4235
Sök

Audi A4 -02 1.8T Automat | Varvande automatlåda under 2000 varv

6 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Hej,
Jag har problem med min växellåda. Det är en automat (tiptronic/variotronic tror jag) i en Audi A4 från 02 med en 1.8 T.
Problemet yttrar sig som att man ser att varvräknaren varvar upp lite med jämna intervaller på ca 1-2 sekunder och drivet släpper kort. Det är nästan som om man själv satt och kopplade ur lite i smyg i takt med en sekundvisare ungefär. Varvet stiger med ungefär 100-200 ifall jag inte accelererar. Om jag ligger på gasen i uppförsbacke så varvar den betydligt mer i dessa intervall.

Dessa symptom visar sig inte när bilen är kall (läs nystartad) och blir gradvis mer märkbara ju mer uppvärmd motorn (växellådan) är. Vidare uppstår det bara under 2000 varv. Så snart varvet går över 2000 så upphör det. Detta gäller samtliga växlar så vitt jag märkt.

Jag antar att växellådans typ är viktig för att kunna svara på detta och jag ska försöka beskriva så mkt jag kan för att någon kanske kan ge en kvalificerad gissning.
- Automat
- Har "manuellt" läge till höger där du kan växla upp och ner genom att peta spaken upp eller ner.
- Har knappar för att växla manuellt på ratten (för tummarna)
- 6 växlar (ej back inräknad wink)
- På en verkstad tidigare tror jag någon nämnde kedjor i växellådan, men jag vet inte om det är relevant.

Det jag söker är ifall någon vet något om detta fel, kan hänvisa till någon som kan reparera det i stockholmsområdet samt eventuella kostnadsuppskattningar.

Audi har flera gånger försökt blåsa mig på reparationskostnader förut så dem vågar jag inte fråga längre.

Som vanligt stort tack för allt engagemang kring mina små problem..

4 Inlägg
12 juni 2011
Har tyvärr inget svar på din fråga. Du borde även testa Nordicaudi-forumet.

6 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Tack för tipset!
Testar där också.

Forummoderator
18 413 Inlägg
21 juli 2011
Är det en "normal" automat i grunden har de en funktion som heter Lock-up. Den låser drivningen mellan låda och motor så att momentomvandlaren inte jobbar. I de varvtal du säger kan den nog ligga och hoppa i och ur. Symptomen blir som du nämner.

Sök