3321
Sök

Passat -97, AC:n pyser?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#1
Tjopp,

Jag upptäckte idag när jag stängde av min VW Passat 3B -97 att det kom ett pysande ljud från motorrummet. AC slangarna/rören (tror jag?) går ju lite bredvid batteriet som sitter vid torpedväggen och från dom slangarna kom ljudet.

Är detta något jag bör oroa mig för, eller är det systemet som släpper på trycket eller något efter körning nu när det börjar bli varmt ute? Jag köpte bilen denna vintern och har aldrig kört under 24 grader på AC:n tidigare big_smile Har kört 19-20 grader nu för att kyla lite.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

747 Inlägg
20 april 2011
#2
Enda gången Ac systemet släpper trycket är ju när trycket överstiger gränser för säkerhetsventilen för ac systemet och då märks det garanterat kan jag säga. Så förmodligen är det något annat du hör.

Försök ta en bild annars och lägg upp.

/ Toni Larsson

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#3
Hm, så högt är det inte så att det borde vara det i så fall. Det pyser i 10-15 sekunder, hann knappt lyssna efter innan det tystnade. Har inte tänkt på att lyssna medan bilen är igång dock (kom på det nu big_smile ).

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#4
Det slog mig precis att jag har problem med att det pyser från tanklocket. På verkstaden såg dom felkod om någon ventil som satt vid motorrummet någonstans. Kan det vara något med bränsleledningen som sitter i närheten? Pysljud är svårt att höra vart det kommer i från exakt...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

747 Inlägg
20 april 2011
#5
Plus att det blir som en fin väldigt intensiv dimma som brukar leta sig upp från huven om en sådan går, plus att det har en speciell lukt även. Är ju ett miljöfarligt ämne att släppa ut även fast den är betydligt bättre än R12 som användes innan som kylmedium. Så det har bara låtit när bilen vart avstängd eller bara då du har lyssnat, är det direkt efter man slår av tändningen då eller senare?

Plus vad är det för motor?
Senast redigerat av tonimakaroni (20 april 2011)

/ Toni Larsson

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#6
Jag kände lite på dom 2 rören som går ungefär där jag ringat in med rött på bilden och det var lite fuktigt. Min far tyckte inte det var något konstigt med varm bil och kalla ac-rör att det blev lite kondens, men han har haft fel förut. smile Någon dimma såg jag däremot inte.

Det är även där jag ringat in på bilden som pyset kommer ifrån. Kan som sagt inte säga exakt vart det kom ifrån, men där i närheten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32632/32632-f90e1647fe248a76ff2ac6aae2b9b993.jpg

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#7
tonimakaroni skrev:
Plus att det blir som en fin väldigt intensiv dimma som brukar leta sig upp från huven om en sådan går, plus att det har en speciell lukt även. Är ju ett miljöfarligt ämne att släppa ut även fast den är betydligt bättre än R12 som användes innan som kylmedium. Så det har bara låtit när bilen vart avstängd eller bara då du har lyssnat, är det direkt efter man slår av tändningen då eller senare?

Plus vad är det för motor?

Stängde av bilen idag när jag kom till jobbet och hörde pysandet, öppnade huven och då var det borta. När jag åkt hem från jobbet hörde jag samma igen, så jag snabbade mig att öppna huven och det kom där nånstans ifrån men tystnade igen. Ska lyssna i morgon om det låter när bilen är igång.

AEB tror jag att motorn heter. smile 150hk, 1.8t.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

747 Inlägg
20 april 2011
#8
Ska tydligen vara så att det ska pysa lite från ac:n när man stänger av bilen, men vad som pyser vet jag faktiskt då det knappast är köldmedium. Ska leta vidare vad som pyser exakt.

Såg att du hade ställt frågan på vwpc, skickade en länk till dig så smile
http://vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=1 … 855#p11855
Senast redigerat av tonimakaroni (20 april 2011)

/ Toni Larsson

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
#9
Skönt att höra att det inte var farligt, men man undrar ju vad det är som låter då. Skumma bilar. smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

19 Inlägg
21 april 2011
#10
Det brukar låta så i dom flesta bilar jag har åkt i med ac om man har använt den mycket smile är nog inget att oroa sig för smile


Webbutvecklare
2 369 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
#11
volvo_chrinke skrev:
Det brukar låta så i dom flesta bilar jag har åkt i med ac om man har använt den mycket smile är nog inget att oroa sig för smile

Skönt att höra, man vill ju inte att AC:n ska rasa nu när det börjar bli varmt ute smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

197 Inlägg
12 april 2012
#12
rickylicious skrev:
Tjopp,

Jag upptäckte idag när jag stängde av min VW Passat 3B -97 att det kom ett pysande ljud från motorrummet..

Ingenting att oroa dig för. AC systemet på din Passat har ett orifice expansionventil som ligger i röret. När ACn är på gång så finns det högtryck på ena sidan av orificeventilen och på andra sidan av den så är trycket mindre.

När du stänger av din AC så finns det fortfarande högre tryck på "insuget" av ventilen tills trycket blir jämt överallt. Din AC kompressor är "av" men det tar ett stund innan trycket blir jämt. Ljudet som du hör är bara för att den flytande köldmedium fortsätter forsa genom ventilen "kokar" till ett gas på andra sidan av ventilen.

Det ljudet finns hela tiden när motorn är på gång, men hörs såklart mer när du stänger av motorn och allt annat är tyst.

Om du känner på röret där med din airconditioning på, du hittar ett ställe där röret är varmt och helt plötsligt känns kallt. Där ligger orificeventilen, det blir kallt där pga köldmedlet börjar koka precis där.

En AC systems jobb är egentligen att flytta värmen från ett ställe till en annan ställe, tex från kupèluften till kondensorn.

Om ljudet låter verkligen "ojämt" kan det vara tecken att ventilens filter är uppstoppad med smuts eller att det inte finns tillräckligt med köldmedium i bilen. Kondensorn ska normalt kunna kondensera allt köldmedium från  gas till vätske, men om det finns inte tillräckligt med köldmedium så kan det bli sämre kondensering och din AC system fungerar mindre bra eller kanske inte alls
. hmm

Jag heter AutoCool. Can you .se why?


Sök