Jaha, det här har ju tagit bra mycket längre tid än jag hade tänkt mig.

Änywäj...
Under min semester på Koster har Fredrik gjort ett hästjobb med att koppla hop den nya komfortboxen eller CCM som det kallas under hela veckan jag var borta. Dock saknades det sista resultatet. Alla kopplingar har kollats, dubbelkollats och trippelkollats, men ändå ville det inte funka.
Jag satt och funderade på vad fan det kan vara som gör att det inte funkar i min bil när det är andra som fått det att fungera. Efter ett litet tips från mannen i öster kom jag äntligen på det. Det var lite för enkelt och jag tror det var det som gjorde att vi missade det, nästan för enkelt och lite fånigt faktiskt.
I och med att jag tog in en bil från England som var högerstyrd missade vi totalt att när man monterar hissmotorerna i min bil hamnar förardörrens motor i passagerar dörren. Den lilla missen gjorde att inget funkade överhuvudtaget. Givetvis. CCMen måste ha kontakt med förardörren för att kunna kommunicera med resten av systemet och dessutom har den även alla knapparna till samtliga hissar i bilen samt elspeglarna. Så klart att det inte fungerade när den satt på fel sida.
Nåja, när jag satte rätt motor på rätt plats funkade allt precis som det ska. He he, fan så enkelt fel, men inte helt enkelt att komma på. Lite programmering av CCMen behövs dock. Den tror fortfarande att den sitter i en högerstyrd bil vilket gör att passagerar fönstret åker ner när man trycker på knappen för förarsidan. Men det blir att åtgärda detta med VDS-Pro så snart jag fått min seriella kabel. Av någon anledning klarar in VDS-Pro av USB. Mycket märkligt.
Här har vi bild på de två CCM boxarna. Den bortre är en 1J0 959 799 AH och är den som sitter monterad i tidigare modeller av Bora och Golf, utan CAN. Den nya heter 1C0 959 799 B och är då utrustad med CAN.
De ser lika ut, men man måste flytta om i princip alla pins för att det ska bli rätt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-b15a30257752182f708e721768cd1b52_large.jpg]()
Jag gjorde som så att jag tillverkade en adapter till de båda kontakterna för att det ska bli lite enklare och man minimerar risken att det ska bli något fel med någon koppling med tiden. Enkelt att bara trycka dit så funkar det. Lätt att koppla ur och återställa om man nu mot förmodan skulle vilja det...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-0d40730c71dffb62a27d3c6f4aa155b4_large.jpg]()
Jag fick även ta kabelhärvan från förardörren på Golfen för att det skulle bli rätt för elhissmotorn. Den passade även på vänsterstyrt. Men å andra sidan är ju kablar rätt 2 dimensionella, åtminstonde i vissa fall.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-4834daafd09cf5b89992542c23f35000_large.jpg]()
När allt var inkopplat fick jag en felkod på att min CCM saknade larm sirenen. Så det blev att plocka ur den ur Golfen också. Men vad gjorde det? Klart mycket ballare än den gamla farmors tutan som satt i Boran. Låter fett mycket i ett litet garage... Piiiiip, tinitus.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-7d182235c0dce9ec41d97ddf9c90ab73_large.jpg]()
Sirenen sitter på plats.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-1f4db8a7210f1c16925841bf92a70d30_large.jpg]()
Det tar lite tid att montera allt som måste efterdras. Lödkolven går varm, inga fuskskarvar här inte. Alla skarvar löds ihop för att det skall bli 100% och inte börja knasa med tiden. Här är det tåtar för flappyn på avgasröret. Bypass ventilen på ljuddämparen, that is.
Lödning.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-a2fb123b6a812eb774d525a2c0283bd5_large.jpg]()
Givetvis krympslang på det.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-10128b09f9709a8bad8a41e9dc552045_large.jpg]()
Kablar och tryckslang till Flappyn draget vid original dragning. Visst, jag skulle ha öppnat den befintliga dragningen och tryckt in sladdar och slang där, men det var lite för mycket jobb för det. Det fick räcka med att tejpa och sen strajpa dit. Men det blev bra det med.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-388b24a7c1f7f87b4bebe9a735253e6b_large.jpg]()
Styrningen till avgasventilen monterad på original position, eller ja, lika som på Golfen. Jag kan inte annat än säga att jag gillar Pop Nuts! Kanon grejor. Kabeln är dragen på samma sätt som på Golfen med original genomföringar, givetvis. Fint att genomföringen redan fanns så man slapp göra den själv.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-743396238aa71cdcecd3d13f73564a1d_large.jpg]()
Själva ventilen. Flappyn.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-4943145dbe614bbb09995b10c7a0ead4_large.jpg]()
Nu slipper jag felkoder för systemet saknar styrningen för den. Dock är det ballare att ta bort slangen från ventilen, då står den i öppet läge hela tiden.

Nu känns det som jag börjar se ljuset i tunneln på detta bygge. Det finns dock en liten detalj kvar att kolla upp. Det blir inte så skoj att fixa, men det är ju bara att spotta i nävarna. Troligtvis måste jag byta upp mig på ABS enheten också då den gamla inte pratar samma språk. Jag ska ut och testa hur ABS systemet funkar när jag är klar med monteringen av den inredning som plockats bort. Dessutom ska jag ta och göra en fyrhjuls inställning, men sen ska det bara vara ut och åka. Hoppas jag...
Jävla tid det tar!!
Godt damn it!!!