Motoroptimering hos ITSFUN

NipOt
25 april 2011 · 17 Inlägg

Hej !

Jag tänkte jag ska skapa en tråd som kommer att bli lite mer uppdaterad om Tuning företaget ITSFUN. Tycker jag har läst mycket negativt om dom här på Garaget när jag surfat runt lite bland trådarna !
Men i de trådarna jag läst har inläggen varit från år -06 och -07. Därför tyckte jag det kunde komma väl till pass med en liten uppdatering så här 5 - 6 år efter för att se om det fortfarande kommer finnas något negativt värt att nämna.
Har läst i många trådar att folk blivit lite avskrämda och därför väljer andra företag att utföra Optimeringen. Men sådan är inte jag så jag chansar för att se om de verkligen kan vara så " dåliga " som folk verkar mena de är.

Jag har nämligen bokat tid för Optimering hos det ovan nämnda företaget ITSFUN. De ska Optimera min Audi S4 2.7 Biturbo -98.

Hitills under bokning och så vidare har kundbemötandet varit utmärkt och så här långt har jag INGENTING att klaga på (har läst mycket om att dom skulle varit dryga osv. Det har jag inte märkt någonting av alls, Super trevliga!)

Kommer att hålla tråden uppdaterad längs vägen till efter Motoroptimeringen är utförd.

// Martin

Audi S4 2.7 Biturbo
torpis Forummoderator
25 april 2011 · 10 572 Inlägg

Klurigt att mäta optimeringens "braighet" utan att logga värden från div givare.  Om man hört mycket dåligt och känner sig osäker så är det kanske idé att ta någon repa med extern bredbandslambda, knacklurar och EGT.  Exakt hur itsfun fungerar vet jag inte men det har skett förändringar då deras gammle chippare körde ihjäl sig. Så gammal info behöver inte vara rätt pga den anledningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Frager TurboBiten
25 april 2011 · 76 Inlägg

Hejsan!

Nipo´s brorsa här!.

Vi har en extern bredbandslambda som vi kan logga på innan och efter besöket hos ITSFUN, har även klurat på att inhandla knacklurar som kan komma till användning när min S2a ska matas med mer överladd senare.

Kan eventuellt lägga upp loggar och allt på S4an här sen...


Mvh
Jonas R.

Senast redigerat av Frager (25 april 2011)

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
Bensinskallen P o r s c h e
25 april 2011 · 1 700 Inlägg

Bra att du vågar testa detta!

Det är ju som du säger, inte så jäkla kul att sitta och döma av 5 år gamla trådar. Nytt färskt material behövs.

Hoppas det blir bra resultat, vore ju synd för firman annars wink

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
NipOt
28 april 2011 · 17 Inlägg

Torpis : Det kommer att bli som min bror Frager säger den kommer att kopplas upp för att logga det vi i dagsläget kan mäta ut. Klurar även på att EVENTUELLT bänka bilen före och efter men tror nog dock det blir för dyrt att utföra det här då det alltid är en liten bit att åka till de företag som utför bänkningen.

Bensinskallen: nä precis vad jag tycker också ! smile

Audi S4 2.7 Biturbo
torpis Forummoderator
28 april 2011 · 10 572 Inlägg

istället för bänkning funkar ju en 100-200km/h tid :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Frager TurboBiten
29 april 2011 · 76 Inlägg

Ska bara " hyra ett flygfält " eller dyl. först ! wink

Håller er uppdaterade när vi varit ute och provat osv. smile

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
NipOt
29 april 2011 · 17 Inlägg

Torpis, jaa, det är ju alltid en tanke. en 100 - 200 tid hinner ju avslöja en hel del !

Frager: 200 går att ha på 32an utan problem, bara man mäter tid på samma ställe så det bli lika mycket upp som ner osv..

Audi S4 2.7 Biturbo
Frager TurboBiten
29 april 2011 · 76 Inlägg

Det var väl mer att det är 90km/h och alltså inte så lagligt.... tongue

Men då får det bli rakan nere vid Vetlanda som vanligt då. smile

Tysk Kvalité Annars Får De Va. ;)
Audi S2 Avant "SleeperKombin" (1994)
cheffer
1 maj 2011 · 1 422 Inlägg

För 5 år sedan var det Jürgen Weise som fixade mycket av chipen, och han var riktigt duktig på det han gjorde. Tycker inte jag hört så mycket negativt alls från itsfun av folk som chippat där, bara av folk som inte haft med dom att göra. Men det är ju tydligen inne att gå emot strömmen så när Itsfun tog en stor del av marknaden och blev "mainstream" chippare så blev dom tydligen dåliga också. Prova och logga mätvärden så kan du ju redovisa här hur bra dom är i dagsläget smile Bra att se i verkligheten

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
MrPontus
1 maj 2011 · 69 Inlägg

Jag chippade min 850 GLT -97 (utan turbo alltså) för två veckor sedan.
jag är riktigt nöjd, trevligt bemötande snabbt och smidigt genomfört, dom upptäckte ett fel/brist/slarv från att bilen hade varit inne på Bilia några dagar tidigare. (Stort tack för det) och till resultatet så är jag mycket nöjd, motorljud vrid och effekt blev mycket bättre (mycket med tanke på att det är en sugmotor och att alla negativa personer på forum säger att man inte kommer märka någon skillnad vilket är fel)

Som alltid är det dom få negativa som för oväsen och får det att låta som att dom är skit på ITSFUN, men då hade dom nog inte kunnat hålla på länge innan dom är tvungna att lägga ner, alla vi som är nöjda och kör vidare med våra bilar kanske inte startar forumtrådar för att berömma dom.
jag kan i alla fall rekommendera dom och kommer troligtvis att återvända med nästa bil.

Mest prisvärda chippet lär det vara.

Rocen
2 maj 2011 · 16 Inlägg

Tjena ja har lite funderingar på att chippa min M5 hos Itsfun, mest för att dom tar bort fartspärren....eller finns det andra företag som kan fixa det?

Mvh Alex

NipOt
2 maj 2011 · 17 Inlägg

Cheffer - Det är ju mycket som du säger.. det verkar vara många som bara har fördomar mot företaget för att någon kompis bekant hade en bil som han körde skiten ur efter att ha blivit optimerad av ITSFUN. Tror att i dom fall något hänt har det troligen varit handhavande problem...

MrPontus - Okej, ja det är alltid skönt att få reda på saker som andra företag har missat ! smile precis, 10 - 15 Hk bör man ju märka av även om skillnaden inte är så stor i hästkrafter kan det göra massor på motorkaraktären.

Rocèn - Det finns alla gånger andra företag som gör det, men varför betala mer än nödvändigt ? smile

Audi S4 2.7 Biturbo
torpis Forummoderator
2 maj 2011 · 10 572 Inlägg

NipOt skrev:
Rocèn - Det finns alla gånger andra företag som gör det, men varför betala mer än nödvändigt ? smile

Exakt, inte betala mer än nödvändigt, men vad gäller chippning så är det "omöjligt" att avgöra om du just köpt ett pystrim för 5000kr eller en riktig optimering.  fråga trimfirman går ju inte, vad skall dem säga liksom?!

Att vända sig till någon som är erkännt duktig på just bilsorten det gäller är nog ett smart drag, sen om det blir its fun, autotech eller BRS spelar ju ingen roll bara många nöjda kunder finns.

just beträffande bmw är det faktiskt många som är nöjda kunder hos its fun... om vi nu skall tro på forumen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
DavidSan
2 maj 2011 · 227 Inlägg

torpis skrev:

NipOt skrev:
Rocèn - Det finns alla gånger andra företag som gör det, men varför betala mer än nödvändigt ? smile

Exakt, inte betala mer än nödvändigt, men vad gäller chippning så är det "omöjligt" att avgöra om du just köpt ett pystrim för 5000kr eller en riktig optimering.  fråga trimfirman går ju inte, vad skall dem säga liksom?!

Att vända sig till någon som är erkännt duktig på just bilsorten det gäller är nog ett smart drag, sen om det blir its fun, autotech eller BRS spelar ju ingen roll bara många nöjda kunder finns.

just beträffande bmw är det faktiskt många som är nöjda kunder hos its fun... om vi nu skall tro på forumen.

Mappade om min hos JRM och de är ju erkända inom trim/optimering, ang. fartspärr så tog dem inte bort den utan höjde den till 510km/h vilket får duga hmm big_smile

Sedan kan man kolla vilken leverantör de använder sig av eller om det ät egen producerat chiptrim/mappning...

NipOt
8 maj 2011 · 17 Inlägg

Nu är Optimeringen flyttad till den 19/5, ligger drygt 2 veckor ifrån nu. Det var absolut inga bekymmer att ändra tid, heltrevligt bemötande så här långt ! smile

Har även varit ute med bredbandslambdan en sväng, så nu finns iaf lambda värdena loggade och nersparade. Ska beställa mer grejer till bredbandslambdan och hoppas på att jag hinner få dom innan Optimeringen. Det är ju bättre ju mer man ser !
Skulle jag inte hinna logga med Lambda, Laddtryck och eventuellt varvtal så vet man ju iaf hur pass noggranna de är efter optimering för då ska jag iaf ha fått diverse kablar osv.

Audi S4 2.7 Biturbo
Brådhis * Voff voff *
8 maj 2011 · 10 275 Inlägg

Jag hade en S70 2.5T -99 för några år sedan som var chippad hos ItsFun och den gick väl helt okej, men det som störde var att dom gjort gaspedalen helt überkänslig så man fick köra med fingertoppskänsla för att inte rivstarta överallt! Mycket irriterande i köer t.ex.!

Tydligen gör en del chip-firmor på detta vis för att bilen ska upplevas piggare än vad den är!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (8 maj 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
NipOt
8 maj 2011 · 17 Inlägg

Okej, tror mer iså fall att de gjort så den har lite mer vrid vid lägre varv så det kanske var därför du upplevde den känsligare ?

Min är ju 4 kraffs så det är ju en fråga vi inte kommer få reda på då det inte spinner så lätt med en sån .

Audi S4 2.7 Biturbo
torpis Forummoderator
8 maj 2011 · 10 572 Inlägg

NipOt skrev:
Okej, tror mer iså fall att de gjort så den har lite mer vrid vid lägre varv så det kanske var därför du upplevde den känsligare ?

Min är ju 4 kraffs så det är ju en fråga vi inte kommer få reda på då det inte spinner så lätt med en sån .

Det är brukligt att mappa om gaspedalen på bilar med elektroniskt spjäll. Hur mycket är ju en smaksak och just its fun vrider väl på så mycket det går för att optimera häftighetskänslan, medans exempelvis BSR upplevs som original fast drar bättre med den nya effekten givetvis.  olika målgrupp, olika filosofier.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
dundersmurfen smurfidunder
8 maj 2011 · 327 Inlägg

Lägg upp loggen. Det är alltid intressant att se smile

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang