Hej! En släkting är i startgroparna att starta ett Bussbolag som ska pyssla med beställningstrafik. Dvs. Resor till Tyskland, Ullared, skidresor osv. Jag skulle väl bli lite inblandad i det så därav intresset från min sida. Att lotsa sig igenom det byråkratiska är inte hans "grej" riktigt så det faller på mig om detta ska bli av. Betalningen för det är att jag får ett D-kort vilket inte är så dumt. Ska köra lite extra ibland.
Så, det jag redan har koll på är:
- Man ska ha god likvid i företaget. Inga problem.
- Man ska ha Trafiktillstånd. Detta har jag läst på men som jag tolkar det hjälper inte alltid med att ha bra likvid, inga skulder eller plumpar i belastningsregistret utan man ska ha en viss vana av busstrafik..? Det har vi inte. AktieBolaget har pysslat med annat och varit aktivt från 1989 och är fortfarande. Dock inte i Transportnäringen!
Bussar finns det gott om på nätet och kunnande för att köpa en har vi genom en mekaniker som ställer upp.
Frågan är väl egentligen 2: Måste det finnas kompetens i bolaget av busstrafik eller kan man läsa sig till det genom kursen "Yrkeskunnande för Trafiktillstånd" Läromaterialet är ju nästan 600 sidor tjockt... Man måste ta den.
Samt: Förutom inköp och service på bussen så tillkommer trafiktillstånd och vägtrafikskatt årligen. Är det nåt mer som jag har missat???
Mvh
Alexander
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!