2632
Sök

Starta Bussbolag. Beställningstrafik. Div frågor...

Forummoderator
18 329 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Hej! En släkting är i startgroparna att starta ett Bussbolag som ska pyssla med beställningstrafik. Dvs. Resor till Tyskland, Ullared, skidresor osv. Jag skulle väl bli lite inblandad i det så därav intresset från min sida. Att lotsa sig igenom det byråkratiska är inte hans "grej" riktigt så det faller på mig om detta ska bli av. Betalningen för det är att jag får ett D-kort vilket inte är så dumt. Ska köra lite extra ibland.

Så, det jag redan har koll på är:
- Man ska ha god likvid i företaget. Inga problem.
- Man ska ha Trafiktillstånd. Detta har jag läst på men som jag tolkar det hjälper inte alltid med att ha bra likvid, inga skulder eller plumpar i belastningsregistret utan man ska ha en viss vana av busstrafik..? Det har vi inte. AktieBolaget har pysslat med annat och varit aktivt från 1989 och är fortfarande. Dock inte i Transportnäringen!

Bussar finns det gott om på nätet och kunnande för att köpa en har vi genom en mekaniker som ställer upp.

Frågan är väl egentligen 2: Måste det finnas kompetens i bolaget av busstrafik eller kan man läsa sig till det genom kursen "Yrkeskunnande för Trafiktillstånd" Läromaterialet är ju nästan 600 sidor tjockt... Man måste ta den.

Samt: Förutom inköp och service på bussen så tillkommer trafiktillstånd och vägtrafikskatt årligen. Är det nåt mer som jag har missat???

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 maj 2011
Japp för att få lov å köra med passagerare i bussen måste du har kört ett visst antal mil med detta kortare sträckor.

Farsan har kört lite extra för Ellös buss å trots att han har alla grejjer han va tvungen å ha så va detta ett tvång. Han fick även åka med på en del längre turer innan ha fick köra själv.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 maj 2011
Dieselsmurfen skrev:
Samt: Förutom inköp och service på bussen så tillkommer trafiktillstånd och vägtrafikskatt årligen. Är det nåt mer som jag har missat???

Mvh
Alexander

Duger inte med en "gammal holk" eftersom man helt enkelt inte får tillstånd att köra in i många städer neröver europa om inte bussen har miljöklasad motor. Vilket innebär ni måste upp segmentet med beg. bussar som bara är nåt år gamla. Miljözonerna i tex. Tyskland är benhårda.
Senast redigerat av hotrodder (13 maj 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

8 906 Inlägg
13 maj 2011
Det fyra F: en, företaget, föraren, fordonet och färden.
Läs om det här
http://www.bussbranschen.se
Några tillstånd som krävs är bland annat:

Gemenskapstillstånd (Utfärdas av Transportstyrelsen)
Rosa blankett (används för linjetrafik inom EES länderna. (Utfärdas av Transportstyrelsen)
Kontrolldokument EU Waybill (används för beställningstrafik inom EU/EES länderna. (Utfärdas av länsstyrelsen)
Kontrolldokument Interbus Waybill (används för beställningstrafik till vissa länder (se respektive land) (Utfärdas av länsstyrelsen)
Kontrolldokument ASOR Waybill (används för beställningstrafik till vissa länder)

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
18 329 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
Tackar för detta folks! Mycket bra! Diverse tillstånd som Hamilton nämner kan man traggla sig i genom. Värre då med fordon vs miljöklassning. Vi hade tänkt en ca 2003 med 60-70 tmil på mätaren. inte gratis de heller. Dags att börja härja med transportstyrelsen... Tack Hamilton för det tipsen!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök