1690
Sök

Golf R32 Sedan. (Bora goes R32) Full convert

Att skapa den bil som VW aldrig tillverkade.

329 403 Visningar
Uppdaterades senast 9 september 2019
55 Inlägg
12 juli 2011
#281
Lowenhart skrev:
halloj, detta ser jävligt nice ut,
har en fråga bara :

såg att du hadde hämtat en donatorbil från u.k , och där är det vänstertrafik som de flesta vet,
då är väl lamporna byggda just för vänstertrafik,   hur gör du med besiktningen då , för du kommer väl blända sönder folk just nu ? förklara gärna

lycka till

mvh lwn

Läs tråden lite noggrannare, så står det exakt hur han har modifierat strålkastarna wink

//Konrad S.


266 Inlägg
12 juli 2011
#282
Grymt projekt, bilen blir riktigt grym!

355 Inlägg
12 juli 2011
#283
Lowenhart skrev:
halloj, detta ser jävligt nice ut,
har en fråga bara :

såg att du hadde hämtat en donatorbil från u.k , och där är det vänstertrafik som de flesta vet,
då är väl lamporna byggda just för vänstertrafik,   hur gör du med besiktningen då , för du kommer väl blända sönder folk just nu ? förklara gärna

lycka till

mvh lwn

Hej!

Står i tråden wink

Men han har byggt om dem med hjälp av Boran org lampor. Om jag fattat det rätt.

Mvh Jonas

280 Inlägg
12 juli 2011
Trådstartare
#284
Ja, nu måste han han veta att det står tidigare i tråden. tongue

---

Då var ett monsterpass avklarat, dock inte i garaget utan på golvet hemma. Det blev att läsa elschema för hela slanten. Det gäller att förstå sig på och koppla ihop tåtarna på rätt sätt. Inte helt enkelt, men det går om man ger sig fan på det. Nu gäller det bara att översätta detta till verkligheten. Ska funka...Hoppas jag. hmm

Bild på hur VWs elscheman är tänkta att läsas. Verkar ganska logiskt, eller?

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-644df11578ce730b5ac26dbc82eb277e_large.jpg

Så snart det finns tid ska vi försöka oss på detta i bilen.

Vem sa att det skulle bli en "walk in the park" att bygga en R32 sedan? Hä hä.


Det kommer senare en större uppdatering med, vad, varför och etc.

Mvh

9 140 Inlägg
1 215 Inlägg
13 juli 2011
#286
hehe hoppas att de inte blir korsdrag också wink

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

280 Inlägg
13 juli 2011
Trådstartare
#287
Putteliten skrev:
Hehe, hoppas du inte har kottar som vill krypa runt på golvet med pappa å hans papper! tongue

Som tur var hade jag lånat ut småttingen till mormor, annars hade det blivit trassel ganska snabbt.

smile

9 140 Inlägg
13 juli 2011
#288
T0bbster skrev:
Putteliten skrev:
Hehe, hoppas du inte har kottar som vill krypa runt på golvet med pappa å hans papper! tongue

Som tur var hade jag lånat ut småttingen till mormor, annars hade det blivit trassel ganska snabbt.

smile

Haha, kan behövas ibland.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 juli 2011
#289
Jahapp, 15 sidor senare (det tog en stund) så har jag konstaterat att detta är ett bygge i min smak. Inget extremt specialbygge (nåja) utan ett mål att få det att se ut som ett lätt förfinat exemplar från fabriksbandet. Jag gillar när det inte är en massa extremt hemmabyggt och custom utan lite lagom med egna småmods för att få det perfekta resultatet.

Hmm jag gillar ju egentligen inte ens VW :S

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

280 Inlägg
17 juli 2011
Trådstartare
#290
henke_99 skrev:
Jahapp, 15 sidor senare (det tog en stund) så har jag konstaterat att detta är ett bygge i min smak. Inget extremt specialbygge (nåja) utan ett mål att få det att se ut som ett lätt förfinat exemplar från fabriksbandet. Jag gillar när det inte är en massa extremt hemmabyggt och custom utan lite lagom med egna småmods för att få det perfekta resultatet.

Hmm jag gillar ju egentligen inte ens VW :S

Kul att du gillar den, fast du inte är ett VW fän. smile

---

Jahaja, då sitter man på västkusten och har semester... Tänkte passa på att uppdatera lite nu när det öser regn. Jävla typiskt att det blir världens sämsta väder direkt man får semester... Slår fan aldrig fel.

Hur som helst. Så här ligger det till med bygget förnärvarande. Jag har inte uppdaterat så ofta på slutet för jag hade en tanke på att jag skulle göra en stor uppdatering som avslutas med snygga bilder på bilder på bilen i det fria. Som ni kanske har märkt har det inte kommit någon vidare uppdatering ännu.

Ja vad beror nu detta på? För några veckor sedan bogserade jag ner bilen till VAG för att knyta ihop nya ECUm, klustret och bilen för att den skulle starta. Givetvis var ju både ECU och kluster utrustade med Immobolizer II, vilket gör det i princip omöjligt att göra jobbet själv utan rätt grejor. Det finns utrustning att få tag på, men jag kände att jag inte har varken tid eller ork att söka rätt på den samt att sätta mig in i hur det fungerar. Därför var det bra mycket enklare att åka till VAG och låta dem göra jobbet.

Hur gick det nu då? Funkar bilen eller? Jodå, bilen funkar och går hur bra som helst!!! Körde hem från VAG med ett stort smile på läpparna och livet kändes riktigt bra. Den enda lilla detaljen som var en smolk i min tillvaro var att ingen av rutorna svarade på tilltal och förarrutan var i öppet läge. Tur att det inte regnade och var kallt den dagen. Hur kommer nu detta sig? Jo, det visade sig att Boran som är en 2001 års modell inte är utrustad med CANbus system för komfort boxen. Dvs, den box som styr fönsterhissar, centrallås, innerbelysning och larm. Min bil var tydligen utrustad med det system som bilar från 98 till 2001 har. Sent 2001 bytte man system till det som Golfen hade, dvs CANbus till konfortboxen. Trist att jag inte fick tag på en sen 2001a. smile Nåja, ingen idé att hänga läpp.
Lösningen på detta var ju som jag uppdaterat tidigare att gå igenom en massa elscheman för att hitta vad man behöver göra för att få allt att funka med CAN.
Lite omkopplingar och omdragningar senare hade vi fortfarande ingen fungerande komfortbox... Nu har jag och Fredrik kliat oss i huvudet i en vecka på hur F*n vi ska lösa detta.
Ett tag var jag inne på att helt enkelt skaffa en ny ECU och ett nytt kluster från en 2001 R32 för att slippa allt trassel med Immobolizer II och CANbus för komfortboxen. Men det är ju lättare sagt än gjort att leta fram sånna, samt att det kostar en massa pengar. Det blev ett streck över den idén.

Nu efter en hel del sökandes i elscheman och letandes på internet har vi troligtvis hittat en lösning, men som sagt är jag på semester nu så det blir till att testa detta när jag kommer hem igen. Jag är bra nyfiken på att testa om det funkar eller inte, men men, nu ska jag försöka slappna av och njuta av semestern i en vecka. Eller försöka njuta, enl väderrapporten kommer det att vara som sju svåra år och en straffspark resten av den här veckan. Regn, drivis och snö från vänster... I princip.

Det visar sig att det finns flera i världen som gjort denna operation med just komfortboxen så det ska inte vara omöjligt att genomföra. Hittade när jag googlade, en kille i Finland som gjort detta med en Golf V6 4Motion från 2000 och kluster och komfortbox från en R32 från 2003, så det verkar klart genomförbart.

Detta är detaljer man inte tänker på när man inleder ett bygge, men det är ju lite det som är charmen med att bygga bil. Man vet aldrig vad som kan komma att hända under byggets gång. Dessutom lär man sig en hel del på vägen.

Tyvärr har jag inga smaskiga bilder att bjuda på alls just nu, tyvärr. Det finns en liten film på uppstart, men den kommer senare. tongue

Vi hörs

9 140 Inlägg
Med lem
768 Inlägg
18 juli 2011
#292
Grattis! Kul att den går nu! Synd att det alltid ska vara något dock.. Men det går säkert att lösa! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

6 Inlägg
18 juli 2011
#293
För att rätta Tobbe på en liten teknikalitet så är det Immobilizer III som ställer till det, hade det varit Immobilizer II hade vi kunnat utföra allt själva utan problem. Säkerheten höjdes ett snäpp med Immobilizer III vilket för med sig svårigheter när byte av kluster/ECU/annat utförs (fördel i form av klart förbättrat stöldskydd).

VM i elschema har det varit i någon vecka, men tyvärr verkar inte de stämma helt 100% med verkligheten heller. Inte lätt med "nya" bilar och deras el- och kommunikationstrukturer, men skam den som ger sig!
Och något jag saknar något otroligt mycket är s.k. "pinout diagram" som VAG tyvärr inte har på någon av de ca 300 kontakter som sitter i bilen...

Om Tobbe inte skriker och blir ledsen så kanske det kommer en liten uppdatering ikväll med färsk status på el-strulen, åbäket måste ju ut ur garaget igen så jag kan få plats till mina projekt wink
Så när Tobbe passar på att semestra så ska jag ge mig på ett till försök att få till komfortboxen!

/Garagegrannen

Tokig 08a
1 019 Inlägg
18 juli 2011
#294
jävla jobb du har gjort!
fortsätt så!

/Robb


280 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#295
Soderquist skrev:
För att rätta Tobbe på en liten teknikalitet så är det Immobilizer III som ställer till det, hade det varit Immobilizer II hade vi kunnat utföra allt själva utan problem. Säkerheten höjdes ett snäpp med Immobilizer III vilket för med sig svårigheter när byte av kluster/ECU/annat utförs (fördel i form av klart förbättrat stöldskydd).

VM i elschema har det varit i någon vecka, men tyvärr verkar inte de stämma helt 100% med verkligheten heller. Inte lätt med "nya" bilar och deras el- och kommunikationstrukturer, men skam den som ger sig!
Och något jag saknar något otroligt mycket är s.k. "pinout diagram" som VAG tyvärr inte har på någon av de ca 300 kontakter som sitter i bilen...

Om Tobbe inte skriker och blir ledsen så kanske det kommer en liten uppdatering ikväll med färsk status på el-strulen, åbäket måste ju ut ur garaget igen så jag kan få plats till mina projekt wink
Så när Tobbe passar på att semestra så ska jag ge mig på ett till försök att få till komfortboxen!

/Garagegrannen

Jamensjälvklart är det Immobolizer III jag menar. Hmmm, lite snabb på tangenterna där kanske. hmm

Inte skriker jag om du försöker dig på att koppla och se om de nya rönen funkar. Bara att köra. Hör av dig om det händer något nytt.

Mvh

67 Inlägg
19 juli 2011
#296
Mkt trevligt bygge! R32 är trevliga bilar..
Men sätt dit en org grill med lite kolfiber drapering på som bak ist, ser mkt roligare ut än hålet i huven! annars tummen upp för dit projekt.

Ps. Milltek avgas låter mkt nice på en r32;)


Vw-dåre
40 Inlägg
19 juli 2011
#297
Blir väl lite meck med ett milltek? Man måste ju förlänga tipparna och det är ju i rostfritt..wink


280 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#298
Jaha, det här har ju tagit bra mycket längre tid än jag hade tänkt mig. hmm

Änywäj...

Under min semester på Koster har Fredrik gjort ett hästjobb med att koppla hop den nya komfortboxen eller CCM som det kallas under hela veckan jag var borta. Dock saknades det sista resultatet. Alla kopplingar har kollats, dubbelkollats och trippelkollats, men ändå ville det inte funka.
Jag satt och funderade på vad fan det kan vara som gör att det inte funkar i min bil när det är andra som fått det att fungera. Efter ett litet tips från mannen i öster kom jag äntligen på det. Det var lite för enkelt och jag tror det var det som gjorde att vi missade det, nästan för enkelt och lite fånigt faktiskt.
I och med att jag tog in en bil från England som var högerstyrd missade vi totalt att när man monterar hissmotorerna i min bil hamnar förardörrens motor i passagerar dörren. Den lilla missen gjorde att inget funkade överhuvudtaget. Givetvis. CCMen måste ha kontakt med förardörren för att kunna kommunicera med resten av systemet och dessutom har den även alla knapparna till samtliga hissar i bilen samt elspeglarna. Så klart att det inte fungerade när den satt på fel sida.

Nåja, när jag satte rätt motor på rätt plats funkade allt precis som det ska. He he, fan så enkelt fel, men inte helt enkelt att komma på. Lite programmering av CCMen behövs dock. Den tror fortfarande att den sitter i en högerstyrd bil vilket gör att passagerar fönstret åker ner när man trycker på knappen för förarsidan. Men det blir att åtgärda detta med VDS-Pro så snart jag fått min seriella kabel. Av någon anledning klarar in VDS-Pro av USB. Mycket märkligt.


Här har vi bild på de två CCM boxarna. Den bortre är en 1J0 959 799 AH och är den som sitter monterad i tidigare modeller av Bora och Golf, utan CAN. Den nya heter 1C0 959 799 B och är då utrustad med CAN.
De ser lika ut, men man måste flytta om i princip alla pins för att det ska bli rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-b15a30257752182f708e721768cd1b52_large.jpg

Jag gjorde som så att jag tillverkade en adapter till de båda kontakterna för att det ska bli lite enklare och man minimerar risken att det ska bli något fel med någon koppling med tiden. Enkelt att bara trycka dit så funkar det. Lätt att koppla ur och återställa om man nu mot förmodan skulle vilja det...

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-0d40730c71dffb62a27d3c6f4aa155b4_large.jpg

Jag fick även ta kabelhärvan från förardörren på Golfen för att det skulle bli rätt för elhissmotorn. Den passade även på vänsterstyrt. Men å andra sidan är ju kablar rätt 2 dimensionella, åtminstonde i vissa fall. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-4834daafd09cf5b89992542c23f35000_large.jpg

När allt var inkopplat fick jag en felkod på att min CCM saknade larm sirenen. Så det blev att plocka ur den ur Golfen också. Men vad gjorde det? Klart mycket ballare än den gamla farmors tutan som satt i Boran. Låter fett mycket i ett litet garage... Piiiiip, tinitus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-7d182235c0dce9ec41d97ddf9c90ab73_large.jpg

Sirenen sitter på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-1f4db8a7210f1c16925841bf92a70d30_large.jpg

Det tar lite tid att montera allt som måste efterdras. Lödkolven går varm, inga fuskskarvar här inte. Alla skarvar löds ihop för att det skall bli 100% och inte börja knasa med tiden. Här är det tåtar för flappyn på avgasröret. Bypass ventilen på ljuddämparen, that is.

Lödning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-a2fb123b6a812eb774d525a2c0283bd5_large.jpg

Givetvis krympslang på det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-10128b09f9709a8bad8a41e9dc552045_large.jpg

Kablar och tryckslang till Flappyn draget vid original dragning. Visst, jag skulle ha öppnat den befintliga dragningen och tryckt in sladdar och slang där, men det var lite för mycket jobb för det. Det fick räcka med att tejpa och sen strajpa dit. Men det blev bra det med.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-388b24a7c1f7f87b4bebe9a735253e6b_large.jpg

Styrningen till avgasventilen monterad på original position, eller ja, lika som på Golfen. Jag kan inte annat än säga att jag gillar Pop Nuts! Kanon grejor. Kabeln är dragen på samma sätt som på Golfen med original genomföringar, givetvis. Fint att genomföringen redan fanns så man slapp göra den själv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-743396238aa71cdcecd3d13f73564a1d_large.jpg

Själva ventilen. Flappyn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/147/146687/146687-4943145dbe614bbb09995b10c7a0ead4_large.jpg

Nu slipper jag felkoder för systemet saknar styrningen för den. Dock är det ballare att ta bort slangen från ventilen, då står den i öppet läge hela tiden. smile


Nu känns det som jag börjar se ljuset i tunneln på detta bygge. Det finns dock en liten detalj kvar att kolla upp. Det blir inte så skoj att fixa, men det är ju bara att spotta i nävarna. Troligtvis måste jag byta upp mig på ABS enheten också då den gamla inte pratar samma språk. Jag ska ut och testa hur ABS systemet funkar när jag är klar med monteringen av den inredning som plockats bort. Dessutom ska jag ta och göra en fyrhjuls inställning, men sen ska det bara vara ut och åka. Hoppas jag...

Jävla tid det tar!!

Godt damn it!!!

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
25 juli 2011
#299
Wohoo!! *gör vågen* !! big_smile

/Mattias


Sök