5778
Sök

Volvo 855 RWD och breddning

JSH Konsult
329 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Kooza skrev:
Tunneln som avgassystemet går i lär ju gå att använda till kardanen den är väll rätt bred om jag inte har helt fel. Karossen på en awd skiljer väll nästan ingenting mot fwd:n, ja förutom fästena till bakaxeln kanske och på den går ju kardanen där.

Detta blir förjävla fränt, jag stödjer dig i valet av motor smile. Det är mycket roligare att göra något som inte alla andra har smile

ja precis,,, det tackar jag för,,,, det ger mig bra "kick off"

ni ska bara veta vilka j*vla kommentarer man får höra från folk som blir avis när man berättar att man bygger bakhjulsdrivet å breddat på en gammal 855:a..

En kunglig hovleverantör av bra skit
855 RWD
Passat 3B 18 zoll

JSH Konsult
329 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
strandberg31 skrev:
Fränt big_smile Hur mkt är det för att kunna bygga om till bakhjulsdrivet? ny kardantunnel sen måste du bygga nya bakvagns infästningar? smile

Lycka till!

kardantunneln blir ju sammasom gamla avgastunneln.
sen eftersom golvet bak kommer byggas om så blir det en ny avgastunnel försänkt på passagerar sidan

ja lätt att man kommer va fränast i stan

855 RWD
Passat 3B 18 zoll

1 213 Inlägg
30 oktober 2011
Inte sett denna tråd förs nu, ska läsa hela tråden nån dag när har mer tid över.
Detta måstes följas, kul se ett ovanligt bygge & bilen kommer bli frän när den blir klar. smile

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

1 277 Inlägg
30 oktober 2011
Sevenfold skrev:
strandberg31 skrev:
Fränt big_smile Hur mkt är det för att kunna bygga om till bakhjulsdrivet? ny kardantunnel sen måste du bygga nya bakvagns infästningar? smile

Lycka till!

kardantunneln blir ju sammasom gamla avgastunneln.
sen eftersom golvet bak kommer byggas om så blir det en ny avgastunnel försänkt på passagerar sidan

ja lätt att man kommer va fränast i stan

borde bli jävla bra för gamla v70 awd är ju likadan i plattan och har kardantunnel som den tunneln avgassystemet går i på denna då de e samma bil i princip, gör ju konverteringen mkt enklare så detta kommer bli intressant

1 432 Inlägg
31 oktober 2011
släng in i din rubrik att den ska bli RWD så kommer du nog få in massa nytt folk som börjar läsa wink

Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig
]::..
Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.

JSH Konsult
329 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
SpeedOfLight skrev:
släng in i din rubrik att den ska bli RWD så kommer du nog få in massa nytt folk som börjar läsa wink

vet dock tyvärr ej hur jag ändra runrik på min projekt tråd

855 RWD
Passat 3B 18 zoll

Elektriker
1 138 Inlägg
31 oktober 2011
Sevenfold skrev:
SpeedOfLight skrev:

vet dock tyvärr ej hur jag ändra runrik på min projekt tråd

Redigera ditt första inlägg så längst upp kan du ändra titlen smile

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

920 Inlägg
31 oktober 2011
önskar jag hade haft orken till samma projekt på min audi 80 smile vill bredda den och sätta i audi 100 turbo motor men har inte tid och det gör mig förbannad smile sjukt fett projekt du har !

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

13 Inlägg
31 oktober 2011
sjukaste jag sett, fulsnygg är rätta ordet som sagt!

jag har varit nykter i 6 månader, men endå så har jag ett kitt i verkstan så man kan supa sej både blind och döv om man känner för det!
The future has been cancelled due the lack of interest

JSH Konsult
329 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
känns bra detta, hoppas jag kan få ägna lite mera tid till detta projekt dock.. men ska försöka sparka igång nu i vinter,,,,

jag söker en svets nu å lite småprylar till garaget..

855 RWD
Passat 3B 18 zoll

JSH Konsult
329 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
sitter å funderar på vilken upphängning som kan bli bäst bak,,?
rör ram lr om jag ska köra med oginalgolvet bitvis från 965:an..

det rör sig om en swing och 2 bult infästningar i ramen på varje sida...

855 RWD
Passat 3B 18 zoll

JSH Konsult
329 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
här e skillnaderna på uppfästning ex. v70 awd å på 960

BILDERNA E LÅNADE FRÅN GOOGLE!!!!

awd
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-37a5885be7f3575a9cdd7feddeae1c0f.jpg

å 960 bakvagn
https://www1.garaget.org/gallery/images/150/149003/149003-076f42636c56bceb86e88152e2667898.jpg

855 RWD
Passat 3B 18 zoll

Skrap
2 098 Inlägg
31 oktober 2011
gott gott gottt! big_smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

JSH Konsult
329 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
fick nyss reda på att det inte alls var bytt motor i den,, men kvittar mig iaf,, ska ju ändå trimmas

EDIT: motorn e en B6254F

855 RWD
Passat 3B 18 zoll

730 Inlägg
31 oktober 2011
Det går inte att leta reda på en awd bakvagn och hänga dit? Bara en liten fundering. Kommer bli grymt resultat iaf.

JSH Konsult
329 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Sjodahl skrev:
Det går inte att leta reda på en awd bakvagn och hänga dit? Bara en liten fundering. Kommer bli grymt resultat iaf.

funderade på det först men kom senare på att dom håller inte likabra som 960 bakaxlar sen e ramen sk. upphängningen för klen,,, å en sak till dom flesta som vill ha RWD på en 850/s/v70 tar ju lättaste vägen å tar befintliga grejjer som redan passar,, å jag vill vara egen, med egena kombinationer så det blir unikt för just min bil. -SÅ därför valde jag bord awd axeln.

Men visst e det mer jobb med aTT passa in 960 bakaxeln å så,, men inget ska ju vara lätt å jag gillar utmaningar...

855 RWD
Passat 3B 18 zoll

730 Inlägg
31 oktober 2011
Sevenfold skrev:
Sjodahl skrev:

funderade på det först men kom senare på att dom håller inte likabra som 960 bakaxlar sen e ramen sk. upphängningen för klen,,, å en sak till dom flesta som vill ha RWD på en 850/s/v70 tar ju lättaste vägen å tar befintliga grejjer som redan passar,, å jag vill vara egen, med egena kombinationer så det blir unikt för just min bil. -SÅ därför valde jag bord awd axeln.

Men visst e det mer jobb med aTT passa in 960 bakaxeln å så,, men inget ska ju vara lätt å jag gillar utmaningar...

Helt rätt inställning. Kör du med 960 axel med så borde ju även utväxlingen bli rätt i förhållande till lådan. hade jag varit i din sits så hade jag nog kapat ur partiet på 960:n där hela bakvagnen är upp hängd och sedan passat in den på 850:n. Då kommer alla fästen på rätt plats. Gäller bara att kryssmäta in plåten sen.

JSH Konsult
329 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Sjodahl skrev:
Sevenfold skrev:
Sjodahl skrev:

Helt rätt inställning. Kör du med 960 axel med så borde ju även utväxlingen bli rätt i förhållande till lådan. hade jag varit i din sits så hade jag nog kapat ur partiet på 960:n där hela bakvagnen är upp hängd och sedan passat in den på 850:n. Då kommer alla fästen på rätt plats. Gäller bara att kryssmäta in plåten sen.

ja det e så jag har tänkt att göra,,, kör med hela orginalgolvet bak från 960:n big_smilebig_smilebig_smile

855 RWD
Passat 3B 18 zoll

JSH Konsult
329 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
nu blir det en hel dag i garaget,,, satt å spana in nya byggboken från sfro,, den e bara ett måste smile

855 RWD
Passat 3B 18 zoll

356 Inlägg
1 november 2011
Fan va ballt bygge! Följer helt klart smile

Sök