2551
Sök

Handläggningstider på A-Kassa?

Fisketokig
2 997 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Hej.

Någon här som har koll på handläggningstider på A-kassan?

Har slutat en anställning i mars och börjar en annan fast tjänst nu efter påsk.
Passade på att skriva in mig och sökte a-kassa under denna "semester".

Har inte haft något med a-kassa att göra på länge. Sist tog det 9 månader till handläggning och beslut. 10,5 månader till utbetalning.

Har det blivit bättre? Jag har Alfakassan i brist på annat smile

Är ju bara 2-3 månader man blir utan "lön" nu så det spelar ju ingen roll hur lång tid det tar från A-kassan.
Hört att de blivit bättre med handläggningstider men det vore kul att höra hur lång tid det brukar ta nu.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 581 Inlägg
19 april 2011
Jadu jag hoppas det är bättre än 9 månader då jag sa upp mig på egen begäran pga skada så ska jag ju ha 7 dagars karenstid och det var 28e februari men fortfarande inga pengar. Hoppas att dem får ett beslut denna vecka annars är jag utan pengar 1 månad till:(

998 Inlägg
19 april 2011
Väldigt olika, i höstas efter jag sommarjobbat tog det ca 1mån för dom att fatta beslut om mig.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Sleeper
3 084 Inlägg
20 april 2011
Bara puckon som jobbar på försäkringskassan och dem vill dra ut det så långt som möjligt... dem tjänar ju pengar på att inte betala ut...
Fick tillbaka 18 papper för att jag missat sätta ett kryss och för att inte dem kan läsa.
Planerar du framtida studier: Svar Nej
Har du ansökt till utbildning : Svar Nej
Har du garanterad plats vid utbildning: Ja den hade jag inte svarat på komplettering LOL
Rör det sig om resterande delar av tidigare studier?: Svar "ÄR NI DUMMA I HUVUDET" (Så tänker man)
Stackars er som blir arbetslösa och behöver varenda krona man kan få in snabbt.

Inte undra på att dem har långa handläggningstider. Jävla puckat och krångligt system som måste göras om.
Sen så skickade dem tillbaka arbetsgivarpapprerna till mina arbetsgivare för dem inte hade skrivit antal timmar jag vart sjuk per dag under en vecka men hur mycket sjuklön jag hade fanns och hur mycket i lön man har står i intyget!!! räkna själv kan dem inte ens så det fick arb giv också göra i lön/40h.. klart

Så jag anmälde mig den 2:a feb och inga pengar än sålänge men det kommer den 24:e hoppas jag!

Sen ringde dem och frågade om man hade någon anställning utöver det man skrivit.... dope! Då skulle man väl självklart ha skrivit det.
Senast redigerat av Sushikocken (20 april 2011)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

353 Inlägg
20 april 2011
Fellow skrev:
Jadu jag hoppas det är bättre än 9 månader då jag sa upp mig på egen begäran pga skada så ska jag ju ha 7 dagars karenstid och det var 28e februari men fortfarande inga pengar. Hoppas att dem får ett beslut denna vecka annars är jag utan pengar 1 månad till:(

90 dagar karens är det om man säger upp sig själv och söker a-kassa

1 581 Inlägg
20 april 2011
andreasevo7 skrev:
Fellow skrev:

90 dagar karens är det om man säger upp sig själv och söker a-kassa

Jo precis men det är nog lite olika beroende på A-kassa också. Eftersom det handlade om att jag ej längre fick vara sjukskriven pga att jag kunde ta ett annat jobb och arbeta mer timmar så kunde/fick jag inte arbeta kvar.
Senast redigerat av Fellow (20 april 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 april 2011
tror de är 2 veckors karens  om man blivit arbetslös och  90 dagar om man sagt upp sig sj smile

42 Inlägg
20 april 2011
Sushikocken skrev:
Bara puckon som jobbar på försäkringskassan och dem vill dra ut det så långt som möjligt... dem tjänar ju pengar på att inte betala ut...
Fick tillbaka 18 papper för att jag missat sätta ett kryss och för att inte dem kan läsa.
Har du garanterad plats vid utbildning: Ja den hade jag inte svarat på komplettering LOL
Rör det sig om resterande delar av tidigare studier?: Svar "ÄR NI DUMMA I HUVUDET" (Så tänker man)

Inte undra på att dem har långa handläggningstider. Jävla puckat och krångligt system som måste göras om.
Sen så skickade dem tillbaka arbetsgivarpapprerna till mina arbetsgivare för dem inte hade skrivit antal timmar jag vart sjuk per dag under en vecka men hur mycket sjuklön jag hade fanns och hur mycket i lön man har står i intyget!!! räkna själv kan dem inte ens så det fick arb giv också göra i lön/40h.. klart

Så jag anmälde mig den 2:a feb och inga pengar än sålänge men det kommer den 24:e hoppas jag!

Sen ringde dem och frågade om man hade någon anställning utöver det man skrivit.... dope! Då skulle man väl självklart ha skrivit det.

Nu var det del inte försäkringskassan detta handlade om, utan A-kassan och det finns minst 13 olika
a-kassor.
Att man sedan får tillbaka dokument som inte är korrekt ifyllda stämmer riktigt bra, eftersom det inte
är någon som vill råka ut för en anmälan om urkundsförfalskning, om handläggaren börjar fylla i
blanketter efter hur de "tror" att de ska vara.

När jag blev arbetslös i slutet av sommaren 2009 blev det en registrering till Arbetsförmedlingen första dagen. En trave papper att fylla i och skicka till Unionen, som var min A-kassa. Det tog ca 2-3 veckor så
fick jag stämpelkort att fylla i. Skickade in följande vecka och fick utbetalt veckan därpå. Jobbade april-
maj 2010, slutade på arbetsförmedlingen samtidigt. Återanmälde mig i maj och fick kassakort efter bara
någon vecka. Flöt på tills jag hade nytt jobb i Juni.

A och O är att ha med samtliga blanketter, rätt ifyllda vid första kontakten. Det blir minst jobb och
enklast för alla parter.

// Andersson

Sleeper
3 084 Inlägg
20 april 2011
Xploid skrev:
Sushikocken skrev:

Nu var det del inte försäkringskassan detta handlade om, utan A-kassan och det finns minst 13 olika
a-kassor.
Att man sedan får tillbaka dokument som inte är korrekt ifyllda stämmer riktigt bra, eftersom det inte
är någon som vill råka ut för en anmälan om urkundsförfalskning, om handläggaren börjar fylla i
blanketter efter hur de "tror" att de ska vara.

När jag blev arbetslös i slutet av sommaren 2009 blev det en registrering till Arbetsförmedlingen första dagen. En trave papper att fylla i och skicka till Unionen, som var min A-kassa. Det tog ca 2-3 veckor så
fick jag stämpelkort att fylla i. Skickade in följande vecka och fick utbetalt veckan därpå. Jobbade april-
maj 2010, slutade på arbetsförmedlingen samtidigt. Återanmälde mig i maj och fick kassakort efter bara
någon vecka. Flöt på tills jag hade nytt jobb i Juni.

A och O är att ha med samtliga blanketter, rätt ifyllda vid första kontakten. Det blir minst jobb och
enklast för alla parter.

// Andersson

Oj menade förstås A-kassan

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sök