Dump 740Tic

Volvo_740_GL Cittramek
2 augusti 2006 · 68 Inlägg

Hej. Jag har en Volvo 740TIC 89:a. Vad ska man ha för dumpventil på den? Öppen?  Återcirkulerande? Eller vad allt nu heter? Den har öppet luftfilter om det nu har någon betydelse. Och hur sätter man på den lättast?

Tacksam för svar

Senast redigerat av Volvo_740_GL (2 augusti 2006)

WasteGate
2 augusti 2006 · 397 Inlägg

Tjena, du kan svetsa på en dump på tryckröret som sitter innan insuget..
du har återcirkulerande dump, dvs luften som blir över släpps inte ut i atmosfären utan
åker tillbaka och används igen, ungefär..
Om du har öppet filter så borde du väl få lite dumpljud genom det?
MEN jag rekomenderar att INTE ha öppen på en volvo 740 om du inte får det firrat extremt bra
eller har något annat sprut!? (De borde väl funka sharkey)

Volvo_740_GL Cittramek
2 augusti 2006 · 68 Inlägg

Jo lite dump blir det allt då men inte så mycke. Jag vill ju ha mera. Men tack för hjälpen smile

Volvo_740_GL Cittramek
2 augusti 2006 · 68 Inlägg

Men uppepå en dumpventil så finns det en pigg eller vad man ska säga. De ser ut som att man ska sätta på en slang där eller nått. Någon som vet vad det är till för?

br3mpa Silentbob
2 augusti 2006 · 43 Inlägg

du kan ha öppen dump utanproblem så länge du inte ha en F motor
annars är återcirkulerande som gäller

du kan montera på flera sätt

band annat svettsa på tryckröret efter ICn

eller göra som jag montera dit den nya där den gammla var, och ska du ha en återcirkulerande så behöver du inte plugga nå slangar, som jag gjorde, OK's skruvkork till glykol fungerar utmärkt som plugg tongue
http://www.garaget.org/?car=12595&image=219205 tog 5 min fungerar utan problem

~ Rör min bil och jag stryper din hund ~
Volvo_740_GL Cittramek
3 augusti 2006 · 68 Inlägg

Okej. Det verkar fräck. Ska kolla på de. Det är en 89:a. Men om den har katt så är det en F eller?

br3mpa Silentbob
3 augusti 2006 · 43 Inlägg

japp E motorn har inte katt va ja vet
tror att E slutade tillverkas i slutet av 87??? är inte säker
du har säkerligen en F motor det ser du på luftmassemätarn.. om den har trådar i sig är det en F om den är stor och har klaffar.... en E motor
men som sagt du har nog en F motor med 98 % säkerhet

~ Rör min bil och jag stryper din hund ~
Volvo_740_GL Cittramek
3 augusti 2006 · 68 Inlägg

aaa jag tror de med. men vad ligger återcirkuleande någorlunda bra dumpar på för pris då?

Senast redigerat av Volvo_740_GL (3 augusti 2006)

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

går fint med dump i 740is .

br3mpa Silentbob
3 augusti 2006 · 43 Inlägg

Volvo_740_GL skrev:
aaa jag tror de med. men vad ligger återcirkuleande någorlunda bra dumpar på för pdir då?

ja från 700 kr och uppåt beroendå på hur märkes kåt du är smile

http://www.jbraceparts.se/
http://www.kgtrimning.com/dumpvalve.htm
http://www.dalhems.se/

~ Rör min bil och jag stryper din hund ~
Volvo_740_GL Cittramek
3 augusti 2006 · 68 Inlägg

okej nej bara de låter gött så duger de till mig big_smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
3 augusti 2006 · 6 017 Inlägg

br3mpa skrev:
japp E motorn har inte katt va ja vet
tror att E slutade tillverkas i slutet av 87??? är inte säker
du har säkerligen en F motor det ser du på luftmassemätarn.. om den har trådar i sig är det en F om den är stor och har klaffar.... en E motor
men som sagt du har nog en F motor med 98 % säkerhet

nej 100% om motorn inte är bytt, för från 88B så har alla kat och då är det F motorn på alla antingen B230F el B230FT el B234F

Jonas
WasteGate
3 augusti 2006 · 397 Inlägg

Men grabbar, ni förklarar som om det skulle funka lika bra med öppen som inte öppen, och det gör det ju INTE, Hade en gammal ET, den klarade det iof ganska bra, men tomgången vart busig, å hur mkt hästar mer det var.. hm, snarare mindre..big_smile
Måste man ha dump på bil med luftmasse, så okej, men helst.. SKIT IT, wtf..
(min åsikt, nu kommer jag få hur mkt skit som helst.. haha, )

precision
3 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

jag tycker inte man ska ha öppen dump såvida bilen inte är trimmad . o inte bara chippad utan ordentligt trimmad .

jag kör med orginal återcirkulerande på min

Jeebz
3 augusti 2006 · 541 Inlägg

WasteGate skrev:
Men grabbar, ni förklarar som om det skulle funka lika bra med öppen som inte öppen, och det gör det ju INTE, Hade en gammal ET, den klarade det iof ganska bra, men tomgången vart busig, å hur mkt hästar mer det var.. hm, snarare mindre..big_smile
Måste man ha dump på bil med luftmasse, så okej, men helst.. SKIT IT, wtf..
(min åsikt, nu kommer jag få hur mkt skit som helst.. haha, )

Jag har b230et med öppen dump och det funkar utmärkt. Stabil tomgång osv.

Xoff Volvo tönt... =)
6 augusti 2006 · 2 344 Inlägg

man kan ha öppen på alla dessa motorer, ifall man köper en sekvensiell... (både åter å öppen i samma)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
vampyren
8 augusti 2006 · 128 Inlägg

Volvo_740_GL skrev:
Men uppepå en dumpventil så finns det en pigg eller vad man ska säga. De ser ut som att man ska sätta på en slang där eller nått. Någon som vet vad det är till för?

någon som vet? det funderar jag med på.HAr en B230ET vill gärna ha öppen dump.Går det för sig?

Burn IF performance
Xoff Volvo tönt... =)
8 augusti 2006 · 2 344 Inlägg

vampyren skrev:

Volvo_740_GL skrev:
Men uppepå en dumpventil så finns det en pigg eller vad man ska säga. De ser ut som att man ska sätta på en slang där eller nått. Någon som vet vad det är till för?

någon som vet? det funderar jag med på.HAr en B230ET vill gärna ha öppen dump.Går det för sig?

en liten pigg? då e det ju där man ska koppla slang till insuget... Öppen på ET brukar funka ganska bra, inte så känsliga...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
vampyren
8 augusti 2006 · 128 Inlägg

ok. Nu e bara frågan vikket ljud man ska ha:) Finns de nån sida där man kan lyssna på dem innan man köper dem?

Burn IF performance
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang