Laga skuren motor?

Dannemannen
29 april 2011 · 32 Inlägg

Hej,

Är ganska grön vad gäller att mecka bilar, men vill gärna lära mig och har nu en liten VW Lupo där motorn skurit.

Har sökt en hel del och motorbyte är tydligen det enklaste, men eftersom jag mest vill lära mig så undrar jag om det vore ett för stort första projekt att montera isär motorn själv istället och byta kolvarna (som jag gissar är de som gått)?

Ja, ni ser, jag är grön och på preliminärstadiet, men det är inte hela världen om jag inte får igång bilen därefter - kan ju alltid byta motorn sedan menar jag smile

opela VD Hammar
29 april 2011 · 613 Inlägg

Allt som är lärorikt är bra.
va bara noga med att märka upp allt som de ska vara innan du börjar riva för mycket.

Körpå smile

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Dannemannen
29 april 2011 · 32 Inlägg

Tack för uppmuntran smile Japp, fota, märka och anteckna som en jädrans kronofogdsutmätare får det bli wink

Men hur avgränsad brukar skadorna av en skuren motor vara? "Räcker" det med att byta kolvarna och rengöra blocket från ev. metallspån, eller är det ofta även skador på själva blocket?

G-sson
29 april 2011 · 612 Inlägg

Det finns MÅNGA saker som kan skära i en normal bilmotor, och hur stora skador det blir beror bl.a. på orsaken till att det hände. Kolvarna är en sak, sedan har man kamaxelns lager, vevaxelns, vevstakarnas och så vidare... och kolvarna är väl inte det första jag skulle misstänka i såna motorer.

Det enda rätta är att obducera motorn systematiskt, se till att ha koll på exakt hur allt suttit (lägg upp saker i rätt ordning, delar från plats A läggs i burk/påse A, fotografera varje moment så du har facit att titta på när det ska ihop igen...), och sedan avgöra om det är lönt att lägga några pengar på den när man vet vad som blivit skadat.

mats757
29 april 2011 · 915 Inlägg

Det är väldigt noga att montera överfallen till lager rätt, Alltså inte blanda ihop dom, sam inte vända dom åt fel håll.
Enligt VW kan man inte ens byta lager själv, det ska tydligen vara någon stor rigg för att montera vevaxeln och dra överfallen. Så moment till överfall går inte att få tag på.......
Men lager går att köpa.... Hummm

Det är vanligt att kamaxeln skär på dom där. man måste då byta ventilkåpa som kamaxeln är lagrad i.
Se till att vevhusventilationen är ombygd. Det är den som orsakar problemet.

Kolvarna är det nog inga fel på. Och en beg motor hittar du troligtvis inte, efter som att dom går åt som smör i solsken.

Mats

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
29 april 2011 · 1 594 Inlägg

mats757 skrev:
Enligt VW kan man inte ens byta lager själv, det ska tydligen vara någon stor rigg för att montera vevaxeln och dra överfallen. Så moment till överfall går inte att få tag på.......
Men lager går att köpa.... Hummm
Mats

Kan tänka mig att block med överfall är förspänt och då får du helt enkelt inte ihop det utan den riggen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
kenth66
29 april 2011 · 1 212 Inlägg

lupo=bildelsbasen, volvo B20=lära sig från grunden. med lärdom kommer kunskapen...

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Dannemannen
29 april 2011 · 32 Inlägg

Tack för alla råd!

Verkar dock som om en lite mer realistisk ide vore att försöka byta motorn på egen hand efter vad ni säger? Jag kommer ju lära mig en hel del av det med, gissar jag smile

För det behöver jag en motorlyft (runt 250 kr på biltema som hängs i taket), men undrar lite över vad motorn kan väga? Har sökt en del och fått en uppskattning på runt 100 kg, fast det beror ju på hur mycket som ska lyftas ut eller? Man kan ju ta med eller utan växellådan, men vilket är enklast?

kenth66
29 april 2011 · 1 212 Inlägg

försök att låna en: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … n-2000-kg/
det borde finnas en i din närhet, dessa används inte dagligen.

lyft ut hela paketet motor och låda... fota och dokumentera allt:)

ps motor lyft från taket kan gå, men det ger dig bara en massa svordommar och onödig tid. så sök på garaget.org för hjälp i din närhet.... vet att du kommer att lyckas och lära dig nått nytt.

mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Dannemannen
30 april 2011 · 32 Inlägg

Ja, den ser onekligen smidigare ut. Tittade på en sån förut (från jula förvisso) men förstår inte riktigt hur man höjer/sänker motorn med den. Står ju att den har hydralik, men är det bara för nån stötdämpning (så att armen inte knäcks)?

Försöker även hitta en bra guide - gärna med bilder då jag gillar ögongodis wink - för både renovering av motor (alternativ 1) och byte av motor (alternativ 2) för att vara lite förberedd på vad som komma skall.

Hittade denna: http://hem.passagen.se/rjs_tuning/projektorido2007.htm
...men skulle gärna höra om ni hade andra tips.

Blir nog f.ö. så att jag börjar med att försöka mecka med motorn, och skulle det gå åt skogen (troligtvis) så blir det motorbyte. Dubbelt nöje alltså wink

kenth66
30 april 2011 · 1 212 Inlägg

det är en domkraft, fast i större format.. :http://www.youtube.com/watch?v=9j8P9DeSU7A

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dannemannen
2 maj 2011 · 32 Inlägg

Ah, så funkar den - tack, en video säger mer än tusen ord smile


PRELIMINÄRT TILLVÄGAGÅNGSSÄTT (typ tongue ):

Tänkte gå tillväga nåt sånt här:

1. Tömma oljan.
2. Tömma kylarvätskan.
3. Skruva bort ventilkåpan (toppkåpan).
4. [på nåt sätt lossa kamaxeln - vet ej riktigt hur, se bild nedan]
5. Skruva bort topplocket.

Här är en bild på motorn utan ventilkåpan:
http://img20.imageshack.us/i/20110501029.jpg


KAMAXELN:

Som synes ligger kamaxeln ovanpå topplocket (brukar den inte ligga vid sidan av den?), så den måste ju lossas först.

Hur bär jag mig åt bäst? De gula fästena måste ju bort gissar jag, och även de blå, och sedan lyfter man bort kamaxeln?

Som Mats säger så får jag väl felsöka den innan jag går vidare eftersom det är vanligt att de är de som skär.


TOPPLOCKET:

Och sedan är bara topplocket kvar där man lossar de röda muttrarna?

Har också för mig att man för topplocket måste använda en momentnyckel med ett vist vridmoment åtminstone när man drar åt igen. Stämmer det, eller är det bara sportbilar och så som det är aktuellt i?

Senast redigerat av Dannemannen (2 maj 2011)

Euroman
2 maj 2011 · 493 Inlägg

stämmer man drar med moment när man drar ihop det sen för att man inte ska dra sönder något och att det skall bli helt tätt och jämt åtdraget. smile

kommer inte ihåg vilka moment det skall vara i.

Dannemannen
2 maj 2011 · 32 Inlägg

Olika för olika motorer?

Euroman
2 maj 2011 · 493 Inlägg

Dannemannen skrev:
Olika för olika motorer?

det vågar jag inte svara på faktiskt smile

kenth66
2 maj 2011 · 1 212 Inlägg

det är värt pengarna att köpa: http://www.annonsera.se/stockholm-stock … ndbok.html

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Dacia duster "Laureate" (2015)
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
G-sson
2 maj 2011 · 612 Inlägg

Olika moment och olika åtdragningsmetoder för olika skruvar i samma motor, så att det är skillnader mellan helt olika motorer kan väl sägas vara rätt självklart. wink Hur som helst ska alla viktiga saker (lageröverfall, topplock etc.) dras med korrekt moment om man ska kunna räkna med att motorn går använda när man är klar. Det skadar inte att momentdra allt, särskilt inte för en person med måttlig mekvana.

Det ser inte ut som att kammen behöver tas loss från toppen innan toppen lossas från blocket. Om du inte måste ha loss kammen, låt den sitta - blir ett antal viktiga prylar du slipper fundera över när allt ska ihop igen då.

Dannemannen
2 maj 2011 · 32 Inlägg

kenth66 skrev:
det är värt pengarna att köpa: http://www.annonsera.se/stockholm-stock … ndbok.html

Var precis ute på mekonomen och letade efter den, men hittade den inte. Kollade även i Haynes katalog där men det fanns ingen rep.handbok för just Lupon. Nu kan den ha listat endast svenska manualer så den finns kanske på engelska.

Gick även in på skruvat.se för att se om de verkligen hade den - icke. Skickade ett mail så får se vad de säger. Övriga sök har även de kammat noll (ex. på prisjakt och flera bokhandlare).


G-sson skrev:
Olika moment och olika åtdragningsmetoder för olika skruvar i samma motor, så att det är skillnader mellan helt olika motorer kan väl sägas vara rätt självklart.  Hur som helst ska alla viktiga saker (lageröverfall, topplock etc.) dras med korrekt moment om man ska kunna räkna med att motorn går använda när man är klar. Det skadar inte att momentdra allt, särskilt inte för en person med måttlig mekvana.

Ok, behöver alltså en manual för att veta vilka moment som krävs, så jag hoppas jag hittar Haynes bok (ovan). Men sen borde väl den här momentnyckeln funka ok?
http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg … entnyckel/


G-sson skrev:
Det ser inte ut som att kammen behöver tas loss från toppen innan toppen lossas från blocket. Om du inte måste ha loss kammen, låt den sitta - blir ett antal viktiga prylar du slipper fundera över när allt ska ihop igen då.

Ok, men måste inte vänstra änden på kamaxeln lossas från drevet först, eller räcker det alltså med att lossa kamremmen?

Måste jag tömma oljan innan jag tar bort toppen? Den mesta oljan borde väl för länge sen runnit ner i tråget så det känns väl som ett onödigt merarbete, eller har jag fel?

Senast redigerat av Dannemannen (2 maj 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang