Till Audi-entusiasternas högljudda protester(?) kastar jag fram att BMW är ett bättre och vettigare val;
-BMW har åtminstone under de aktuella åren haft betydligt större andel nöjda ägare och presterat avsevärt bättre resultat i tillförlitlighetsundersökningar. BMW har haft de nöjdaste ägarna tillsammans med Subaru och Toyota, Audi har legat kring eller under medelbilen. Och så vidare...
-BMW är rejält billigare att underhålla, Audi har ofta dels dyrare delar men det är framför allt alla servicepunkter som ställer till det: Till exempel att Audi har kamrem mot BMW´s underhållsfria kedja. Sedan är det ofta trängre under huven på Audi´s, BMW har som designdrag länge haft "en lång motorhuv" och rakställda motorer vilket gör det löjligt lättmekat. Klart Audi har bättre och sämre modeller, men för att ta den S4 2.7 du nämner är det rejält trångt under huven och löjligt dyrt att byta de två turbo-aggregaten vad jag förstått.
-Audi var på den tiden inte en premiumbil i klass med BMW i mina ögon, jag tycker helt klart att nyare Audi (Tex. A6 C6 med flera) är premiumbilar helt i klass med BMW och Mercedes men de runt år 2000 nådde inte fram.
-Jag antar att du vill ha en rolig bil, hur stämmer det in på Audi? De modeller du nämner är framtunga klumpar med ett understyrt beteende och vag styrning; Snabba rakt fram men inga körmaskiner, jämfört med BMW´s 3-serie som anses vara originalet till den lilla, körglada premiumbilen...
BMW´s lilla E46 är ingen problemfri bil men den har inte många svagheter som kan innebära dyra reparationer och den är duktig på många områden: Rolig, bekväm, stadig, välbyggd och så vidare. Köper du en 330i får du en av mina favoritmotorer, M54 är prisbelönad i en mängd olika sammanhang och har dels en underbart rivig karaktär men framför allt en låg förbrukning.
Att E46 med M54-sexan håller vet jag, min far har kört 60.000mil med modellen utan problem utan bara bytt slitdelar. Därför skulle helt klart se en 330i som det vettigaste köpet i denna prisklassen om man väger körglädje/bruksvärde per krona eller liknande. Däremot är det lite svårt att jämföra en standard-BMW som 330i med en sportmodell av Audi som S4; Även om jag anser att BMWn är roligare har Audin andra resurser under huven om vi säger så.