1769
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

466 Inlägg
20 maj 2012
Min 855 2.5 (140hk) kör jag på 20 liter bensin och resten E85 efter varje tankning smile
Funkar prima och blir i bränsle kostnad ca 11:69 kr/L milen smile

Byter ju ändå olja vart 1500mil så gör samma för mig ^^

//skane

Smålänning
7 887 Inlägg
20 maj 2012
Min 940 har jag aldrig lyckats trycka i mer än 1,5 liter milen, de va släp och något stressad körning. På Etanol.

Drar vid normal körning landsväg runt 1,2.

Service vid 1500 mil räcker med modern olja. Bara att ge gärnet!!

Enda med fulkonverterade bilar är att dom är något svårtstartade i kyla, men väl igång märks inte större skillnad.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Pim_Pim
20 maj 2012
twin_cam skrev:
Min 940 har jag aldrig lyckats trycka i mer än 1,5 liter milen, de va släp och något stressad körning. På Etanol.

Drar vid normal körning landsväg runt 1,2.

Service vid 1500 mil räcker med modern olja. Bara att ge gärnet!!

Enda med fulkonverterade bilar är att dom är något svårtstartade i kyla, men väl igång märks inte större skillnad.

1,2liter/milen vid normal landsvägskörning?

EDIT: Det var på E85 förresten va ?
Senast redigerat av Pim_Pim (20 maj 2012)

508 Inlägg
20 maj 2012
Har man Etanol bil så mår den bra av att tanka bara bensin i bland.

Min Saab 9-5 2.3t biopower -07 5800 mil på mätaren den stack förbrukningen i väg mot 1.4 l milen(etanol) vid samma körning och man märkte att bilen var lite mer seg startad.
Efter en tank bensin så minskade förbrukningen till 1.2 liter milen som den brukar ligga på vid varje mack besök annars.
Ska bli kul och se om förbrukningen sticker i väg igen och om bilen blir segstartad. (3:e tankningen med etanol än så länge).

Bilen går mycket bättre på Etanolen än bensin, tankar man bensin så tappar jag 30 hk och det känns för bilen är inte lika rapp och glad.
Pappsen köpte sig en Volvo V70II flexifuel  -09 och han sa att den går bättre på bensin, tror det har med att göra att den har lika många hk på etanolen som bensinen(145hk tror jag).

200 Inlägg
20 maj 2012
själv har jag slutat att tanka E85, då jag innan tankade in 20% etanol i tanken. Förbrukningen mellan E85/95 har jag inte märkt något stor skillnad, men om man tänker på slitage och andra konsekvenser så håller jag mig vid bf95 big_smile

Elektriker
718 Inlägg
21 maj 2012
Skalman skrev:
Bilen går mycket bättre på Etanolen än bensin, tankar man bensin så tappar jag 30 hk och det känns för bilen är inte lika rapp och glad.
Pappsen köpte sig en Volvo V70II flexifuel  -09 och han sa att den går bättre på bensin, tror det har med att göra att den har lika många hk på etanolen som bensinen(145hk tror jag).

Jo men det är ju för att Saab körde med sin "morot" så folk skulle köra Etanol. Det är ju inte så att dom trimmat nån motor, utan dom sänker Bensin effekten och ger dig "normal" effekt på Etanol.

Smart iofs om man vill att folk ska köra Etanol, för alla är vi hästkraftskåta=)

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
21 maj 2012
Haha inte riktigt samma sak, men ok;)

Som att kasta vatten i sjön.

Evildan
7 juli 2012
Dagspris: OKQ8 14:83 bemannad station.

Forummoderator
26 471 Inlägg
7 juli 2012
Ursäkta om jag flikar in det, men nåt jag har funderat på är att jag tycker det är lustigt att vi så här, mitt i sommaren - för det är vi väl? - har lägre bensinpris än vad vi hade innan sommaren började.
Är inte det lite underligt?
Var där inte prat om att vi skulle ha 17-18 kronor litern bf95 till sommaren, och vi var ju på väg där när det klev över 16 kronor, men..sen då? Vad hände?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

796 Inlägg
7 juli 2012
Det var högt i vintras och en bit in på våren (15,60kr snitt) Sen gick de ner och var nere på 13,90kr på obemannade mackar. Nu är de på väg upp igen, 14,76kr idag...

Hemma bra, garaget BÄST!

Forummoderator
26 471 Inlägg
7 juli 2012
mrpalmer skrev:
Det var högt i vintras och en bit in på våren (15,60kr snitt) Sen gick de ner och var nere på 13,90kr på obemannade mackar. Nu är de på väg upp igen, 14,76kr idag...

Mjo..får se hur högt det stiger denna gång då.

796 Inlägg
7 juli 2012
Mack skrev:
mrpalmer skrev:

Mjo..får se hur högt det stiger denna gång då.

Jo men precis, de kan ju fan öka/minska 1kr bara över en natt så får se vart de högsta peakar denna sommar...

Hemma bra, garaget BÄST!

Evildan
7 juli 2012
Mack skrev:
Ursäkta om jag flikar in det, men nåt jag har funderat på är att jag tycker det är lustigt att vi så här, mitt i sommaren - för det är vi väl? - har lägre bensinpris än vad vi hade innan sommaren började.
Var där inte prat om att vi skulle ha 17-18 kronor litern bf95 till sommaren, och vi var ju på väg där när det klev över 16 kronor, men..sen då? Vad hände?

precis, detta var lite oväntat, men det ordnar nog till sig snart så det vandrar uppåt.
har du inte sett mönstret? ju mera vi klagar i denna tråd desto mera höjer bensinbolagen priserna, jag ser en konspiration som tagit form roll
Senast redigerat av Evildan (7 juli 2012)

Forummoderator
26 471 Inlägg
7 juli 2012
Evildan skrev:
Mack skrev:

prcis, detta var lite oväntat, men det ordnar nog till sig snart så det vandrar uppåt.
har du inte sett mönstret? ju mera vi klagar i denna tråd desto mera höjer bensinbolagen priserna, jag ser en konspiration som tagit form roll

Oh crap..då är jag tyst från och med nu då..haha..

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
7 juli 2012
vad bor ni i för liten håla som bara har en mack lr? här kostar soppan bara 14.05

796 Inlägg
7 juli 2012
MrEricsson skrev:
vad bor ni i för liten håla som bara har en mack lr? här kostar soppan bara 14.05

Bor i Uppsala.... På tal om håla, Enköping roll

Hemma bra, garaget BÄST!

5 650 Inlägg
7 juli 2012
mrpalmer skrev:
MrEricsson skrev:

men tydligen mer mackar på mindre yta så de blir lite bättre priser wink

796 Inlägg
7 juli 2012
MrEricsson skrev:
mrpalmer skrev:
MrEricsson skrev:

men tydligen mer mackar på mindre yta så de blir lite bättre priser wink

Tror knappast ni har mer bensinmackar än vad Uppsala har, men vad vet jag! wink

Hemma bra, garaget BÄST!

982 Inlägg
7 juli 2012
kostar 14,08 här

5 650 Inlägg
7 juli 2012
mrpalmer skrev:
MrEricsson skrev: