Nya högtalare och slutsteg pipljud med RPM

Tourrent
25 maj 2011 · 10 Inlägg

Hej

Har skaffat ett slutsteg (MDS X-itex4) där jag har kopplat in allt till 4 st högtalare i bilen sen stereon. Jag är nästan säker på att allt är rätt kopplat. Efter jag fixat allt så körde jag en runda och det fungerade felfritt, lite lågt bara så när jag stannade så skruvade jag upp volymen på slutsteget till front och rear kontrollen. Allt funkade bra då också tills jag startade bilen då va de ett ganska starkt IIIIIIIIII ljud (pip/visslande) låter som när man hittat rätt radiokanal fast en störning eller inte får in det korrekt.
Ljudet ändras med varvtalen i bilen så gasar jag eller motorbromsar blir ljudet annorlunda... Vad kan vara fel? det funkade ju bra en gång. Jag kan överrösta ljudet med volym själva ljudet är alltid samma ljudnivå men kan inte alltid köra runt med full volym på stereon tongue

spungeBob
25 maj 2011 · 179 Inlägg

Låter som generatorsus, är steget bra jordat?

Tourrent
25 maj 2011 · 10 Inlägg

Jag har hört att de kan vara de också. Var min morbror och jag som kopplade in den men han är den som visste hur de skulle kopplas men senast han gjorde något sånt var 10-15 år sedan big_smile. Jordag? Vi har en kabel som sitter fastskruvat i chassit från slutsteget om de är det du menar? Sen om det är pga av generatorn vad ska jag göra då?

Mvh Felix

spungeBob
25 maj 2011 · 179 Inlägg

Jorden är den som sitter fastskruvad i chassit ja. Testa skrapa loss lacken runt skruven så du får mer plåtyta -> Bättre jord. Generatorn alstrar mer ström ju mer man varvar, upp till ett visst varvtal därav att det susar mer när du varvar. smile

big-jepp
25 maj 2011 · 3 187 Inlägg

spungeBob skrev:
Jorden är den som sitter fastskruvad i chassit ja. Testa skrapa loss lacken runt skruven så du får mer plåtyta -> Bättre jord. Generatorn alstrar mer ström ju mer man varvar, upp till ett visst varvtal därav att det susar mer när du varvar. smile

jag skulle även gissa på att signaljorden är brunnen.

Honda civic "civicen" (1993)
pedjoh
26 maj 2011 · 25 Inlägg

Vilken typ av kabel använder du mellan HU och steg?
En semibalanserad är helt klart att föredra för att undvika sus o brum o oljud i största allmänhet.

Semibalanserad betyder att man ansluter skärmen+jord i sändar delen (HU) och klipper av själva skärmkabeln innan stegets kontakt , där ansluter man enbart jorden (och signalen såklart).
Du behöver alltså kabel med 2poler+skärm...


Kan säkert bli bättre förklarat...

//Peder

Tourrent
27 maj 2011 · 10 Inlägg

pedjoh skrev:
Vilken typ av kabel använder du mellan HU och steg?
En semibalanserad är helt klart att föredra för att undvika sus o brum o oljud i största allmänhet.

Semibalanserad betyder att man ansluter skärmen+jord i sändar delen (HU) och klipper av själva skärmkabeln innan stegets kontakt , där ansluter man enbart jorden (och signalen såklart).
Du behöver alltså kabel med 2poler+skärm...


Kan säkert bli bättre förklarat...

//Peder

Hej, Kablarna jag använder är från biltema, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … slutsteg/, samt http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo … kabel-RCA/ för dem 2 extra högtalarna där bak. Ser du något fel eller ngt som fattas? Sen de med den jordade kablen har jag inte lyckats lossa, den satt stenhårt. Har lyft på baksätet och satt fast den i ett muttrarna där, den är svartfärgad men ser ut som den inte är målad, svårt att förklara, när jag hittar rätt verktyg så ska jag antingen byta plats eller skrapa ner en bit där smile.

Tack för hjälpen hittills!

Puttiizz
27 maj 2011 · 26 Inlägg

Som nybörjare här på gageget vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig. Men jag provar här...
Jag har beställt ett slutsteg från DLS ett x-a40 på 280W. Har fått det rekomenderat från BRL för att kunna driva ett framsystem och en st bas på 600W. Stämmer verkligen detta? 280w slutsteg till en 600w bas och ett framsystem låter väl lite klent?
Glad för svar!
Patrik

"Once you´ve buildt jets, you don't build just another car"
Saab 9-5 Nordic Extreme R "BACK ON TRACK" (2002)
Merc_ Ät gul snö, de kan vara öl
30 maj 2011 · 223 Inlägg

Tourrent: Kolla så du inte har dragit stömkabeln och signalkbaeln jämns med varandra.
Puttizz: Funkar säkert bra smile

Volvo 855R (1996)
huntelaar DLS
31 maj 2011 · 1 147 Inlägg

Med en bra lågnivåkabel ska det normalt inte vara problem att lägga den jämte strömkabeln. Låter det även när bilen är av? Gör det inte det kan du utesluta teorin om brunnen signaljord. Troligtvis har du jordloopar i signalkabeln om det är fallet.

Tourrent
10 juni 2011 · 10 Inlägg

huntelaar skrev:
Med en bra lågnivåkabel ska det normalt inte vara problem att lägga den jämte strömkabeln. Låter det även när bilen är av? Gör det inte det kan du utesluta teorin om brunnen signaljord. Troligtvis har du jordloopar i signalkabeln om det är fallet.

Hej,
Jag har för mig den att den inte låter så när bilen är av. Vad ska jag göra om jag har jordloopar? ljuder ökar o sänks (eller ändrar sig iaf) med RPM.

cheva_raggare
10 juni 2011 · 534 Inlägg

ja har biltemas kablar å där ligger ström och lågnivåkabel på varan och ja får då inget generator ljud eller nåt annat ljud

Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
huntelaar DLS
10 juni 2011 · 1 147 Inlägg

Tourrent skrev:

huntelaar skrev:
Med en bra lågnivåkabel ska det normalt inte vara problem att lägga den jämte strömkabeln. Låter det även när bilen är av? Gör det inte det kan du utesluta teorin om brunnen signaljord. Troligtvis har du jordloopar i signalkabeln om det är fallet.

Hej,
Jag har för mig den att den inte låter så när bilen är av. Vad ska jag göra om jag har jordloopar? ljuder ökar o sänks (eller ändrar sig iaf) med RPM.

Testa att köpa en jordisolator. Jag har nämligen samma fel och enligt några expertiser ska INTE signaljorden vara bränd om det inte låter när bilen är av. Detta läste jag på bilstereoforum där tony ljudbyggaren sa detta. Om det stämmer eller inte får jag låta vara osagt, men Tony har ju en del erfarenhet..

Estige
10 juni 2011 · 6 Inlägg

Tjena

Jag hade samma problem in en av mina gamla bilar. Mazda 626 årsmod 92.
Pipande ljud som följer varvtalet, inget missljud då bilen var avstängd, även om stereon var igång.
Testade att dra kablarna på olika sätt, avskilda från varann, utanför bilen... osv för att kolla om avskärmningarna var hela eller om något störde något annat.
Jag fick som råd först att montera störningsfilter på lågnivåkablarna, detta förvärrade problemet i min bil.

Efter massa krånglande löste sig problemet genom att köpa ett "störningsfilter" och koppla detta till + kabeln, ganska nära steget skulle den sitta fick jag veta. detta tog bort nästan allt pip ljud (hördes bara då volymen på musiken var väldigt låg)
Detta "filter" såg ut som en plastklump ca 10*10*10cm och vägde ett par kilo.
Tog ett bra tag att få tag i den då många inte visste vad det var... Det var runt 2005, så det kan finnas bättre alternativ idag.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Volvo V70 GLT "Greyline-se-pkt" (1999)
Holst Det heter STEREO
12 juni 2011 · 893 Inlägg

Har man jordat ordentligt å separerat kablarna från varandra och störningarna finns kvar har man garanterat en bränd signaljord i stereon. Finns hur många trådar om detta som helst på detta och andra forum!

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm
Saab 9-3 aero cupé "Wanna be Viggen" (2002)
TT-Avant
12 juni 2011 · 6 851 Inlägg

Estige skrev:
Tjena

Jag hade samma problem in en av mina gamla bilar. Mazda 626 årsmod 92.
Pipande ljud som följer varvtalet, inget missljud då bilen var avstängd, även om stereon var igång.
Testade att dra kablarna på olika sätt, avskilda från varann, utanför bilen... osv för att kolla om avskärmningarna var hela eller om något störde något annat.
Jag fick som råd först att montera störningsfilter på lågnivåkablarna, detta förvärrade problemet i min bil.

Efter massa krånglande löste sig problemet genom att köpa ett "störningsfilter" och koppla detta till + kabeln, ganska nära steget skulle den sitta fick jag veta. detta tog bort nästan allt pip ljud (hördes bara då volymen på musiken var väldigt låg)
Detta "filter" såg ut som en plastklump ca 10*10*10cm och vägde ett par kilo.
Tog ett bra tag att få tag i den då många inte visste vad det var... Det var runt 2005, så det kan finnas bättre alternativ idag.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Får ursäkta om jag verkar dryg, men du har inte löst problemet. Det finns kvar, bara att du inte hör det. Ska man göra något ska man göra det på rätt sätt, inte dölja det.Leta reda på vad felet är ist. för att försöka gömma undan det! Det är ungefär som småsmå barn, syns det inte, finns det inte..roll

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Estige
12 juni 2011 · 6 Inlägg

TT-Avant skrev:

Estige skrev:
Tjena

Jag hade samma problem in en av mina gamla bilar. Mazda 626 årsmod 92.
Pipande ljud som följer varvtalet, inget missljud då bilen var avstängd, även om stereon var igång.
Testade att dra kablarna på olika sätt, avskilda från varann, utanför bilen... osv för att kolla om avskärmningarna var hela eller om något störde något annat.
Jag fick som råd först att montera störningsfilter på lågnivåkablarna, detta förvärrade problemet i min bil.

Efter massa krånglande löste sig problemet genom att köpa ett "störningsfilter" och koppla detta till + kabeln, ganska nära steget skulle den sitta fick jag veta. detta tog bort nästan allt pip ljud (hördes bara då volymen på musiken var väldigt låg)
Detta "filter" såg ut som en plastklump ca 10*10*10cm och vägde ett par kilo.
Tog ett bra tag att få tag i den då många inte visste vad det var... Det var runt 2005, så det kan finnas bättre alternativ idag.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Får ursäkta om jag verkar dryg, men du har inte löst problemet. Det finns kvar, bara att du inte hör det. Ska man göra något ska man göra det på rätt sätt, inte dölja det.Leta reda på vad felet är ist. för att försöka gömma undan det! Det är ungefär som småsmå barn, syns det inte, finns det inte..roll

nej du är inte ursäktad...

Vad gör ett filter? jo det filtrerar....
När inget annat fungerade, och ja jag höll på ett antal dagar med att försöka byta ut/ dra om kablar etc (testade även men en annan stereoenhet)... då inget hjälpte alternativt förvärrade situationen, valde jag att "lösa" det med att ta bort så mycket missljud jag kunde med detta filter (kan kanske heta något annat i dagsläget) (de som hjälpte mig var killarna som jobbade på BRL samt MDS, detta var deras slutgiltiga ide)
Det var det enda som gjorde någonting bättre, allt annat med bilen och ljudet fungerade som det skulle.

Det är väl jag som ska be om ursäkt för att jag försökte hjälpa till.

Men jag tycker det är synd att såna som du kommer med dessa kommentarer. Ge hjälp istället för att klanka ner på de som försöker hjälpa.
Jag ville bara ge del av min erfarenhet av problemet.

Jag är tacksam om detta slutar här och vidare poster håller sig till att ge tips och råd till Tourrent.

Volvo V70 GLT "Greyline-se-pkt" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
13 juni 2011 · 8 744 Inlägg

Ett avstörningsfilter (galvanisk avskiljare mm) är ingen bra permanent lösning, iaf inte om man vill att det ska låta bra. Det finns alltid en riktig lösning på problemet, en ett filter kan duga tills vidare om man inte har tid att söka efter det riktiga felet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang