1730
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

Självlärd
3 083 Inlägg
9 september 2012
Pim_Pim skrev:
Volvo142_73a skrev:
Såg idag att det kostade 15:43:- här. Sen vilken typ det var reflekterade jag inte över. Men tror det var 95okt

Vilket klipp, bare tanka fullt direkt ! cool

Hade jag haft något o tanka så xD

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

961 Inlägg
9 september 2012
Volvo142_73a skrev:
Pim_Pim skrev:
Volvo142_73a skrev:
Såg idag att det kostade 15:43:- här. Sen vilken typ det var reflekterade jag inte över. Men tror det var 95okt

kör dit med en jeep dunk då tongue

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

JFfoto
9 september 2012
KBAragger skrev:
Volvo142_73a skrev:
Pim_Pim skrev:

Eller bara tanka rakt ut på marken bara för att? de är billigt? wink

961 Inlägg
9 september 2012
Kalltkaffe skrev:
KBAragger skrev:
Volvo142_73a skrev:

haha, den va rolig, då kommer folk ligga runt om kring å garva tongue

-danskt ordspråk

Självlärd
3 083 Inlägg
9 september 2012
Kalltkaffe skrev:
KBAragger skrev:
Volvo142_73a skrev:

HAHA hade vart nått

JFfoto
9 september 2012
Volvo142_73a skrev:
Kalltkaffe skrev:
KBAragger skrev:

HAHA hade vart nått

Ha händerna framåt som om du håller i en ratt, spring sedan fort till pumpen, låtsas hoppa ur bilen, tanka fullt, hoppa in igen och spring därifrån medans du motorljud wink hah.

sorry för offtopic :p

Självlärd
3 083 Inlägg
9 september 2012
Kalltkaffe skrev:
Volvo142_73a skrev:
Kalltkaffe skrev:

HAHA hade vart nått

Ha händerna framåt som om du håller i en ratt, spring sedan fort till pumpen, låtsas hoppa ur bilen, tanka fullt, hoppa in igen och spring därifrån medans du motorljud wink hah.

HAHAHA. Ja, synd att byn är så lite så alla känner igen en bara. Lär va svårt o få jobb efter det xD.
Nej nu är det nog med OT.

Team Breehäng
1 623 Inlägg
9 september 2012
Kalltkaffe skrev:
Volvo142_73a skrev:
Kalltkaffe skrev:

HAHA hade vart nått

HAHAHAHA gjorde min kväll lollollol

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

961 Inlägg
9 september 2012
-BASmannen- skrev:
Kalltkaffe skrev:
Volvo142_73a skrev:

HAHA hade vart nått

HAHAHAHA gjorde min kväll lollollol

han gjorde min kväll me lol

-danskt ordspråk

1 422 Inlägg
9 september 2012
Echonator skrev:
MrEricsson skrev:
rasurbo skrev:

Det drar ju mer soppa när man kör på e85, det verkar inte som det lönar sig att köra på det nu

precis lönar sig inte äns med riktiga etanol bilarna heller förutom lägre årsskatt.
på Flexifuel bilarna dricker de cirka 30% mer soppa än etanol minskar ungefär 20 mil per tank. cirka
så tanka för 4-5 kr mer per liter och man slipper tanka 2 gånger per vecka är ju stortsett  +-0 bara istället för och tanka 2 gånger blire 1

Inte lönar sig? Jag vet inte hur din världsbild ser ut, men går jag 2kr mindre back per liter så är det en besparing på 4000kr/år kontra om jag kört på bf95. Det anser iaf jag vara att löna sig.

Skulle jag köra på bf98 eller V-power så blir det ju ännu mer besparing. Iom att E85 har 104 oktan så känns det ju dumt att jämföra med bf95...då känns ju den lite mer högoktaniga soppan mer relevant att jämföra med.

Men om vi nu jämför med Bf95 eftersom att det är vad folk tankar överlag så måste E85 upp i 12:64 kr/l och Bf95 vara oförändrat på 15:80 för att det skall bli dött lopp mellan de olika bränslena.

Sen visst det tillkommer ju tätare serviceintervall, men jag servar alla bilar jag äger var 1000:e mil eller tidigare oavsett om de går på bensin eller E85. Men jag kan ju förstå idioterna som envisas med att lämna in bilen på firma för att byta olja och filter....då kostar det, men då blir man ju å andra sidan inte smutsig om fingrarna smile Det kanske är samma människor som tycker det är besvärande jobbigt att tanka 5 gånger i stället för 4 gånger i månaden....för det är ju trots allt ganska jobbigt att behöva kliva ur bilen den där extra gången.

Självklart är det ju upp till var och en hur man vill göra, men jag vill iaf spara pengar samtidigt som jag får en roligare motorkaraktär och mer effekt smile

Hur tänker du nu? Högre oktantal ja, men etanolen har lägre energiinnehåll så på en vanlig bil är det ändå lämpligast att jämföra med 95 oktan. Är ju bara om du kör en hårdare trimmad motor som du har nytta av att gå upp till högre oktantal för att det inte ska spika. Men det har ju även gjorts en hel del tester på bilar med lite mer effektstarka motorer som visar att milkostnaden är ungefär densamma för 95 och 98 oktan då bilens styrenhet ändrar tändkurvan för en effektivare förbränning vilket leder till lägre förbrukning med det högoktaniga bränslet, tyvärr hjälper det ju inte att etanolen har ett högre oktantal på den punkten då det också har lägre energiinnehåll vilket gör att man tvingas tillsätta mer bränsle så att jämföra med 98 eller v-power är lite onödigt då det mest tankas 95 men som jag tidigare sa så är det ju fortfarande ekonomisk vinst på att köra på etanol då prisskillnaden är större än förbrukningsskillnaden. Där det kan vara så att det inte blir någon vinst alls efter ökade servicekostnader är på etanolbilar utan turbo då de inte drar någon nytta alls av det högre oktantalet utan kan faktiskt ofta bli något slöare med e85 i tanken plus att förbrukningen stiger yttligare och de högre servicekostnaderna med dyrare tändstift som det i regel är till etanolbilar och tätare oljebyten. Men vad det gäller turbobilar som körs på etanol så är det ju fortfarande en ekonomisk vinst även om man nu behöver åka till macken någon gång extra smile

Sedan skulle ju förbrukningen på 95 oktan vara marginellt lägre om de inte vore 5% etanol i den också men det är en så liten skillnad det skulle bli så att det inte skulle vara märkbart knappt, inget man skulle tänka på om man inte fokuserade på det iaf.

Dessa "idioter" som lämnar in bilen för oljebyte kanske gör det pga de vill ha stämplad bok, de kanske inte ids eller kan byta olja då de inte har någon stans att hålla till, har verktyg eller helt enkelt inte kan själva proceduren även om den är löjligt simpel kan man tycka. Finns ju även de som lämnar bort bilen över dagen för ett oljebyte medans de själva är på jobbet. Är extremt mycket folk som lämnar in sina bilar för bara oljebyten på verkstad då en seriös verkstad nästan alltid gör en snabb besiktning av bilen också (kollar styrleder, bromsar, bussningar etc) samtidigt och meddelar kunden om det är något annat som skulle behöva bytas snart smile Finns även många mekaniker som lämnar in sina bilar för enbart oljebyten, trots att de är fullt kapabla att göra det själva. När jag jobbade på verkstad brukade jag och några andra kollegor också fylla i någon liter spolarvätska ifall lampan för låg nivå lös så att inga lampor skulle lysa när kunden sedan hämtade bilen då det ger ett trevligt intryck och man för nöjda kunder så.

Att sedan etanolen brukar kunna ha en tendens att kladda igen spridare för att "idioter" inte tankar bensin med jämna mellanrum och tvingas till att uppsöka verkstad för att få spridarna ultraljudstvättade är ju också en kostnadsökning som man kan riskera. Etanolbilarna gillar ju inte heller att stå stilla under längre tider då det blir slam i tanken och filter och spridare kan sätta igen.

Jag gillar ju iofs etanol, trevligt bränsle med hög gräns för spikning men blir dyrare när man ska trimma då större spridare behövs, inte alla pumpar som gillar etanol men klart ett bra recept för en snabb effekthöjning utan att riskera ras. Bensin och etanol står ungefär likvärdigt i mina ögon om hur jag tycker om dem, båda har sina för och nackdelar men det höga oktantalet är riktigt fint med etanol om man ska ha hög effekt! Och det är ju billigare milkostnad som sagt öven om den är marginell för medelsvensson som behöver lämna in för service oftare.

961 Inlägg
10 september 2012
cheffer skrev:
Echonator skrev:
MrEricsson skrev:
precis lönar sig inte äns med riktiga etanol bilarna heller förutom lägre årsskatt.
på Flexifuel bilarna dricker de cirka 30% mer soppa än etanol minskar ungefär 20 mil per tank. cirka
så tanka för 4-5 kr mer per liter och man slipper tanka 2 gånger per vecka är ju stortsett  +-0 bara istället för och tanka 2 gånger blire 1

Inte lönar sig? Jag vet inte hur din världsbild ser ut, men går jag 2kr mindre back per liter så är det en besparing på 4000kr/år kontra om jag kört på bf95. Det anser iaf jag vara att löna sig.

Skulle jag köra på bf98 eller V-power så blir det ju ännu mer besparing. Iom att E85 har 104 oktan så känns det ju dumt att jämföra med bf95...då känns ju den lite mer högoktaniga soppan mer relevant att jämföra med.

Men om vi nu jämför med Bf95 eftersom att det är vad folk tankar överlag så måste E85 upp i 12:64 kr/l och Bf95 vara oförändrat på 15:80 för att det skall bli dött lopp mellan de olika bränslena.

Sen visst det tillkommer ju tätare serviceintervall, men jag servar alla bilar jag äger var 1000:e mil eller tidigare oavsett om de går på bensin eller E85. Men jag kan ju förstå idioterna som envisas med att lämna in bilen på firma för att byta olja och filter....då kostar det, men då blir man ju å andra sidan inte smutsig om fingrarna smile Det kanske är samma människor som tycker det är besvärande jobbigt att tanka 5 gånger i stället för 4 gånger i månaden....för det är ju trots allt ganska jobbigt att behöva kliva ur bilen den där extra gången.

Självklart är det ju upp till var och en hur man vill göra, men jag vill iaf spara pengar samtidigt som jag får en roligare motorkaraktär och mer effekt smile

Hur tänker du nu? Högre oktantal ja, men etanolen har lägre energiinnehåll så på en vanlig bil är det ändå lämpligast att jämföra med 95 oktan. Är ju bara om du kör en hårdare trimmad motor som du har nytta av att gå upp till högre oktantal för att det inte ska spika. Men det har ju även gjorts en hel del tester på bilar med lite mer effektstarka motorer som visar att milkostnaden är ungefär densamma för 95 och 98 oktan då bilens styrenhet ändrar tändkurvan för en effektivare förbränning vilket leder till lägre förbrukning med det högoktaniga bränslet, tyvärr hjälper det ju inte att etanolen har ett högre oktantal på den punkten då det också har lägre energiinnehåll vilket gör att man tvingas tillsätta mer bränsle så att jämföra med 98 eller v-power är lite onödigt då det mest tankas 95 men som jag tidigare sa så är det ju fortfarande ekonomisk vinst på att köra på etanol då prisskillnaden är större än förbrukningsskillnaden. Där det kan vara så att det inte blir någon vinst alls efter ökade servicekostnader är på etanolbilar utan turbo då de inte drar någon nytta alls av det högre oktantalet utan kan faktiskt ofta bli något slöare med e85 i tanken plus att förbrukningen stiger yttligare och de högre servicekostnaderna med dyrare tändstift som det i regel är till etanolbilar och tätare oljebyten. Men vad det gäller turbobilar som körs på etanol så är det ju fortfarande en ekonomisk vinst även om man nu behöver åka till macken någon gång extra smile

Sedan skulle ju förbrukningen på 95 oktan vara marginellt lägre om de inte vore 5% etanol i den också men det är en så liten skillnad det skulle bli så att det inte skulle vara märkbart knappt, inget man skulle tänka på om man inte fokuserade på det iaf.

Dessa "idioter" som lämnar in bilen för oljebyte kanske gör det pga de vill ha stämplad bok, de kanske inte ids eller kan byta olja då de inte har någon stans att hålla till, har verktyg eller helt enkelt inte kan själva proceduren även om den är löjligt simpel kan man tycka. Finns ju även de som lämnar bort bilen över dagen för ett oljebyte medans de själva är på jobbet. Är extremt mycket folk som lämnar in sina bilar för bara oljebyten på verkstad då en seriös verkstad nästan alltid gör en snabb besiktning av bilen också (kollar styrleder, bromsar, bussningar etc) samtidigt och meddelar kunden om det är något annat som skulle behöva bytas snart smile Finns även många mekaniker som lämnar in sina bilar för enbart oljebyten, trots att de är fullt kapabla att göra det själva. När jag jobbade på verkstad brukade jag och några andra kollegor också fylla i någon liter spolarvätska ifall lampan för låg nivå lös så att inga lampor skulle lysa när kunden sedan hämtade bilen då det ger ett trevligt intryck och man för nöjda kunder så.

Att sedan etanolen brukar kunna ha en tendens att kladda igen spridare för att "idioter" inte tankar bensin med jämna mellanrum och tvingas till att uppsöka verkstad för att få spridarna ultraljudstvättade är ju också en kostnadsökning som man kan riskera. Etanolbilarna gillar ju inte heller att stå stilla under längre tider då det blir slam i tanken och filter och spridare kan sätta igen.

Jag gillar ju iofs etanol, trevligt bränsle med hög gräns för spikning men blir dyrare när man ska trimma då större spridare behövs, inte alla pumpar som gillar etanol men klart ett bra recept för en snabb effekthöjning utan att riskera ras. Bensin och etanol står ungefär likvärdigt i mina ögon om hur jag tycker om dem, båda har sina för och nackdelar men det höga oktantalet är riktigt fint med etanol om man ska ha hög effekt! Och det är ju billigare milkostnad som sagt öven om den är marginell för medelsvensson som behöver lämna in för service oftare.

väldigt välskrivet, lärorikt och kan inte annat än att hålla med, 5 stjärnor för ett riktigt bra inlägg smile

-danskt ordspråk

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
10 september 2012
Det högre oktantalet gör att jag kan ställa tändningen vassare, upp till 40 grader vassare i mellanregistret. Detta i sin tur medför en effektökning på 17hk vid första mätningen efter en ren skrivbordsmappning.

Dessutom har jag fått ner max vrid till 2500 rpm ist för vid 4300rpm på bensin.

I mångt och mycket har du rätt, men du har fel i hur oktantalet påverkar förbrukningen. Men häller man högoktanig soppa i en bil som är mappad för 95 oktan eller lägre så händer ju självklart ingenting. Jag antar bara att man anpassar sin mjukvara om man kör på E85 och då kommer man ha en effektökning, och extra mycket om man kan överkladda sin motor.

Klegget har heller inte existerat på bra länge nu sedan man sänkte halten färgämne i soppa och fick bukt med sulfidinnehållet som en del leverantörer hade för höga halter av.

För att återgå lite till ämnet:

Bf95: 15:80
Bf98: 16:24
Diesel: 15:20
E85: 10:94

Detta i Filipstad, men har inte varit förbi den obemannade Tanka-macken.

Edit: För att förtydliga så håller jag med dig i det mesta!
Senast redigerat av Echonator (10 september 2012)

1 422 Inlägg
10 september 2012
Echonator skrev:
Det högre oktantalet gör att jag kan ställa tändningen vassare, upp till 40 grader vassare i mellanregistret. Detta i sin tur medför en effektökning på 17hk vid första mätningen efter en ren skrivbordsmappning.

Dessutom har jag fått ner max vrid till 2500 rpm ist för vid 4300rpm på bensin.

I mångt och mycket har du rätt, men du har fel i hur oktantalet påverkar förbrukningen. Men häller man högoktanig soppa i en bil som är mappad för 95 oktan eller lägre så händer ju självklart ingenting. Jag antar bara att man anpassar sin mjukvara om man kör på E85 och då kommer man ha en effektökning, och extra mycket om man kan överkladda sin motor.

Klegget har heller inte existerat på bra länge nu sedan man sänkte halten färgämne i soppa och fick bukt med sulfidinnehållet som en del leverantörer hade för höga halter av.

För att återgå lite till ämnet:

Bf98: 16:24
Diesel: 15:20
E85: 10:94

Detta i Filipstad, men har inte varit förbi den obemannade Tanka-macken.

Edit: För att förtydliga så håller jag med dig i det mesta!

Måste tyvärr rätta dig igen. Att du kan ställa tändningen hårdare gäller ju dig med turbobil och medför att du kan köra med vassare tändning och bibehållet laddtryck eller till och med ökat ladd utan att riskera spikningar. En modern sugmotorbil med ca 9-10:1 i komp vilket är rätt normalt på dessa lite svagare miljöbilar, ibland även lägre komp lider ju av att de inte kommer upp till spikningsgränsen med 95 oktan och därmed inte kan hämta något mer med bara högre oktantal i bränslet. Du kan ställa om tändningen och tjäna effekt på det men det blir samma effekt oavsett oktantal så vida inte trycket i motorn överstiger bränslets spikningsgräns och kör man då med etanol som har lägre energiinnehåll så kommer man ut på andra sidan med lägre effekt. Att du ställer om din tändning hela 40 grader på en originalmotor låter väldigt mycket, 40% vassare än tidigare kan jag se men 40 grader åt vilket håll då? Och det du säger om det bygger ju fortfarande på att du kan pressa förbi spikningsgränsen på en överladdad motor och ställa tändningen så du kan få högre laddtryck tidigare utan att riskera knack, tack vare etanolens höga oktantal men vad det gäller energiinehållet så ligger du sämre till ändå, kör på VP racing bränsle på 104 oktan så kommer du ha en högre effekt utan att behöva tillsätta det extra mängden bränsle då energiinnehållet är högre också.

Jag ser inte hur jag har fel i hur oktantalet förändrar förbrukning? En modern motorstyrenhet, eller ja, även äldre med knacksensorer och som ställer om sig själva kan påverka bränsleförbrukningen genom att känna av om motorn spikar på bränslet som den går på utan att koppla in en separat dator och ändra parametrar, även om det görs i mindre utsträckning, spikar det inte så höjs tändningen och en högre verkningsgrad kan nås (högre effekt) utan att tillsätta mer bränsle och då tjänar man på att köra mer högoktanigt i en hårdare trimmad motor. Så bilen anpassar faktiskt sig själv om man häller i högoktanig soppa, det är därför det sitter knacksensorer på bilar och du kan t ex köra en bmw m3 på 95 oktan fast än att den har så hög kompression att spikningsgränsen har passerats så då ställer den själv om tändningen för att klara av att köras på sämre bränsle och som pris får man betala med högre förbrukning. Om vi säger att du har en bmw 318 med 115hk och 9,7:1 i komp (relativt låg trimningsgrad, aktuellt exempel för svenssonbil) och mappar om den specifikt för e85 så kommer du inte att nå en högre effekt med den standardmotorn än om du optimerar den för 96 oktan för att du aldrig når spikningsgränsen med förbränningsrummen och kompressionen i den motorn. Väljer 96 då den inte innehåller någon etanol alls smile Om något så kommer du ha en något högre effekt och verkningsgrad med bensinen då du har det högre energiinnehållet. Väljer du istället att optimera din turbobil för e85 så kan du höja laddtrycket mer utan att det spikar och ställa en agressivare tändning så du kan få tidigare laddtryck och bättre gång utan att det spikar på grund av etanolen klarar av det högre förbränningstrycket innan det självantänder vilket det annars hade gjort med 95oktan. Så just vad som gäller för din bil är inte aktuellt för alla smile Vet att jag läste om ett test mellan ford, volvo och saab för ett tag sedan där de testade bilarna både på etanol och bensin, den enda som tjänade på etanolen rent effektmässigt var saaben (turbomotor), de andra fick sämre accelerationstider och bränsleförbrukningen gick nästan jämnt upp med vad man sparar in per liter även om det var en liten vinst för alla.

Kom inte och säg att klegget inte existerar längre då jag fram tills oktober ifjol arbetade på en saab verkstad (aukt för flera andra märken också men främst saab med biofuel som är aktuellt här) och vi rengjorde ett par omgångar med spridare varje vecka som kleggat igen, och det beror faktiskt till stor del på sockerhalten i etanolen också. Det är inte borta och bästa sättet att avhjälpa det är att tanka bensin emellanåt för då slipper man det smile Det händer än idag också så inget problem som är bortblåst. Vet om det då jag själv gjort det på ett antal bilar wink

Men jag håller med dig i att etanol är ett billigare bränsle och servar man bilen själv och så blir det ett klart billigare bilägande också, samtidigt som man får lite extra effekt på köpet om man har en lite mer spännande motor än t ex volvos 1.8f som är allt annat än rolig tongue Oavsett bränsle.

Aja, till ämnet igen så är ju iaf soppan på tok för dyr! Även etanolen (som jag inte fattar kan klassas som miljöbränsle då framställningen tär på miljön som satan, men miljömupparna tänker ju ofta inte längre än näsan räcker) tongue

Elektriker
718 Inlägg
10 september 2012
Haha jag ljuger om jag säger att jag orkar läse hela inlägget. Men inledningen såg lovande ut;) Ni kanske får göra en egen tråd?tongue

Som att kasta vatten i sjön.

961 Inlägg
10 september 2012
en Echonator, cheffer tråd, ni lär ju fylla den snabbt iaf lol

-danskt ordspråk

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
10 september 2012
cheffer skrev:
.....en hel del vettig text....

Jo visst kan många dra viss nytta, men jag har för mig att min tex inte kan dra nytta av 98 oktan som standard?

Hur som haver, jag har fått upp min 11% i effekt och flyttat ner vridet i registret samtidigt som det blir billigare. Verkningsgraden måste du räkna på det teoretiska energiinnehållet kontra vad du får ut vid förbränning i motorn. Det är därför diesel har bäst verkningsgrad följt av etanol och sedan bensin i fallande ordning. Detta har alltså ingenting med energitätheten att göra smile

Nåväl vi har nog mycket att diskutera big_smile

Uppdaterade priser från OKQ8 i Filipstad idag:

Diesel: 15:21
E85: 10:95
Senast redigerat av Echonator (10 september 2012)

1 433 Inlägg
11 september 2012
Jag har fixat mig en del sol Vti 160 och hoppas på att komma undan billigt på somrarna :p

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
18 oktober 2012
E85 nere i 10:26 nu! Är det kanske en sänkning inför en stundande höjning iom E75 nu till vintern?

175 Inlägg
24 oktober 2012
13.99 Linköping

3 235 Inlägg
24 oktober 2012
Jag blir ganska så irriterad över folk som tycker bensinen har blivit billig igen. För det har den inte...
Vad kommer hända nästa sommar? priset kommer kanske upp mot 18 kr litern, och sen sjuker till 16, och då kommer folk att tänka: nämen 16 kr är ju billigt! Vakna upp!

Sök