjälper andra..
är medst själviska personer ute i trafiken som tänker bara på sig sj

Slash Saabifierad
18 april 2011 · 2 023 Inlägg

Brukar försöka undvika övningskörare så gott det går tongue Ligger jag bakom brukar jag lägga mig en bra bit bakom och köra om vid tillfälle, orkar inte vänta på personens 30 motorstopp vid ett övergångsställe wink

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
supersupra87 "Just a little 4 cylinder"
18 april 2011 · 581 Inlägg

Drar full fart förbi och öppnar eld med min UZI genom passagerar fönstret. Men ibland så kör jag bara om, orkar inget annat smile

Senast redigerat av supersupra87 (18 april 2011)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."
Dani_A Tyngaste 2.0
18 april 2011 · 256 Inlägg

Nagli när de försöker köra omdig, Gasa bara tongue

Nissan 350z "Tyngaste 2.0" (2004)
DalleRacing
18 april 2011 · 1 738 Inlägg

jag kör inte anorlundare om jag ser en övningskörare smile Kör dom inte i den farten jag har så åker jag om som vanligt, vissa kör aldeles för sakta ibland och är dom inte vana i stadstrafik så ska dom inte heller köra där förns de är säkra på sin körning

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Marticus Meldem
18 april 2011 · 917 Inlägg

men jösses va många änglar det finns då, synd att dem inte va runt mig när jag övningskörde!! trodde fan att jag hade en stor elektromagnet i bagaget för de va jävligt många som tryckte i arslet. specielt "coola" bilar, "coola" bilar som finns här på garaget. Vad har detta bemötande resulterat i? att sadistisk som jag är så skrattar jag högt av glödje och ler av belåtenhet när jag ser en övningskörare. Dra om dem fort som fan när 2+1 vägen blir 2 filig är helt underbart.

Bemöt andra som DU BLIR BEMÖTT SJÄLV!

men allvarligt jag kan inte va själv me att tycka de e skitkul att va lite elak mot övningskörare....

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
DalleRacing
18 april 2011 · 1 738 Inlägg

supersupra87 skrev:
Drar full fart förbi och öppnar eld med min UZI genom passagerar fönstret. Men ibland så kör jag bara om, orkar inget annat smile

Den hederliga gammla " drive by " big_smile Funkar i alla lägen tongue

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Glimbrink
18 april 2011 · 723 Inlägg

Marticus skrev:
men allvarligt jag kan inte va själv me att tycka de e skitkul att va lite elak mot övningskörare....

Nej det är du inte big_smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
M103
18 april 2011 · 1 570 Inlägg

Tuta och peka finger och sen köra om på insidan.

TS_quattro fyrkrafsare
18 april 2011 · 1 443 Inlägg

Behandlar inte dem annorlunda än andra trafikanter, dock så kör jag om i de fall det är en jojo-förare, dvs någon som pendlar upp och ned i hastighet på landsvägen, fruktansvärt irriterande oavsett om det är en övningskörning eller ej... Att hetsa dem slutar förr eller senare med att det händer något och då står man där med en krockad bil bara för att man betett sig som en omogen idiot som skulle visa sig viktig...

edit: med behandlar dem som andra trafikanter menar jag att jag ser dem som potentiellt livsfarliga och håller avståndet och kör med huvudet, man behöver inte stå länge brevid en större korsning/rondell för att inse att det finns många som aldrig skulle släppas nära en bil oavsett om de är 18, 30 eller 60 år...
Och ja, jag betedde mig garanterat också som en idiot när jag var 18 och hade färskt körkort...

Senast redigerat av TS_quattro (18 april 2011)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 april 2011 · 17 380 Inlägg

Håller mer avstånd. Ger de extra tid i korsningar. Ligger längre bak i kö ifall de rullar bakåt lite. Vi har ALLA varit övningskörare! Har man fått kortet precis är man nog det farligaste som finns bakom ratten om man tror man kan köra bil... Tjejer brukar ta det lugnare. Respekt.

På min tid fick man börja vid 17 år och 6 månader. Körde själv upp privat. Pinade den stackars Audin max sen. Till och med Polisen som känner mina föräldrar sa att "Hälsa sonen att han får ta och lunga ner sig lite" Pinsamt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Freddeponken
18 april 2011 · 663 Inlägg

ska jag vara ärlig så vill jag bara om dom så fort som möjligt! skulle kunna sitta här och ljuga om att man ska ge dem tid och visa förståelse men nej det tänker jag inte göra. Bränner om dom på insidan, vevar ner rutan och spottar på trafiklärarens fönster och pekar finger!






Obs i detta inlägget kan det förekomma ironi och dåligt språk så för känsliga läsare säger jag förlåtsmile

FoXoN
18 april 2011 · 502 Inlägg

Har också märkt av att folk ligger onödigt nära. Åkte på en 50-väg... höll 50 exakt. Ändå så ligger en person hur nära som helst. körde fram och tillbaks på hela körbanan. grymt jobbigt. Skönt att man äntligen fått körkortet så man slipper skylten. Man märker stor skillnad på när man har skylten och inte kör med skylten. Tråkigt att det ska behöva vara så. sad

Freddeponken
18 april 2011 · 663 Inlägg

FoXoN: äsch bra att härdas lite innan körkortet tas=) nu kan du ju göra likadant! jaga och stressa dom..hehe

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang