dump

855t5
3 maj 2005 · 2 Inlägg

tjenna jo det är så att jag har en 855 t5 som jag har lite frågor om vart sitter dumpventilen på en sådan har kollat men teknisk som jag är så hittar jag den inte!! nu till min fråga är det besvärligt att sätta dit en öppen dump??
varför "kvittrar" vissa och vissa "pyser"

ZayD
3 maj 2005 · 9 Inlägg

okay, det låter på dig som du vill ha en öppen dump..en öppen dumpventil placerar man helt enkelt parallellt med spjällhuset. Ska man ha en återcirkulerande dump så blir det lite mer komplicerat. Jag vet inte hur det ser ut under huvven på en 850 t5r, men spjällhuset kan ju inte vara så svårt att hitta :p. Det där med kvitter o pys har jag ingen aning om..men vill du ha en som pyser, köp en som pyser, det måste ju ha med det o göra:)

Switch
3 maj 2005 · 95 Inlägg

Vet inte hur det ser ut på Volvo men troligtvis sitter din orginal-"dump" (korrekt ordval: avlastningsventil) i din turbo. Brukar vara så på KKK i alla fall men det sitter kanske ett "Mr.Bitchy"-agg på din...?!

Hur som helst så har du redan en återcirkulerande "dump", allt annat vore en konstruktionsmiss av Volvo.

Vill Du sätta dit en för ljudet skull så kan Du prova med att sätta den så nära spjällhuset som möjligt (på tryckröret alltså), samt byta till Open-Air filter.

Janne
3 maj 2005 · 252 Inlägg

On det hadde vart en saab ja..  Eller bil med mappsensor.
Om du monterar dump på en orginal 850 så får du problem med: ökad bränsleförbrukning, spännande tomgångsvarv mm.
Detta för att din bil jobbar med en LMM
Öppet filter försämrar även prestandan. Skaffa ett insats filter till den burken du har i stället.

//Janne
Switch
3 maj 2005 · 95 Inlägg

Janne skrev:
On det hadde vart en saab ja..  Eller bil med mappsensor.
Om du monterar dump på en orginal 850 så får du problem med: ökad bränsleförbrukning, spännande tomgångsvarv mm.
Detta för att din bil jobbar med en LMM
Öppet filter försämrar även prestandan. Skaffa ett insats filter till den burken du har i stället.

Det är ju självklart att man får en mycket fetare gång ifall styrstystemet tror att den återcirkulerar luften fast i själva verket "dumpar" den.

Det enda rätta är att montera en återcirkulerande avlastningsventil.
Min svarta tråkiga BOSCH (membran) räckte ca 3-4 månader med 1.5 Bar laddtryck, sedan var den trasig.

Jag bytte till en Forge (kolvmodell) och den ska banne mig hålla wink

855t5
3 maj 2005 · 2 Inlägg

jo men jag läste på en sida att det inte skulle göra nåt med en öppen dump för att den dumpar ju bara en sekund ungefäe sen får den ju rätt blandning igen.. jag trodde ett öppet lutffilter ökade prestandan där ser man va fel man har,, men sportluftsfilter då  placerar du det i burken alltså

TS_quattro fyrkrafsare
4 maj 2005 · 1 443 Inlägg

ett öppet filter försämrar motorns prestanda om man inte skärmar av det, dvs låter motorn suga varm luft, om du skärmar av det öppna filtret och leder in kall luft via ett rör eller likn så blir det bättre prestanda, blev iaf det på min A4. filtret gav bättre respons, lite bättre vrid i botten, aningens bredare effektregister, riktigt gott insugsljud och mysigt dump-pys...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
fr3drik
4 maj 2005 · 342 Inlägg

Jag håller med TS_quattro...  kör med orginal luftfilterbox tills du måste skaffa ett öppet filter av utrymmesskäl.
Ang öppen dump så har jag inte haft några problem med tomgången med min forge.. däremot tror jag ena katten inte tyckte om det så mycket.
För mig spelade det iofs mindre roll eftersom jag ändå bytte till 3" med racekat.
Men ändå...!

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
CornerSeal_Racing Rotoriserad användare
11 maj 2005 · 23 Inlägg

Att vissa kvittrar och vissa pyser beror väl på hur luften dumpas. En som kvittrar "dumpar" väl stegvis om jag inte är helt ute och cyklar.

Om jag tjuvlånar tråden lite:
Hur funkar det med att montera en öppen avlastningsventil på en förgasarförsedd motor? Borde väl inte vara några problem då det inte finns någon luftmassemätare?

brapbrapbrapbrap
SWR - Svenska Wankelregistret
Switch
11 maj 2005 · 95 Inlägg

SushiCamaro Racing skrev:
Att vissa kvittrar och vissa pyser beror väl på hur luften dumpas. En som kvittrar "dumpar" väl stegvis om jag inte är helt ute och cyklar.

Om jag tjuvlånar tråden lite:
Hur funkar det med att montera en öppen avlastningsventil på en förgasarförsedd motor? Borde väl inte vara några problem då det inte finns någon luftmassemätare?

Det bör funka...Förutsatt att Du har en överladdad motor. (turbo)

Andy69
11 maj 2005 · 343 Inlägg

Switch skrev:

Janne skrev:
On det hadde vart en saab ja..  Eller bil med mappsensor.
Om du monterar dump på en orginal 850 så får du problem med: ökad bränsleförbrukning, spännande tomgångsvarv mm.
Detta för att din bil jobbar med en LMM
Öppet filter försämrar även prestandan. Skaffa ett insats filter till den burken du har i stället.

Det är ju självklart att man får en mycket fetare gång ifall styrstystemet tror att den återcirkulerar luften fast i själva verket "dumpar" den.

Det enda rätta är att montera en återcirkulerande avlastningsventil.
Min svarta tråkiga BOSCH (membran) räckte ca 3-4 månader med 1.5 Bar laddtryck, sedan var den trasig.

Jag bytte till en Forge (kolvmodell) och den ska banne mig hålla wink

Jag kör med den "plastiga" Bosch orginal till min. Ligger också på det laddtrycket men fungerar utan problem.

turboskåpet
12 maj 2005 · 102 Inlägg

Om jag ställer min dump lite hårdare så kvittrar det, och den behåller laddtrycket bättre.. Om du gör den lös, dumpar det mer men tappar laddtrycket och den känns seg när du växlar.. med en öppen förstås.. Det blir däremot lite svårare om du laddar lite mer..

N2O
12 maj 2005 · 11 Inlägg

varför får du sämre effekt om du byter till öppet?mer luft plus mer bränsle = högre effekt?

Switch
12 maj 2005 · 95 Inlägg

N2O skrev:
varför får du sämre effekt om du byter till öppet?mer luft plus mer bränsle = högre effekt?

Vissa bilar har filterplacering så att man risker att suga in varmluft från motorn.

SAAB 9-5 har luftfiltret i högerframskärm så med dom är det grönt iaf.
Men 9-3 har det placerat till vänster om motorpaketet och då suger man varmluft om man inte har avskärmning = Sämre effekt.

N2O
12 maj 2005 · 11 Inlägg

Jo klart luften har ju lägre densitet när den e varm.. trodde de va nått annat !! fick de inte att stämma.. men nu e de klart! wink

mange589
23 juni 2005 · 1 Inlägg

vet inte om jag kommit rätt med min fråga men "here goes"...
jag har en toyota corolla t-sport och funderar på att sätta in en dumpventil, har hört och läst att torbon mår bättre av detta men också att man kan förstöra allt det här med vacumtrycket som ska hålla sig på en viss nivå.
är det någon som vet om det går att sätta in en dump och isf hur mycket jobb är det med det egentligen, kostnad etc. ?
jag vill ju främst att motorn ska fungera och må så bra som möjligt men får man också med ett schysst pys-ljud så skadar ju inte det tongue

jjracing
27 juni 2005 · 5 Inlägg

För att få ökad prestanda med öppet filter MÅSTE man vara noga med att skärma av, det optimala är att montera det i en sluten burk, och se till att leda in rikligt med fräsch luft. Varm luft är ju som kännt väldigt syrefattigt..
Håller precis på att modfiera orginalburken på en S60 i vilken jag montera filtret och leder in två extra luftrör utöver det som redan finns... man förlorar ju direkt lite av insugs- och dumpljudet men det är ju helst prestandan man vill åt... smile

*Om du har kontroll över bilen kör du inte tillräckligt fort*
Volvo S60 T (2001)
Aatos
27 juni 2005 · 291 Inlägg

mange589 skrev:
vet inte om jag kommit rätt med min fråga men "here goes"...
jag har en toyota corolla t-sport och funderar på att sätta in en dumpventil, har hört och läst att torbon mår bättre av detta men också att man kan förstöra allt det här med vacumtrycket som ska hålla sig på en viss nivå.
är det någon som vet om det går att sätta in en dump och isf hur mycket jobb är det med det egentligen, kostnad etc. ?
jag vill ju främst att motorn ska fungera och må så bra som möjligt men får man också med ett schysst pys-ljud så skadar ju inte det tongue

Corolla T-sport har väl inte turbo???

TS_quattro fyrkrafsare
27 juni 2005 · 1 443 Inlägg

N2O skrev:
varför får du sämre effekt om du byter till öppet?mer luft plus mer bränsle = högre effekt?

nja, det beror ju som sagt på placeringen, om man ska ta den bil jag har bäst koll på (audi a4 1.8T). där sitter luftfiltret ca 20 cm från turbon som vid hög belastning kan nå temperaturer över 900 grader. vi tar ett exempel UTAN avskärmning. visst luft tar inte åt sig värme så bra, men säg att den hinner värmas till över 70 grader innan den åker in i filtret och sedan värms ytterligare i turbon (ja den blir varm även på trycksidan, inte bara i turbinhuset) då kan vi för skojs skull säga att luften drar iväg upp till 250 grader för att sedan passera intercoolern och kylas ned igen till säg 30 grader. det som händer då är att luftens volym minskar. (detta kan enkelt provas hemma i badrummet med hjälp av en PET-flaska, spola den med hett vatten under någon minut, skruva på korken och spola den sedan med kallvatten, vad händer? jo! flaskan "dras ihop") om detta händer i en motor så faller luftens laddtryck mycket dramatiskt när den når laddluftkylaren med följd att du får lågt laddtryck in i cylindrarna och därigenom lägre kompression än vad som var tänkt och bilen blir slö... därför ska man skärma av ett öppet luftfilter annars gör filtret att du får en minskning av effekt istället för motsatsen...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang