4560
Sök

P076600, Växlingssolenoid "D" prestanda/fastnat i avaktiverat läge fel på powershift låda

174 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Tjena, ja som rubriken lyder har jag ju ett litet gulligt fel på min växellåda på min V70 2012 T4F Powershift....
P076600, Växlingssolenoid "D" prestanda/fastnat i avaktiverat läge
Symptom som exempel: 
6:ans växel runt 80-100kmh -> Gasar på och bilen hackar som om den misständer konstant (varvräknare hoppar upp och ner)
5:ans växel runt 80-100kmh -> Gasar på och bilen drar på som den ska av det jag märkt
3-4:ans växel runt 50-70kmh -> Gasar på och bilden drar fint, helt plötsligt en grov feltändning  och sen drar på normalt igen.

Miltal på bilen idag: 21000 mil cirka
Miltal vid oljebyte 1 växellåda: 19200 mil
Miltal vid oljebyte 2 växellåda: 20300 mil maj 2026 av Rejmes Norrköping

Bilen köptes vid 19700 mil, upptäckte felkod på besiktning men tänkte inte mer på det. 
Vid 20000 mil körde jag i en snäv kurva där jag helt plötsligt fick "service erfodras" på växellådan och sedan "nedsatt prestanda". Körde en bit, stängde av och slog på och den återgick till normalt läge. Under "felet" växlade den inte själv utan man fick manuellt växla som fungerade ibland.

Sedan dess har inte det felet uppkommit, och har då kört i samma snäva kurva flera gånger.

Har själv testat nya tändstift volvo original och andra tändspolar för att utesluta misständningar.
Har testat med egen OBD2 läsare och får inga loggar på misständningar eller felkoder på det.... antar man behöver VIDA.

Eller vad tror ni det kan bero på? Powershift växellådorna är ju inte jättepålitliga som jag förstår det tyvärr
Senast redigerat av robinc97 (för 14 minuter sedan)

Sök