2940
Sök

Böter vid körning med obes husvagn?

killercow
16 maj 2011
Trådstartare
Nån som har koll på vad böter ligger på om man drar en obes avställd husvagn efter bil?

Funderar på att köpa en å renovera. drar inget som är trafikfarligt utan alla lampor ska funka isåfall å handsken ska vara hel å bromsar fungera. men problemet blir ju att dessa rep.obj aldrig är påställda eller bes. kollade med transportstyrelsen å fick blankt nej om att dra den inte ens med lgf-skylt. husvagn känns förstor att dra med bilsläp. å de får ja ju ändå inte dra med b-kort så då blir de ju böter ändå. Att anlita nått åkeri som tar den på större släp är ju inte heller att tänka på då det skulle bli dyrare än böter.

Så frågan är om nån har nått annat tips på hur man kan få hem en sån eller vad böter ligger på?

1 265 Inlägg
16 maj 2011
plocka bort registreringsplåten och häng på en LGF skylt då ska de va lagligt

killercow
16 maj 2011
Trådstartare
joakim89 skrev:

Läs gärna topic å svara sen. som jag skrev så har jag kollat detta med transportstyrelsen å det är inte lagligt

1 265 Inlägg
17 maj 2011
killercow skrev:
joakim89 skrev:

Läs gärna topic å svara sen. som jag skrev så har jag kollat detta med transportstyrelsen å det är inte lagligt

jag har då fått svar att de ska vara lagligt .

Muttley
17 maj 2011
Trådstartare
ställa på och ställa av och 1dag försäkring . Som folk brukar göra med bilar ?

519 Inlägg
17 maj 2011
joakim89 skrev:

Ej lagligt.för att det ska bli lagligt ska husvagnen avregistreras och fjädring sätts ur funktion.

1 265 Inlägg
17 maj 2011
mtudiesel skrev:
joakim89 skrev:

Ej lagligt.för att det ska bli lagligt ska husvagnen avregistreras och fjädring sätts ur funktion.

jo titta just upp de igen,
men avregistreras behövs inte bara plocka bort regplåten,  sen fjädringen lär dom inte säga nått om

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
17 maj 2011
joakim89 skrev:
mtudiesel skrev:
joakim89 skrev:

jo titta just upp de igen,
men avregistreras behövs inte bara plocka bort regplåten,  sen fjädringen lär dom inte säga nått om

Husvagnen är inte klassad som ett efterfordon och därför så är det inte lagligt att sätta LGF-skylt på den och köra i 30. Ett undantag är om husvagnen hade varit avfjädrad, men det är den inte.

Till trådskaparen har jag tyvärr inget bra tips mer än att ställa på den och betala skatten innan du kör iväg. Stoppar polisen dig kan du ju alltid hävda att du är på väg till verkstad med den och hoppas på det bästa.
Senast redigerat av Sheba (17 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

711 Inlägg
18 maj 2011
Låna en grön skylt? Om man nu känner nån som kan låna ut en sån..

Sök