2973
Sök

Är detta lagligt? (blå strålkastar film)

93 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Jag har satt på blå strålkastar skyddsfilm, innan jag fortsätter med blinkers så undrar jag om det är lagligt?
Någon som vet?

https://www1.garaget.org/gallery/images/162/161723/161723-69c9e39be97752c9a0b21ace443748a3.jpg

Jag driver KolfiberVinyl.se som ska bli Sveriges bästa sait för Kolfiberfilm och Solfilm :)

Random Hero
4 047 Inlägg
1 juni 2011
nej det är det inte

Dog food lid. Backwards

192 Inlägg
1 juni 2011
Ingen film, oavsett färg, på lyktorna är tillåten.

2 924 Inlägg
1 juni 2011
Du får inte heller ta bort lykttorkarna wink

~ Life is short, have FUN! ~

93 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
peegee skrev:

det där var på skoj va?

Jag driver KolfiberVinyl.se som ska bli Sveriges bästa sait för Kolfiberfilm och Solfilm :)

2 924 Inlägg
1 juni 2011
Glennviking skrev:
peegee skrev:

det där var på skoj va?

På sätt å vis inte men kravet på att detta måste fungera är borttaget sen några år förutom bilar med Xenonljus, om jag minns rätt?

5 198 Inlägg
1 juni 2011
De kan anmärka på att torkar axlarna sitter kvar,,, kör man på nån så kan dom få ont av dessa,,, dumt men,,,, deras resonemang..

Muttley
1 juni 2011
gamlingen skrev:
De kan anmärka på att torkar axlarna sitter kvar,,, kör man på nån så kan dom få ont av dessa,,, dumt men,,,, deras resonemang..

Tjockt lager silvertejp så släpper de ofta igenom det.

38 Inlägg
1 juni 2011
Om man nu skulle köra på nån då är det väl stötfångaren som tar första smällen?? :p
Det med film är olagligt sålänge man inte har en bil som har xenon lampor från början .

Vi-orkar-lite-vi-oxå :D

Muttley
1 juni 2011
carros_volvo skrev:
Om man nu skulle köra på nån då är det väl stötfångaren som tar första smällen?? :p
Det med film är olagligt sålänge man inte har en bil som har xenon lampor från början .

Jo men i med de är en vass pinne som sticker ut så förvärrar de allvarligt skadan. Istället för att komma undan med kanske ett benbrott så kan man få hela benet uppskuret.

Ocean Race NR:1
475 Inlägg
1 juni 2011
C_Ek skrev:

Film får man montera! Strålkastarskydd ofärgad!

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa

192 Inlägg
1 juni 2011
Men om det är ofärgat är det väl inte så stor idé? wink Nu var ju faktiskt trådskaparens film blå så den diskussionen blir irrelevant.

SOLFILM skrev:
C_Ek skrev:

3 059 Inlägg
1 juni 2011
peegee skrev:
Glennviking skrev:
peegee skrev:

det där var på skoj va?

På sätt å vis inte men kravet på att detta måste fungera är borttaget sen några år förutom bilar med Xenonljus, om jag minns rätt?

Nej, finns det inte torkare så behöver du inte det heller även om du har xenon. Det som krävs är att man har "högtrycksspolning".
Finns ju nästan ingen normal bil med orginal xenon som har orginal lykttorkare.
Senast redigerat av Smajly (1 juni 2011)

2 924 Inlägg
1 juni 2011
Smajly skrev:
peegee skrev:
Glennviking skrev:
det där var på skoj va?

Nej, finns det inte torkare så behöver du inte det heller även om du har xenon. Det som krävs är att man har "högtrycksspolning".
Finns ju nästan ingen normal bil med orginal xenon som har orginal lykttorkare.

Precis eller om man skall dra det till det yttersta, så krävs Strålkastarrengöring på bilar med Xenon original och det kan innebära såväl högtrycksspolning som lykttorkare men det senare är extremt ovanligt som du även påpekade. smile

3 059 Inlägg
1 juni 2011
carros_volvo skrev:

Hur menar du nu?? Tror du det skulle vara lagligt att montera film på strålkastarna bara för att man har xenon orginal? Då tror du fel för det är precis lika olagligt.

38 Inlägg
1 juni 2011
Jag menade att sätta sån film på strålkastarglaset är olagligt precis som om man eftermonterar xenonlampor på en bil som orginal inte är utrustad med det från början!

3 059 Inlägg
1 juni 2011
carros_volvo skrev:
Jag menade att sätta sån film på strålkastarglaset är olagligt precis som om man eftermonterar xenonlampor på en bil som orginal inte är utrustad med det från början!

Ahh, ja då e ja mä.. smile

Nu e vi offtopic men TS har ju redan fått massa korrekta svar på sin fråga...
Men blir det inte lagligt med xenon om man även monterar automatisk nivåregleringen?
Det äär ju typ dessa två saker man måste ha på en xenon bil.. spolarmunstycke och automatisk nivåreglering.
Senast redigerat av Smajly (1 juni 2011)

38 Inlägg
1 juni 2011
Bra:) oftast när man köper olika kit även om det är andra strålkastare så brukar man få med en extra nivåreglerings adapter har jag för mig smile

Muttley
1 juni 2011
Smajly skrev:
carros_volvo skrev:

Ahh, ja då e ja mä.. smile

Nu e vi offtopic men TS har ju redan fått massa korrekta svar på sin fråga...
Men blir det inte lagligt med xenon om man även monterar automatisk nivåregleringen?
Det äär ju typ dessa två saker man måste ha på en xenon bil.. spolarmunstycke och automatisk nivåreglering.

Men de blir rätt så svårt att få igenom det. För de första måste de finnas original på en modell har jag för mig sen ska de ju verkligen fungera med.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 juni 2011
C_Ek skrev:
Men om det är ofärgat är det väl inte så stor idé? wink Nu var ju faktiskt trådskaparens film blå så den diskussionen blir irrelevant.

SOLFILM skrev:
C_Ek skrev:

Jopp man har den ofärgade som stenskottskydd.
Senast redigerat av hotrodder (2 juni 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök