Lustgasfolket - förenen er. Tråden för oss med lustgas

skanepiraten
3 juni 2012 · 466 Inlägg

kameramannen skrev:
Nja, vet att Nåkab har byggt någon bil - men det mesta kan du göra själv imo

Nåkab? ^^

Ja jag ger mej in i träsket mer och får väll dra iväg ett par mail på offert smile

Men om du/ni här får välja, finns det nåt specifikt system som är favorit eller det är same shit different color på sakerna?

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
MeepMeep Finraggare
3 juni 2012 · 2 381 Inlägg

Jag är ju svag för NitrousOutlet, många kör ZEX för de är lite billigare och så har du orginalet NOS som har endel bra grejer de med. Vad hade du tänkt dig för setup?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
skanepiraten
3 juni 2012 · 466 Inlägg

kameramannen skrev:
Jag är ju svag för NitrousOutlet, många kör ZEX för de är lite billigare och så har du orginalet NOS som har endel bra grejer de med. Vad hade du tänkt dig för setup?

OKej okej smile Ja inget större tänk ännu på det hela, men har börjar sammla uppgifter om vad som behövs. 
Men systemet är tänkt till en RB26DETT så går från den grunden och sen får man väll brainstorma smile

Men håller på just nu med ett par mail till leverantörer och så får jag väll glatt vänta på svar.

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
MeepMeep Finraggare
3 juni 2012 · 2 381 Inlägg

Läs lite extra på överladd och lustgas så det inte blir fel

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
engolf
27 juli 2012 · 3 235 Inlägg

Jag har en fråga angående tänfstift, är platinastift att rekommendera till att köra med NOS med? Nu har jag två alternativ till Colten: Beru Ultra X, eller beru Ultra X Platina. Tål platinastift den extravärmen?
Beru Ultra X har jag kört med det senaste året,och det har fungerat fint, men tänkte kanske platinastift var bättre...

MeepMeep Finraggare
27 juli 2012 · 2 381 Inlägg

Jag kör NGK Irridiumstift och de har funkat fint - har inte kört med Beru alls, viktigt dock är att du kör minst en grad kallare.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Robbs_
29 juli 2012 · 158 Inlägg

Hej på er gasglada, bokstavligen.. Har en prelude som de sitter ett vått zex system i, har dock noll koll på hur många hk de skjuter o flaskan är för tillfället tomt.. Haft funderingar på fylla o testa för skojs skull, dock monterade förrförra ägaren lustgasen, förra ägaren chippade bilen... Läste ngt om att chippa o lustgas inte lirar  bra ihop. Hur ligger de till egentligen (: ?

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
MeepMeep Finraggare
30 juli 2012 · 2 381 Inlägg

Nja, chipp är ju optimering så risken finns väl att du går för tunt om du laddar på mer gas. Skruva isär munstycket och kolla vad det sitter för ring så vet du hur mycket du skjuter.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
FL3JM Inga konstigheter
1 augusti 2012 · 2 064 Inlägg

engolf skrev:
Tuben är ifylld, men har inte skjutit gas ännu, kör på en blandning av etanol och bensin, vågar därför inte trycka på knappen, det får vänta tills jag har heltankat bensin igen.

Kör man på bara E85 så minskar risken för knack, dock måste man ju även ha spridare och bränslepump som kan fläska på ännu mer när man trycker på knappen (beror iofs på vilket lustgassystem man använder, dry, wet osv).

Man får ju en ökning i sig om man kör på E85 då du kan mappa motorn att tända tidigare och få högre cylindertryck. De som kör med överladdning kan fläska på riktigt mycket ladd innan det börjar skita sig, de som inte kör med överladdning kan byta till högkompressionskolvar eller/och högkomptoppar (borde gå att köra upp till 14:1 men man kommer aldrig kunna köra på något med lägre oktantal än E85.)

E85 är ett underbart bränsle som dessutom brinner svalare än vanlig soppa, så man får inte problem med värme heller!

Det enda som är lite farligt med E85 är att när det väl knackar... så är det för sent. smile Då spriten är helt homogen så detonerar hela jävla skiten samtidigt, vilket spikar sönder motorn direkt. Vanlig bensin är en blandning av en massa molekyler vilket gör att en liten del av soppan man sprutar in kan börja spika rätt tidigt, vilket man kan detektera och sen backa tändningen så man klarar sig. Men det krävs väldigt mycket innan man spikar på E85. cool

engolf
1 augusti 2012 · 3 235 Inlägg

FL3JM skrev:

engolf skrev:
Tuben är ifylld, men har inte skjutit gas ännu, kör på en blandning av etanol och bensin, vågar därför inte trycka på knappen, det får vänta tills jag har heltankat bensin igen.

Kör man på bara E85 så minskar risken för knack, dock måste man ju även ha spridare och bränslepump som kan fläska på ännu mer när man trycker på knappen (beror iofs på vilket lustgassystem man använder, dry, wet osv).

Man får ju en ökning i sig om man kör på E85 då du kan mappa motorn att tända tidigare och få högre cylindertryck. De som kör med överladdning kan fläska på riktigt mycket ladd innan det börjar skita sig, de som inte kör med överladdning kan byta till högkompressionskolvar eller/och högkomptoppar (borde gå att köra upp till 14:1 men man kommer aldrig kunna köra på något med lägre oktantal än E85.)

E85 är ett underbart bränsle som dessutom brinner svalare än vanlig soppa, så man får inte problem med värme heller!

Det enda som är lite farligt med E85 är att när det väl knackar... så är det för sent. smile Då spriten är helt homogen så detonerar hela jävla skiten samtidigt, vilket spikar sönder motorn direkt. Vanlig bensin är en blandning av en massa molekyler vilket gör att en liten del av soppan man sprutar in kan börja spika rätt tidigt, vilket man kan detektera och sen backa tändningen så man klarar sig. Men det krävs väldigt mycket innan man spikar på E85. cool

Jag vågade skjuta NOS med 50/50 bensin/E85 blandning, och det fungerade imponerande bra. Ingen antydning till spikning (jag har monterat ett hack större bensinmunstycke än nödvändigt för att kompensera för det).

skyline_demon
24 oktober 2013 · 205 Inlägg

Tjena boys! Jag funderar på att köra med ett NOS-07006 kitt och undrar ifall det finns någon här som vet ifall det är bra eller skit? Samt ifall det finns någon som skulle kunna hjälpa mig med montering och självklart så betalar jag.

Tackar på förhand!

Ljutika Motorsports
Honda Accord Type-S "Ljutika Motorsports" (2006)
MeepMeep Finraggare
28 oktober 2013 · 2 381 Inlägg

skyline_demon skrev:
Tjena boys! Jag funderar på att köra med ett NOS-07006 kitt och undrar ifall det finns någon här som vet ifall det är bra eller skit? Samt ifall det finns någon som skulle kunna hjälpa mig med montering och självklart så betalar jag.

Tackar på förhand!

Fungerar absolut, det är lite ett fire and forget typ av system. Jag kör med en microkontroller vilket jag tycker ger mig den säkerhet jag vill ha i ett system. Jag hade också köpt en fuel pressure switch som dödar systemet om soppatrycket faller.

Jag kan installera i mitt garage (norrort) om det behövs. Pma gärna om du har frågor - eller ta det här.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang