2397
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Smålänning
7 887 Inlägg
10 april 2012
rasurbo skrev:
twin_cam skrev:
CHEEVA skrev:

trodde ändå det skulle gå billigare... att den är törstigare än en bmw 540 från 90talet tycker jag är riktigt illa !

Att den är lika törstig som en motsarande Volvo från 80-talet är än värre wink

Vilken motsvarande volvo menar du som är 3 liters bensin sexa med dubbelturbo?

Motsvarande skrev jag. Då fanns inte dubbelturbosexan, utan det värsta som fanns va 1982 års 760 turbo med 182 hästar, mekanisk insprutning, ingen avgasrening och luftmostånd som en ladgårdsvägg.
Visst, mindre hästar, men stenåldersteknik och mekaniskt sprut liksom...

Det är skamligt att någon modern bil ens ska komma upp i samma förbrukningssiffror som den smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

961 Inlägg
10 april 2012
twin_cam skrev:
rasurbo skrev:
twin_cam skrev:

Motsvarande skrev jag. Då fanns inte dubbelturbosexan, utan det värsta som fanns va 1982 års 760 turbo med 182 hästar, mekanisk insprutning, ingen avgasrening och luftmostånd som en ladgårdsvägg.

Det är skamligt att någon modern bil ens ska komma upp i samma förbrukningssiffror som den smile

men det är ladgårdsväggen som jag gillar med den smile den får bättre rymlighet och kaxigare utseende, fuck förbrukningssiffror man har ju cashflow cool

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

15 Inlägg
11 april 2012
Som sagt man vet ju vad man köper.. Vill man inte betala köp hybris eller en fel bil( ja jag har stavat fel)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 april 2012
twin_cam skrev:
rasurbo skrev:
twin_cam skrev:

liten rättelse :
760 turbo hade inte mekanisk insprutning utan elektronisk, dok  va luftmängdmätaren halv mekanisk

ingen som tänkt på skattelättnaden vid pendling till jobbet ????
bensinen kostar mig ca 12 kronor per liter när jag pendlar sen ordinarie pris vid all annan körning

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Elektriker
718 Inlägg
11 april 2012
twin_cam skrev:
rasurbo skrev:
twin_cam skrev:

Dock har du allt jävla lull lull, AC och en miljon andra elektriska saker som kräver effekt. Samt att bilarna är tunga som as. Vet inte vad en Vollvo med 6cyl tubbelturbo väger. Men kan aldrig tänka mig att den är lättare än en 760.

Du har krockkuddar i förbannelse och ja you name it.

Sen finns de folk här som kör sin 740i på 0,7l/milen också, så man får ju ta allt med en nypa salt:P

Sen är det fortfarande rätt orättvist att jämföra en bil på 300++hk med en på 182... Än vilket årtal dom är gjorda ismile
För vist är det väl konstigt att en 500hk ferrari ska dra mer soppa än en gammal saab turbo?´wink (skämtar)

Edit: Va fan, ser ju att V60in är AWD. Ja då är det inte ens roligt att göra nån som helst jämförelse.. Eller hittar du en AWD 760 så=)
Senast redigerat av monno (11 april 2012)

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
11 april 2012
Btw när vi ändå är inne på att bilar drar soppa, min bror har köpt en automat 525ix (xi? ja nånting 4wd iaf)-07 alltså motorn efter 192hk motorn, typ 215hk eller vad dom är på? Och den jäveln vill inte ofta dra under litern kan jag säga. Långkörningar går bra men så fort man kör i stan sörplar den som en ko:P

Som att kasta vatten i sjön.

15 Inlägg
11 april 2012
Totalvikt 2310 står det i min voc app på just min bil...

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 april 2012
turboforssen skrev:
twin_cam skrev:
rasurbo skrev:

liten rättelse :
760 turbo hade inte mekanisk insprutning utan elektronisk, dok  va luftmängdmätaren halv mekanisk

bensinen kostar mig ca 12 kronor per liter när jag pendlar sen ordinarie pris vid all annan körning

De första 9000 kronorna då? För mig som har 15 km till jobbet är det inte värt att göra avdrag ens, får ändå bara några hundralappar tillbaka i bästa fall.

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 april 2012
Kanta skrev:

Tjänstevikt?

1 422 Inlägg
11 april 2012
Andromeda skrev:
Kanta skrev:

Tjänstevikt?

Vägverket säger 1844kg på det regnummret. Menmen, dyrt att åka likt förbannat!

OUTLAW1
11 april 2012
dagens soppapris 15,14kr/l tycker jag känns helt ok...om man nu ser till vad det kostar idag..
var likadant igår klockan 06 på morgonen,på eftrmiddagen var det 15,58 på samma tapp..säkert samma i eftermiddag igen..gott att jag tankade imorse..

1 327 Inlägg
11 april 2012
Trådstartare
OUTLAW1 skrev:
dagens soppapris 15,14kr/l tycker jag känns helt ok...om man nu ser till vad det kostar idag..
var likadant igår klockan 06 på morgonen,på eftrmiddagen var det 15,58 på samma tapp..säkert samma i eftermiddag igen..gott att jag tankade imorse..

15.14 kr / liter är ju inte ett ok pris, det är väl drygt 26 kr billigare på 60 liters tank jämfört med 15.58 kr.

Om priset skulle gå upp till 20 kr litern och sedan sjunka till 19,50 kr så skulle folk tycka att det var billigt med 19,50 kr liter istället för 20 kr?

OUTLAW1
11 april 2012
Aero T16 skrev:
OUTLAW1 skrev:

15.14 kr / liter är ju inte ett ok pris, det är väl drygt 26 kr billigare på 60 liters tank jämfört med 15.58 kr.

Om priset skulle gå upp till 20 kr litern och sedan sjunka till 19,50 kr så skulle folk tycka att det var billigt med 19,50 kr liter istället för 20 kr?

jo men om du jämför 15.14 med det som tråden handlade om alltså 16.03 så får du ända hålla med om att det är lägre dvs bättre jämfört med start....
sedan sa jag att 15,14 var bra om man ser till vad soppan kostar idagsläget..att det är åthelvete för dyrt hoppas jag alla håller med om...
rimlig nivå hade varit 10kr litern MAX!!

102 Inlägg
11 april 2012
Om bensinpriset går ner till sisådär 2,50/litern då kan vi snacka billigt!

1 422 Inlägg
11 april 2012
conlerc skrev:
Om bensinpriset går ner till sisådär 2,50/litern då kan vi snacka billigt!

Då kan vi snacka drömvärld också! smile Men måste säga att det vore ju inte fel. men säg 13kr/litern vilket ändå är en del pengar men det skulle vara acceptabelt men över det är bara inte hållbart, speciellt inte om man inte tjänar speciellt bra eller i värsta fall arbetslös as yours truly.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 april 2012
monno skrev:
Btw när vi ändå är inne på att bilar drar soppa, min bror har köpt en automat 525ix (xi? ja nånting 4wd iaf)-07 alltså motorn efter 192hk motorn, typ 215hk eller vad dom är på? Och den jäveln vill inte ofta dra under litern kan jag säga. Långkörningar går bra men så fort man kör i stan sörplar den som en ko:P

218hk skall finnas, en sådan BMW skall dock ha knappt 1L/mil blandad körning enligt pappret så det låter inte som någon orimlig förbrukning? Att fyrhjulsdrift, automatlåda och en blytung bil dricker mycket vid stadskörning är inget konstigt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

15 Inlägg
11 april 2012
japp...lade till en bild i mitt galleri då jag inte vet om det går att lägga in bild i trådar! ang förbrukning.
cheffer skrev:
Andromeda skrev:
Kanta skrev:

Tjänstevikt?

Vägverket säger 1844kg på det regnummret. Menmen, dyrt att åka likt förbannat!

5 198 Inlägg
11 april 2012
Andromeda skrev:
turboforssen skrev:
twin_cam skrev:

liten rättelse :

De första 9000 kronorna då? För mig som har 15 km till jobbet är det inte värt att göra avdrag ens, får ändå bara några hundralappar tillbaka i bästa fall.

Under 9000:- = nada.. sen är det väl 30% på överskjutande man får tillbaks.. Morot ? näe inte direkt.

Fisketokig
2 997 Inlägg
11 april 2012
OUTLAW1 skrev:

Men blir det så mycket vid ett tanktillfälle? En tjuga eller nåt?

Inget man kommer planera tankningen efter om det inte skiljer mer smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
11 april 2012
gamlingen skrev:
Andromeda skrev:
turboforssen skrev:

liten rättelse :

Under 9000:- = nada.. sen är det väl 30% på överskjutande man får tillbaks.. Morot ? näe inte direkt.

mm 30%
kanske inte nån morot ,men det är alltid nått smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Sök