1793
Sök

Lack släppte vid handtvätt

35 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Hej!

Precis köpt mig en söt Mazda 3 och åkte iväg till en GDS handtvätts-plats (K24) och skulle tvätta av den lite.

Var något av stegen där, någon form av kemikalie-tillsatt vatten som man spolade av bilen med.

Stod och körde på baksidan av ena yttre backspegeln, då det var en hel del insektrester och liknande man ville bli av med smile

Det jobbiga var att även lacken släppte lite och drog bort några flagor och småbilar sad Visst jag gick väll på rätt hårt, med munstycket hyffsat tajt mot lacken....

Min fråga är då, vad gör man?

Bilen är helförsäkrad, men ingen chans att det skulle gå på försäkringen, eller?

Finns orginal "täckstift", skulle det funka att fylla i med, hur skulle det se ut?

Värt att lämna in för professionellt omlackerande?

Tacksam för svar...

1 853 Inlägg
9 maj 2011
Körde du högtrycks tvätt eller vanlig slang, typ trägårdslag ?

Det är nog möjligt att ta en om lack av den delen på försäkringen men du har ju självrisken på minst 3000kr i alla fall...

Men är det dörren eller bara backspegeln som måste lackas om ?. Du kanske kan få det gjort själv på firma för under 3000kr om det bara är backspegeln ? (Du kan ju även göra det själv...)

Lättast är att du kollar med ditt försäkringsbolag...

/mvh soyd

35 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
Hmm okok

Jo, det var någon form av högtrycks-variant... Bara backspegeln, inte helt heller, några flagor bara... men störande...

Kan se ifall jag har några bilder på det, annars får jag väll försöka få fram någon...

526 Inlägg
10 maj 2011
tjenare..

Ja om du vill ha min åsikt..

Har jobbat i 9 månader inom billackering och skadereperationer!
När du anmäler de till föräkringsbolaget så kan jag säga att du ska använda väl valda ord.
Hade det varit min bil det var frågan om så hade jag skruvat av den skadade delen " Backspegeln" och sedan åkt in på en lackeringsverkstad och begärt att få prata med lackeraren personligen.
Han kan säkert årdna en bra deal på lacken för en billig peng! slipa ner backspegeln och gör den iordning tills du lämmnar in den så han bara kan grundlackera och sen sätta färg på den! Då klarar du dig garanterat på under 1000 kr! och då är det Absolut ingen ide att dra in försäkringsbolaget i det hela! självrisken är dyrare en va de kostar att laga skadan!!

OBS SNÄLLA KLADDA INTE MED NÅ LACKSIFFT!!! blir att se förjävligt ut!! big_smile

Hoppas ja kunna hjälpa dig // Danne

35 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Hmm, har ju "allrisk / drulle" i försäkringen, kanske kan vara värt att höra efter...

526 Inlägg
12 maj 2011
ja de kan det... men tror du klarar dig på under 1000 kr om du slipar själv smile och de brukar normalt vara självrisken! smile

35 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Hehe, ja självrisken på allrisk är 1000:-, men dom tyckte att det var vagnskada sad

så får se vad jag gör...

Sök