Echonator skrev:
Det högre oktantalet gör att jag kan ställa tändningen vassare, upp till 40 grader vassare i mellanregistret. Detta i sin tur medför en effektökning på 17hk vid första mätningen efter en ren skrivbordsmappning.
Dessutom har jag fått ner max vrid till 2500 rpm ist för vid 4300rpm på bensin.
I mångt och mycket har du rätt, men du har fel i hur oktantalet påverkar förbrukningen. Men häller man högoktanig soppa i en bil som är mappad för 95 oktan eller lägre så händer ju självklart ingenting. Jag antar bara att man anpassar sin mjukvara om man kör på E85 och då kommer man ha en effektökning, och extra mycket om man kan överkladda sin motor.
Klegget har heller inte existerat på bra länge nu sedan man sänkte halten färgämne i soppa och fick bukt med sulfidinnehållet som en del leverantörer hade för höga halter av.
För att återgå lite till ämnet:
Bf95: 15:80
Bf98: 16:24
Diesel: 15:20
E85: 10:94
Detta i Filipstad, men har inte varit förbi den obemannade Tanka-macken.
Edit: För att förtydliga så håller jag med dig i det mesta!
Måste tyvärr rätta dig igen. Att du kan ställa tändningen hårdare gäller ju dig med turbobil och medför att du kan köra med vassare tändning och bibehållet laddtryck eller till och med ökat ladd utan att riskera spikningar. En modern sugmotorbil med ca 9-10:1 i komp vilket är rätt normalt på dessa lite svagare miljöbilar, ibland även lägre komp lider ju av att de inte kommer upp till spikningsgränsen med 95 oktan och därmed inte kan hämta något mer med bara högre oktantal i bränslet. Du kan ställa om tändningen och tjäna effekt på det men det blir samma effekt oavsett oktantal så vida inte trycket i motorn överstiger bränslets spikningsgräns och kör man då med etanol som har lägre energiinnehåll så kommer man ut på andra sidan med lägre effekt. Att du ställer om din tändning hela 40 grader på en originalmotor låter väldigt mycket, 40% vassare än tidigare kan jag se men 40 grader åt vilket håll då? Och det du säger om det bygger ju fortfarande på att du kan pressa förbi spikningsgränsen på en överladdad motor och ställa tändningen så du kan få högre laddtryck tidigare utan att riskera knack, tack vare etanolens höga oktantal men vad det gäller energiinehållet så ligger du sämre till ändå, kör på VP racing bränsle på 104 oktan så kommer du ha en högre effekt utan att behöva tillsätta det extra mängden bränsle då energiinnehållet är högre också.
Jag ser inte hur jag har fel i hur oktantalet förändrar förbrukning? En modern motorstyrenhet, eller ja, även äldre med knacksensorer och som ställer om sig själva kan påverka bränsleförbrukningen genom att känna av om motorn spikar på bränslet som den går på utan att koppla in en separat dator och ändra parametrar, även om det görs i mindre utsträckning, spikar det inte så höjs tändningen och en högre verkningsgrad kan nås (högre effekt) utan att tillsätta mer bränsle och då tjänar man på att köra mer högoktanigt i en hårdare trimmad motor. Så bilen anpassar faktiskt sig själv om man häller i högoktanig soppa, det är därför det sitter knacksensorer på bilar och du kan t ex köra en bmw m3 på 95 oktan fast än att den har så hög kompression att spikningsgränsen har passerats så då ställer den själv om tändningen för att klara av att köras på sämre bränsle och som pris får man betala med högre förbrukning. Om vi säger att du har en bmw 318 med 115hk och 9,7:1 i komp (relativt låg trimningsgrad, aktuellt exempel för svenssonbil) och mappar om den specifikt för e85 så kommer du inte att nå en högre effekt med den standardmotorn än om du optimerar den för 96 oktan för att du aldrig når spikningsgränsen med förbränningsrummen och kompressionen i den motorn. Väljer 96 då den inte innehåller någon etanol alls

Om något så kommer du ha en något högre effekt och verkningsgrad med bensinen då du har det högre energiinnehållet. Väljer du istället att optimera din turbobil för e85 så kan du höja laddtrycket mer utan att det spikar och ställa en agressivare tändning så du kan få tidigare laddtryck och bättre gång utan att det spikar på grund av etanolen klarar av det högre förbränningstrycket innan det självantänder vilket det annars hade gjort med 95oktan. Så just vad som gäller för din bil är inte aktuellt för alla

Vet att jag läste om ett test mellan ford, volvo och saab för ett tag sedan där de testade bilarna både på etanol och bensin, den enda som tjänade på etanolen rent effektmässigt var saaben (turbomotor), de andra fick sämre accelerationstider och bränsleförbrukningen gick nästan jämnt upp med vad man sparar in per liter även om det var en liten vinst för alla.
Kom inte och säg att klegget inte existerar längre då jag fram tills oktober ifjol arbetade på en saab verkstad (aukt för flera andra märken också men främst saab med biofuel som är aktuellt här) och vi rengjorde ett par omgångar med spridare varje vecka som kleggat igen, och det beror faktiskt till stor del på sockerhalten i etanolen också. Det är inte borta och bästa sättet att avhjälpa det är att tanka bensin emellanåt för då slipper man det

Det händer än idag också så inget problem som är bortblåst. Vet om det då jag själv gjort det på ett antal bilar
Men jag håller med dig i att etanol är ett billigare bränsle och servar man bilen själv och så blir det ett klart billigare bilägande också, samtidigt som man får lite extra effekt på köpet om man har en lite mer spännande motor än t ex volvos 1.8f som är allt annat än rolig

Oavsett bränsle.
Aja, till ämnet igen så är ju iaf soppan på tok för dyr! Även etanolen (som jag inte fattar kan klassas som miljöbränsle då framställningen tär på miljön som satan, men miljömupparna tänker ju ofta inte längre än näsan räcker)