2500
Sök

Ska pendla med en volvo 244 från 1980, tipps på att få ner bensinförbrukningen

679 Inlägg
26 maj 2011
varför inte köpa en bränsle snål bil istället ?

612 Inlägg
26 maj 2011
M46 är en av de växellådor som suttit i Volvo 240/740. M45 är 4-växlad, M46 är 4-växlad med overdrive, och M47 är 5-växlad.

5 111 Inlägg
26 maj 2011
serdna skrev:
Volvo544special65 skrev:
Har du frontspoiler på den?

Nix, allt är orginal. Är det dyrt att införskaffa? Hur mycket kan man spara i bränsle?

Finns original spoilers som passar till 75-80 års modell också. tongue

Kostar inte många kronor på skroten.

Enligt Volvos tester minskade förbrukningen märkbart med den i alla fall, de höll på rätt mycket med att pilla med att få ned förbrukningen på 70-talet, 240 fick en hel del kritik för den då. roll

2 409 Inlägg
26 maj 2011
du tjänar mera på att köpa en audi 80 1,8 för några tusen tongue

93 Inlägg
26 maj 2011
Crille88 skrev:
zoopåse skrev:
Tanka E85?
.

nej nej, drar mer på e85

Ja! ca 30% mer.

Prisskillnaden är närmare 50%

Alltså en avsevärd besparing. Inget mer med det.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 maj 2011
Tjockarn skrev:
Ett tipps är ju att köpa Slick 50, det finns på Auto experten och liknande. Det är teflon (vilket är världens halaste ämne?) som man häller i oljan vid byte och det ska göra att allting glider lättare osv vilket minskar motståndet och brukar hjälpa lite lite på förbrukningen, samt att motorn mår bra av det.

http://www.seabeach.se/slick-50-c-157-1.aspx

Kostar väl motsvarande många liter bensin för en vad oberoende tester kommit framtill ganska värdelös produkt? Säljer du den själv? tongue

Jag skulle försöka tänka på att köra "tråkigt". Planera körningen tidigt, motorbromsa hela vägen till rondeller och korsningar, tima in så att du slipper stanna, acca ganska snabbt till 3500 varv och skicka inte i högsta växel förrän du är uppe i marschfart. Det retar väl gallfeber på bakomvarande, men tro mig, man sparar en del soppa.

Förväxla inte detta med att köra som en kärring. En kärring kan inte planer sin körning utan kör sakta för att slippa planera tongue
Senast redigerat av Andromeda (26 maj 2011)

Too School for cool
110 Inlägg
26 maj 2011
Hopstadius skrev:
Crille88 skrev:
zoopåse skrev:
Tanka E85?
.

nej nej, drar mer på e85

Ja! ca 30% mer.

Åhfan så soppan är uppe i 19kronor litern redan? yikes Var ju bara 14 när jag tanka för några timmar sen...

Om du nu skulle få för dig att byta växellåda måste du ju tänka på att bilen ska orka med en till växel också, kan ju bli omvänd effekt på soppa förbrukningen annars.

Andromeda: Nej jag säljer den inte men har väldigt starka källor på att det faktiskt lönar sig.
Senast redigerat av Tjockarn (26 maj 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 maj 2011
Tjockarn skrev:
Hopstadius skrev:
Crille88 skrev:

nej nej, drar mer på e85

Ja! ca 30% mer.

Åhfan så soppan är uppe i 19kronor litern redan? yikes Var ju bara 14 när jag tanka för några timmar sen...

Om du nu skulle få för dig att byta växellåda måste du ju tänka på att bilen ska orka med en till växel också, kan ju bli omvänd effekt på soppa förbrukningen annars.

Andromeda: Nej jag säljer den inte men har väldigt starka källor på att det faktiskt lönar sig.

Vad sitter du på för källor som inte ens tillverkaren av sörjan gör? Se länken någon postade ovan, de kunde ju inte själva bevisa att skiten håller vad den lovar. Det trodde jag var allmänt känt att det bara är homeopati för bilmotorer.

102 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Bompeman skrev:
varför inte köpa en bränsle snål bil istället ?

Ska bara pendla under sommaren och då orkar jag inte hålla på med att byta bil mm. Ska fortsätta studera i höst och då bor jag max 500m från skolan. Volvon går ju som en klocka, startar i alla väder men den dricker lite mycket. Den fyller sitt syfte bra under resterande del av året då jag har en bensinkostnad på ca 300kr i månaden

Hopstadius skrev: skrev:
Ja! ca 30% mer.

Men jag är osäker om det är så bra att köra med spritblandad bensin i en gammalbil, skiter sig inte alla gummipackningar mm då?

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 maj 2011
Kan det vara en konspiration ledd av OPEC för att hålla uppe vår bensinförbrukning? Klart de inte vill att vi ska använda slick 50 och halvera vår bränlekostnad *foliehatt på* roll tongue

102 Inlägg
26 maj 2011
Trådstartare
Fungerar "Fuel injector cleaning"? Drar det ner soppaförbrukningen? Finns det några risker med gamla bilar?
http://www.youtube.com/watch?v=lzdLWMdT0LQ

1 319 Inlägg
26 maj 2011
serdna skrev:
Fungerar "Fuel injector cleaning"? Drar det ner soppaförbrukningen? Finns det några risker med gamla bilar?
http://www.youtube.com/watch?v=lzdLWMdT0LQ

varför vill du ha det när du har förgasare? fuel injector = spridare.

_----------'

1 171 Inlägg
26 maj 2011
motorbromsa hela vägen till rondeller och korsningar

Nä, motorbromsa inte med en förgasarmotor, det drar bara mer bränsle än att koppla ur. Förgasaren bryr sig inte i om motorn får belastning eller ej, den bara skickar in bränsle för den mängden luft den lyckas tjippa i sig. När man motorbromsar drar den in mer luft pga högre varv=mer bränsle går åt. Det bästa är att koppla ur och använda färdbromsen istället frör att bara släppa gasen med växel i. Låter hål i huvudet, jag vet, men så är det.

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 maj 2011
Frågan är om det är värt att byta bil om det handlar om sommarjobb?

Ni fem skulle då gå ihop, langa in en tusing var och köp en Audi 80 från 87 eller liknande, helst med Kehinförgasare. Då skulle ni åka på runt 0.6 i vettig motorvägsfart. 16mil om dagen blir då en kostnad på 135kr/dag (14kr litern). Med en Volvo som kanske drar 0.8 om du har tur i 90km/h kommer då kosta 180kr/dag.
45kr per dag i vinst.
225kr per vecka.
900 per månad.
Förmodligen drar Volvon mer än 0.8 så visst, lite mer än så tror jag du skulle tjäna.

Sommarjobb betyder 2månader? Ni skulle inte tjäna in bilens kostnad, plus att den ska säljas efteråt, och skattas kanske, plus försäkring. Och om den går sönder? Det lönar sig nog att använda Volvon framför att köpa en annan bil.

Gratis åtgärd är ju att pumpa däcken, inte galet hårt för då kommer de slitas ut=kostnad, utan lite mer än normalt.

Angående tillsatsmedel, det lönar sig oerhört sällan men visst, det händer. Samtidigt får du ett stort antal liter bensin för kostnaden av en flaska mirakelmedel. Jag skulle skippa det.
Senast redigerat av caromania (26 maj 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

612 Inlägg
26 maj 2011
caromania skrev:

...en kostnad på 135kr/dag (14kr litern). Med en Volvo som kanske drar 0.8 om du har tur i 90km/h kommer då kosta 180kr/dag.
55kr per dag i vinst.
...

45kr.
Senast redigerat av G-sson (26 maj 2011)

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 maj 2011
G-sson skrev:
caromania skrev:

...en kostnad på 135kr/dag (14kr litern). Med en Volvo som kanske drar 0.8 om du har tur i 90km/h kommer då kosta 180kr/dag.
55kr per dag i vinst.
...

45kr.

lol Oh dear. Och jag som är mattelärare...
Senast redigerat av caromania (26 maj 2011)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
26 maj 2011
Att ingen ens nämt Eco-driving...

* accelerera bestämt
* skippa varannan växel
* Lyft blicken och planera din körning så långt det går
* motorbromsa så ofta du kan
* stanna bara om det är nödvändigt

http://www.str.se/Miljo/Ecodriving/Korsatt/

5 111 Inlägg
26 maj 2011
Återigen, motorbromsning med en förgasarbil är inte att rekommendera. wink

1 353 Inlägg
26 maj 2011
Bebben skrev:

* accelerera bestämt
* skippa varannan växel

alla har nämnt eco driving, men problemet med en förgasarbil (verkar som du däremot inte har läst. varken om bilen eller våra svar) är att du inte kan motorbromsa. den skickar på lika mycket bensin ändå..

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
26 maj 2011
Crille88 skrev:
Bebben skrev:

* accelerera bestämt
* skippa varannan växel

alla har nämnt eco driving, men problemet med en förgasarbil (verkar som du däremot inte har läst. varken om bilen eller våra svar) är att du inte kan motorbromsa. den skickar på lika mycket bensin ändå..

*facepalm på sig själv*

Så går det när man är trött... smile

Sök