Veteranbilsförsäkring

Jernberg BilSystemTeknik-Gymnasiet
29 april 2011 · 184 Inlägg

Hejhej!

Kommer i de närmsta dagarna skriva över min veteranbil på mig själv och vill då även försäkra den på mig själv. Det är en Renault 4cv ferlec -58. Men många verkar ha som krav att bilen bara får köras till och från träffar. Hur gör ni andra veteranbilsägare med försäkring?

Mvh Oskar

Kolla gärna in min Renault 4cv -58 Ferlec, ett av så många exemplar som går att räkna på en hand i Sverige. Lägg en kommentar och dumpa en röst :) Ni får även kika in min projekttråd Golf mk1 --> gti Mvh
BOLIN_
29 april 2011 · 2 763 Inlägg

Kan du inte entusiastförsäkra den Oskar? smile Borde gå och brukar inte kosta så förbannat faktiskt smile

Volvo - For Life
Jernberg BilSystemTeknik-Gymnasiet
29 april 2011 · 184 Inlägg

Går att veteranbilsförsäkra den för 400kr per år på helförsäkring, men då får man bara åka till och från träffar sad Vill ju kunna vara ute och cruisa fina sommarkvällar jag smile

Kolla gärna in min Renault 4cv -58 Ferlec, ett av så många exemplar som går att räkna på en hand i Sverige. Lägg en kommentar och dumpa en röst :) Ni får även kika in min projekttråd Golf mk1 --> gti Mvh
BOLIN_
29 april 2011 · 2 763 Inlägg

Jo jag förstår, men om jag fattat det rätt så är inte veteranbilsförsäkring och entusiastförsäkring samma sak. E-försäkring ska inte kosta särskilt mycket den heller och ska väl gå att köra med va jag hört och läst smile Kolla upp det lite mer smile

Volvo - For Life
killercow
29 april 2011 ·

länsförsäkringar har en entusiastförsäkring om du tänkt bruka bilen. den är då helförsäkrad med vissa undantag och om jag mins rätt så får du enbart använda den under typ sommarhalvåret. kravet är oxå att den måste vara minst 20 år. dom bedömer nog oxå skicket på den. men dom har även utställnings/renoveringsförsäkring.

Folksam har via motorhistoriska riksförbundet. dock inte läst nått om detta

KÅGEBO165
29 april 2011 · 23 Inlägg

Hej

Vad jag vet så har JAG aldrig hört talas om att man Bara får köra T.o.F träffar, utan bara att man inte får ha den som "vardagsbil" T.o.F jobbet, endast någon enstaka gång för att visa upp tex, jag har en veteran försäkring, och vist är det vissa krav men inte det som det du skriver utan all körning skall var "nöjestrippar" så att säga Ett krav brukar vara att man har varit med i någon veteranklubb i ett år, jag kan tillochmed köra på semester med den i utlandet men man måste ha kontakt med försäkringsbolaget om vissa saker.
Kolla in på Motorhistorikernas hem sida där står det mycket om detta

//Janne,   med i NMH kolla denna sida   http://nmh.se/

Jernberg skrev:
Hejhej!

Kommer i de närmsta dagarna skriva över min veteranbil på mig själv och vill då även försäkra den på mig själv. Det är en Renault 4cv ferlec -58. Men många verkar ha som krav att bilen bara får köras till och från träffar. Hur gör ni andra veteranbilsägare med försäkring?

Mvh Oskar

Volvo 164E
Old_Nut Old & Slow
29 april 2011 · 46 Inlägg

Lite om MHRF försäkringen.

http://www.mhrf.se/forsakring

Genuin Oildripper. (O\I/O)
Volkswagen 1/11 Limousine "Old School" (1956)
Jernberg BilSystemTeknik-Gymnasiet
29 april 2011 · 184 Inlägg

Får tacka så mycket för bra svar! smile

Kolla gärna in min Renault 4cv -58 Ferlec, ett av så många exemplar som går att räkna på en hand i Sverige. Lägg en kommentar och dumpa en röst :) Ni får även kika in min projekttråd Golf mk1 --> gti Mvh
lompy
4 september 2013 · 1 Inlägg

Veteranbilsförsäkringar brukar vara något billigare men har lite mer krav - ålder, lägre körsträcka etc. Att köra till och från träffar har jag aldrig stött på hos någon. Vad alla bolag egentligen säger är att bilen inte får användas som bruksbil.

Tappert försök till en liten hemsida.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang