Volvo 850 T-5R -95, Rycker/Hoppar/Hackar kraftigt ibland

Fire-Fox
13 maj 2011 · 632 Inlägg

Hejsan alla glada och hjälpsamma folk på Garaget!

Jag har haft ett riktigt irriterande problem på min Volvo 850 T-5R ett bra tag och vill verkligen fixa det nu när det blivit värre. Så jag hoppas jag kan få så mycket tips och hjälp som möjligt av er.

Själva problemet är att bilen rycker/hoppar/hackar riktigt kraftigt ibland. Det började redan förra sommaren då fick bilen för sig att rycka väldigt sällan. Ungefär 1-2 gånger i månaden. Innan jag skulle ställa av bilen inför förra vintern så ryckte den 2-3 gånger i veckan istället. Nu i år när jag ställt på bilen igen så rycker den i princip varje dag när jag är ute och kör.

Det är inga små mesryckingar heller utan det är som att det blir tvärnit och hugger till i hela bilen så man tror den ska gå i 2 delar tongue. Men det är ALLTID bara en kort ryckning på någon sekund och ibland blir det en rejäl smäll ifrån avgassystemet också när ryckningarna uppstår med det är inte alltid! Efter ryckningen kan bilen funka klockrent i flera timmar eller kanske hela dagen utan att det uppstår igen men ibland får den för sig att rycka 2-3 gånger i timmen.

Det ska också tilläggas att problemet kan uppstå när som helst. Det spelar ingen roll om jag pressar gaspedalen i botten och plågar bilen fullt ut eller ligger och meskör bilen i 80km/h på 5:ans växel. Ryckningarna kan komma när som helst.

Bilen går inte dåligt på något sätt. Den är pigg, laddar jätte stabilt upp till 1,4 BAR och stannar där utan svajande laddtryck. Den tar ingen olja eller kylarvatten och det ryker absolut inget ur avgassystemet heller.

Så nu behöver jag verkligen er hjälp vad det kan vara? Alla tips och idéer m.m. är jätte välkomna.

Saker som jag REDAN BYTT på bilen är följande:

* Tändstift
* Tändkablar
* Rotor
* Fördelarlock
* Svänghjulsgivare (Impulsgivare)
* Bränslepump
* Bränslefilter
* Spridare
* Tryckslangar (Silikon)
* Olja
* Oljefilter

Saker som jag TÄNKTE BYTA framöver är följande:

* Gasspjäll
* Gasspjällsgivare (Spjällägesgivare)
* Tändspole
* Tändmodul
* Bränslepumps relä
* Luftmassemätare
* Lambdasond
* Kolla andra slangar efter läckage och kablar efter kabelbrott

Snälla hjälp smile.

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
ejon_850
13 maj 2011 · 878 Inlägg

Kikat på felkoder?

MVH

All The best
MVH
Jonas .L
Fire-Fox
13 maj 2011 · 632 Inlägg

Japp!

jag kollade felkoder på bilen idag faktiskt och fick 1-1-1 alltså inga fel.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
ejon_850
13 maj 2011 · 878 Inlägg

Är det att tändningen slår ifrån? eller att den inte får soppa ?

MVH

All The best
MVH
Jonas .L
Fire-Fox
13 maj 2011 · 632 Inlägg

Ja du, det är det jag inte vet. Det är lite det som jag behöver tips och råd på vad det kan vara. Som jag skrev så går bilen inte dåligt på något sätt. Den är pigg, laddar jätte stabilt upp till 1,4 BAR och stannar där utan svajande laddtryck. Den tar ingen olja eller kylarvatten och det ryker absolut inget ur avgassystemet heller.

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
ejon_850
13 maj 2011 · 878 Inlägg

Om du motorbromsar ner bilen och den "bluddrar" mycket, så tyder det på att bilen får för mycket soppa.

Oftast om det är LMM eller något som lägger av så brukar systemet skicka felkod, vilket du inte fått.
Den gör det inte vid speciella tillfällen? tex vid uppförsbacke eller liknande?

MVH

All The best
MVH
Jonas .L
Fire-Fox
13 maj 2011 · 632 Inlägg

Den bluddrar en del när man motorbromsar. Men TM Racing ställde ju upp soppa trycket när dem mappade bilen så den inte skulle gå torrt när den laddar 1,4 BAR.

Jag kan även tillägga att jag haft bilen hos TM Racing där dem lödde om styrboxen och kollade mappen och allt så bra ut. Eftersom den rycker vid så varierande tillfällen så tror jag inte att det är för den går för fett. Eftersom den kan rycka även när man lungkör med bilen utan att använda turbon eller när man stämplar plattan i botten.

Felen kommer inte oftare i backe. Dem kan komma till och från när som helst.

Mvh/Tobias!

Senast redigerat av Fire-Fox (13 maj 2011)

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Fire-Fox
13 maj 2011 · 632 Inlägg

Ingen som har några andra tips eller funderingar?

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
Nili
13 maj 2011 · 10 Inlägg

Det kan inte vara BTR:en som spökar då?

ejon_850
13 maj 2011 · 878 Inlägg

Tråkigaste är om det är något elfel:/ skickas ingen felkod då..

All The best
MVH
Jonas .L
Fire-Fox
13 maj 2011 · 632 Inlägg

ejon_850 skrev:
Tråkigaste är om det är något elfel:/ skickas ingen felkod då..

Ja elfel är aldrig roliga sad. Det brukar vara så jävligt att hitta vart felet befinner sig då.

Jag försöker gå igenom de mest troliga sakerna först som brukar vara fel. Så som tänddelar och soppa systemet.

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Alex-s Bakhjulskrafs
13 maj 2011 · 1 479 Inlägg

kan vara tempgivaren också, den har att göra med bränsleblandningen

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
ejon_850
13 maj 2011 · 878 Inlägg

Japp det bör du göra i första hand. Tänddelarna och bensin tillhörande saker. Får hoppas för din skull att inte börja pilla i elsystemet, det är verkligen inte roligt... Bästa skulle vara att den skulle skicka upp en felkod till datasystemet, men minst sannolikhet att den kommer göra det då du kört ett längre tag redan..

Svårt att ge tips bara gå igenom små grejerna först.

MVH

All The best
MVH
Jonas .L
Fire-Fox
13 maj 2011 · 632 Inlägg

mk2_power skrev:
kan vara tempgivaren också, den har att göra med bränsleblandningen

Okej, tackar så jätte mycket för tipset. Jag får se över den också.

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
Fire-Fox
13 maj 2011 · 632 Inlägg

ejon_850 skrev:
Japp det bör du göra i första hand. Tänddelarna och bensin tillhörande saker. Får hoppas för din skull att inte börja pilla i elsystemet, det är verkligen inte roligt... Bästa skulle vara att den skulle skicka upp en felkod till datasystemet, men minst sannolikhet att den kommer göra det då du kört ett längre tag redan..

Svårt att ge tips bara gå igenom små grejerna först.

MVH

Exakt jag får gå i den ordningen. Förra året fick jag felkod på impulsgivaren så då bytte jag den. Jag trodde att det var den som skapade ryckningarna men dem var tyvärr fortfarande kvar.

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
DaVi88
13 maj 2011 · 21 Inlägg

Tjena Tobbe.
Jag känner igen det där felet lite grann. Jag hade nästan samma bekymmer för några månader sen. Bilen ryckte till några ggr. Men med tiden så la den även av ett flertal ggr. Jag fick inte fram några felkoder. Så jag fick börja söka manuellt. Trodde de var antingen soppa pumpen. Men den gick som den skulle. Börja mäta upp reläerna så som sitter vi fläkten vid kylaren. Och dom var det inte fel på. Men de fanns ju flera alternativ. LMM, gasspjälls givaren. Men dom var hela. Tanken gick sen till databoxen i motor utrymmet. Och där var felet. Kall lödningarna vid några kretsar och vid chipet hade spruckit. En kompis lödde ihop det och idag har jag inga som helst bekymmer big_smile

Fire-Fox
13 maj 2011 · 632 Inlägg

ZingZ skrev:
Tjena Tobbe.
Jag känner igen det där felet lite grann. Jag hade nästan samma bekymmer för några månader sen. Bilen ryckte till några ggr. Men med tiden så la den även av ett flertal ggr. Jag fick inte fram några felkoder. Så jag fick börja söka manuellt. Trodde de var antingen soppa pumpen. Men den gick som den skulle. Börja mäta upp reläerna så som sitter vi fläkten vid kylaren. Och dom var det inte fel på. Men de fanns ju flera alternativ. LMM, gasspjälls givaren. Men dom var hela. Tanken gick sen till databoxen i motor utrymmet. Och där var felet. Kall lödningarna vid några kretsar och vid chipet hade spruckit. En kompis lödde ihop det och idag har jag inga som helst bekymmer big_smile

Där ser man! smile. Jag har faktiskt haft min bil uppe hos TM Racing där dem gick igenom min styrbox. Där lödde Thomas om chipet och gick igenom hela boxen. Han kollade också så att mappen såg okej ut och den var tydligen riktigt bra.

Men jag får hoppas jag hittar felet snart

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Wikman88
14 maj 2011 · 19 Inlägg

Jag hade själv ungefär samma symptom på min T5:a men då dog den helt till slut och då visade det sig vara precis bränslepumpen, prova kanske daska till under tanken, nåja behöver inte vara det men en idé i varje fall smile

Fire-Fox
14 maj 2011 · 632 Inlägg

Wikman88 skrev:
Jag hade själv ungefär samma symptom på min T5:a men då dog den helt till slut och då visade det sig vara precis bränslepumpen, prova kanske daska till under tanken, nåja behöver inte vara det men en idé i varje fall smile

Bränslepumpen är bytt till en helt ny Walbro Bränslepump 255L och det blev inte bättre tyvärr. Men vem vet, Walbro pumpen kanske är dålig den också tongue. Men det betvivlar jag. Jag ska kolla över relät till bränslepumpen i alla fall.

Mvh/Tobias!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
Racetwin2
15 maj 2011 · 15 Inlägg

Jag provade att googla på t5R rycker och fick upp massa trådar. En hel del av dem rörde modifierade boxar. Fanns några intressanta på Turbo Performance Club bl.a men jag kunde inte läsa dem. Då jag inte var inloggad .Prova själv för sannolikheten är ju stor att det är något modelltypiskt.

Polestar 2 "SMLR Single Motor Long Range" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang