OM ni hade haft ekonomin till det, hade ni köpt en splitterny bil?

M103
28 maj 2011 · 1 570 Inlägg

Nej. Oekonomiskt och lite tråkigt. Alla med ett vanligt jobb kan väl köpa nya bilar. Men det är roligare att ha något annorlunda, gammalt i bra skick. Bara vad jag tycker då. Bilintresset för mig handlar om märken och modeller, inte pris och status. Jag har sett och hört tillräckligt mycket sk-t om folk som köpt nya bilar så jag är inte jätteimponerad av den ekonomiska biten i det och miljön ger jag blanka f-n i. Jag hade byggt ett stort garage och köpt massa gamla bilar och pysslar om. smile En sportbil, en lyxbil, en 4x4 Suv som vinterbil och en gammal jänkare med V8 för samma pris som en vulgär och blingig Bentley.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
28 maj 2011 · 2 307 Inlägg

Malheus skrev:
Är inget fel på nya bilar..bara generationen som inte kan ta hand om bilarna som de gjordes på 80 talet.. hur många 90tals bilar är inte "skit" emot 80talare?

Inget fel på nya bilar???? Vilken värld lever du i ???

Vists det tog ättre hand om bilarna förr men... Styrleder hjullager partikkefilter kattar 20 styrenheter osv osv till i stort sett samma pris som bilarna på 80 talet (innräknat infaltionen iklart)

TYror du verkligen dom håller samma kvalite??

Volvo som ansens vara ett kvalitetst märke äger 8 år å 24.000 mil som livlsängd på sina bilar....

Å tro mig tanken va nog att tex 740 å 940 skulle leva längre än så

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
M-Wetter
28 maj 2011 · 212 Inlägg

Beror på hur ekonomisk man är. Bättre köpa en bil som är ca 3 år gammal om du frågar mig.

FordRSC Los geht's, Schumacher
28 maj 2011 · 1 510 Inlägg

Fördel med en ny bil, är att du själv kan kryssa i vad du vill ha och hur den ska se ut. Istället för att slita håret av sig att bil A har utrustningen, bil B har färgen och bil C har interiören...  Då är det lika bra att köpa en sprillans ny med de kraven man vill ha wink

Ja man förlorar en del på värdeminskning, men har man råd att köpa ny bil så har man säkert ett jobb som ger pengar. Så på 10 år har du kanske förlorat 250000 kr, men tjänat 1700000 kr big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Cupra_
28 maj 2011 ·

FordRSC skrev:
Fördel med en ny bil, är att du själv kan kryssa i vad du vill ha och hur den ska se ut. Istället för att slita håret av sig att bil A har utrustningen, bil B har färgen och bil C har interiören...  Då är det lika bra att köpa en sprillans ny med de kraven man vill ha wink

Ja man förlorar en del på värdeminskning, men har man råd att köpa ny bil så har man säkert ett jobb som ger pengar. Så på 10 år har du kanske förlorat 250000 kr, men tjänat 1700000 kr big_smile

Precis, så anser man sig ha råd och tjänar tillräckligt bra så bryr man sig inte nämnvärt om minskningen i värde i vilket fall.

Alla som verkligen hade haft hur mkt pengar som helst hade garanterat köpt en ny/dyrare bil, allt annat är skitsnack, avundsjuka och, med risk för att trampa någon på tårna, kommunistfasoner..

Med det inte sagt att det är ekonomiskt med en ny bil, utan frågan var som sagt om man skulle köpa en ny bil om man ansåg sig ha råd. Jantelagen is a bitch wink

Senast redigerat av Deception (28 maj 2011)

JaggaChafen Tesla Senior Technician
28 maj 2011 · 2 307 Inlägg

Angående Jantelagen så tror jag det e fler folk som trro jag har spenderat massa pengar på min bil om jag kommer i Jaggan än om jag kommer i en helt ny c30

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Cupra_
28 maj 2011 ·

JaggaChafen skrev:
Angående Jantelagen så tror jag det e fler folk som trro jag har spenderat massa pengar på min bil om jag kommer i Jaggan än om jag kommer i en helt ny c30

Ja absolut! Där har du ju också ett kul exempel.. Folk som sitter och kör typ en 3 år gammal V70 kollar på folk som kör en 7-8år gammal BMW och undrar hur de har råd lol

it_mutt Avstängd
28 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Deception skrev:
Alla som verkligen hade haft hur mkt pengar som helst hade garanterat köpt en ny/dyrare bil, allt annat är skitsnack, avundsjuka och, med risk för att trampa någon på tårna, kommunistfasoner..

Med det inte sagt att det är ekonomiskt med en ny bil, utan frågan var som sagt om man skulle köpa en ny bil om man ansåg sig ha råd. Jantelagen is a bitch wink

Ehm...så, varför köper inte jag en NY bil då? Antagligen för att JAG tycker det är en puckad investering.

Jag är nöjd med min bil o se ingen anledning att köpa en helt ny bil "bara för att jag kan".

Jag är inte det minsta avundsjuk på någon som har en nyare bil än mig, som jag sa tidigare; vill någon göra det valet så absolut, men det är iaf inte ekonomiskt försvarbart (sen att man SKITER i värdeminskningen är en annan femma).

Så nej, där är det skitsnack .. från din sida

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
thelaughingmadman
28 maj 2011 · 711 Inlägg

Jag tycker att, i och med uttrycket "OM ni hade haft ekonomin till det", så får man utgå från premissen att man även har råd med värdeminskningen.

Som svar på topic: Ja, nybilskänslan är grym. Du är den första som kör den på riktigt, du bestämmer alla tillbehör helt själv.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Cupra_
28 maj 2011 ·

Okej, så du menar att du har 2-300.000 att lägga cash på en bil utan att känna att du lider av det men ändå gör du inte det för att du tycker det är en dålig investering? Antingen snackar du goja eller så tycker vi helt enkelt olika.. Nöjd med din bil? Varför är den inte ens uppladdad då? Bara en fråga..

Senast redigerat av Deception (28 maj 2011)

Tchn226
28 maj 2011 · 207 Inlägg

Om jag skulle ha råd skulle jag definitivt skaffa en splitter ny bil smile
Värdeminskning? och? om jag har bilen i 10 år och jag dessutom har fått välja vad jag vill ha i bilen så kommer jag göra det. sen får värdet minska bäst fan det vill wink är bilen inte värd nå när man ska byta så åker den väl till skroten!

BMW 320 Ci (2003)
thelaughingmadman
28 maj 2011 · 711 Inlägg

it_mutt skrev:
Så nej, där är det skitsnack .. från din sida

Tror faktiskt det snarare är skitsnack från din sida.
Låt säga att du sitter med ett par millar i lön varje år, inte fan köper du en Volvo 940 för att det är en bättre investering än en ny V70.

Som sagt, jantelagen is a bitch.

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
it_mutt Avstängd
28 maj 2011 · 10 388 Inlägg

Deception skrev:
Okej, så du menar att du har 2-300.000 att lägga cash på en bil utan att känna att du lider av det men ändå gör du inte det för att du tycker det är en dålig investering? Antingen snackar du goja eller så tycker vi helt enkelt olika.. Nöjd med din bil? Varför är den inte ens uppladdad då? Bara en fråga..

Ja jag kan köpa två nya bilar i den prisklassen utan att lida, men jag ser inte VARFÖR jag skulle göra det. Eller "lida" är ju relativt, med tanke på att pengarna ska pyttsas in i ett nybygge av kåk, så fine, SÅ sett skulle jag lida, för det skulle drabba ett "större mål". Men rent ekonomiskt skulle jag inte lida (mer än då att jag tycker det är en värdelös investering)

O med tanke på ordföljden så är det lättare att anse att någon snackar goja än att de inte delar åsikt.

Jag är mer än nöjd med min pre00 Audi som bil, jag har inte det ENORMA intresset att plöja ner XXXXXXkr på en bil. Jag vill ha en bil som gör det den ska, som jag trivs i och som inte kostar en halv förmögenhet i "driftskostnader". Jamen vad gör jag då på gorg? Jag gillar bilar, det betyder inte att jag tycker att allt är försvarbart rent ekonomiskt iaf.

Varför bilen inte är uppe? Av den enkla anledningen att jag inte har en enda vettig bild på den? Ibland är svaren inte så svåra

Att vi inte delar åsikt fick jag för mig att det var ganska uppenbart redan?


-- -- --

thelaughingmadman; nej, jag har inte ett par millar i årslön, vilket man iofs inte behöver ha. Men, gällande just det exemplet så kan jag peka på "ett gäng", som JAG vet, som gör precis det. Kanske inte just en 940, men "nöjer" sig med att köpa bilar som är ett "par år gamla". Förstår inte vad som skulle vara så otrolig i det.

Och fortfarande...jantelagen? Jag säger ju att jag PERSONLIGEN skiter i om folk kör nya bilar, MEN, att försöka motivera värdeminskningen är rent trams. Att däremot säga; "Jag kör en helt ny kärra för att jag vill o skiter totalt i värdeminskningen" är "helt ok" enligt mig.

Senast redigerat av it_mutt (28 maj 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
thelaughingmadman
28 maj 2011 · 711 Inlägg

it_mutt skrev:
Varför bilen inte är uppe? Av den enkla anledningen att jag inte har en enda vettig bild på den? Ibland är svaren inte så svåra

Då kanske en kamera kan vara en god investering? lol

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
it_mutt Avstängd
28 maj 2011 · 10 388 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

it_mutt skrev:
Varför bilen inte är uppe? Av den enkla anledningen att jag inte har en enda vettig bild på den? Ibland är svaren inte så svåra

Då kanske en kamera kan vara en god investering? lol

Faktiskt, o det kommer, kameran finns, så det handlar mest bara om att "ta sig tid" att ta en någorlunda vettig bild smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
RD_87 Skrotsamlare
28 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Nja som så många andra säger, jag har råd med en ny svenssonpulka men varför? Då köper jag hellre än äldre ball bil, dessutom är ju en 10-15 år gammal BMW 740 trevligare än en ny hyundai.
Den billigaste nya bil jag skulle vilja ha går lös på över 400K, och om jag hade 400K över så skulle jag handla en. Men det är ju under förutsättning att jag hade en så stor hög med flis att jag kunde torka mig i r*ven med tusingar.
Att köpa en ny Volvo känns ju liksom värdelöst på nåt sätt... Att göra en dålig investering bara för att åka en ny tråkig bil känns fel.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
thelaughingmadman
28 maj 2011 · 711 Inlägg

it_mutt skrev:

thelaughingmadman skrev:

it_mutt skrev:
Varför bilen inte är uppe? Av den enkla anledningen att jag inte har en enda vettig bild på den? Ibland är svaren inte så svåra

Då kanske en kamera kan vara en god investering? lol

Faktiskt, o det kommer, kameran finns, så det handlar mest bara om att "ta sig tid" att ta en någorlunda vettig bild smile

Fint. Ta inte illa upp bara, det var menat som ett litet skämt! smile

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
it_mutt Avstängd
28 maj 2011 · 10 388 Inlägg

thelaughingmadman skrev:

it_mutt skrev:

thelaughingmadman skrev:

Då kanske en kamera kan vara en god investering? lol

Faktiskt, o det kommer, kameran finns, så det handlar mest bara om att "ta sig tid" att ta en någorlunda vettig bild smile

Fint. Ta inte illa upp bara, det var menat som ett litet skämt! smile

Nejdå, det krävs väldigt mycket för att jag ska ta illa upp, speciellt på nätet, så det är ingen fara smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
28 maj 2011 ·

Ja men då var ju svaret enkelt, du prioriterar att lägga in mer pengar på en kåk du ska bygga. Absolut inget konstigt med det.. Reagerade på att du började "hugga" mot folk som förespråkade ett nybilsköp utan någon annan motivering än att det inte var ekonomiskt försvarbart. Eftersom frågan då var "OM ni ansåg er ha råd..." Så är ju "Ekonomiskt försvarbart" ett irrelevant begrepp eftersom alla som anser sig ha råd också anser att det är ekonomiskt försvarbart för deras egen del. Jag t.ex. anser mig ha råd, så därför anser jag att det är ekonomiskt försvarbart för mig. Hade jag däremot suttit med stora lån och krediter så hade inte jag heller ansett det ekonomiskt försvarbart för mig. Nu menar inte jag något rörande dig eller din ekonomi så du behöver inte hugga på det, utan förklarar mest hur jag menar. Men som sagt, ett bilköp är ju så gott som aldrig en bra investering.

Senast redigerat av Deception (28 maj 2011)

M103
28 maj 2011 · 1 570 Inlägg

Det är skillnad på status och bilintresse. Jag skulle nog inte åka till bilhandlare och ta ut en ny bil om jag plötsligt vann en miljon. Jag skulle välja nåt annorlunda, sällsynt och förmodligen ganska dyrt hellre en ny bil som vem som helst kan köpa. Det gör mig ju inte till en kommunist eller jantelagssvensk. Är man en entusiast eller bara sugen på att ha den dyraste bilen på gatan? Sen är ju säkert många som köper nya lyxbilar också bilintresserade men inte alltid. Bara vad jag tror.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang