2085
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

961 Inlägg
26 april 2012
Jimmylainen skrev:
opelcoffe skrev:
Jimmylainen skrev:

E10 skulle egentligen ha kommit till Statoil i April om jag minns rätt. Dock är det framflyttat till slutet på året eller början på nästa år om jag inte minns helt fel.

jag tror på det när jag ser en artikel om det. det går tyvärr för mycket skitsnack.

Skitsnack? Mitt snack kommer från cheferna på statoil.

Sen är det bara att googla, finns mängder med artiklar om E10.

läste en artikel i bilsport förra året om det, det var en intevju med en chef, hon sa att det var 1 maj förra året hmm blir säkert framflyttat igen, för att det inte är så uppskattat

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

796 Inlägg
26 april 2012
Bensinpriserna i Uppsala har iaf sjunkit, förmodligen bara för nån dag men idag var den nere på "hela" 14.88 för 95-oktanig!

Hemma bra, garaget BÄST!

961 Inlägg
26 april 2012
opelcoffe skrev:
KBAragger skrev:
OUTLAW1 skrev:
också lite kul läsning om detta fenomen ..det infördes i finland och tyskland i hopp om minskade utsläpp men tyvärr äkad förbrukning..Är verkligen förbränningen så mycket bättre i e10 att man bortser från ökad bränsletillgång???
Sedan också att finland o tyskland ratade e10 så att förbrukningen på 98 oktan tredubblades vid lanseringen..snacka om att miljötänket rasade för politikerna.
Läser man sedan listan över vilka bilmodeller som klara e10 så ratas ju även ALLA gdi motorer(som va så jävla miljöriktiga när dom kom)helt. Likaså att vissa modeller på bilar kommer det bli tankning av 98oktan på vilket kommer ge en ökad efterfrågan på 98oktan istället för idag då alla kan köra på 95 oktan nästan alla iaf.

Hoppas verkligen alla tänker om i e10 frågan och inte släpper in skiten i Sverige..

Låt oss få behålla 95,98 OCH diesel i alla evighet tills vatten motorn kommer..:-)

bara att bygga om smile http://www.waterfuel4forgas.com/ på denna sida finns instruktioner och annat trevligt om ämnet smile

är det ett dåligt skämt eller

vet två sätt,
1: man tar in vatten luft blanning i cyllen, tänder det så det blir skit varmt, skickar in något brandfarlig som självantänds i ångorna

2: vete fan om denna skulle funka men, man tar vanlig otto eller diesel motor och moddar så den kan ta in vatten luft blanning i insprutningen/föggen och kör som vanligt
EDIT: (blandar med vanliga bränslet då)
Senast redigerat av KBAragger (26 april 2012)

-danskt ordspråk

Elektriker
718 Inlägg
27 april 2012
KBA: Hur tänder man vatten?

Som att kasta vatten i sjön.

961 Inlägg
27 april 2012
monno skrev:
KBA: Hur tänder man vatten?

nämen man hettar upp vatten luft blandning så det blir varmt och sedan så antänds ett brand farligt ämne där i (vet tyvärr inte vilket ljud kortet funkar inte på min dator så jag kunde inte höra vilket) titta på hela denna video så fattar du säkert smilehttp://www.youtube.com/watch?v=2piZrvXh3-E
spola fram till 1:33 om du vill se animationen på hur det funkar
Senast redigerat av KBAragger (27 april 2012)

-danskt ordspråk

Elektriker
718 Inlägg
27 april 2012
Sitter på jobbet så youtube är blockerat;)

Men ok. De lät mer logiskt än att nån försöker sätta eld på Vatten.. De känns lite tungt liksom..tongue

Som att kasta vatten i sjön.

Dumpersförare.
970 Inlägg
27 april 2012
KBAragger skrev:
opelcoffe skrev:
KBAragger skrev:

bara att bygga om smile http://www.waterfuel4forgas.com/ på denna sida finns instruktioner och annat trevligt om ämnet smile

jag vete fan, verkar troligt, hittade sidan med en video på youtube tongue http://www.youtube.com/watch?v=2piZrvXh … re=related tog mest upp det för att andra här har lite mer skeptiska ögon än mig, jag går på nästan vad som helst men vad tror du?  tongue

att det är bluff

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Dumpersförare.
970 Inlägg
27 april 2012
KBAragger skrev:
Jimmylainen skrev:
opelcoffe skrev:

jag tror på det när jag ser en artikel om det. det går tyvärr för mycket skitsnack.

läste en artikel i bilsport förra året om det, det var en intevju med en chef, hon sa att det var 1 maj förra året hmm blir säkert framflyttat igen, för att det inte är så uppskattat

om du nu är såå duktig. visa mig en artikel här och nu då som säger när e10 kommer. istället för att komma med massa prat bara

Opel Omega 2,0 16V /97

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 april 2012
opelcoffe skrev:
KBAragger skrev:
Jimmylainen skrev:

om du nu är såå duktig. visa mig en artikel här och nu då som säger när e10 kommer. istället för att komma med massa prat bara

fanns en artikel några inlägg tillbaka

Dumpersförare.
970 Inlägg
28 april 2012
Alex-s skrev:
opelcoffe skrev:
KBAragger skrev:

har kollat lite som du sa.men jag vet inte. jag,hittar fortfarande bara en artikel som det står 1maj 2011. du får gärna visa mig den då jag inte sitter och letar. eller en länk till som visar NÄR och vilket rätt årtal när detta skitet kommer. inget gammalt från 2011. jag hittar liksom inget sj.

Opel Omega 2,0 16V /97

Svetsare
3 150 Inlägg
28 april 2012
Finns en schysst app till Android med, Bensinkollen smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

420 Inlägg
28 april 2012
opelcoffe skrev:
Alex-s skrev:
opelcoffe skrev:

har kollat lite som du sa.men jag vet inte. jag,hittar fortfarande bara en artikel som det står 1maj 2011. du får gärna visa mig den då jag inte sitter och letar. eller en länk till som visar NÄR och vilket rätt årtal när detta skitet kommer. inget gammalt från 2011. jag hittar liksom inget sj.

Är det jobbigt att sitta och klicka bakåt? Hur jävla lat är du egentligen? Och jag har väldigt svårt att länka när mitt snack kommer från högre chefer på Statoil, eller vill du att jag ska spela in ett samtal med dom? Skärp till dig.. Sen finns även google.

Och sen är det inte klart då det är försenat som jag sagt hela tiden, detta pga. att riksdagen ska ta beslut om när det ska införas och lägga ihop pusselbitar om vilka bilar som kan köras på det m.m. Men kommer gör det.

http://www.motormannen.se/common/docs/D … m-E10.html

http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-e1 … ojer-30431

Finland om E10;

http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=186306

677 Inlägg
29 april 2012
Tydligen så skiter regeringen i miljön, allt handlar om att få in mer skattepengar!
Nu ska E85, Biogas osv beläggas med skatter så ni som kör E85 känn er KÖRDA sad

http://www.dn.se/motor/nyheter/kvotplik … vag-att-ga

"Enligt regeringens förslag blir det också energiskatt på biodrivmedel från och med nästa år. I dag är de befriade från såväl energiskatt som koldioxidskatt. Vad det betyder i form av ökade priser vid pump är oklart. Lika oklart är om, och i så fall hur, kvotplikten också ska tillämpas på den stora mängden av E85 och biogas som säljs."

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 april 2012
Bergkuist skrev:
Tydligen så skiter regeringen i miljön, allt handlar om att få in mer skattepengar!

"Enligt regeringens förslag blir det också energiskatt på biodrivmedel från och med nästa år. I dag är de befriade från såväl energiskatt som koldioxidskatt. Vad det betyder i form av ökade priser vid pump är oklart. Lika oklart är om, och i så fall hur, kvotplikten också ska tillämpas på den stora mängden av E85 och biogas som säljs."

Hade du förväntat dig något annat? Pengarna ska in.
När snåla dieselbilar blev jättepoppis svarade man ju direkt med att tokhöja dieselskatten.
När etanolbilar blev "för" populära svarade man genom att ta bort den fria trängselavgiften i Stockholm och etanolbilspremien.
När etanol åter blev lönsamt nu när både diesel och bensin var/ är dyrt lägger man skatt även på etanolen. Den har ju hittills varit skattefri vilket innebär att staten bara har vanlig moms på den. Nåväl, det blir det väl ändring på nu.

Och det allra värsta är att om etanolen är någon krona dyrare efter årsskiftet kan vi räkna med att bensinskatten följer efter för att det inte ska löna sig att tanka bensin istället för etanol.

Nu är det ju bara ett förslag och ingenting är beslutat än, men kom igen, varför skulle det inte gå igenom?

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 april 2012
opelcoffe skrev:
Alex-s skrev:
opelcoffe skrev:

Gör en Google-sökning istället för att vara dryg.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 april 2012
opelcoffe skrev:
KBAragger skrev:
opelcoffe skrev:

jag vete fan, verkar troligt, hittade sidan med en video på youtube tongue http://www.youtube.com/watch?v=2piZrvXh … re=related tog mest upp det för att andra här har lite mer skeptiska ögon än mig, jag går på nästan vad som helst men vad tror du?  tongue

att det är bluff

man kan framställa vätgas genom elektrolys på vatten. finns några som lyckats driva fordon med det, men det lär inte vara så effektivt än så länge

961 Inlägg
29 april 2012
Alex-s skrev:
opelcoffe skrev:
KBAragger skrev:

att det är bluff

man kan framställa vätgas genom elektrolys på vatten. finns några som lyckats driva fordon med det, men det lär inte vara så effektivt än så länge

jaha är det så det funkar tongue var lite skeptiskt till det själv, faktiskt, men nu fattar jag. tack smile

-danskt ordspråk

961 Inlägg
29 april 2012
Bergkuist skrev:

varför göra det i smyg eller bakom lögner? jag skulle fattat om de har ont om pengar och höjt skatten, jag hade inte blivit missnöjd då. men vafan smyga in energi skatt så, eller som med koldioxid skatten, bara gå in och påstå att det är för miljö frågan.... -_- nä nu må regeringen bättra såg roll jag litar snart inte på dem mer....

-danskt ordspråk

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
29 april 2012
KBAragger skrev:
Bergkuist skrev:

varför göra det i smyg eller bakom lögner? jag skulle fattat om de har ont om pengar och höjt skatten, jag hade inte blivit missnöjd då. men vafan smyga in energi skatt så, eller som med koldioxid skatten, bara gå in och påstå att det är för miljö frågan.... -_- nä nu må regeringen bättra såg roll jag litar snart inte på dem mer....

Om du någonsin litat på regeringen så tycker jag synd om dig... regeringen i sverige är inget annat är giriga idioter som håller varandra om ryggen och samarbetar i smyg. Hela systemet med att vi har en massa partier att rösta på är bara ett spel för galleriet.

Se bara på vapenfabriken i saudiarabien, här står svenske regering och förbjuder och fördömer all försäljning av vapen till diktaturer. Och sen visar det sig att det är skattepengar som gått till att finansiera en fabrik där nere? och detta vet alla politiker om givetvis, så dem kastade en syndabock till vargarna och resten spelar dumma.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

90 Inlägg
29 april 2012
Tyvärr nu kommer bensinen börja gå upp igen då de sänkte priserna för att locka kunder att tanka sad

Sök