Köpråd - Max 80k -02>

TernFis
21 april 2011 · 246 Inlägg

Jag har då fått fast jobb efter studenten (yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay wink) och tänkte då att jag vill ha en lite nyare och ordentligare bil..

Vill ha en driftsäker bil med lite fart i sig, minst 150 hk. Helst kombi men sedan går också bra.. Och årsmodell tidigast -00 smile

Jag hade kunnat tänka mig någon dieselbil, typ Golf GTI TDi eller S/V70 TDI smile


Jag provkörde en Volvo v40 T4 och det blir ingen v40.. Har också provkört en 9-5 aero kombi och där är jag faktiskt imponerad.. riktigt trevlig bil men har dock hört ganska så mycket dåligt om de, t.ex. turboras och dålig kvalitet, typ displayen i färddatorn dör oh sånt...

Vad tycker ni? Saab 9-5 aero kombi eller en annan bil kanske ? Vilken ? smile

Vill kunna lita på bilen oavsett och den ska vara ganska billig i drift, typ under litern relativt långa sträckor smile

Rquired Allmänt envis
21 april 2011 · 12 512 Inlägg

Med dina krav tycker jag BMW 330i är en av de roligaste bilar man kan hitta, väldigt trevlig motorkaraktär och både snål och bekväm. Du bör kunna köra den på 0.9L/milen blandad körning, att hamna under 0.7 på långkörning är inga problem om du inte buskör. Det finns en 330d med, men frågan är om du tjänar på att köra diesel med dyr skatt när den bensindrivna är så mycket roligare och skillnaden i förbrukning relativt liten?

Vill du köpa BMW så håll utkik efter de klassiska tecknen på hård körning, på Autopower.se finns dessutom en begagnatguide för modellen E46.

Saab 9-5 är en trevlig bil med många begagnatfällor som du nämner, inte någon dålig bil men jag tycker det finns bättre. Och det finns helt klart pålitligare alternativ...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TernFis
22 april 2011 · 246 Inlägg

De var ju fina! big_smile

Tur jag har tid på mig att bestämma mig tongue

Glimbrink
22 april 2011 · 723 Inlägg

En v70 tdi drar ju inte mycket och är ju en trevlig bil.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Tommy_P
22 april 2011 · 396 Inlägg

v70 tdi är inte allt för sällan dyra att äga. nån sa 330, det är nog bättre. hur mkt kör du på ett år?

TernFis
22 april 2011 · 246 Inlägg

Jag kör max 1000 mil om året tongue

Sitter oh kollar lite på Saab 9000 Aero nu big_smile

Tommy_P
22 april 2011 · 396 Inlägg

dåååå ska du inte ha nån diesel wink

TernFis
22 april 2011 · 246 Inlägg

Haha xD Hur mycket ska man köra för att det ska löna sig med att ha diesel ? smile

Tommy_P
22 april 2011 · 396 Inlägg

lååångt. i bränsle/skatt-ekvationen räcker det säkert med runt 3-4000 mil, men det är dyra delar också. hade jag kört över 4 000 mil om året hade jag nog funderat på en diesel igen, men det är bättre att byta tändstift än byta spridare på dieseln typ.

exempel: gammal v70 tdi drar runt 0,6-0,7 (om man nu inte är snålast i stan) och GÅR sönder, inköpspris 40000.

annat exempel: bmw 320i med 170hk: drar 0,8-0,9 och går sönder den med, fast till skillnad från har du inte 6k om året i skatt, slipper kamremsbyte var 12k mil, pumpremsbyte var 6k mil och pumpinställning var 3k mil. osv osv. inköpspris runt 70 000.

xXSammy
22 april 2011 · 6 576 Inlägg

TernFis skrev:
Haha xD Hur mycket ska man köra för att det ska löna sig med att ha diesel ? smile

Skiftar från bil till bil, är INTE helt 100% nu om modell eller mil men har för mig att en kille som en polare köpte en Saab 9000 2.3t av så blev det mer ekonomiskt att köra en Saab 9-3 eller 9-5 TDi ~06a ifall ägaren körde 3000 mil extra, så runt 5000 om året

Den 9000 hade 50k mil på mätaren, en ägare

De/Dem
TernFis
22 april 2011 · 246 Inlägg

Har ju haft en Saab 9000 innan oh det var mig en jävligt trevlig bil.. dock så var den ordentligt dåligt skött så körde en fuling oh sålde den för 1k mer xD

Sen älskar jag pilotinredningen i 9000 Aero, jävligt snygg och jävligt skön! Men vill som sagt ha en driftsäker och relativt billig i drift smile

Oh tänkte att om man hittar en 9000 Aero i jävligt fint skick för <30k så har man ju några 1000 att fixa till den med.. Typ billjud oh liknande smile

Tror inte att diesel är för mig har jag nog förstått xD


Vad säger ni en Saab 9000 Aero -97 eller någon annan bil? Inte Volvo 850 ^^

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2011 · 10 427 Inlägg

VW Golf (IV) V6 4Motion då? Kanske inte så snål direkt.. men du får ju snarlikt klockrent motorljud som du har nu wink

Annars VW Golf (IV) GTI, Skoda Octavia (I) RS, Seat Leon 1,8T Sport (eller vad dom heter) med
den där 1,8 liters 20V-fyran som sitter i alla bilar wink

TernFis
22 april 2011 · 246 Inlägg

Vill nog inte ha en V6/VR6 igen tongue Jag vill ha en bil där man kan köra lugnt och med hög komfort tongue

Men vill också ha lite fart xD


Oh tycker inte om kvaliten på de bilarna tongue

Senast redigerat av TernFis (22 april 2011)

SportPilot Ubåtsingenjör
22 april 2011 · 7 232 Inlägg

TernFis skrev:
Vill nog inte ha en V6/VR6 igen tongue Jag vill ha en bil där man kan köra lugnt och med hög komfort tongue

Men vill också ha lite fart xD


Oh tycker inte om kvaliten på de bilarna tongue

Om du inte gillar kvaliten på vag bilarna ska du nog inte titta på saab !!

Nej då får du nog gå på mercedes eller lexus eller något annat lite "lyxigare" även bmw funkar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
TernFis
22 april 2011 · 246 Inlägg

Ärligt talat -.-

Inredningen i en octavia rs ser ut att komma från början av 90 talet.. Finare inredning i min VR6a då om man säger så! yikes Sen förväntar jag mig lite mer av en modell som de kallar för "RS" eller "Sport"..

Sen är reservdelarna SVINDYRA! t.ex. övrekylarslangen 1190 spänn!?

Kan tänka mig en Golf men ändå inte...

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 april 2011 · 10 427 Inlägg

Du får helt enkelt köpa en bil och inte använda den överhuvudtaget om du inte vill köpa reservdelar wink

**

Annars finns ju även Audi A4 (B6, from 2000) med diverse olika motorer. Men den övre kylarslangen
lär ju vara minst lika dyr där wink + att de inte ser så upphetsande ut designmässigt.

Lexus IS 200 finns också, men de är inte särskilt snåla (?) eller snabba (!), men
ganska billiga köpa och utbudet är stort verkar det som. Klarar iaf årsmodell +2000
+150hk och upp till 80000 i pris-kriterierna. Sen bör de väl hålla ganska bra, men
övre kylarslangen kanske är ruggigt dyr på dessa med. winkwink

dadooo
22 april 2011 · 841 Inlägg

kolla på olika audis bmw mercor ....

Cocaine_
22 april 2011 · 25 Inlägg

Köpte min s70 i samma prisklass smile lågmilare väldigt bra skick, riktigt rolig att köra både att glida och trampa på lite då då smile

BMW E30 "Red Pearl" (1990)
HadesInFlames Legitimerad Hårdrockare
22 april 2011 · 325 Inlägg

Ja du, det kanske anses lite "fult" att tipsa om sin egen bil men har du inget emot Saab så är min till salu och "lite fart" är det i den oxå smile den kör du lätt på 0,85L/mil. Den har inte gått långt plus att väldigt mkt är bytt till kraftigare/uppgraderade grejor och har gått ännu mindre smileHör av dig om du vill veta mer än vad som står på min sida

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...
BMW 335i (2007)
Rquired Allmänt envis
22 april 2011 · 12 512 Inlägg

TernFis skrev:
Vill nog inte ha en V6/VR6 igen tongue Jag vill ha en bil där man kan köra lugnt och med hög komfort tongue

Men vill också ha lite fart xD


Oh tycker inte om kvaliten på de bilarna tongue

skall du inte köpa en BMW 330i, inte någon BMW överhuvudtaget egentligen då alla modeller triggar till mer eller mindre aktiv körning. Även Mercedes lutar åt det hållet, med bra och kompetenta vägegenskaper även om de inte ber om det som en BMW.

Audi eller Lexus (IS undantagen) däremot är lite sävliga, tillbakalutade bilar. Eftersom Lexus hör till de pålitligaste bilarna du kan köpa och Audi både krånglar mer än medelbilen rent statistiskt och är dyra att underhålla tycker jag du skall köpa en japan trots den tråkiga inredningen.

En stor Lexus är bland det mest tillbakalutade man kan köra, på alla plan. Leta efter en stor GS eller LS;
Ex; http://www.blocket.se/orebro/Lexus_gs30 … 20&w=3

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang