Lustgasfolket - förenen er. Tråden för oss med lustgas

MeepMeep Finraggare
16 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Visst är det så - men också det faktum att det är lätt att komma upp i effekter som verkligen betyder motor-ras, jag menar spraya 175 på en 2 liters fyra som original håller 140-150 häst så får du se hur länge det håller smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
OneLegShort Monster
16 maj 2011 · 41 Inlägg

Är det svårt att installera ett sånt här kit: http://www.holley.com/07005NOS.asp ? Har köpt ett sådant och tänkte försöka mig på att installera själv, men har skrämt upp mig själv nu med denna videon:http://youtu.be/0Ao8zqgweDo#t=1m20s, och har starkt börjat fundera på att lämna in bilen för en installation tongue

Vad tar dom för det på en verkstad förresten? Måste man till någon speciell?

Senast redigerat av OneLegShort (16 maj 2011)

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
MeepMeep Finraggare
16 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Tror inte någon av de stora verkstäderna gör installationen - jag hittade ingen iallafall så jag gjorde det helt och hållet själv. Kan hjälpa dig mot en mindre penning. Dock hade jag köpt till en mini-kontroller som är integrerad wot och fönster för att vara på säkra sidan.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
engolf
16 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Installationen är inte så komplicerad, men du bör ha lite meck-kunskap och verktyg.
Det mesta följer med i kittet, och väljer du att ta bränsle från fuelrailen behöver du inte en extrapump.

OneLegShort Monster
16 maj 2011 · 41 Inlägg

engolf skrev:
Installationen är inte så komplicerad, men du bör ha lite meck-kunskap och verktyg.
Det mesta följer med i kittet, och väljer du att ta bränsle från fuelrailen behöver du inte en extrapump.

Det är väl detta jag inte vet hur jag ska gå till väga med.. Finns det något enkelt sätt att göra detta? Annars tror jag allt ska gå fint!

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
engolf
16 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Det står i instruktionsmanualen hur du ska göra, följer till och med en gängtapp så du kan borra ett hål i fuelrailen och gänga upp så det passar till medföljande nippel. Det mesta av elkopplingar och ledningar medföljer också, men det kan behövas lite krympslang och eventuellt nån meter med ledning.
Jag har instruktionsmanualen liggande hemma, kan maila den till dig om du vill, så får du se vad som ska göras.

Nackdelen med att ta bränsle från fuelrailen är att den kan uppstå tryckfall när du aktiverar systemet, och det vill man ju inte. Du kan testa det först, och om motorn vid NOS-aktivering börjar spika/hacka får du bara byta till en kraftigare pump, eller ha en extern till lustgasen.

OneLegShort Monster
16 maj 2011 · 41 Inlägg

engolf skrev:
Det står i instruktionsmanualen hur du ska göra, följer till och med en gängtapp så du kan borra ett hål i fuelrailen och gänga upp så det passar till medföljande nippel. Det mesta av elkopplingar och ledningar medföljer också, men det kan behövas lite krympslang och eventuellt nån meter med ledning.
Jag har instruktionsmanualen liggande hemma, kan maila den till dig om du vill, så får du se vad som ska göras.

Nackdelen med att ta bränsle från fuelrailen är att den kan uppstå tryckfall när du aktiverar systemet, och det vill man ju inte. Du kan testa det först, och om motorn vid NOS-aktivering börjar spika/hacka får du bara byta till en kraftigare pump, eller ha en extern till lustgasen.

Hur menar du med extern? Låter lättare än att borra i saker och ting. Vill ju inte förstöra någonting när jag håller på, då jag är beroende av bilen. Kanske dumt att pilla då, men vill ju lära mig och resultatet blir en bonus! Finns det beskrivet i instruktionerna dom olika alternativen?

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
MeepMeep Finraggare
16 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Jag kör med adapter och tryckvakt. Rekommenderas helt klart, hör av dig om du behöver artikelnummer och eller hjälp med meck.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
engolf
16 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Jag har extern bränslepump som aktiveras samtidigt med nos-systemet (den pumpar alltså bara när gasen matas), och den har jag i motorrummet. På så sätt påverkas inte bilens bränslesystem och man undviker tryckfall.
Att borra i fuelrailen är inte så svårt, men den måste då demonteras.
Nu är jag bortrest, men är hemma imorgon och ska skanna instruktionen (om jag inte glömmer det).

Det finns Haynes bok om bl a lustgas, jag har inte läst den, men det finns säkert en del nytig info där. På nätet finns också massa nyttigt att läsa.

OneLegShort Monster
16 maj 2011 · 41 Inlägg

engolf skrev:
Jag har extern bränslepump som aktiveras samtidigt med nos-systemet (den pumpar alltså bara när gasen matas), och den har jag i motorrummet. På så sätt påverkas inte bilens bränslesystem och man undviker tryckfall.
Att borra i fuelrailen är inte så svårt, men den måste då demonteras.
Nu är jag bortrest, men är hemma imorgon och ska skanna instruktionen (om jag inte glömmer det).

Det finns Haynes bok om bl a lustgas, jag har inte läst den, men det finns säkert en del nytig info där. På nätet finns också massa nyttigt att läsa.

Uppskattar verkligen om du skannar boken! Tack! smile

kameramannen skrev:
Jag kör med adapter och tryckvakt. Rekommenderas helt klart, hör av dig om du behöver artikelnummer och eller hjälp med meck.

Tackar! Jag hör av mig när jag fått hem grejerna om jag behöver hjälp! big_smile

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
MeepMeep Finraggare
17 maj 2011 · 2 381 Inlägg

Tycker det låter skumt att du kör med extra pump med en så liten spray? Jag har tappat in mig på railsen och sprayar 150 utan problem eller extra pump? Blir det inte ett lagg mellan solenoiden öppnar och att pumpen uppnår fullt tryck?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
engolf
17 maj 2011 · 3 235 Inlägg

kameramannen skrev:
Tycker det låter skumt att du kör med extra pump med en så liten spray? Jag har tappat in mig på railsen och sprayar 150 utan problem eller extra pump? Blir det inte ett lagg mellan solenoiden öppnar och att pumpen uppnår fullt tryck?

Det beror kanske på att din pump är lite kraftigare än min. Vid höga varvtal spikade den ibland, så pumpen klarade väl inte att hänga med. Men jag har ju en liten maskin, 1.3 liters motor med 75 originalhästar. Att ta ner tanken och byta till en kraftiga pump var alternativet, men det var smidigare med en extrapump. Och eftersom det är bränsle i ledningarna fram till solenoiden kommet bränslet fram utan fördröjning, eftersom jag har förkortat slangen. Och så har jag konstant bränsletryck till nosen hela tiden eftersom jag har en btr och bränsleretur, och då får man jämn bensin/NOS blandning hela tiden.

OneLegShort Monster
13 juni 2011 · 41 Inlägg

Tjena folket! Nu har jag äntligen fått hem mitt kitt! Monterat tuben och ser rätt kaxigt ut nu, måste jag säga wink Nu ska allt bara kopplas in så det blir lite drag i gamlingen också. Jag läste intruktionerna och bestämde mig för att ta bränsle från test porten på fuel railen. När jag kollade så hittade jag dock ingen och antar att det inte finns i min gamla motor sad Kan den kanske sitta på undersidan/vara gömd?

Att borra vet jag inte heller om fuel railen pallar det, den ser väldigt klen ut! Tänkte att man därför kanske kunde sätta som en T-koppling på bränsleröret allderles innan? Hur skulle det funka?

Och måste man ha en tryckmätare på tuben? Fick inte med någon och känns surt att köpa en från Usa med monsterfrakt för en sådan pryl. Har kollat lite på olika "trim/styling sidor" och hittat mätare i prisklass 350-2500kr typ. Funkar det med en billig eller är det bara skit man får för det priset?

Lite många frågor, men jag är väldigt tacksam för all hjälp!

Mvh

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
MeepMeep Finraggare
13 juni 2011 · 2 381 Inlägg

Okej då börjar vi i ena ändan

Hittar du ingen testport så blir det borra eller använda en fuel line adaptor - nx har sådana och jag tror dalhems kan ta hem dem - hittar du ingen så får du hojta, kan ha någon extra liggande. (Det är i princip en t-korsning)

Tryckmätare på tugen är ett absolut måste - även där rekommenderar jag typ nitrous outlet. Tror jag fick hem min med frakt för < 400 spänn, annars kan du kolla på exempelvis en hydralikfirma om de har någon tryckklocka som klarar upp mot 1500 psi. Annars blir det lätt att du övervärmer din tub.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
OneLegShort Monster
13 juni 2011 · 41 Inlägg

kameramannen skrev:
Hittar du ingen testport så blir det borra eller använda en fuel line adaptor - nx har sådana och jag tror dalhems kan ta hem dem - hittar du ingen så får du hojta, kan ha någon extra liggande. (Det är i princip en t-korsning)

Tittade på Dalhems hemsida en stund. Hittade denna, antar att det är den du menar? http://dalhems.com/Product.aspx?guid=70 … d0a3d32d93. Och denna sätter jag vart som helst? Eller ska den sitta precis innan fuel railen?


kameramannen skrev:
Tryckmätare på tugen är ett absolut måste - även där rekommenderar jag typ nitrous outlet. Tror jag fick hem min med frakt för < 400 spänn, annars kan du kolla på exempelvis en hydralikfirma om de har någon tryckklocka som klarar upp mot 1500 psi. Annars blir det lätt att du övervärmer din tub.

Jag antog detta! Hittade även hur många mätare som helst på Dalhems. Om man jämför dessa fyra, vad är egentligen skillnaden?

NX (395kr) http://dalhems.com/Product.aspx?guid=6b … 57a88368a0
NOS (460kr) http://dalhems.com/Product.aspx?guid=79 … 5f9768e339
NOS (660kr) http://dalhems.com/Product.aspx?guid=44 … 227be575af
NOS (2780kr) http://dalhems.com/Product.aspx?guid=5e … 28ee374233

Jag brukar alltid tänka att man får bättre grejer ju mer pengar man lägger, men det är ju stor skillnad på 395kr och 2780kr tongue Och NX-mätarna kanske inte passar NOS-tuberna, eller?

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
PerfectionR Japanese Engineering
13 juni 2011 · 690 Inlägg

Måste bara göra detta inlägg...

http://www.youtube.com/watch?v=_nYXkKN1k7M

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
MeepMeep Finraggare
13 juni 2011 · 2 381 Inlägg

Toppkommentaren "Instead of uploading a cut of the real video, you recorded your TV with a camcorder. Are you fucking stupid?" far jag nog be att hålla med om.

Ja en sådan adapter skulle säkert funka. Jag har sett folk som kört 10or med en sådanhär: http://www.amsmotorsports.com/shop/medi … apter3.jpg

Jag är inte något stort fan av saker man klämmer på - jag vill skruva skiten, men det är upp till var och en.

Angående mätarna så är 1 och 2 samma sak, 3 kommer med en 4AN koppling så du kan sätta den någonstans på feed line men jag gillar att ha den direkt på flaskan så du ser trycket även när flaskan är stängd. Sista vetifan varför den är dyr som fan för - samma sak som de andra gör.  Denna kör jag med och är nöjd, 180 spänn: http://www.nitrousoutlet.com/catalog/pr … oduct=2546

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
OneLegShort Monster
14 juni 2011 · 41 Inlägg

kameramannen skrev:
Ja en sådan adapter skulle säkert funka. Jag har sett folk som kört 10or med en sådanhär: http://www.amsmotorsports.com/shop/medi … apter3.jpg

Jag är inte något stort fan av saker man klämmer på - jag vill skruva skiten, men det är upp till var och en.

Angående mätarna så är 1 och 2 samma sak, 3 kommer med en 4AN koppling så du kan sätta den någonstans på feed line men jag gillar att ha den direkt på flaskan så du ser trycket även när flaskan är stängd. Sista vetifan varför den är dyr som fan för - samma sak som de andra gör.  Denna kör jag med och är nöjd, 180 spänn: http://www.nitrousoutlet.com/catalog/pr … oduct=2546

Härligt att du svarar så snabbt! Då köper jag nog hem en sådan skarv och köper någon av dom första mätarna på en gång! Men med risk för att vara tjatig, så jag inte gör bort mig, vart ska jag klippa bränsleröret? Och är sådana mjuka nog att klämmas fast (antar det eftersom det följer med klämmor)? Eller man kanske kan skarva med en bit slang? Är det samma storlekar på alla?

Tack!

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
MeepMeep Finraggare
14 juni 2011 · 2 381 Inlägg

Man gör väl så gott man kan smile

Jag vet inte hur bränsleröret ser ut i din bil, men min är gummislang. Jag hade nog tagit av ca 5 cm i slutet på den så infästningen till railen är intakt, satt din adapter och sedan skarvat på matningen på den utan extraslang - resultatet blir ju bara att slangen blir så mycket längre som din adapter är lång.

Mer frågor: Vad är det för kit du köpt? Hur skall du styra den? Vad har du tänkt för säkerhetsanordningar (WOT, Window Switch och skydd vid bränsletrycksfall osv)

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
OneLegShort Monster
14 juni 2011 · 41 Inlägg

kameramannen skrev:
Man gör väl så gott man kan smile

Jag vet inte hur bränsleröret ser ut i din bil, men min är gummislang. Jag hade nog tagit av ca 5 cm i slutet på den så infästningen till railen är intakt, satt din adapter och sedan skarvat på matningen på den utan extraslang - resultatet blir ju bara att slangen blir så mycket längre som din adapter är lång.

Mer frågor: Vad är det för kit du köpt? Hur skall du styra den? Vad har du tänkt för säkerhetsanordningar (WOT, Window Switch och skydd vid bränsletrycksfall osv)

Kittet jag har köpt är ett sådant: http://holley.com/07005NOS.asp. Hittade på ebay för 2000kr smile Fick ju med allt där, utom tryckmätaren då. Så jag tänkte koppla in enligt instruktioner. Elen kan jag koppla, så det blir inga problem. Det är den tekniska delen med vart jag ska sno soppan ifrån som jag har svårt med. Men det har nog framgått ganska väl wink

Räcker det inte med säkerhetsanordningarna som man får? Tryckfall får vi hoppas att jag slipper.. tongue Tänkte bara skjuta 35hk i min lilla motor, 105hk orginal. Men det kanske inte spelar någon roll iofs..

BMW 316i Compact "California Edition" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang