Eran första bil - berätta om den!

Ejan
5 maj 2011 · 648 Inlägg

Min första bil var en Honda CRX´90..köptes helt orginal i slitet bruksskick, fixades iordning med ny lack lite styling och trim,,en riktigt kul bil som jag saknar än idag faktiskt.

vid inköp innan jag satte igång med den

https://www1.garaget.org/archive/5/4699/115790/115790-1097802.jpg


Såhär såg den ut vid försäljningen några år senare

https://www1.garaget.org/archive/5/4699/115790/115790-1098343.jpg

IceEyes Varningar: För många..
5 maj 2011 · 2 552 Inlägg

Citroën XM TDI - 97 som införskaffades ett par veckor efter 18-årsdagen. Knappast någon renodlad och vanligt förekommande förstabil för 18-åringar med nytaget körkort, men bilen hade onekligen sin charm och sina unika finesser.

Irriterande elektronikfel tillhörde vardagen och var inte alltid särskilt enkla att lokalisera och åtgärda.

Komforten var dock magnifik, och lastutrymmet gigantiskt.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Tomten Tomten
5 maj 2011 · 1 065 Inlägg

Köpte bilen när jag var 16/17 år helt orginal med lite små pyssel som fixades efter som.
Hade väll bilen 2-3 år och användes dagligen. Gjorde allt själv och betalade själv och fick lära sig undertiden så man inte kunde så mycket. Var mycket nöjd över bilen och saknar den ibland över alla minnen man har med den bilen sen är väll alltid första bilen något speciellt.

Tyvärr så snodde någor addonet fram några veckor innan jag sålde den till kristinehamn när den bytt ägare ett par gånger.

Dum som man var så tog man inte mera bilder när allt var "klart" så dom som ligger på garaget var inte dagsfärska.

https://www1.garaget.org/archive/6/5265/5653/large_5653-463945.jpg

BMW 525i Touring M-sport "Familje Edition" (2002)
Chevrolet Impala 4dr HT "Pimpala" (1968)
Putteliten
5 maj 2011 · 9 079 Inlägg

Volvo 244GL -82 års modell inhandlades i augusti 2001, tog körkortet i oktober. Bilen var helt standard med B23A maskin. Bilen var utrustad med elhissar x4. Kapade sen fjädrarna, tonade rutor, monterade svarta lister och vinge från en GLT. Monterade sen div tillbehör som nackstöd och bakljus från en -83, 14" kopia av turbofälgar. Den bruna inredningen byttes ut mot mörkblå från -86. Steron bestod av en Panasonic CD uppflyttad till prylfacket jämte extramätarna, 740 orginalhögtalare fram, Cervin Vega 6x9 på hathyllan och en gammal Blaupunkt 12" med ett Zachry steg på 2x50watt. Köpte bilen för 3500:- kostade på den solfilm och en vattenpump, sålde den 1år och 1000 mil senare för samma pengar jag köpte den för.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 maj 2011 · 14 058 Inlägg

Min första bil var en Volvo PV -58 som jag köpte på sommaren -74 när jag bara var 17 år. Jag låg och svetsade den under hela semestern så att den skulle gå att besikta. Körde med den från och med hösten -74. Det var en B16-motor i den med en 3-växlad låda med osynkad etta och det var med 6-voltssytem. Så var det med min första bil som jag tror kostade under tusenlappen.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (5 maj 2011)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
RD_87 Skrotsamlare
5 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Fan det är svårt att säga vilken som var först, det beror precis på hur man räknar. Men min första bruksvagn var en småfilad -86 245 GLT, kul bil på grus & is. Kanske inte direkt nån av mina bättre affärer men jag fick lära mig mycket om svetsning av bilgolv. https://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-8e7012e158bf8dc3daecb43338efebc6.jpg

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 maj 2011 · 14 058 Inlägg

RD_87 skrev:
Fan det är svårt att säga vilken som var först, det beror precis på hur man räknar. Men min första bruksvagn var en småfilad -86 245 GLT, kul bil på grus & is. Kanske inte direkt nån av mina bättre affärer men jag fick lära mig mycket om svetsning av bilgolv. http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-8e7012e158bf8dc3daecb43338efebc6.jpg

Det var iaf. GLT-fälgar på den!! Hehe!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
RD_87 Skrotsamlare
5 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Vettemannen skrev:

RD_87 skrev:
Fan det är svårt att säga vilken som var först, det beror precis på hur man räknar. Men min första bruksvagn var en småfilad -86 245 GLT, kul bil på grus & is. Kanske inte direkt nån av mina bättre affärer men jag fick lära mig mycket om svetsning av bilgolv. http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-8e7012e158bf8dc3daecb43338efebc6.jpg

Det var iaf. GLT-fälgar på den!! Hehe!!

/Benny

Och när man hade fått in snitsen så gick den fort på gruset, fan så många som var trötta på mig & mitt sladdande big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Sheba Certifierad besserwisser
5 maj 2011 · 308 Inlägg

Sheba skrev:
En champagnefärgad Volvo 744 GL av 1986 års modell, B230A-motorn. Var lite smårostig men ändå i okej skick. Den fick lite lustig blandning men var ändå ovanligt pigg för att vara en gammal Volvo. Enda grejen var att man var tvungen att dra ut choken för att kunna göra fullt gaspådrag, annars hostade och hackade den. I övrigt så fungerade den fläckfritt. Saknar henne ibland men bara av sentimentala skäl.

Här har vi henne:

http://www.moment22.net/marten/miscpics/740n.jpg

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Fimp3n Random
5 maj 2011 · 480 Inlägg

Övningskörde i en Mitsubishi Eclipse -93. Svart och riktigt fin. Gick faktiskt bra med dom 150(?) hästarna den hade. En bil jag saknar grymt. Faktiskt sett den på annons ett par ggr. Men alltid när man inte har pengar.

Men första egna bil köpt för mina egna pengar var en Peugeot 205 GTI -88. Hade den kanske 6månader. Blev tyvärr skroten för den. Men vad förväntar man sig för en bil som kostade 4000kr. Var ute i skogen på småvägar väldigt ofta wink

demk
5 maj 2011 · 680 Inlägg

hade en svart toyota celica 89 som första bil,med mycket dunka dunka i,var jävligt dyr å försäkra=)

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
guwib
5 maj 2011 · 624 Inlägg

bmw´n i min profil..säljer den inte! köptes helt org

who´s the man?
UrPeppe Lastbilsbyggare
5 maj 2011 · 389 Inlägg

Min första bil var en ljusblå Volvo 142 -69 som skrotades pga rost redan innan jag hade körkort men motorn tog jag ur o satte i en vinröd 142 -74 som jag fick av min storebror efter att motorn hade frusit sönder för honom.

Projekt-tråd: Projekt: Rullade renovering Urquattro
Audi Sport ///
Skoda V//RS
Quattro 4-ever
Audi quattro "Urquattro" (1987)
bamw
7 maj 2011 · 87 Inlägg

Har fått lästa grymt mycket nu, men helt klart värt det. Vilken underhållning. smile

Kan förstå allas reaktioner, när de fick sin första bil. en annan sak jag la märke till: Ingen av oss här inne, eller liknande, har fått en "NY" bil som första bil. Vilket man har full förståelse för. En nybörjar bil är ju den man ska känna sig bekväm i och "lära" sig köra med den osv. smile

http://tyskbilimport.se - importera bil från tyskland
christofer_k Vorsprung durch Technik
7 maj 2011 · 2 432 Inlägg

började med att jag köpte en skoter som jag körde 2 vintrar med tills den pajja helt så kom jag och farsan överens om att byta så fick han skotern och jag fick hanns  pendlarbil som var och är audi 100 jag äger nu tongue
och de är  ca 4 år sedan:P
då hade bilen gått  26-27k och nu är den snart uppe i  44k smile

Senast redigerat av christofer_k (7 maj 2011)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 maj 2011 · 14 058 Inlägg

bamw skrev:
Har fått lästa grymt mycket nu, men helt klart värt det. Vilken underhållning. smile

Kan förstå allas reaktioner, när de fick sin första bil. en annan sak jag la märke till: Ingen av oss här inne, eller liknande, har fått en "NY" bil som första bil. Vilket man har full förståelse för. En nybörjar bil är ju den man ska känna sig bekväm i och "lära" sig köra med den osv. smile

Nu förstår jag inte riktigt........fått en ny bil. Näe du, inte många av tusen som fått ny bil. Dessutom fick nog dom flesta köpa sin bil tror jag. men du har rätt i att man kanske ska ha en lite äldre bil som förstra bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
RD_87 Skrotsamlare
7 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Vettemannen skrev:

bamw skrev:
Har fått lästa grymt mycket nu, men helt klart värt det. Vilken underhållning. smile

Kan förstå allas reaktioner, när de fick sin första bil. en annan sak jag la märke till: Ingen av oss här inne, eller liknande, har fått en "NY" bil som första bil. Vilket man har full förståelse för. En nybörjar bil är ju den man ska känna sig bekväm i och "lära" sig köra med den osv. smile

Nu förstår jag inte riktigt........fått en ny bil. Näe du, inte många av tusen som fått ny bil. Dessutom fick nog dom flesta köpa sin bil tror jag. men du har rätt i att man kanske ska ha en lite äldre bil som förstra bil.

/Benny

Jag slaktade grisar åt en bonde för att få ihop stålar, slå den om ni kan! tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Sheba Certifierad besserwisser
7 maj 2011 · 308 Inlägg

Vettemannen skrev:
Nu förstår jag inte riktigt........fått en ny bil. Näe du, inte många av tusen som fått ny bil. Dessutom fick nog dom flesta köpa sin bil tror jag. men du har rätt i att man kanske ska ha en lite äldre bil som förstra bil.

/Benny

Precis. De flesta köper ju sin första bil och en vanlig tonåring med nytaget körkort har ju inte många tusenlappar att slänga på en bil.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Putteliten
7 maj 2011 · 9 079 Inlägg

RD_87 skrev:

Vettemannen skrev:

bamw skrev:
Har fått lästa grymt mycket nu, men helt klart värt det. Vilken underhållning. smile

Kan förstå allas reaktioner, när de fick sin första bil. en annan sak jag la märke till: Ingen av oss här inne, eller liknande, har fått en "NY" bil som första bil. Vilket man har full förståelse för. En nybörjar bil är ju den man ska känna sig bekväm i och "lära" sig köra med den osv. smile

Nu förstår jag inte riktigt........fått en ny bil. Näe du, inte många av tusen som fått ny bil. Dessutom fick nog dom flesta köpa sin bil tror jag. men du har rätt i att man kanske ska ha en lite äldre bil som förstra bil.

/Benny

Jag slaktade grisar åt en bonde för att få ihop stålar, slå den om ni kan! tongue

Jag klistrade ganska många mil med tätningslist till glaspartier för att få ihop stålarna.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 maj 2011 · 14 058 Inlägg

Putteliten skrev:

RD_87 skrev:

Vettemannen skrev:

Nu förstår jag inte riktigt........fått en ny bil. Näe du, inte många av tusen som fått ny bil. Dessutom fick nog dom flesta köpa sin bil tror jag. men du har rätt i att man kanske ska ha en lite äldre bil som förstra bil.

/Benny

Jag slaktade grisar åt en bonde för att få ihop stålar, slå den om ni kan! tongue

Jag klistrade ganska många mil med tätningslist till glaspartier för att få ihop stålarna.

Alla sätt är förmodligen bra, det känns nog bäst när man arbetat ihop stålarna till sin första bil!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang