Lustgasfolket - förenen er. Tråden för oss med lustgas

MeepMeep Finraggare
10 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Hej jag heter kameramannen och jag är en missbrukare. Jag missbrukar lustgas i massor och har svårt att hitta någon att prata med om mitt missbruk.

Jag står i rödljusen och sneglar på min engage-knapp, och är sugen, men lyckas ibland stävja mig.

Jag tänkte vi kan ju samla oss som sprayar och försöka dels svara på frågor till de som ännu inte kommit på hur kul det är, men också utbyta information mellan oss?

Jag sprayar idag 175hk med en injectorplatta från Nitrous-Outlet, dvs ett blött system. Funkar skitbra faktiskt. Kontrollern är en NOS Mini Progressive med dubbla sets, trappfunktion, WOT-switch och window switch.

Någon annan med erfarenheter av fnissgas - så tar vi det här

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
engolf
10 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Jag kör med gas, skjuter dock runt 30 hästar då min 1.3 liter motor förmodligen inte pallar mer.
Nu när det är varmt ute och tempen och trycket i flaskan stiger kan man ju knappt hålla fingrarna borta från brytaren:)

wille_k
10 maj 2011 · 138 Inlägg

jag undrar lite hur det fungerar att köra gas i praktiken!

Har nämligen köpt ett kit själv och kommer att testa några lustgas-repor i sommar.

hur är det med värmning av flaskan?

är det svårt att få ett stabilt tryck i flaskan?

Ford hot rod 3w "Little Green Frog" (1932)
PerfectionR Japanese Engineering
10 maj 2011 · 690 Inlägg

RIPS i Nya Zealand kör med NOS i många av sina RB30 byggen de går riktigt bra (lägger snart upp en video på RIPS The Borg R33). Har själv kört en Challenger med lustgas, beroende framkallande måste jag säga!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
MeepMeep Finraggare
10 maj 2011 · 2 381 Inlägg

wille_k skrev:
jag undrar lite hur det fungerar att köra gas i praktiken!

Har nämligen köpt ett kit själv och kommer att testa några lustgas-repor i sommar.

hur är det med värmning av flaskan?

är det svårt att få ett stabilt tryck i flaskan?

Värmning av flaskan är i mina ögon helt nödvändigt då du vill ha ett arbetstryck på runda slängar 900-1000 psi för önskad effekt, och en sprängfylld flaska som inte värms ligger (i mitt fall) på dryga 700psi. Sen kör du en repa, trycket minskar, alltså värmer du mer och hamnar på det tryck du vill ha.

Om man har en sensor kopplad till flaskan som värmer när trycket faller till en viss nivå och sedan stänger av på ett "Mål-tryck" så är det rätt lätt att få okej stabilitet. Min värmer till 1050 - rullar upp - purgar en plym - trycket faller till 950 och jag är redo att spraya.

Tänk dock på kallare stift och att slå bak tandningen innan du börjar leka för mycket med gasen. Hur mycket skall du spraya?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
10 maj 2011 · 1 948 Inlägg

"I seen the way you drive... you got a heavy foot!"

" i need one of the big ones, actually... lets make it 2, and Harry..... i need them by tonight"

Kunde inte låta bli smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
wille_k
10 maj 2011 · 138 Inlägg

kameramannen skrev:

wille_k skrev:
jag undrar lite hur det fungerar att köra gas i praktiken!

Har nämligen köpt ett kit själv och kommer att testa några lustgas-repor i sommar.

hur är det med värmning av flaskan?

är det svårt att få ett stabilt tryck i flaskan?

Värmning av flaskan är i mina ögon helt nödvändigt då du vill ha ett arbetstryck på runda slängar 900-1000 psi för önskad effekt, och en sprängfylld flaska som inte värms ligger (i mitt fall) på dryga 700psi. Sen kör du en repa, trycket minskar, alltså värmer du mer och hamnar på det tryck du vill ha.

Om man har en sensor kopplad till flaskan som värmer när trycket faller till en viss nivå och sedan stänger av på ett "Mål-tryck" så är det rätt lätt att få okej stabilitet. Min värmer till 1050 - rullar upp - purgar en plym - trycket faller till 950 och jag är redo att spraya.

Tänk dock på kallare stift och att slå bak tandningen innan du börjar leka för mycket med gasen. Hur mycket skall du spraya?

Självklart, allt det där med tändning och hela den tekniska biten har jag läst in mig ganska mycket på!

Jag kommer att ha en msd box som sänkter tändningen samtidigt som jag aktiverar gasen. har även installerat en box som ser till att gasen inte går i under 3000varv och heller inte är i när varvstopp närmar sig.
Fullgaskontakt och bränsletrycksvakt kommer jag med använda!  man vill verkligen vara på den säkra sidan.

Har ett litet system nu, så jag ska bara köra 100hk till att börja med. har för mig att 175hk är max effekt med solenoiderna jag har nu.

Ford hot rod 3w "Little Green Frog" (1932)
MeepMeep Finraggare
10 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Skulle inte gå över 175 med ett blött system oavsett vilka solenoider du kör med - det blir svårt för gasen att "atomiseras" när den sprayas blött.

Vad är det för system du köpt?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
wille_k
10 maj 2011 · 138 Inlägg

kameramannen skrev:
Skulle inte gå över 175 med ett blött system oavsett vilka solenoider du kör med - det blir svårt för gasen att "atomiseras" när den sprayas blött.

Vad är det för system du köpt?

nej mycket möjligt att det är som du säger! jag kommer som sagt trycka i 100hk till att börja med!

heter något så häftgt som Nos super powershot! köpt på summit och är ett blött system med platta under förgasaren! vi får se hur det kommer fungera.

hur fungerar det på en så modern motor som  du har att sänka tändning och så? använder någon form av mappningsbart sprut?

Ford hot rod 3w "Little Green Frog" (1932)
MeepMeep Finraggare
10 maj 2011 · 2 381 Inlägg

NOS gör bra grejer - synd bara att de är överprissatta i min värld, men å andra sidan får du fett tuffa dekaler det står NOS på smile

Jag kör som sagt med nitrous outlets grejer som gör plattor custom för min bil, men problemet kommer nu när jag portar upp plenum till 90mm med tillhörande stort spjällhus - då får jag byta platta. Men den dagen de pengarna. I vilket fall som helst är platta 30ggr bättre än nosslar när det kommer till blöta system.

Jag pluggar in min Diablosport Predator, väljer custom tune, change parameters, och sedan adjust ignition och så är det klart. Tar max 2 minuter och behöver inte ens ett eftermarknadssprut. smile

Bästa med det är att jag tankar 99 oktan v-power, ställer in bilen på att gå på 95 oktan och då droppar soppaförbrukningen. På väg till träffen/race/strippen så kör jag in min 99 oktan NOS tunne och 2 minuter senare skriker bilen som en galen best. smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
wille_k
10 maj 2011 · 138 Inlägg

kameramannen skrev:
NOS gör bra grejer - synd bara att de är överprissatta i min värld, men å andra sidan får du fett tuffa dekaler det står NOS på smile

Jag kör som sagt med nitrous outlets grejer som gör plattor custom för min bil, men problemet kommer nu när jag portar upp plenum till 90mm med tillhörande stort spjällhus - då får jag byta platta. Men den dagen de pengarna. I vilket fall som helst är platta 30ggr bättre än nosslar när det kommer till blöta system.

Jag pluggar in min Diablosport Predator, väljer custom tune, change parameters, och sedan adjust ignition och så är det klart. Tar max 2 minuter och behöver inte ens ett eftermarknadssprut. smile

Bästa med det är att jag tankar 99 oktan v-power, ställer in bilen på att gå på 95 oktan och då droppar soppaförbrukningen. På väg till träffen/race/strippen så kör jag in min 99 oktan NOS tunne och 2 minuter senare skriker bilen som en galen best. smile

haha ja om det bara var dekalerna man vore ute efter så vore det hela inte så svårt! smile
Men innan jag valde kit så kollade jag runt på summit.
Och problemet jag stötte på var att jag inte hittade något annat system som gav så lite hästar. Jag ville inte köra mer än 100hk pga att jag inte vill tänja på gränserna för mycket, och de flesta andra systemen gav mer effekt. Därav valde jag just NOS. Jag tyckte inte heller priserna skiljde så mycket heller mellan märkena, men ska sanningen fram så räknade jag inte så noga heller, eftersom det systemet verkade passa bäst.tongue

låter enormt skönt att köra med Diablosport Predator, bara att kunna byta mellan olika inställningar med att knapptryck är ju guld värt.

har du gjort något åt din bottendel ?smile

Ford hot rod 3w "Little Green Frog" (1932)
MeepMeep Finraggare
10 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Nix botten är bone stock och det kommer den fortsätta vara - den tål effekten bra som det är nu.

Spikar jag den får jag bara en orsak till att stroka ur den till en 426a eller 450 smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Snitch Ointresserad.
10 maj 2011 · 936 Inlägg

Är ju en stolpe i danmark som åker 450hk gas.

Det tyckte jag var ganska maffigt!

Teabag appreciation club.
MeepMeep Finraggare
10 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Har sett samma eller högre siffror med torra system. Jag vet en snubba som kör "The moneymaker" - ett plenum med all dragning integrerad så du inte ser ett smack från utsidan - ger 400hk...

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
OneLegShort Monster
12 maj 2011 · 41 Inlägg

Lånar tråden för en fråga från en okunnig..

Om jag kör på ett torr-system som är inställt på att ge 15 extra hästar (bilen har 105 nu), och använder det sparsamt, kommer det med stor chans krasha motorn? Tänkte mig ett sånt här system till att börja med: http://www.zex.com/zx/nitrous-systems/s … zextm.html ? Tänkte bara ha mest som en kul liten detalj i bakluckan, men man vill ju kunna testa systemet då och då wink

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
MeepMeep Finraggare
15 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Nja, du är nog rätt säker även om jag hade lagt pengarna på ett blött system från samma tillverkare du kan växa med.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
aha_100
15 maj 2011 · 535 Inlägg

Tar inte motorn ganska mycket skada utav NOS? Vore det inte bättre att lägga pengarna på "riktigt" trim tycker ni?

MeepMeep Finraggare
16 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Alltså - lustgas skadar inte motorn mer än något annat trim om du gör det oå rätt sätt. Effektökning som effektökning

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
OneLegShort Monster
16 maj 2011 · 41 Inlägg

kameramannen skrev:
Nja, du är nog rätt säker även om jag hade lagt pengarna på ett blött system från samma tillverkare du kan växa med.

Det blev inte det från zex. Hittade ett nos som gav 35 och uppåt hk på ebay.. Det var också blött, och 1000kr billigare! Men tack för svaret i alla fall! Tänkte köpa till så man fick blött från zex när jag byter upp mig i bil, men detta blir smidigare smile Synd bara på en så extremt ful orange tub wink

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
Svanb3rg
16 maj 2011 · 187 Inlägg

aha_100 skrev:
Tar inte motorn ganska mycket skada utav NOS? Vore det inte bättre att lägga pengarna på "riktigt" trim tycker ni?

Seglivad myt från tiden då alla körde torra system...

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang