Hur sänka Volvo S60 bak som har nivåreglering?

DLS
13 maj 2011 · 258 Inlägg

Nån som sänkt sin volvo s60 awd med nivåreglering bara bak??

Tycker att den är tillräckligt låg fram redan men den behöver komma ner ca 3cm bak.

Vet att det finns sänkningssatser som sänker 35mm fram o 25mm bak + att man måste köpa byglar för att få nivåregleringen att kunna funka med sänkningen men hur gör man om man bara vill sänka bilen bak o fortfarande ha nivåreglering?

"She said its just a car, I said you're just a girl"
joacim77
15 maj 2011 · 204 Inlägg

Skicka frågan till Kristian oxå...tror att han har koll på detta... smile

"Tamdiu discendum est, quamdiu vivas"
TurbOla Reservdansk
15 maj 2011 · 6 271 Inlägg

DLS skrev:
Nån som sänkt sin volvo s60 awd med nivåreglering bara bak??

Tycker att den är tillräckligt låg fram redan men den behöver komma ner ca 3cm bak.

Vet att det finns sänkningssatser som sänker 35mm fram o 25mm bak + att man måste köpa byglar för att få nivåregleringen att kunna funka med sänkningen men hur gör man om man bara vill sänka bilen bak o fortfarande ha nivåreglering?

Har du inte redan besvarat din egen fråga? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
DLS
15 maj 2011 · 258 Inlägg

Jo men jag vill bara sänka bilen bak, inte köpa en hel sats.
undrade om nån kommit på nått sätt att sänka den bak utan att behöva köpa en hel sats.
o sen om nån kommit på nån annan lösning förrutom byglar att lösa det med nivåregleringen.
Vill inte kapa original fjädrarna, går det att köpa bara sänkningsfjädrarna bak??

"She said its just a car, I said you're just a girl"
Roger_Johansson
24 april 2012 · 25 Inlägg

Hejsan..har en fråga angående nivåregleringsbyglarna på min bil
det är så här att jag har en volvo s60 t5-2001 som är sänkt (jag tror det är sk. sportchassi men är osäker)
(har kikat runt på nätet på andra t5:or som är sänkta och min ser ut som -  sänkning: 45mm fram 35mm bak
bakdämparna med nivåhöjning har byts ut ,berättade den förra ägaren till mig ,och han har satt dit vanliga gasdämpare,
och nivåregleringsbyglarna sitter kvar ,ska det vara så??..och vad händer om jag tar bort byglarna??

hör av er
mvh

spokenratt
25 april 2012 · 3 860 Inlägg

Har man bytt dämpare till de vanliga så är väl nivåregleringen urkopplad? Vet att vissa byggt bort den genom att bta till de vanliga dämparna. Om byglaran sitter kvar så tror jag ändå inte att dom fyller någon funktion just nu. Men rätta mig om jag har fel!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
nixon89 klabbarpan
25 april 2012 · 3 041 Inlägg

Så här funkar det. Nivåregleringen är inbyggd i dämparna bak. Så att säga oavsett vikt kommer dämparna alltid vilja hålla bilen i samma höjd.
Det är därför man monterar byglarna. Utan dem skulle dämparna lyfta bilen och spiralfjädrarna ligga löst.

Har du då inte nivåregleringen kvar på bilen så är byglarna totalt meningslösa.

Mvh benna

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
spokenratt
25 april 2012 · 3 860 Inlägg

Precis, men kan man återmontera dessa senare ifall man vill ha tillbaka nivåregleringen? Bara en fundering..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
nixon89 klabbarpan
25 april 2012 · 3 041 Inlägg

Självklart. Själva regleringen är inbyggd i dämparen. Ingen elektronik eller dylikt:-)

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
spokenratt
25 april 2012 · 3 860 Inlägg

Ja, jag menade byglarna om ja var otydlig, har ingen aning om hur de sitter, man har inte sönder dom vid demontering eller så?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Hermanssons_Garage
25 april 2012 · 2 415 Inlägg

nivåregleringen, är den inkopplad med halvljuset också? så lastar du bilen full bak så den går nästan i botten så sänks väl halvljuset också?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
spokenratt
25 april 2012 · 3 860 Inlägg

Nej det ska den inte vara, dämparna reglerar så att den inte ska sätta sig så där bak.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
nixon89 klabbarpan
25 april 2012 · 3 041 Inlägg

Byglarna sitter med två bultar i länkarmen och en till stöttan

Mvh benna

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Roger_Johansson
25 april 2012 · 25 Inlägg

jo jag hajjar att nivåregleringen sitter i dämparna
men undrade om det är ett måste att ha kvar nivåregl.byglarna tillsamans med vanliga dämpare
o vad händer om man tar bort dom? om bilen blir lägre..t.e.x

spokenratt
25 april 2012 · 3 860 Inlägg

Iom att nivåregleringen inte längre är aktiv så kan du tabort byglarna och sitter de nu så enkelt som Benna sa så är det ju snabbt gjort. Dom fyller ingen funktion alls just nu och kommer inte påverka höjden eller något annat ifall du plockar bort dom.
Kanske kan vara värt att spara ifall du vill byta tillbaka till nivåreglering senare..? Slipper man ju köpa nya.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
nixon89 klabbarpan
25 april 2012 · 3 041 Inlägg

Inte nödvändigt alls, bort med dem, blir ingen skilnad.

Mvh benna

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang