OM ni hade haft ekonomin till det, hade ni köpt en splitterny bil?

perzy Snål gnällspik
21 maj 2011 · 402 Inlägg

Jag har en gammal Bilkatalog från 2001. Den då nya Volvo S60 kostade då i grundutförande 215 000 kr.  Medelpersonen som köpte en sådan då har idag 2011 en tio år gammal bil som gått 15000 mil.  Enligt bilpriser.se är den då värd 35 000 - 42 000 kr UTAN fullständigt ifylld servicebok. 215 000 - 35 000 = 180 000.   Alltså 18 000 kr / år.

Trots allt tycker jag det låter ganska billigt.

Volvo S80 2,9.
pukan2
21 maj 2011 · 3 182 Inlägg

Hade inte köpt ny bil skulle aldrig falla mig in skulle satsat på att betala av lägenhetslånet.

xXSammy
21 maj 2011 · 6 577 Inlägg

Gillar hur folk nekar ett sådant "Erbjudande"

"OM ni hade haft ekonomin till det"

De/Dem
PerfectionR Japanese Engineering
21 maj 2011 · 690 Inlägg

Deception skrev:
Jag har köpt 3st fabriksnya bilar hittills. Man kan inte sitta och tänka sådär att "Nej fan, en liter mjölk kostar 300kr om man ska räkna med värdeminskningen". Eller, visst kan man räkna med det, men aldrig fattat poängen med det riktigt.

En bil är och kommer alltid vara en förlustaffär, oavsett om man köper nytt eller beggat. Har du otur och köper en bil som är 3-4år som går sönder, så kan det bli lika dyrt som om du skulle köpt en ny från början då garantierna ändå oftast är borta då. Min bror t.ex. fick byta hela motorn på sin V70 som var 5år...

Håller med dig fullständigt!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
it_mutt Avstängd
21 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Deception skrev:
...

En bil är och kommer alltid vara en förlustaffär, oavsett om man köper nytt eller beggat. ...

... SKa man sedan ha bilen i 10-15år känns inte värdeminskningen så tung..

En bil är inte alltid en förlustaffär, det är ju bara rent trams (av 7 bilar har 6 gått med vinst och 1 gått +-0, o så är det verkligen inte bara för mig)

Hur tung förlusten är är ju en tolkningsfråga givetvis, att gå "back" 170.000 på 10 år är, trots allt, 17.000 per år, vilket är mer än många ger för sin bil totalt sett.

Givetvis varierar ju förlustminskningen beroende på bilmärke, modell osv

Men, jag tänker trots allt hålla med om det sista du säger; SKA man köpa en ny bil, så ska man nog trots allt planera att ha den i 10-15år

- - - - - -

Malheus skrev:
Gillar hur folk nekar ett sådant "Erbjudande"

"OM ni hade haft ekonomin till det"

Står ju som påpekat inget om det handlar om att "ha ekonomin till det" som i "ha mer pengar än man riktigt vet vad man ska lägga dom på"

ELLER

Om det handlar om "ha ekonomin till det" som i "jag har sparat ihop till bilen och skulle därför kunna säga att jag har ekonomin till att KÖPA en ny bil"

Senast redigerat av it_mutt (21 maj 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rinnegan Malleus Malificarum
21 maj 2011 · 2 401 Inlägg

slowSwede skrev:
Ser ju ut att kunna understyra en hel del...tongue

Inte direkt, bara byta däck och ut och lira.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Evildan
21 maj 2011 ·

Uppenbarligen inte.

Andromeda Rumpmas
21 maj 2011 · 3 860 Inlägg

da_eddah skrev:
Ja fast jag kommer nog inte göra det igen. Beställde i januari och väntar fortfarande på leverens och lär nog så få göra i ytterligare någon månad. Värdeminskning värdeschminskning - utslaget på ägande i 4-5-6 år mot att kunna lita på att bilen inte blir stående mitt i rusningstrafik i Sthlm är värd mycket pengar i utbyte mot min sinnesro smile

You wish smile

Nya bilar stannar ju häpnadsväckande ofta. Visserligen får du en bil med garanti åtgärdad gratis, men det blir ju fortfarande ett jäkla bök när du får något elfel på Essingeleden 07:00 en bit från jobbet. Bärgning, taxi, hyrbil osv.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
21 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Malheus skrev:
Gillar hur folk nekar ett sådant "Erbjudande"

"OM ni hade haft ekonomin till det"

Då hade jag som sagt köpt en 3 år gammal bil, fått hälften av pengarna över att lägga på annat. Fler frågor?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Transporter89
21 maj 2011 · 957 Inlägg

inte  helt ny men  1-2 år gammal pgv de tappar så jävla mtk  så fort man kör ut den

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
RinorGDI
21 maj 2011 · 338 Inlägg

Malheus skrev:
Gillar hur folk nekar ett sådant "Erbjudande"

"OM ni hade haft ekonomin till det"

hahaha la märket till det också efter att ha läst lite tillåter ekonomin de så va fan vf inte köpa en bil som man själv kan lägga till saker och bestäma färg osv men jaja ,,,

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
Oves_Bror
21 maj 2011 · 456 Inlägg

Deception skrev:
Jämför jag t.ex. min Seat med min 850 så kan jag ju upplysa om att 850 är bra mycket dyrare/månad i drift, underhåll m.m. förutsatt att man inte tar med värdeminskningen i beräkningen. SKa man sedan ha bilen i 10-15år känns inte värdeminskningen så tung..

Klart den blir det eftersom det är en större bil som drar mer bensin, men det går ju inte att plocka bort värdeminskningen ur beräkningen! Blir ju som att plocka bort bensin och skattekostnaderna för 850 ur beräkningen!
Gissar att på en Seat som sjunker som en sten i värde så pratar vi väl en värdeminskning på 2000 i månaden kanske?

growing old is mandatory growing up is optional
da_eddah Sjuksköterska, psykiatri
21 maj 2011 · 149 Inlägg

Andromeda skrev:

da_eddah skrev:
Ja fast jag kommer nog inte göra det igen. Beställde i januari och väntar fortfarande på leverens och lär nog så få göra i ytterligare någon månad. Värdeminskning värdeschminskning - utslaget på ägande i 4-5-6 år mot att kunna lita på att bilen inte blir stående mitt i rusningstrafik i Sthlm är värd mycket pengar i utbyte mot min sinnesro smile

You wish smile

Nya bilar stannar ju häpnadsväckande ofta. Visserligen får du en bil med garanti åtgärdad gratis, men det blir ju fortfarande ett jäkla bök när du får något elfel på Essingeleden 07:00 en bit från jobbet. Bärgning, taxi, hyrbil osv.

Nu är du tyst och låter bli att förstöra min fantasivärld och motivering till nybilsköp smile

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"
Volkswagen Golf "TDI 105 DSG" (2012)
Cupra_
21 maj 2011 ·

Kanske ska kolla motorerna också.. Mer klipp i seaten än vad det är i 850:n.. Kan säga att du snittar 0,85-0,9 med båda två så det enda som skulle kunna skilja är skatten som är hälften på seaten jämfört med en 850.

Att en 850 inte sjunker lika snabbt i värde har ju sin logiska förklaring, det är en skitgammal bil som inte kan falla mycket mer i princip. Seaten har säkert snabbare värdeminskning än volvon.. inget att snacka om.

Värdeminskningen kan man visst bortse från anser jag.
Om jag cashar en bil för 250 lök, inte fan "lider" jag av att den sjunker i värde varje gång jag ska ut och åka? Det är ju i  sånna fall den dag man ska sälja bilen. OM man ens gör det.. Således så bekymrar inte jag mig alls för värdeminskningen till vardags då den ändå är i princip oundviklig oavsett om du köper nytt eller beggat, svensk, tyskt eller vad som..

RD_87 Skrotsamlare
21 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Jag är solidarisk med OPEC, jag har sällan bilar med låg förbrukning men körglädje mäts ju i liter wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Oves_Bror
21 maj 2011 · 456 Inlägg

Deception skrev:
Kanske ska kolla motorerna också.. Mer klipp i seaten än vad det är i 850:n.. Kan säga att du snittar 0,85-0,9 med båda två så det enda som skulle kunna skilja är skatten som är hälften på seaten jämfört med en 850.

Att en 850 inte sjunker lika snabbt i värde har ju sin logiska förklaring, det är en skitgammal bil som inte kan falla mycket mer i princip. Seaten har säkert snabbare värdeminskning än volvon.. inget att snacka om.

Värdeminskningen kan man visst bortse från anser jag.
Om jag cashar en bil för 250 lök, inte fan "lider" jag av att den sjunker i värde varje gång jag ska ut och åka? Det är ju i  sånna fall den dag man ska sälja bilen. OM man ens gör det.. Således så bekymrar inte jag mig alls för värdeminskningen till vardags då den ändå är i princip oundviklig oavsett om du köper nytt eller beggat, svensk, tyskt eller vad som..

Så om du jämför dom utan värdeminskning så är 850:in typ 1000:- dyrare per år.
Och tar du med den så är Seaten ~20000:- dyrare per år.

Sen skriver du att värdeminskningen är oundviklig, men det är ju viss skillnad att förlora 150000:- på en bil mot att förlora 15000:- på samma tid.
Har man inga problem med att förlora dom extra 135000:- då är man nog en av dom som har ekonomi till att åka ny bil.
Måste man däremot snåla på allt annat för att ha råd då ska man tänka om tycker jag!

growing old is mandatory growing up is optional
Niklas1987 NO
21 maj 2011 · 2 182 Inlägg

Malheus skrev:
Gillar hur folk nekar ett sådant "Erbjudande"

"OM ni hade haft ekonomin till det"

Tänkt på det också, jag lekte med tanken att jag hade oändligt eller iallfall så jävla mycket cash så värdeminskning och annat tjafs som många har som ursäkt för att inte köpa en ny bil är obefintligt.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Cupra_
21 maj 2011 ·

Oves_Bror skrev:

Deception skrev:
Kanske ska kolla motorerna också.. Mer klipp i seaten än vad det är i 850:n.. Kan säga att du snittar 0,85-0,9 med båda två så det enda som skulle kunna skilja är skatten som är hälften på seaten jämfört med en 850.

Att en 850 inte sjunker lika snabbt i värde har ju sin logiska förklaring, det är en skitgammal bil som inte kan falla mycket mer i princip. Seaten har säkert snabbare värdeminskning än volvon.. inget att snacka om.

Värdeminskningen kan man visst bortse från anser jag.
Om jag cashar en bil för 250 lök, inte fan "lider" jag av att den sjunker i värde varje gång jag ska ut och åka? Det är ju i  sånna fall den dag man ska sälja bilen. OM man ens gör det.. Således så bekymrar inte jag mig alls för värdeminskningen till vardags då den ändå är i princip oundviklig oavsett om du köper nytt eller beggat, svensk, tyskt eller vad som..

Så om du jämför dom utan värdeminskning så är 850:in typ 1000:- dyrare per år.
Och tar du med den så är Seaten ~20000:- dyrare per år.

Sen skriver du att värdeminskningen är oundviklig, men det är ju viss skillnad att förlora 150000:- på en bil mot att förlora 15000:- på samma tid.
Har man inga problem med att förlora dom extra 135000:- då är man nog en av dom som har ekonomi till att åka ny bil.
Måste man däremot snåla på allt annat för att ha råd då ska man tänka om tycker jag!

Precis, och jag anser mig ha råd att åka ny bil. Saken löst. För att förlora 150k på en bil så måste den ha kostat en hel del.. Den billigaste -10:an jag sett (seaten) med likvärdig utrustning ligger ute för 170k, nyp ca220. -50 På ett år alltså. FÖRUTSATT ATT DU SÄLJER DEN. Behåller jag den tills den ska skrotas så drabbar ju aldrig värdeminskningen mig på samma sätt då den som kör med gamla bilar säkerligen har fått byta bil ett par ggr under tiden samt lagt åtskilliga kronor på reparationer.

Alla gör som de vill, men jag tycker såhär helt enkelt.

Oves_Bror
21 maj 2011 · 456 Inlägg

Känner man att man har råd och vill åka ny bil så tycker jag att man ska det med.
Själv kör jag inte så många mil per år per bil eftersom jag har för många hmm
Men på dom 500 mil som jag kört 242:an som jag har som bruksbil så har jag nog kostat på den 500:-
och eftersom den är skattebefriad så är det en billig bil att ha big_smile !

growing old is mandatory growing up is optional
Phaetoon
26 maj 2011 · 8 156 Inlägg

Vissa bilar skulle jag kunna tänka mig att köpa helt nya. Ferrari, Porsche, Lamborghini. Bentley, Jaguar och Rolls-Royce. Man ska inte behöva en nybilsgaranti på en ny bil. Man ska inte behöva höra "det går på garantin".

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang