2201
Sök

Nytt rekord på bensinpriset 16.03 kr / litern.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 mars 2012
monno skrev:
Ja lite humor är det ju att dom behöver 12mille extra p.g.a Daniel och bäbisen, antar att han kör på nån svindyr proteindrink och ungen har väl guldblöjor;)

Kan förstå att dom får ökade utgifter, men 12 mille?tongue

Men Daniel och bäbisen får dela på 12 miljoner på ett år, då kostar ungen 500.000kr i månaden?
Då är det ju något fel, våran dotter föddes 1 vecka innan "den nya prinsessan". Hon kostar oss 3-4000kr i månaden, ink. 1000kr till sparkontot.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Trucker
2 710 Inlägg
2 mars 2012
15.25kr/L, såg jag i Sthlm igår. Vart ganska glest med bilar vid just den macken.. tongue

Fart missbrukare

782 Inlägg
2 mars 2012
hörde igår på radion att bensinbolagen skulle sänka med 20 öre..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

412 Inlägg
2 mars 2012
14.98 imorse i Vallåkra utanför Helsingborg. Rätt sida 15 kronor nu! För stunden i alla fall...

En häst har en hästkraft! Eller..?!

* Studerande *
563 Inlägg
2 mars 2012
marwin_of_sweden skrev:
monno skrev:
Ja lite humor är det ju att dom behöver 12mille extra p.g.a Daniel och bäbisen, antar att han kör på nån svindyr proteindrink och ungen har väl guldblöjor;)

Kan förstå att dom får ökade utgifter, men 12 mille?tongue

Men Daniel och bäbisen får dela på 12 miljoner på ett år, då kostar ungen 500.000kr i månaden?
Då är det ju något fel, våran dotter föddes 1 vecka innan "den nya prinsessan". Hon kostar oss 3-4000kr i månaden, ink. 1000kr till sparkontot.

Glöm inte att "addera" de slantar som de årligen"pungar ut" för Danne´s & Carl Philip´s respektive högskole/universitets utbildningar .......... tongue

7 120 Inlägg
2 mars 2012
Ljepone skrev:
Glöm inte att "addera" de slantar som de årligen"pungar ut" för Danne´s & Carl Philip´s respektive högskole/universitets utbildningar .......... tongue

Offtopic som fan nu, men att gnälla på kungahuset är bara så fel. De representerar vårt land och drar även in pengar bara genom att finnas.

Jag kan lista andra saker vi lägger ner miljarder på som vi inte får något för..

Men skitsamma, tillbaka till bensinpriset.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
2 mars 2012
"Nyhet

Bensinpriset är redan över 15 kronor per liter men oron för brist på olja gör att priset väntas stiga ytterligare fram till sommaren.

Priset på råolja är en av anledningarna till att bensinpriset nu har nått över 15 kronor per liter. Att priset nu väntas öka ännu mer beror på rädslan för att det kommer råda brist på olja. Iran är en viktig faktor och även om risken anses låg att de ska anfallas tror analytiker att råoljepriset kan fördubblas om det inträffar.

– Det är ännu ingen brist på olja, men många är rädda för att det ska bli det. En del länder, bland annat Kina, har därför börjat hamstra olja och drivit på priserna, säger Thina Saltvedt, oljeanalytiker på Nordea till Dagens Nyheter.

Saudiarabien har dock lovat att öka sin produktion om det behövs."

kinas fel ?!?!

3 125 Inlägg
2 mars 2012
CHEEVA skrev:
"Nyhet

Bensinpriset är redan över 15 kronor per liter men oron för brist på olja gör att priset väntas stiga ytterligare fram till sommaren.

Priset på råolja är en av anledningarna till att bensinpriset nu har nått över 15 kronor per liter. Att priset nu väntas öka ännu mer beror på rädslan för att det kommer råda brist på olja. Iran är en viktig faktor och även om risken anses låg att de ska anfallas tror analytiker att råoljepriset kan fördubblas om det inträffar.

– Det är ännu ingen brist på olja, men många är rädda för att det ska bli det. En del länder, bland annat Kina, har därför börjat hamstra olja och drivit på priserna, säger Thina Saltvedt, oljeanalytiker på Nordea till Dagens Nyheter.

kinas fel ?!?!

Det är inte Kinesernas "fel" att de vill ha samma levnadsstandard som oss och den dagen det finns lika många bilar i Kina per capita som det finns i Sverige kommer oljan bli rejält dyr.

1 327 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
Uppdaterar högsta priset till 15.29 kr / litern för 95 oktan.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
2 mars 2012
viccoA skrev:
CHEEVA skrev:
"Nyhet

kinas fel ?!?!

Det är inte Kinesernas "fel" att de vill ha samma levnadsstandard som oss och den dagen det finns lika många bilar i Kina per capita som det finns i Sverige kommer oljan bli rejält dyr.

nej men de har nog en del i det höga oljepriset ... tycker det är konstigt att vid alla dessa "miljömöten" så är det alltid kina som bromsar då de inte vill göra något för att lösa de problem vi har i världen

749 Inlägg
2 mars 2012
Gengas är ju ett billigt allternativ, men inte speciellt miljövänligt och det kan va farligt att hantera aggregaten.
Har du egen skog så har du ju i princip gratis bränsle, det är driftsäkert också.
Gengas användes under andra världskriget då det var bränslebrist.
Går nog montera gengas på alla bilar innan 1988.

Hade alla kört med gengas så hade ingen köpt bensin, men ur miljösynpunkt är det förmodligen ännu värre så då kanske de hade sänkt priserna på bensin till humana nivåer.
Men mer troligt är kanske att de hade lagt en enorm skatt på det, som det brukar göras då det upptäcks att "Svensson" kan göra något gratis.
Eller stiftas nån lag som gör det svårt eller olönsamt att använda det.

De största utsäppen av koldioxid orsakas inte alls av bilar utan bilar bidrar med en mycket liten del.
Utsläppen orsakas allra främst av eldning av stenkol.
I hela värden finns det kolkraft som eldas med stenkol som bryts ur berg.
Eldning av stenkol är absolut det största miljöhotet för planeten.

Kolkraftverken tjänar enorma pengar och lägger stora summor på att förespråka stenkol och tysta ner biverkningarna (som är enorma) så att de kan fortsätta elda med det.
De verkar va mycket effektiva med det.

Dessutom är det väldigt farligt för människor, det är mycket cancerframkallande, orsakar missfall, skador på ofödda barn mm, och allt detta sprids i luften över hela planeten utan att det märks. "Det är rena råttgiftet".
Alla känner säkert någon som har blivit drabbad av cancer, det är ju mkt vanligt och jag tror att stenkol kan vara en av orsakerna.

Sverige lägger ju ner kärnkraftverk och köper hellre el ifrån Tyskland som bryter kol och eldar för fullt med stenkol.
Den största energikällan i Tyskland är förmodligen Kolkraftverk.
Ofta ligger vindarna så att avfallet ifrån eldningen regnar ner rakt över Sverige.
Bättre ur miljösynpunkt och hälsosynpunkt borde vara att bojkotta användning av stenkol.

Vi använder ju inte ånglok, ångmaskiner eller ångbåtar som eldades med stenkol längre eftersom det är miljöskadligt och hälsofarligt, men det verkar som det är helt okej att elda på hur mycket man vill med det i ett kolkraftverk.
Om strömmen som driver ellok framställs med kol så skulle man ju lika gärna kunna använda ånglok, miljöpåverkningarna borde ju bli lika dåliga.

Rent personligt tror jag att bensinmomsen pga miljöpåverkan bara är rent svepskäl för att få in skattepengar, pengarna lär ju inte användas för att förbättra miljön ändå.
De hade ju kunnat användas för att förbättra miljön genom att allt skänks till forskning om alternativa miljövänliga bränslen.
Senast redigerat av Bjornn (2 mars 2012)

2 182 Inlägg
2 mars 2012
Lyckas jag alltid tanka när bensinen kostar under 15kr? 14:88 på Q-star idag, 14:78 förra veckan.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

613 Inlägg
2 mars 2012
marwin_of_sweden skrev:
Nu måste dom nog höja priset lite.
Kunga familjen har gått ut med att dom vill ha mer pengar.
Istället för de 386 miljoner skatte pengar dom får nu varje år så vill dom ha en höjning till 398 miljoner skatte pengar om året.
Motiveringen: Familjen har blivit större.

Är de ett jävla skämt?!
Dom behöver inte betala någonting själva? Dom borde klara sig på 30k var i fick pengar varje månad tycker jag!

plus att kungen har massor av gårdar och gods som drar in sjuka summor varje år OCH han slipper skatta för de pengarna

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
2 mars 2012
medan det diskutteras om bensinpriset, bensinpriset går upp dag per dag......
De som anser att det är ok med priset nu kan skicka lite pengar till mig som jag anser är dyrare än vad som skulle kosta,eller vad min lön säger till!
Senast redigerat av gps18 (2 mars 2012)

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

613 Inlägg
2 mars 2012
Bjornn skrev:
Gengas är ju ett billigt allternativ, men inte speciellt miljövänligt och det kan va farligt att hantera aggregaten.
Har du egen skog så har du ju i princip gratis bränsle, det är driftsäkert också.
Gengas användes under andra världskriget då det var bränslebrist.
Går nog montera gengas på alla bilar innan 1988.

Hade alla kört med gengas så hade ingen köpt bensin, men ur miljösynpunkt är det förmodligen ännu värre så då kanske de hade sänkt priserna på bensin till humana nivåer.
Men mer troligt är kanske att de hade lagt en enorm skatt på det, som det brukar göras då det upptäcks att "Svensson" kan göra något gratis.
Eller stiftas nån lag som gör det svårt eller olönsamt att använda det.

De största utsäppen av koldioxid orsakas inte alls av bilar utan bilar bidrar med en mycket liten del.
Utsläppen orsakas allra främst av eldning av stenkol.
I hela värden finns det kolkraft som eldas med stenkol som bryts ur berg.
Eldning av stenkol är absolut det största miljöhotet för planeten.

Kolkraftverken tjänar enorma pengar och lägger stora summor på att förespråka stenkol och tysta ner biverkningarna (som är enorma) så att de kan fortsätta elda med det.
De verkar va mycket effektiva med det.

Dessutom är det väldigt farligt för människor, det är mycket cancerframkallande, orsakar missfall, skador på ofödda barn mm, och allt detta sprids i luften över hela planeten utan att det märks. "Det är rena råttgiftet".
Alla känner säkert någon som har blivit drabbad av cancer, det är ju mkt vanligt och jag tror att stenkol kan vara en av orsakerna.

Sverige lägger ju ner kärnkraftverk och köper hellre el ifrån Tyskland som bryter kol och eldar för fullt med stenkol.
Den största energikällan i Tyskland är förmodligen Kolkraftverk.
Ofta ligger vindarna så att avfallet ifrån eldningen regnar ner rakt över Sverige.
Bättre ur miljösynpunkt och hälsosynpunkt borde vara att bojkotta användning av stenkol.

Vi använder ju inte ånglok, ångmaskiner eller ångbåtar som eldades med stenkol längre eftersom det är miljöskadligt och hälsofarligt, men det verkar som det är helt okej att elda på hur mycket man vill med det i ett kolkraftverk.
Om strömmen som driver ellok framställs med kol så skulle man ju lika gärna kunna använda ånglok, miljöpåverkningarna borde ju bli lika dåliga.

måste vara en bil innan 1975 då kom avgaskrav läste om en kille i land som körde gengas han fick leta upp en 142 från 72 och laga upp heal bilen men sen kör han på under 2kr milen

Vägpilot
93 Inlägg
2 mars 2012
gps18 skrev:
medan det diskutteras om bensinpriset, bensinpriset går upp dag per dag......

Tyckte inte det var så farligt idag: http://jet.se/prices/ (Nästan 14,90)
Men fan vad det hade känts om jag pendlade med bilen... lol
Senast redigerat av Smithy (2 mars 2012)

9-3 Driver

Dumpersförare.
970 Inlägg
2 mars 2012
Fipo skrev:
opelcoffe skrev:
monno skrev:

(OBS Ironi.)

Ja jag drabbas då inte av höjda bensinpriser, jag tankar ändå alltid bara för en hundring smile

(Inte lika mkt ironi)
Funderar mest varför man inte ska tanka fullt? Vist att du sparar lite bränsle på lättare bil, men måste ju ändå va bättre å tanka full tank, soppan blir ju dyrare för varje gång man tankar, ju mer sällan man tankar ju bättre, lr?wink

jag tankar bara det jag behöver för veckan till jobb. alla är inte gjorda av pengar. familjen är viktigare än bensin. men visst tjänar man på att tanka fullt men som sagt tankar jag bara för det som behövs

Idag tankar jag alltid fulltank pga det känns som att man inte gör annat än tankar när man slänger in en 100lapp var dag. Sen är jag alltid på obemannade stationer, alltid några ören som skiljer.

Att slänga i en hundring är inte lönt. finns ju de som gör det.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 mars 2012
opelcoffe skrev:

Ja jag är en av dom. Jag gör det för jag vet inte när vi har pengar igen eller hur mycket och då har jag inte råd att "låsa" 800kr på bensin i tanken, pengar som efter två-tre dagar kanske hade behövts för att köpa bröd och smör så att ungarna får frukost om dagarna...

Så ja, "det finns ju de som gör det"......

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
2 mars 2012
TBOC_Razor skrev:
opelcoffe skrev:

Ja jag är en av dom. Jag gör det för jag vet inte när vi har pengar igen eller hur mycket och då har jag inte råd att "låsa" 800kr på bensin i tanken, pengar som efter två-tre dagar kanske hade behövts för att köpa bröd och smör så att ungarna får frukost om dagarna...

Så ja, "det finns ju de som gör det"......

Rätt TBOC! Även om det kan hända att "några" har råd, det ska inte betyda att de övriga ska bli trampade!
SÅ fungerar ett friskt samhälle!
Som skrev tidigare, "de" som har råd o tror att det är ok med det nuvarande bensinpriset, kan gärna betala en del av bensinkostnader till "dem" som har inte råd, eller är vettiga att förstå att priset är högt!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Dumpersförare.
970 Inlägg
2 mars 2012
monno skrev:
opelcoffe skrev:
monno skrev:

(OBS Ironi.)

Ja jag drabbas då inte av höjda bensinpriser, jag tankar ändå alltid bara för en hundring smile

(Inte lika mkt ironi)
Funderar mest varför man inte ska tanka fullt? Vist att du sparar lite bränsle på lättare bil, men måste ju ändå va bättre å tanka full tank, soppan blir ju dyrare för varje gång man tankar, ju mer sällan man tankar ju bättre, lr?wink

jag tankar bara det jag behöver för veckan till jobb. alla är inte gjorda av pengar. familjen är viktigare än bensin. men visst tjänar man på att tanka fullt men som sagt tankar jag bara för det som behövs

Vadå gjord av pengar? Får du lön varje vecka eller?

Om du tankar fullt varannan vecka eller det du behöver varje vecka är väl fullständigt skitsamma ekonomiskt?
Att man kanske måste göra det i slutet av månaden kan jag förstå, vissa kan ha väldigt lite kvar då. Men att man på något vis skulle tjäna på att inte tanka fullt förstår jag inte?

P.S Nu när jag vräkt ur mig detta inser jag att du kanske inte kör så mkt bil per månad? Men som sagt, att betala 800kr en gång i månaden eller 200kr 4ggr i månaden spelar ju liksom ingen roll?

Jag kör 80 mil i veckan till jobb. och med den bilen jag har så kör jag som en gammal gubbe för att få den att dricka så lite som möjligt. jag kanske är snål men att fylla tanken nej. ungefär nästan 70 liter går åt. har en del räkningar så jag snålar för det..men skitsamma om  jag tankar fullt eller halv tank. det är ändå detta jävla priset många av oss är trötta på.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

Sök