Köpråd: Bmw eller audi?

XorcessX
28 maj 2011 · 709 Inlägg

Alla bmw´s modeller över -00 går inte att titta på utan att spy hur mycket man än sminkar dem

BMW 530i (2001)
BMW 540iA (1993)
Evildan
29 maj 2011 ·

Rquired skrev:

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Nej absolut inte, den biter sig fast som få i asfalten! Men jag kunde inte hålla med om de stegen diskussionen tog, en bakhjulsdriven BMW är enklare att provocera till överstyrning och kan överstyra giftigt när den släpper det är helt korrekt. Men någon tog detta som att Audin skulle ha bättre väghållning, så upplever jag inte det utan Audin tappar formen tidigare än BMW´n gör om det inte är halt ute.

Sedan är det lite felaktigt även den delen av diskussionen, för en E46 är neutral men har en lätt tendens att understyra till skillnad från äldre BMW som var klart överstyrda. Men jag menar fortfarande att Audi släpper tidigare än BMW´n gör.

Men visst, vi är inte direkt kvar inom ämnet...

Det här är som att jämföra äpplen och päron.
Bägge bilarna har givetvis sina företräden och valet är en smaksak.
Jag påstår idogt att AUDI med q tappar greppet senare än en bakhjulsdriven BMW dessutom som du själv skriver är lättare att provocera, och är den lättare att provocera så den tappar greppet har den per definition givetvis väghållning då en bättre bil håller kvar greppet på ett trafiksäkrare vis.

Nu är du inte riktigt rätt på det, att den är enklare att provocera betyder endast att man med bakhjulsdriftens hjälp kan kasta ut bakänden om man vill. En E46 kastar inte ut denna av sig själv, det kräver att föraren väljer att göra så.

En modern BMW är mindre överstyrd än en Audi quattro är understyrd, om man struntar i att medvetet försöka få sladd utan enbart försöker köra genom en kurva så fort som möjligt så släpper en Audi quattro med framänden lång innan en E46 släpper med framänden (Den är som sagt väldigt lätt understyrd).

Tycker fortfarande att det inte är helt jämförbara bilar även ur ekonomisk aspekt då S4 och 330 är byggda på helt olika vis med helt olika kundgrupper i åtanke, S4 och M3 av samma årgångar anser jag är mera rättvist då det är motsvarande prestigemodeller från de bägge tillverkarna.
Skulle gärna se skillnaden i ett opartiskt test mellan S4 och 330 vid ett undanmanöverprov typ TVs "älgtest", dock så kan vi fortsätta älta detta du och jag i all evighet tror jag, jag väljer att avsluta diskussionen här då vi har helt olika åsikt i ämnet om vad som är den vägsäkraste bilen:
en 4wd AUDI S4 eller en bakhjulsdriven BMW 330.
det smidigaste är väl om TS provkör bägge och väljer det han och hans plånbok trivs bäst med.

Rquired Allmänt envis
29 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Evildan skrev:

Det här är som att jämföra äpplen och päron.
Bägge bilarna har givetvis sina företräden och valet är en smaksak.
Jag påstår idogt att AUDI med q tappar greppet senare än en bakhjulsdriven BMW dessutom som du själv skriver är lättare att provocera, och är den lättare att provocera så den tappar greppet har den per definition givetvis väghållning då en bättre bil håller kvar greppet på ett trafiksäkrare vis.

Nu är du inte riktigt rätt på det, att den är enklare att provocera betyder endast att man med bakhjulsdriftens hjälp kan kasta ut bakänden om man vill. En E46 kastar inte ut denna av sig själv, det kräver att föraren väljer att göra så.

En modern BMW är mindre överstyrd än en Audi quattro är understyrd, om man struntar i att medvetet försöka få sladd utan enbart försöker köra genom en kurva så fort som möjligt så släpper en Audi quattro med framänden lång innan en E46 släpper med framänden (Den är som sagt väldigt lätt understyrd).

Tycker fortfarande att det inte är helt jämförbara bilar även ur ekonomisk aspekt då S4 och 330 är byggda på helt olika vis med helt olika kundgrupper i åtanke, S4 och M3 av samma årgångar anser jag är mera rättvist då det är motsvarande prestigemodeller från de bägge tillverkarna.
Skulle gärna se skillnaden i ett opartiskt test mellan S4 och 330 vid ett undanmanöverprov typ TVs "älgtest", dock så kan vi fortsätta älta detta du och jag i all evighet tror jag, jag väljer att avsluta diskussionen här då vi har helt olika åsikt i ämnet om vad som är den vägsäkraste bilen:
en 4wd AUDI S4 eller en bakhjulsdriven BMW 330.
det smidigaste är väl om TS provkör bägge och väljer det han och hans plånbok trivs bäst med.

Nu vet jag inte vad du hänger upp dig på för det spelar inte så stor roll, tvärt om för Audi´s del. Vill du kan du förstås jämföra med en A4 V6q istället och få mer lika ägandekostnader och prestanda, men då blir skillnaden mot BMW ännu större. Fyrhjulsdriften gör ingen skillnad när det gäller detta, tänk själv att du lägger i friläge och rullar genom kurvan, den gör nytta när det gäller att få ner kraften i backen ut ur kurvan men en 330i är inte stark nog för att ha problem med detta så länge det inte är halt väglag.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
29 maj 2011 ·

Rquired skrev:

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Nu är du inte riktigt rätt på det, att den är enklare att provocera betyder endast att man med bakhjulsdriftens hjälp kan kasta ut bakänden om man vill. En E46 kastar inte ut denna av sig själv, det kräver att föraren väljer att göra så.

En modern BMW är mindre överstyrd än en Audi quattro är understyrd, om man struntar i att medvetet försöka få sladd utan enbart försöker köra genom en kurva så fort som möjligt så släpper en Audi quattro med framänden lång innan en E46 släpper med framänden (Den är som sagt väldigt lätt understyrd).

Tycker fortfarande att det inte är helt jämförbara bilar även ur ekonomisk aspekt då S4 och 330 är byggda på helt olika vis med helt olika kundgrupper i åtanke, S4 och M3 av samma årgångar anser jag är mera rättvist då det är motsvarande prestigemodeller från de bägge tillverkarna.
Skulle gärna se skillnaden i ett opartiskt test mellan S4 och 330 vid ett undanmanöverprov typ TVs "älgtest", dock så kan vi fortsätta älta detta du och jag i all evighet tror jag, jag väljer att avsluta diskussionen här då vi har helt olika åsikt i ämnet om vad som är den vägsäkraste bilen:
en 4wd AUDI S4 eller en bakhjulsdriven BMW 330.
det smidigaste är väl om TS provkör bägge och väljer det han och hans plånbok trivs bäst med.

Nu vet jag inte vad du hänger upp dig på för det spelar inte så stor roll, tvärt om för Audi´s del. Vill du kan du förstås jämföra med en A4 V6q istället och få mer lika ägandekostnader och prestanda, men då blir skillnaden mot BMW ännu större. Fyrhjulsdriften gör ingen skillnad när det gäller detta, tänk själv att du lägger i friläge och rullar genom kurvan, den gör nytta när det gäller att få ner kraften i backen ut ur kurvan men en 330i är inte stark nog för att ha problem med detta så länge det inte är halt väglag.

jag lägger inte i friläge när jag kör bil, jag har växeln i och kör...som dom flesta gör när dom till exempel får sladd i en kurva eller väjer för en älg eller barn, då har du mera nytta av drivning på alla fyra hjulen.
som sagt, ett opartiskt undanmanöverprov avgör tvisten, hittar desvärre inte något på nätet..letar dock smile

Tjockarn Too School for cool
29 maj 2011 · 110 Inlägg

Evildan är du sån där dum slipps nisse som tror att man åker säkrare för man har 4 kraffs? Många tror att det är så säkert och man ligger bättre på vägen och bromsar bättre för man har 4 kraffs. Men det enda är ju som Rquired säger, du får ner det lättare i backen. Sen väger ju bilen mer. Men du tjänar ju inte väghållning på vikten direkt...

Evildan
29 maj 2011 ·

Tjockarn skrev:
Evildan är du sån där dum slipps nisse som tror att man åker säkrare för man har 4 kraffs? Många tror att det är så säkert och man ligger bättre på vägen och bromsar bättre för man har 4 kraffs. Men det enda är ju som Rquired säger, du får ner det lättare i backen. Sen väger ju bilen mer. Men du tjänar ju inte väghållning på vikten direkt...

nope, väldigt långt ifrån...t-shirt snarare, dumheten får andra avgöra.
gör ett undanmanöverprov i en bakhjulsdriven bil och sen med en fyrhjulsdriven så åker nog din slips allvärldens väg när du upptäcker skillnaden.
jag har kört över 120000mil bil så viss praktisk erfarenhet av framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift har jag införskaffat mig.
En S4 väger ungefär 85kg mer än den 330 vi jämför med beroende på utrustning.
självklart blir en bil stadigare på vägen när du fördelar ut det drivande momentet till flera axlar, men det ger absolut inte kortare bromssträcka som så många tror.
Ponera att den "vanlige" föraren kör med sin bil och måste väja för någonting, vilken bil som fortast tappar momentet över sina drivande hjul är ju självklart.
visa mig gärna ett test eller en verifierad text som stjälper min tes.
eller varför inte prova själva? kör en 330 och en S4 genom en rondell och se vilken som kommer igenom snabbast?
eller gör ett G-test och se vilken bil som klarar mest G-kraft vid cirkelkörning.

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 maj 2011 · 10 427 Inlägg

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Evildan skrev:

Tycker fortfarande att det inte är helt jämförbara bilar även ur ekonomisk aspekt då S4 och 330 är byggda på helt olika vis med helt olika kundgrupper i åtanke, S4 och M3 av samma årgångar anser jag är mera rättvist då det är motsvarande prestigemodeller från de bägge tillverkarna.
Skulle gärna se skillnaden i ett opartiskt test mellan S4 och 330 vid ett undanmanöverprov typ TVs "älgtest", dock så kan vi fortsätta älta detta du och jag i all evighet tror jag, jag väljer att avsluta diskussionen här då vi har helt olika åsikt i ämnet om vad som är den vägsäkraste bilen:
en 4wd AUDI S4 eller en bakhjulsdriven BMW 330.
det smidigaste är väl om TS provkör bägge och väljer det han och hans plånbok trivs bäst med.

Nu vet jag inte vad du hänger upp dig på för det spelar inte så stor roll, tvärt om för Audi´s del. Vill du kan du förstås jämföra med en A4 V6q istället och få mer lika ägandekostnader och prestanda, men då blir skillnaden mot BMW ännu större. Fyrhjulsdriften gör ingen skillnad när det gäller detta, tänk själv att du lägger i friläge och rullar genom kurvan, den gör nytta när det gäller att få ner kraften i backen ut ur kurvan men en 330i är inte stark nog för att ha problem med detta så länge det inte är halt väglag.

jag lägger inte i friläge när jag kör bil, jag har växeln i och kör...som dom flesta gör när dom till exempel får sladd i en kurva eller väjer för en älg eller barn, då har du mera nytta av drivning på alla fyra hjulen.
som sagt, ett opartiskt undanmanöverprov avgör tvisten, hittar desvärre inte något på nätet..letar dock smile

Old:


tongue

Rquired Allmänt envis
29 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Evildan skrev:

Tycker fortfarande att det inte är helt jämförbara bilar även ur ekonomisk aspekt då S4 och 330 är byggda på helt olika vis med helt olika kundgrupper i åtanke, S4 och M3 av samma årgångar anser jag är mera rättvist då det är motsvarande prestigemodeller från de bägge tillverkarna.
Skulle gärna se skillnaden i ett opartiskt test mellan S4 och 330 vid ett undanmanöverprov typ TVs "älgtest", dock så kan vi fortsätta älta detta du och jag i all evighet tror jag, jag väljer att avsluta diskussionen här då vi har helt olika åsikt i ämnet om vad som är den vägsäkraste bilen:
en 4wd AUDI S4 eller en bakhjulsdriven BMW 330.
det smidigaste är väl om TS provkör bägge och väljer det han och hans plånbok trivs bäst med.

Nu vet jag inte vad du hänger upp dig på för det spelar inte så stor roll, tvärt om för Audi´s del. Vill du kan du förstås jämföra med en A4 V6q istället och få mer lika ägandekostnader och prestanda, men då blir skillnaden mot BMW ännu större. Fyrhjulsdriften gör ingen skillnad när det gäller detta, tänk själv att du lägger i friläge och rullar genom kurvan, den gör nytta när det gäller att få ner kraften i backen ut ur kurvan men en 330i är inte stark nog för att ha problem med detta så länge det inte är halt väglag.

jag lägger inte i friläge när jag kör bil, jag har växeln i och kör...som dom flesta gör när dom till exempel får sladd i en kurva eller väjer för en älg eller barn, då har du mera nytta av drivning på alla fyra hjulen.
som sagt, ett opartiskt undanmanöverprov avgör tvisten, hittar desvärre inte något på nätet..letar dock smile

Nej självklart inte, men tänker du efter så skrev jag "tänk att du lägger i..."! Vad jag ville belysa är att det är bilens chassi och däcken inte drivningen som avgör bilens uppträdande. jag tror dock det är skit samma vilken drivning man har eftersom både RWD, FWD och 4WD beter sig på olika vis där alla har sina för och nackdelar. Du kan inte påstå att det är särskilt tryggt när en 4WD släpper på alla fyra och glider som den klassiska liknelsen; "En klick smör i en stekpanna"?

Klart man har nytta av två extra drivande hjul om det är halt och man skall accelerera i någon form, men om det är värt att åka med alla nackdelarna det innebär resten av året får man själv avgöra. Det beror lite på bilen med, en del bör vara 4WD och en del är helt onödiga med fyra drivande hjul. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
it_mutt Avstängd
29 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Rquired skrev:
Old:


tongue

Inte för att vara sån, men MED traction control på...är det verkligen riktigt "rättvist"? (bara rent spontan tanke då, och inte för att jag orkar lägga mig i quattro vs rwd-biten)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rquired Allmänt envis
29 maj 2011 · 12 512 Inlägg

it_mutt skrev:

Rquired skrev:
Old:


tongue

Inte för att vara sån, men MED traction control på...är det verkligen riktigt "rättvist"? (bara rent spontan tanke då, och inte för att jag orkar lägga mig i quattro vs rwd-biten)

De körs både med och utan stabilitetskontroll på, och i undanmanövern spelar dessa ingen roll oavsett? Så vad är orättvist med att de körs med dessa system aktiva, när det dels är så man kör bilen till vardags (Vem trycker av detta på väg till affären?) och dels när de demonstrerar vad som händer utan dessa?

För övrigt var det Steifan och inte jag som postade det klippet. wink

Senast redigerat av Rquired (29 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
it_mutt Avstängd
29 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Rquired skrev:

it_mutt skrev:

Rquired skrev:
Old:


tongue

Inte för att vara sån, men MED traction control på...är det verkligen riktigt "rättvist"? (bara rent spontan tanke då, och inte för att jag orkar lägga mig i quattro vs rwd-biten)

De körs både med och utan stabilitetskontroll på, och i undanmanövern spelar dessa ingen roll oavsett? Så vad är orättvist med att de körs med dessa system aktiva, när det dels är så man kör bilen till vardags (Vem trycker av detta på väg till affären?) och dels när de demonstrerar vad som händer utan dessa?

För övrigt var det Steifan och inte jag som postade det klippet. wink

My bad (om vem som postande, det blev lite rörigt där ja)

Fick för mig det bara var bmw:n som de hade det på, men jag tittade/lyssnade med ett halvt öga/öra, men då var det en miss från mig där

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
30 maj 2011 ·

Här ser vi tydligt hur BMW uppträder med (den bromsas snyggt ned rejält utav tekniken) och utan antisladd i cirkulationsplatsen, då den först understyr för att sen överstyra när hon kör utan antisladd.
Synd att även audi inte körs på samma vis med och utan hjälpmedel.
Synd även att det inte ges några hastighetsuppgifter förutom på alfan.
Vid undanmanöverprovet med de "vilda djuren som rymt från zoo" säger hon ju till och med vid 2:58 att hon måste parera hela vägen igenom och styra emot i BMWn för att komma igenom, med audin rinner hon däremot lite understyrt igenom.
Nu är detta test ändå missvisande som jämförelse då det är en A4 och en 328 plus det italienska sorgebarnet.
Jag vet att det beror på mera än var hjulen driver för annars skulle en gammal K5 köra ifrån en M3 i en konbana, givetvis är det chassits förmåga att förmå hjulen att greppa som är en stor del i ekvationen.

Jag har provat och lekt med min gamla S10 körandes i cirkel på torr asfalt (började på en grusplan men fick lite blodad tand och var tvungen att testa vidare med den) med och utan 4WD inkopplad och självklart kunde jag köra fortare med 4WD inkopplad innan greppet släppte.
Mera rättvisande än så tror jag inte att det kan bli då det var samma bil som testet gjordes med.
Efterlyser fortf test mellan S4 och 330.

Rquired Allmänt envis
30 maj 2011 · 12 512 Inlägg

Du får det att låta som en nackdel? Det Viktoria Butler säger vid 2:58 tolkar jag helt klart som att hon anser att det är något positivt, och det är också en av de självklara fördelarna med bakhjulsdrift: När gränsen passeras är RWD inte enkelt att kontrollera men "du har åtminstone fronten i rätt riktning och slipper se mötande trafikanter i vitögat" fritt översatt från engelska. Du får det låta som att hon måste parera med endast RWD, sanningen är den att du med styrning och gas måste parera i alla tre bilarna annars hade Audi och Alfa landat rakt ut i skogen...

Med "S10" antar jag att du menar en jänke-pickup? Ett väldigt orättvist exempel i så fall, att dessa är lätta baktill (särskilt utan last) och kastar med bakänden lätt är inte särskilt konstigt. Har dock prövat samma sak med min gamla Grand Vitara; Med endast RWD släppte den vid markant lägre hastighet men gick fortfarande att köra runt "på bredden" i stil med en gammal Volvo-raggare. Med 4WD inkopplat gick det fortare men när den väl släppte så skedde det blixtsnabbt helt utan förvarning och på grund av påfrestningen på framdäcken av både styrningen och drivningen for den rakt fram och började glida i sidled i sann 4WD-anda. "Som en klick smör i en stekpanna, inget annat än proffs hanterar"

Som hon säger i klippet, visst 4WD ger vissa fördelar när det gäller att få ner kraften i olika situationer men när en fyrhjulsdriven bil väl tappar greppet så blir den riktigt otäckt!

Sedan känns det som ett typiskt uttalande från en Audi-ägare med orden "Italienskt sorgebarn", inget illa menat men jag tror det sitter i mentaliteten om man åker Audi vars roligaste modeller som 80-tals quattro framstår som tråkiga jämfört med vad Alfa Romeo presterat.

Dessutom har 156 inte lidit av en bråkdel av de problem som A4 B5 haft, det räcker med att ta framvagnen som ett exempel så framstår italienaren som en bra konstruktion jämfört med Audi A4. Vilken av dem är ett sorgebarn egentligen? smile

Senast redigerat av Rquired (30 maj 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
XorcessX
30 maj 2011 · 709 Inlägg

Citat från ett test av M3 och Audi S5

"Visst, BMW:n är bra mycket råare, brutalare och är en racer på ett helt annat sätt än Audin. Men Audin ser mycket dyrare ut, känns mycket lyxigare och är överlägsen som vardagsbil. Personligen anser jag bara BMW:n vara bättre på banan. Mitt val: utan tvekan Audi A5. (Skulle nog faktiskt inte vilja ha en RS5 heller för den delen, blir samma symdrom som med BMW:n. För stötig och för sportigt satt för att någon komfort ska finnas kvar). Nej en S5 känns lagom."

BMW 540iA (1993)
BMW 530i (2001)
Rquired Allmänt envis
30 maj 2011 · 12 512 Inlägg

XorcessX skrev:
Citat från ett test av M3 och Audi S5

"Visst, BMW:n är bra mycket råare, brutalare och är en racer på ett helt annat sätt än Audin. Men Audin ser mycket dyrare ut, känns mycket lyxigare och är överlägsen som vardagsbil. Personligen anser jag bara BMW:n vara bättre på banan. Mitt val: utan tvekan Audi A5. (Skulle nog faktiskt inte vilja ha en RS5 heller för den delen, blir samma symdrom som med BMW:n. För stötig och för sportigt satt för att någon komfort ska finnas kvar). Nej en S5 känns lagom."

Suck, en Audi S5 är fruktansvärt långt ifrån tidigare tråkiga framtunga Audi-eländen. Och den är definitivt inte aktuell i denna tråd. roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
zippo Drygare än Yes
30 maj 2011 · 112 Inlägg

Rquired skrev:

XorcessX skrev:
Citat från ett test av M3 och Audi S5

"Visst, BMW:n är bra mycket råare, brutalare och är en racer på ett helt annat sätt än Audin. Men Audin ser mycket dyrare ut, känns mycket lyxigare och är överlägsen som vardagsbil. Personligen anser jag bara BMW:n vara bättre på banan. Mitt val: utan tvekan Audi A5. (Skulle nog faktiskt inte vilja ha en RS5 heller för den delen, blir samma symdrom som med BMW:n. För stötig och för sportigt satt för att någon komfort ska finnas kvar). Nej en S5 känns lagom."

Suck, en Audi S5 är fruktansvärt långt ifrån tidigare tråkiga framtunga Audi-eländen. Och den är definitivt inte aktuell i denna tråd. roll

ältande om vem som vet bäst börja också blir långt ifrån tråden.. tongue

Audi S4 "Bi-Turbo Avant" (1998)
Rquired Allmänt envis
30 maj 2011 · 12 512 Inlägg

zippo skrev:

Rquired skrev:

XorcessX skrev:
Citat från ett test av M3 och Audi S5

"Visst, BMW:n är bra mycket råare, brutalare och är en racer på ett helt annat sätt än Audin. Men Audin ser mycket dyrare ut, känns mycket lyxigare och är överlägsen som vardagsbil. Personligen anser jag bara BMW:n vara bättre på banan. Mitt val: utan tvekan Audi A5. (Skulle nog faktiskt inte vilja ha en RS5 heller för den delen, blir samma symdrom som med BMW:n. För stötig och för sportigt satt för att någon komfort ska finnas kvar). Nej en S5 känns lagom."

Suck, en Audi S5 är fruktansvärt långt ifrån tidigare tråkiga framtunga Audi-eländen. Och den är definitivt inte aktuell i denna tråd. roll

ältande om vem som vet bäst börja också blir långt ifrån tråden.. tongue

Helt klart, men skall man älta så kan man åtminstone hålla sig någorlunda inom ämnet. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 maj 2011 · 17 478 Inlägg

Sampyla skrev:
Tjenare!

Jo det är så att jag går i tankarna att köpa en ny bruksbil.

Jag har kollat på audi och bmw för det är nån av dom bilmärkena jag vill köpa.

Men jag tänkte fråga er om nån kan ge lite mer info om audi? Har kollat mycket på s4, den nyare med v6 bi-turbo, är det nåt att ha? Vanliga fel? Är den äldre s4an bättre?

Sen har jag även kollat på bmw 330, hur är dom?

Mvh/
Sami

Föräldrarna kör Audi. Vi pratar herre och dam i 60-årsåldern nu. De har råkat ut för väldigt mycket problem genom åren. Oftast på S6, S8 som inte tokkörs om inte jag lånar... Skulle nog rekommendera BMW.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang